Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Ansøgning om etablering af faskine
Klager og den vanskelige samtale
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Ansøgning om etablering af faskine
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
1 Omvalg – Skattedepartementets kommentar til forlig !
Karl Henrik Flyums model
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Erfaringer i forbindelse med masseanmeldelser
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Transportable konstruktioner Anne-Sofie Bang Lassesen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Byggesagsbehandling ved midlertidige konstruktioner.
DABYFO kredsmøde Slagelse den 10. februar B Afslutning af byggesager En generel udfordring for hele landet! I Slagelse gør vi dette: Afslutter.
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Velkommen BR-10 Seminar. 1. Administrative bestemmelser 1.1 Generelt 1.2 Begrænsninger i reglementets anvendelsesområde 1.3 Ansøgning om byggetilladelse.
Brandbeskyttende glas Center for glas og alu. Br10 kap. 5.1 stk. 1  Bygninger skal udformes og indrettes, så der opnås tilfredsstillende tryghed mod.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
BR 007Dansk BygningsinspektørForening Høringssvar DBF Overordnet vurdering Mening, indhold og det administrative. Ikke detaljeret på de tekniske krav,
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Indre By / Østerbro LokalMED
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Nyhedsbrev 23. september 2011 Ankenævnets fortolkning af reklamekodeksets § 13, stk. 9 På Ankenævnets møde den 21. september 2011 blev reklamekodeksets.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Bandepakken 3
Vintertjeneste på fortove
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
BR18 orientering om det nye bygningsreglement
AT-eksamen 2019.
Udkast til ændring af bygningsreglement 2018
Temadage om BR18 – DABYFO, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Stikprøvekontrol af de tekniske emner
DABYFO kreds Vestsjælland Onsdag den 15. maj 2019
Præsentationens transcript:

Sommerhuse – højde - byggeret

BR - Byggeret

Svar til ansøger

Svar ENS I mail af den 26. juni 2015 har du på vegne af Kalundborg Kommune rettet henvendelse til Energistyrelsen med spørgsmål vedrørende byggeretten i BR10 kapitel 2.2.4, stk.1. Indledningsvis skal det oplyses, at Energistyrelsen ikke kan forholde sig til konkrete sager og derfor alene udtaler sig vejledende og generelt om emner inden for byggelovgivningen. Den endelige fortolkning henhører under domstolene. I den trykte udgave af Bygningsreglementet 2010 er der i kapitel 2.2.4, stk.1, nr.2 lavet to illustrationer af forskellige tagkonstruktioner, der er lavet som et redskab til hjælp for kommuner og borgere, der skal gøre det nemmere at anskueliggøre, hvilke krav, der skal være opfyldt ved et byggeri. Disse er dog ikke i sig selv afgørende for, hvordan taget skal udformes. Det er derfor muligt, at der anvendes andre alternative tagkonstruktioner, såfremt kommunen skønner, at betingelserne i bestemmelsen er opfyldt, og at byggeriet i øvrigt er i overensstemmelse med byggeloven. Energistyrelsen kan som nævnt ikke forholde sig til konkrete sager, og det er derfor ikke muligt at kommentere på den vedhæftede tegning. Det er den enkelte kommune, der i henhold til byggelovens § 16C er bygningsmyndighed, og som derfor træffer konkret afgørelse i hver enkelt byggesag.

Bygningsprofiler

Sparring Hej Jens I forbindelse med et par byggesager omhandlende nye sommerhuse har vi i Kalundborg en dialog med Johnny Andersen fra Tegnestuen Design-Plan. Vi har henvist til de 2 bygningsprofiler i vejledningsteksten i BR10 kap stk. 1 nr. 2 og oplyst at hvis han holder sommerhusene inden for disse profiler, mener vi at der er byggeret. I den konkrete sag som jeg sidder med, har vores vurdering indtil nu været at sommerhuset vil fremstå meget stort og har et ønske om at nedtone størrelsen. Jeg fået en vejledning fra energistyrelsen som siger at illustrationerne dog ikke i sig selv afgørende for, hvordan taget skal udformes. Det er derfor muligt, at der anvendes andre alternative tagkonstruktioner, såfremt kommunen skønner, at betingelserne i bestemmelsen er opfyldt. Efterfølgende har vi drøftet sagen og valgt at fastholde vores første vurdering, ud fra devisen om at tekst og illustrationer understøtter hindanden. Jeg har ikke meddelt afslag men har lagt valget over til Johnny om projektet ændres eller om han ønsker et afslag med klagevejledning. På den baggrund har vi afholdt et møde hvor Johnny henviser til at, i Slagelse har han ikke nogle problemer med at få tilladelse med dette profil, da I skulle vurdere at det overholder byggeretten. (vedhæftede profil som er sendt til ENS) Johnny har derudover lavet 7 andre bygningsprofiler som alle overskrider profilerne i illustrationerne, men overholder lovteksten og spurgt til vores holdning om disse. Spørgsmålet er om vi tillægger illustrationerne i vejledningsteksten for stor betydning. Jeg kan godt se hvis det kun er lovteksten der læses, overholder profilerne byggeretten. Før vi giver en tilbagemelding til Johnny vil vi gerne hører jer i Slagelse om Jeres tolkninger i disse sager og også gerne bemærkninger til min konkrete sag. Har I mulighed for at kigge på sagen og ringe til mig for en nærmere sparing så vil vi blive glade. på vegne af Kalundborgs byggesagsteam

Sparring Hej Lars! Vi kan ikke lige finde et sommerhus der ligner det anførte som vi tidligere skulle haver godkendt iflg. Johnny Andersens udmelding, men på det foreliggende grundlag vil vi være indstillet på at godkende det projekterede sommerhus, under forudsætning, at den lave del af sommerhuset (den med max højde på 3 m) er en integreret del af sommerhuset! Skitserne i reglementet er ”kun” illustration, det juridiske grundlag er selve teksten. Hvis det projekterede sommerhus ikke er i strid med teksten, så vil vi som udgangspunkt godkende. Det afgørende spørgsmål ved den anførte udformning er, hvor dyb skal den lave del af sommerhuset være for at det er Ok! Vi tænker at dybden skal være mindst ca. 2,5 – 3 meter!

Praksis ændring Konklusion – Notat Hvis projektet overholder lovteksten i BR er der byggeret. Ydervæggen langs mindst en langside med højde på 3,0 m skal indgå som en væsentlig del af sommerhuset (beboelsen) Afgrænsningen af beboelsen eller en del af beboelsen skal have/fremstå med ydervæg på højest 3,0 m

Praksis ændring