Censormøde efterår 2015 v/censornæstformand Marianne Bech Larsen Z1e0alYFBKh2 materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Introduktion til Sprogpakken
Information til Bioanalytikeruddannelsen Professionshøjskolernes Censorsekretariat (PC)
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Introduktion til Sprogpakken
Eksamen og eksamensbilag :
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Tidsplan for eksamen 40s umd
Formalia ved opgaveskrivning
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Specialisering 271 UMD.
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Censormøde
Censormøde i Odense tirsdag den 29
Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
1. Praktik F august-9.oktober 2015
Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Evaluering.
Informationsmøde for praktikvejledere 3. praktik
Informationsmøde for praktikvejledere 2. praktik
Informationsmøde for praktikvejledere 1. praktik
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Udkast til justering af KS
Bedømmelse og karakterer
Fagdidaktisk kursus i biologi
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Grundfag og prøver – 2017 Oplæg om prøver
Grundfag og prøver – EUC Lillebælt 2. februar 2017
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Infomøde om synteseopgaven
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Introduktion til nye censorer
Dagsorden Kristendomskundskab / Religion
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Censormøde efterår 2015 v/censornæstformand Marianne Bech Larsen Z1e0alYFBKh2 materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 1

Program Programmet fastlægges endeligt med baggrund i en indledende afklaring af erfaringsgrundlag mht. censorfunktion: Censors opgave: praksis og formalia om dette – Hvordan foregår allokering og information forud for censoropgaven – Hierarkiet: Bekendtgørelse, Studieordning, Studieplan/håndbog Bedømmelse ud fra kompetencemål ifølge § 18 – Drøftelse i perspektiv af et eksempel og med inddragelse af Tofteskovs oplæg Nye eksamensformer materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 2

Censors opgave- praksis og formalia Allokering Når censorsekretariatet har modtaget en bestilling på en censor, fremsender sekretariatet en allokeringsforespørgsel til normalt 10 censorer. Hvis en eller flere af censorerne kan og vil påtage sig opgaven, kan vedkommende svare positivt tilbage inden for 24 timer. Hvis flere af censorerne har svaret positivt, tildeles opgaven til den af censorerne, som inden for de sidste 12 måneder har haft færrest censoropgaver (opgjort efter antal studerende). Den udvalgte censor modtager en allokeringsmail fra sekretariatet med yderligere informationer. materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 3

Fortsat Når censor er allokeret til en konkret censoropgave Mail fra censorsekretariatet – oplysninger om allokering med de oplysninger som institutionen har angivet ved censorbestillingen. Mail/brev fra uddannelsesstedet. Det henstilles, at uddannelsesstedet meddeler censor følgende: – Antal studerende, specifik opgørelse over honorering i den konkrete situation. F.eks. honorering for læsning af opgaver, for eksamination, formøder etc. – Studieordning/eksamensvejledning evt. som link på hjemmeside. Der bør ikke være tale om en generel henvisning til hjemmesider, men et præcist link til de nødvendige informationer. – Informationer om rejse, hotel etc. – Oplysninger om afleveringsfrist for opgaver og hvornår censor kan påregne at modtage eventuelle skriftlige produkter/opgaver. – Foreløbig plan for eksamen. materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 4

fortsat Brev med opgaver, eksamensplan. Hvis der på dette tidspunkt er færre studerende end udmeldt senere end 4 uger før, bør dette ikke medføre ændring af honorering af censor. F.eks. ved bestilling af censor angives antallet af studerende til at være 27. I det første brev fra institutionen angives det, at der er 24 studerende. Når den endelige plan udsendes er tallet blevet til 21 studerende, som går til eksamen. Her er Censorformandskabets vurdering, at censor skal honoreres i forhold til det antal, der er opgivet i institutionens første brev, det vil sige 24 studerende. Hvis du mangler materiale, eller ikke kan finde materiale, så henvend dig til institutionens studieadministration. Kontaktoplysninger finder du i allokeringsmailen. materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 5

