Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: 32 91 78 01 Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUUC Årskonference Claus R. Olsen 19.apr. 12 EUD, fleksuddannelse og vejledning Fra 95 pct. til 100 pct. gennem øget realisme og retning for de unge.
Advertisements

Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Uddannelsesparathed - hvad er det
”Vi når målet – men hvordan?”
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Tidl. Vejledningschef Leif Erik Pedersen
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Hvor står vejledningen i dag?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UURS konference den Comwell Køge Workshop 10 – hvor er UU på vej hen v. Mark Jensen UU DK UU DANMARK UDVIKLING & INTERESSEVARETAGELSE VEJLEDNING.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Kollektiv vejledning #Intentioner #Potentialer #Praksiserfaring.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Ledelse i en ramme af støj, paradokser og potentialitet.
Mobication Anders Ladegaard Centerleder UU-Lillebælt.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Karrierelæring Reformer, motivation der daler og den fragmenterede ramme Når systemblikket og ungeblikket skal forenes Karrierelæring – hvad mener vi?
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Forældre-information
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Om unges motivation, robusthed og forskellen i 'ungesyn'
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
(og lidt om Arbejdskendskab)
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens arbejdsmarked? Anders Ladegaard Næstformand i UU Danmark

”Danmarks bedst uddannede generation” ”Faglært til fremtiden” – reform af erhvervsuddannelserne og besparelse på vejledningsområdet. ”Gør en god skole bedre” – reform af folkeskolen. ”Bedre igennem uddannelserne” – reform af SU ”Alle kan gøre nytte” – reform af kontanthjælpssystemet ”En del af fællesskabet” – reform af førtidspension ”Gymnasier til fremtiden – klar til at læse videre” -reform af gymnasiet

Uddannelsespolitikkens mål og udfordring Uddannelsessystemet skal levere comparative fordele til den private sektor, sådan at den private sektor via skatter og afgifter kan finansiere velfærdsstaten. Ove Kaj Pedersen, Professor ved bl.a. CBS Fra børnehave til universitet leder vi efter metoder som kan danne de sidste 20 % til markedsoplysningen  motivation for at tage et selvansvar for egen indkomst og samfundsdeltagelse. Fra er der kommet personer til Norden fra Øst- og Centraleuropa, primært til landbrug, gartneri og rengøring. De er stabile, arbejdsivrige og fleksible. Ca. 27 % af eleverne i grundskolen er ikke uddannelsesparate midt i 8. klasse. PISA – gruppen af højt præsterende elever bliver mindre og gruppen af lavt præsterende unge bliver større (MAT). Alle skal blive så dygtige de kan Øge elevens uddannelsesparathed Uddannelsesvalget skal udfordres Den enkelte skal vælge den uddannelse han/hun er bedst egnet til. 30 % skal vælge en erhvervsuddannelse 95 % skal gennemføre en ungdomsuddannelse Valget skal matche arbejdsmarkedets behov …… HYPERANSVAR Det personlige valg er gjort til genstand for offentlig styring

Udfordringer i uddannelsessystemet Der er stadig for mange unge som afbryder deres uddannelse af de forkerte årsager og konsekvensen for en del af gruppen er, at de aldrig får gjort en uddannelse færdig. Der er for få, som i en ung alder, vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse. Flere unge skal gennemføre deres uddannelse på normeret tid. Sammenhængen mellem arbejdsmarkedets behov og de unges uddannelsesvalg fremstår ikke tydeligt nok for de unge. Der er for mange unge, som dobbeltuddanner sig i ungdomsuddannelsessystemet. Den sociale arv bliver ikke brudt i tilstrækkeligt omfang.

Klare mål i en fragmenteret ramme KOLLEKTIV VEJLEDNING Indføring i ungdomsuddannelserne, indhold, struktur og muligheder, vejledning om udfyldning af u-planer, optagelse.dk, introduktion til at arbejde med ug.dk og eVejledning, orientering om hele uddannelsessystemet, herunder sammenhæng mellem uddannelser og job. UDDANNELSE OG JOB Opnå kompetencer til at træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger, forståelse for betydningen af livslang læring samt alsidig viden om uddannelses- og erhvervsmuligheder. Udfordre eleverne på deres udannelsesvalg samt styrke deres uddannelsesparathed. GRUPPEVEJLEDNING OG INDIVIDUEL VEJLEDNING Gruppevejledning og individuel vejledning gives til de elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate. UU tilrettelægger vejledningen på en måde, det tager udgangspunkt i denne elevgruppes særlige behov for vejledning. UU vurderer konkret hvordan gruppe- vejledning og individuel vejledning kan supplere hinanden. Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg, deres uddannelsesparathed skal styrkes og de skal vælge den uddannelse de er bedst egnet til. VEJLEDNINGSLOVEN Valg af uddannelse og erhverv bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet, herunder at alle unge gennemfører en erhvervskompetencegivende uddannelse Frafald fra og omvalg i uddannelserne begrænses mest muligt, og at den enkelte elev eller studerende fuldfører den valgte uddannelse med størst muligt fagligt og personligt udbytte

Porten til uddannelse som er vejen til en karriere Fagligt niveau Respekt Motiveret Selvstændig Ansvarlig Mødestabil Valgkompetent Tolerant Samarbejde Et lykkeligt liv Fællesskab Tryghed Frihed Familie Udfordringer Indkomst Anerkendelse Succes Uddannelse Forvent at du skal uddanne dig 6 gange i løbet af dit arbejdsliv

Karrierelæring og karrierekompetencer Karrierekompetencer = kompetence til at forstå og udvikle sig selv, udforske livet, læring og arbejde samt håndtere liv, læring og arbejde i forandringer og overgange I både norden og Europa er det et mål at gøre uddannelsessystemerne mere dynamiske og fleksible og dermed give den enkelte mulighed for at sammensætte sin uddannelse og kvalificering. Kilde: Karrierekompetence og vejledning i et nordisk perspektiv, Rie Thomsen

Et bud på en reform, der matcher fremtiden Det firedelte vejledningssystem med UU, Studievalg, eVejledning og gennemførselsvejledning kan med fordel fokuseres og bindes sammen i ét samlet vejledningssystem. Vejledningens DNA er karrierelæring og karrierekompetencer. Vejledningen er opsøgende, differentieret og personlig. Succesen med aktivpligten for de 15-17årige fastholdes og udbygges i en ændret form frem til det 30. år, sådan at målsætningen om gennemført uddannelse gælder inden det 30. år. De små uddannelser, STU, EGU, KUU, EUD10 og produktionsskoler evalueres med henblik på en reform, hvor de sammentænkes og målrettes fast tilknytning til arbejdsmarkedet eller videre uddannelse. Opsøgende vejledning til de studenter, som ikke umiddelbart kommer videre efter deres studentereksamen. En synlig sektor-og institutionsuafhængig vejledning, der bringer unge videre uden om kontanthjælpssystemet og offentlige ydelser. En stærk vejledning i grundskolen, som sikrer progression og samspil mellem personlig vejledning, emnet uddannelse og job, den understøttende undervisning samt den åbne skole.