Om sårbarhed, robusthed og karakterdannelse Samba 4-vejlederkonferencen 28. oktober 2015 Per Schultz Jørgensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Relation og nærvær om at gå over broen
Advertisements

Hvorfor skal børn have rettigheder?
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
TPG handleplans-skema
Karakterdannelse for begyndere
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
I dag er temaet Visualisering
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
Er mit barn klar til skolestart ?
Forældremøde X årgang.
Hvad er et godt liv for vores børn?
Familie og børn i en opbrudstid
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Er karakterdannelse en vej for børn og unge med ondt i sjælen?
Hvordan styrker vi børns karakterdannelse?
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Sårbarhed hos børn og unge
Risikobørn og unge anno 2006
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Fremme af unges mentale sundhed
Ungebasen.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Det Inddragende Netværksmøde
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Karakterdannelse i Efterskolen Årsmøde 4. marts 2016 Per Schultz Jørgensen.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Marginalisering – og kampen mod den Konference om truede børn og unge 24. november 2005.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Dannelse, leg og læring BUM konferencen 25. september Per Schultz Jørgensen.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Rækker vores ansvar ud over klienten? Metalog-konference Sorø 22. August 2016 Per Schultz Jørgensen.
Brobyggende relationer
Ressourcefokuseret vejledning Marianne Tolstrup
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
Hvordan motiverer vi de unge?
Personlig stof- og alkoholpolitik
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Vi skal styrke børns karakterdannelse og robusthed
Morale og dannelse i uddannelse
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Præsentationens transcript:

Om sårbarhed, robusthed og karakterdannelse Samba 4-vejlederkonferencen 28. oktober 2015 Per Schultz Jørgensen

Dagsorden Mange unge er udsatte, sårbare, giver op – er i risiko for dropout Spørgsmålet er både hvorfor? Og hvordan vi giver dem mod og robusthed til at overvinde deres sårbarhed? Nøgleordene er sårbarhed – robusthed og karakterdannelse

Pia er 17 år og lige begyndt På grundforløbet på social- og sundhedsskolen En dag vil hun måske også læse videre til sygeplejerske, siger hun hun bor sammen med mor, stedfar og fire mindre søskende i en tre-værelses lejlighed Hun synes det er svært at finde tid til sig selv

hun er til tider plaget Hun har mange negative tanker om sig selv Om sit udseende, som hun ikke er tilfreds med hendes overvægt bekymrer hende Hun synes de andre i klassen ser ned på hende Derfor siger hun ikke så meget i timerne Holder sig ofte for sig selv Har svært ved at sove om natten Føler sig udmattet og irritabel Hun kan ikke koncentrere sig om skolen synes at verden er ”grå og trist” – og kan pludselig begynde at græde

Hvordan hjælper vi Pia? Hun skal ud af sin ensomhed Involveres i sociale relationer til de andre unge i gruppen Have et godt og tæt bånd til en eller flere voksne Kunne tale om sin situation: eksternalisering Vi skal over broen – ind i Pias verden og støtte

Hvad er sårbarhed? Genetisk sårbarhed Tidlig erhvervet sårbarhed Forhøjet sensitivitet Lav selvværd Selvusikkerhed Social marginalisering Svage coping-ressourcer

Udfordringen Hvordan får vi skabt en indre sammenhæng i den unges bevidsthed – mellem Tro på sig selv Forbundethed til andre Robusthed Og faglig engagement? Når vi nu ikke kan omgøre eller ændre tidligere negative livserfaringer

Unge på fuldtidscamp

Korte intensive læringsforløb Løkkefondens DrengeAkademi Københavnercampen Intensive læringsforløb over 3 uger Strukturerede rammer Mentorordning Arbejde med karaktertræk: vedholdenhed, nysgerrighed, selvkontrol, samarbejde

Resultater 83 pct. af lærerne siger stor fremgang (Egmont Rapporten 2015) faglig og trivselsmæssig - hvis der følges op efter campen Det har hjulpet på alle mine problemer – det har været noget af det bedste i mit liv (elev) Jeg ved ikke hvad målene er derhjemme, det bliver aldrig forklaret.. Vi snakker aldrig om, hvordan man lærer - derhjemme havde jeg ingen planer og ingen mål (elev) Det, der er forskellen er, at her bliver du ved, altså (elev) (Ørsted Andersen rapport 2014)

Min vurdering Mange børn og unge står meget alene med deres tanker om tilværelsen - og dem selv De er ofte usikre og udvikler lavt selvværd Derfor opleves opbakning så stærkt Oplevelsen af ikke at være alene Og at kunne klare ansvaret Et selv-boost

Hvorfor er det sådan i dag? Opbrudssamfundet Individualiseringen Pres på den enkelte Nye kompetencer som at kunne vælge, tage ansvar, forholde sig kritisk Et marked, der aldrig hviler – og appellerer til både forbrug og fantasi Et risikosamfund

I et videre perspektiv Et stort pres på børn og unge De skal leve op til mange forventninger Have et socialt netværk Gode resultater i skolen og præstere De oplever hver dag social konkurrence Og mange udvikler stress – og lavt selvværd Og får egentlige symptomer på dårlig trivsel

15 årige, symptomer dagligt 14

SFI undersøgelsen årige ”emotionelt sårbare” 30 pct. har modtaget psykologbistand 21 pct. har haft psykiske lidelser 27 pct. føler sig pressede ”… ganske mange unge kvinder er følelsesmæssigt risikoudsatte: de døjer med psyko- emotionelle problemstillinger, der ytrer sig ved indadvendte symptomer og tager form som tristhed og selvskadelig adfærd ”.