Fortsat Godt at have sat sig ind i inden man forbereder censur : – Uddannelsesbekendtgørelsen Uddannelsesbekendtgørelsen – Eksamensbekendtgørelse Eksamensbekendtgørelse – lokal studieordning og eksamensvejledninger. materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 6

Censors opgaver under eksamen Censor skal ifølge eksamensbekendtgørelsen: påse, at prøverne er i overensstemmelse med de mål og øvrige krav, som er fastsat i bekendtgørelser eller i henhold til bekendtgørelser, medvirke til og påse, at prøverne gennemføres i overensstemmelse med de gældende regler, og medvirke til og påse, at de studerende får en ensartet og retfærdig behandling, og at deres præstationer får en pålidelig bedømmelse, der er i overensstemmelse med reglerne om karaktergivning og øvrige regler for uddannelsen. materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 7

Hierarkiet: Bekendtgørelse, Studieordning mm. Censor skal være opmærksom på, at der er et hierarkisk forhold mellem bekendtgørelse og studieordninger m.m. Eksamens- og karakterbekendtgørelserne er overordnede og reglerne her gælder, med mindre der henvises til at forholdene reguleres i uddannelsesbekendtgørelsen. Den nyeste eksamensbekendtgørelse er betydelig mindre detaljeret end de tidligere, idet flere forhold er overladt til uddannelsesbekendtgørelser og studieordninger. Næste niveau i hierarkiet er uddannelsesbekendtgørelsen og derefter studieordningen. Eksamensbekendtgørelsen fastlægger, at en lang række forhold som institutionen skal fastlægge i studieordningen (§4, stk.2). Studieordningen er juridisk bindende. Eksamensvejledningen er som navnet angiver vejledende. materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 8

DTP: Kompetencemål 1 Kompetencemål 1: Den studerende kan anvende natur samt kulturelle medier og udtryksformer til at skabe udviklings- og læreprocesser for 0-5 årige børn samt inddrage børns perspektiv, deres kreativitet og leg i pædagogiske aktiviteter. lektor Marianne Bech Larsen9

Ifølge Bekendtgørelsen Kompetencemål: Den studerende kan anvende natur samt kulturelle medier og udtryksformer til at skabe udviklings- og læreprocesser for 0-5 årige børn samt inddrage børns perspektiv, deres kreativitet og leg i pædagogiske aktiviteter. Vidensmål: Den studerende har viden omFærdighedsmål: Den studerende kan pædagogiske læreplaner, herunder pædagogiske og didaktiske overvejelser knyttet til børns leg, udvikling og læring, udarbejde pædagogiske læreplaner og på baggrund heraf tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter, barndom, historiske forandringer i synet på børn og på inddragelse af barnets perspektiv i pædagogisk praksis, undersøge og inddrage børns perspektiver i organiseringen og tilrettelæggelsen af pædagogisk arbejde, det 0-5 årige barns trivsel, dannelse, leg, læring og udvikling,anvende viden om børns udvikling og forudsætninger i pædagogisk praksis i dagtilbud, børns forskellige opvækstvilkår og livsbetingelser,identificere pædagogiske problemstillinger i relation til børns forskellige livbetingelser, børns sproglige udvikling og om sprogstimulering, herunder skriftsprogets betydning, understøtte børns almene kommunikative og sproglige kompetenceudvikling, etnicitet, to-sprogethed og kulturforståelse,etablere, analysere og vurdere kulturmøder, natur, matematisk opmærksomhed og teknik samt pædagogiske aktiviteter inden for dette område målrettet 0-5 årige børn, udvikle, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for natur, matematisk opmærksomhed og teknik, herunder inddrage barnets perspektiv og relevant pædagogisk viden, krop og bevægelse, samt pædagogiske aktiviteter inden for dette område målrettet 0-5 årige børn og udvikle, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for krop og bevægelse, herunder inddrage barnets perspektiv og relevant pædagogisk viden og kulturelle, musiske og æstetiske udtryks- og læringsformer samt pædagogiske aktiviteter inden for dette område målrettet 0-5 årige børn. inddrage litterære, musikalske, dramatiske og visuelle udtryks- og læringsformer samt barnets perspektiv og relevant pædagogisk viden i sin pædagogiske praksis. lektor Marianne Bech Larsen10

