KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Almen sTudieforberedelse - AT
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
SRP 2014.
Synopsis VIP13 HH3.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
KNÆK KODEN Erhvervsøkonomisk område Opgave 3. Erhvervsøkonomiske område opgave 3 Virksomheden Økologisk Børnelegetøj sælger bl.a. puslespil. Læs opgaveteksten.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Engelskfagets metoder
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling

Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider maj Udarbejdelse af synopsis, aftal evt. træffetid med vejledere Aflevering af synopsis i 3 eksemplarer 27. maj kl i lokale R9 i lectio under SO1 1. – 3. juni Intern mundtlig evaluering (datoen er meddelt i eksamensplanen)

Sprog, Kommunikation og Kultur Opgaveformulering 4: Selvvalgt problemstilling Udarbejd en redegørelse, som har relevans for den selvvalgte problemstilling. Det kan fx være redegørelse for sproglig udvikling, domænetab, kulturteori, retorik eller lignende. Foretag en analyse af en eller flere selvvalgt(e) tekst(er). Det kan fx være en valg- eller reklamekampagne, en sangtekst, en tale eller lignende. Afslut med: Enten en perspektivering til en anden tekst i samme genre. Dvs. hvis der er valgt en sangtekst, perspektiveres der til en anden sangtekst. Eller en diskussion, der er relevant i forhold til emnet, fx sproglig udvikling, domænetab, kulturteori, retorik eller lignende.

Opgavens delelementer Redegørelse: at beskrive, gennemgå og forklare/give en begrundelse for noget Analyse: kan være enten komparativ eller stå alene Perspektivér: her: drage paralleller til andre tekster i samme genre Diskussion: at undersøge og debattere ved at fremføre begrundelser for og imod

Faglige elementer Udarbejd en redegørelse, som har relevans for den selvvalgte problemstilling. Det kan fx være redegørelse for sproglig udvikling, domænetab, kulturteori, retorik eller lignende. Din redegørelse her afhænger helt af hvilket emne du vil beskæftige dig med. Du har frie hænder, men det kunne være: domænetab i musik/musikbranchen

Faglige elementer Analyse, 1 Foretag en analyse af en eller flere selvvalgt(e) tekst(er). Det kan fx være en valg- eller reklamekampagne, en sangtekst, en tale eller lignende. Afhængig af dit valg af emne, skal du lave nogle analyser, der matcher.

Faglige elementer Analyse, 2 F.eks. hvis vi taler om sangtekster og domænetab: Domænetab/danglish: – Hvordan er sproget? Mængden af engelske ord, humor, ironi – Digtanalyse/indholdsanalyse

Metode Hvad er metode? – Metode er de redskaber du bruger i de enkelte fag til at bearbejde dine kilder. Man snakker om tre overordnede felter af metode – Samfundsvidenskabelig – Humanistisk – (Naturvidenskabelig)

Humanistisk metode Vi arbejder med først og fremmest med kvalitative data som tekster, billeder, taler, reklamer, filmosv. Vi arbejder i begrænset omfang med kvantitative data – hvis vi kigger på antal ‘likes’ på facebook, hvor mange der har læser Randers Amts Avis eller Politiken, hvor mange der har set en musikvideo på youtube Afhængig af hvilken type materiale du arbejder med skal du vælge en metode der passer.

Humanistisk metode Tekstanalyse – Fiktion – Sagprosa Digtanalyse Kommunikationsanalyse Retorisk analyse – Sprog – Argumentation Billedanalyse Kulturanalyse Filmanalyse Reklameanalyse

Faglige elementer Afslut med: Enten en perspektivering til en anden tekst i samme genre. Dvs. hvis der er valgt en sangtekst, perspektiveres der til en anden sangtekst. Eller en diskussion, der er relevant i forhold til emnet, fx sproglig udvikling, domænetab, kulturteori, målgrupper eller lignende.

Faglige elementer I kan altså vælge frit om I vil diskutere eller perspektivere. Jeres valg afhænger af hvilken type analyse I har lavet og på hvilket grundlag - altså hvilket problem har I undersøgt? Dvs. at hver enkelt af jer har et individuelt formuleret problem, der skal undersøges.

Faglige elementer I en opgave om reklamer for nødhjælpsorganisationer vil det være logisk at diskutere, hvorvidt reklamerne rammer målgruppen, om der er forskellige målgrupper En opgave om f.eks. domænetab i musik kan med fordel perspektiveres f.eks. til musik fra andre tidsperioder eller genrer.

Opgaveformulering 4 Specielt for denne opgave: Da opgaveformuleringen er så åben, laver I alle sammen hver jeres meget individuelle opgave. Det betyder at opgaveformuleringen skal tilrettes så den afspejler den faktiske opgave I har løst! Det er jeres egen opgaveformulering I skal sætte ind i synopsis!

Litteratur Brug dine lærebøger/kompendier: Dansk Fremmedsprog Evt. afsætning (målgrupper) Kompendier: Brug sproget: teori og opgaver/materiale til synopsis Dog må du IKKE bruge det materiale du brugte til fremlæggelse i Sprog, Kultur og Kommunikation Anden litteratur: Mellem gode mennesker (Peter Hauge Jensen, Ole Ravn m. fl.) (socialt og psykologisk) Det kulturelle møde (Anne Skaarup Rasmussen & Georg Bank-Mikkelsen (dansk kultur, Hall, landeportrætter)

Vægtning i opgaven Redegørelse bør fylde mindst. (20 procent) Analyse og diskussion kan vægtes ligeligt eller I kan have fokus på analysen. (80 procent)

Fri snak Diskuter med sidemanden, hvordan du/I vil gribe opgaven an. Husk på, når din præstation skal vurderes, er det primært, hvad der sker ved eksamensbordet, der tæller. Så del bare gode ideer mellem jer nu.

Hvordan kommer du videre? Nærlæs opgaven Diskuter indhold/fokus Hvilke materialer mangler jeg? Få læst relevant litteratur igennem Lav en disposition/stikord/mindmap

God arbejdslyst herfra!!!