Unge uden job og uddannelse Forskning fra Rockwool Fonden De har brug for hjælp til at skabe kontakter til virksomheder og til sociale netværk ”…hjælp til at finde egne styrker”. ”de udsatte unge skal have støtte til at udvikle de helt nødvendige og afgørende sociale og personlige kompetencer”. (Mandag Morgen, nr. 13, 2015).

”Mellem drøm og mareridt” Lisbeth Bendtsen ”Unges fortællinger om engle, dæmoner, anerkendelse og skam” Kravet om selvrealisering - leve op til…. Oplevelsen af ikke at slå til Ydre kontrol – indre kaos Negative billeder: dæmonisering og skam Vejen frem: anerkendelse og støtte Narrativ terapi

Hvad er karakterdannelse? Robusthed Selvstændighed Modstandskraft Vedholdenhed Selvkontrol Samvittighedsfuldhed Nysgerrighed Samarbejdsevne

Andre udtryk lidt i samme retning Dannelse Personlighed Selvværd Selvudvikling En indre målestok Karakter handler om det personlige

Skumfidus eksperimentet

Walter Mischel, Stanford, USA Første eksperiment 1970 Børn 4-6 år sidder med en skumfidus på en tallerken Hvis de kan vente et kvarter med at spise får de en til! Og de kæmpede med sagen nogle kunne udsætte og få belønningen

Børnene blev fulgt i 20 år Børn der kunne udsætte klarer sig bedst igennem livet Større kompetence Bedre uddannelse Holder sig fri af risikofaktorer selvstændighed Selvkontrol

En undersøgelse fra New Zealand 1037 børn født i Dunedin Fulgt til de blev 32 år Graden af selvkontrol i barndommen 3-11 år Forudsiger sundhed, uddannelse, karriere, kriminalitet, misbrug Selvkontrol er en selvstændig faktor Men hvad er selvregulering?

Selvregulering At kunne tåle en vis frustration uden at bryde sammen udsætte en belønning Tænke lidt langsigtet Overveje en situation Kunne vælge fra Hvornår skal børn kunne det? Opdragelsen skal hjælpe dem på vej fra de er 3-4 år

Selvdisciplin? Naomi Katznelson (Politiken, 2013) Mange unge kæmper med selvdisciplin – andre har for meget af den ”Vi kan se behovet for at selvmotivere sig bliver større, men ingen kan byde ind med, hvordan man lærer unge at motivere sig selv og disciplinere sig. Det er en stor opgave for uddannelsessystemet fremover: hvordan fremmer vi det?”

Hvad er selvstændighed? Klare opgaver selv Overholde aftaler Være mobil i trafikken osv. Selvstændighed er også noget andet: Eftertænksomhed Nysgerrighed Vedholdenhed selvkontrol

Søren Kierkegaard har ret Selvet vokser ud af treklangen krop - psyke og ånd ”Mennesket er en syntese af det sjælelige og det legemlige. Men en syntese er utænkelig, når de tvende ikke enes i det tredje. Dette tredje er ånden”. vi gør ånden og ”sjælen” hjemløs Derfor får mange børn og unge ”ondt i sjælen”

Hvad er kernen i selvet? Det jeg er Det jeg ved Dette jeg har

Men hvad er ”det jeg er” ? De tilbagevendende positive selvoplevelser Med anerkendelse fra andre Troen på at være noget værd Gentagne bekræftelser fra andre Oplevelser af at kunne regulere egne følelser og reaktioner Selvet er dybtliggende mønstre af erfaringer med selvregulering

Hvordan styrker man børn og unges karakterdannelse? Synlig og tydelig struktur Ved at hjælpe børn/unge til at blive bevidste om den og fokusere på processen – mere end resultatet Men hvor ligger processen?

Hvordan går man ind i processen? Drengen der har været i Zoo med sin far Gå over broen Tage del i den, spørge til den, udvikle den: give ny erkendelse Tegningen, matematikopgaven, guitartræningen, kartoffelskrælningen, stileskrivningen,beretningen I processen ligger børns læringskraft

Over broen til Pia Fortæl om dine tanker – hvor er du nu – hvad tænker du mest på, når du vil ud af tristheden? Støtte hende i refleksionsprocessen og Hendes afprøvning af nye selv-strategier frem mod selvværd og autonomi Relationens troværdighed Normer, der støtter en personlig dannelsesproces – frem for konkurrence

Hvad binder der hele sammen? Læring kommer ikke af sig selv, den skal skabes Læringskraft er den personlige energi og styrke, der lægges i processen Selvkontrollen i processen Derfor skal eleven inddrages i proces, der får dem til at overtage kontrollen med deres parathed og robusthed

Referencer Andersen, F. Ørsted (2014)Trivsel, læring og udvikling for drenge på kanten. Århus Universitet. Claxton, G. et al.(2011) The Learning Powered School. Bristol: TLO Limited. Jørgensen, P. Schultz (2014) Styrke dit barn karakter. Kristeligt Dagblads Forlag Ottosen, M. Heide (2010) Børn og unge i Danmark. Socialforskningsinstituttet.