Prøve, dagtilbudspædagogik, sK1, jf. BEK § 21 og studieordningernes nationale fællesdel af juni 2015 Mundtlig gruppeprøve med afsæt i fællesgjort præsentationsportfolio i grupper på højst 4 studerende. Produktkrav Gruppens fællesgjorte præsentationsportfolio skal indeholde produkttyper, der dokumenterer gruppens opnåelse af kompetencemålet, herunder arbejdet med udvalgte og væsentlige videns- og færdighedsmål. Præsentationsportfolien skal indeholde refleksioner over gruppens læring og udvikling i opnåelse af kompetencemålet. De studerende skal redegøre for, hvorfor præsentationsportfolien er sammensat, som den foreligger. materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 11

fortsat Prøvegrundlag - omfang Fællesgjort præsentationsportfolio der indeholder både skriftligt produkt og en eller flere produkttyper, fx film, billedmaterialer og lyd materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 12 ANTALOMFANG 2 studerendeMaks anslagAndre produkttyper må samlet tage maks. 10 minutter at gennemse. 3 studerendeMaks anslagAndre produkttyper må samlet tage maks. 10 minutter at gennemse. 4 studerendeMaks anslagAndre produkttyper må samlet tage maks. 10 minutter at gennemse.

fortsat Prøvetid Ca. 1/4 af tidsrammen anvendes på de studerendes præsentation. Bedømmelsesgrundlag Mundtlig prøve materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 13 ANTAL STUDERENDEPRÆSENTATION/DRØFTELSE 2 studerende25 minutter 3 studerende30 minutter 4 studerende35 minutter

Et eksempel på disponering - der er jo mange måder 1. Indledning Her redegøres for hvilke delemner, der indgår i portfolio med henvisning til kompetencemål 1 og de tilhørende videns- og færdighedsmål 2. Fra asylpædagogik til ‘nutidspædagogik’ - historiske nedslag (redegørende) - analyse på case - sammenligning og diskussion - refleksioner med forslag til praksis 3. Leg og læring i børnehaven Xxxxx Xxxxxx 4. Børns sproglige udvikling Konklusion Litteratur materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 14

Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog. § 18. Ved prøverne bedømmes det, i hvilken grad kompetencemålene er opfyldt, jf. bilag 1-7. Stk. 2. I vurderingen af, i hvilken grad den studerende har opfyldt kompetencemålene, indgår, at den studerende – 1) kan gøre rede for kendt viden, færdigheder og grundlæggende processer, – 2) kan fremstille sammenhænge og analysere kendte situationer og problemstillinger gennem anvendelse af tilegnet viden og færdigheder og på den baggrund handle i pædagogisk praksis og – 3) kan reflektere over og vurdere nye situationer og problemstillinger, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at handle på i pædagogisk praksis. Stk. 3. Prøveformerne skal sikre professionskompetencer i forhold til en praksisnær problemstilling. Stk. 4. For prøverne gælder i øvrigt reglerne i bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Materialet er udarbejdet af lektor Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 15

Nye eksamensformer i uddannelsen Portfoliobaserede prøver (bilag kan indeholde: film, billedmateriale, lyd) Kombinationsprøver: individuel MCQ tests kombineret med mundtlig prøve i gruppebaseret skriftligt produkt (formen afgøres af lokale studieordning) materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 16

Prøver Fællesdelen – grundfagligheden: K1 - Intern Fællesdelen – grundfagligheden: K2 -Intern Fællesdelen – grundfagligheden: K3 (1. praktik) ” Intern” Specialiseringsdelen: K1 Ekstern Specialiseringsdelen: K2 Ekstern Specialiseringsdelen: K3 (2. praktik) Intern Specialiseringsdelen K4: (3. praktik) Ekstern Det tværprofessionelle element Intern Valgfrit kompetenceområde Ekstern Professionsbachelorprojektet Ekstern

Drøftelse I perspektiv af kompetencemål for DTP Tofteskovs oplæg Erfaringer med censur ved pædagoguddannelsen af 2014 materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne Bech Larsen og omfattet af ophavsret 18