1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

”Vi tager børns fritid alvorligt"
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
Sprogvurderinger af 3-årige
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Målformuleringer i et børneperspektiv
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav til den fagprofessionelle pædagog om at kunne iværksætte og understøtte pædagogiske aktiviteter med og for børnene Pædagogerne skal kunne arbejde systematisk, kontinuerligt, skabe sammenhænge Indretning af institutionen skal udfordre børnene indendørs og udendørs – læreplanstemaerne skal kunne spejles i det fysiske rum

2 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet De udsatte børn Sprogstimulering og sprogvurderinger Sikre overgange Børnemiljøvurdering Krav til evaluering Krav til involvering af bestyrelsen Krav om offentliggørelse Institutionens dobbelte opgave At alle børn kan klare sig og indgå som aktive borgere i vores samfund At det enkelte barn udvikler sig, lærer og modtager omsorg

3 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Udkast til formål for dagtilbud for alderen 0 til 6 år: Skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, der fremmer børns trivsel, udvikling og læring Give omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd God og tryg opvækst Fremme børns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg og aktiviteter igangsat af personalet, der giver mulighed for fordybelse, forandring og erfaring Medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati Udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed og integration i det danske samfund Samarbejde med forældrene om at sikre god overgang til skole Understøtte grundlæggende kompetencer og lysten til at lære I samarbejde med skolen skabe sammenhængende overgang til skole og fritidsliv

4 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Pædagogisk læreplan Barnets alsidige udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Beskrive pædagogiske metoder og aktiviteter Evaluering Børn med særlige behov Bestyrelsen skal inddrages Skal offentliggøres Skal godkendes af KB/forvaltning og drøftes en gang årligt

5 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Udfordringer for området: Demografi – kapacitet, behov og fysiske rammer for de kommende år Den økonomiske styring – styringsmodel og fleksmodellen Behovet for kompetenceudvikling af pædagogerne Ny ledelsesopgave med fokus på det pædagogiske arbejde

6 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Et par kommunale indsatsområder for de kommende år Vedtagelse og implementering af det fælles værdigrundlag og fælles målsætninger Nyt fælles Virksomhedsplanskoncept Implementering af den nye dagtilbudslov Sundhedsprojektet Legepladser Sprogvurdering At skabe helhed og sammenhæng mellem de forskellige tilbud og sikre en god overgang for børnene Samlet overblik over området i forhold til kapacitet, behov og fysiske rammer Brugerundersøgelse Områdeledelse