Fysisk aktivitet i DBUH Erfaringer med at bruge fysisk aktivitet i dagligdagen v. Per Hartvig Hansen og Poul Thorsen – Pædagoger Sanne Rosenfeldt Fald Hansen – Sygeplejerske og Peter Brandt – Fysioterapeut Kilde: Undervisningsmateriale fra projekt fysisk aktivitet i psykiatrien og erfaringer.
% af den danske befolkning er så inaktive, at det går ud over deres sundhed De fleste ved, at det er sundt at bevæge sig - De færreste ved, at det er farligt at lade være. Fysisk inaktive har dobbelt så stor risiko for tidlig død som fysisk aktive. Fysisk inaktivitet er dyrt for den enkelte og for samfundet. Fysisk inaktivitet er en selvstændig risikofaktor for en række sygdomme, på linie med rygning.
Tværsnitsundersøgelse i Vejle af det fysisk aktivitetsniveau hos 325 psykisk syge (Sandberg 2006) 75 % bevægede sig så lidt, at det gik ud over deres sundhed og trivsel 21 % kvinder og 11 % mænd efterlevede Sundhedsstyrelsens anbefaling om 30 min om dagen 23 % havde et moderat fysisk aktivitetsniveau 32 % havde et lavt fysisk aktivitetsniveau % havde et aktivitetsniveau svarende til en kørestolsbruger
Fysisk aktivitet og psykiatriske patienter Overhyppighed af svær overvægt, uhensigtsmæssig livsstil, type 2 diabetes samt overdødelighed af hjerte-kar sygdomme hos visse psykiatriske patienter. Nogen evidens for positiv effekt af fysisk aktivitet som tillæg til, eller erstatning for, den medicinske behandling af milde og moderat svære depressioner. Fysisk aktivitet er en anledning til at være sammen med andre på en god måde, og kan være afstigmatiserende.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger Alle voksne bør være fysisk aktive med mindst moderat intensitet i 30 minutter om dagen. Alle børn og unge bør være fysisk aktive med mindst moderat intensitet i 60 minutter om dagen. 2-3 gange om ugen skal børnene bevæge sig med høj intensitet i minutter.
Udbytte! De hårde facts De Bøde sider Øget udholdenhed – Vo2 max Øget vedholdenhed Øget bevægelighed Øget fleksibilitet Øget maksimal styrke Øget selvværd Bedre koordination Øget overblik
7 Personalets erfaringer Patienternes erfaringer Erfaring med systematisk træning i psykiatrien Ressourcer som ikke ses i andre sammenhænge Fællesoplevelser – sammen på lige fod Ro i afsnittet Større aktivitet/energi i afsnittet Forholdet mellem deltagerne får en anden dynamik Mindre sygefravær Større respekt for hinanden Mindsket symptombillede Oplever at blive taget alvorlig og at personalet har mere tid til dem Større selvtillid Større udadvendthed Frirum præget af gå-på-mod Mere energi – også til daglige gøremål Glædessus Større respekt for hinanden
Observationsområder (frit efter SST) Den følelsesmæssige relation (fx glæde, sorg, aggression, irritation, overbærenhed i forhold til andre) Koncentrationsniveau (før, under og efter træningen) Aktivitetsniveau (fx i træningssalen, i afdelingen, i efterfølgende aktiviteter ) Personlig udvikling (fx at tage ansvar, at tage nye initiativer, at påtage sig arbejdsopgaver) Sociale relationer (fx gruppesamvær, samtaleemner, samarbejde) Bivirkninger (fx muskelstivhed, tremor, forøget reaktionstid).
Den Gode historie Eksempel Morgenmødet. Før Efter
Et billede siger mere end 1000 ord.
Nye udfordringer man kan klare.
Glædessus.
Udforske nye verdener
Være kreativ og få nye ideer
Taktik og strategi.
Social arv og rollemodeller.
Fællesoplevelser der varer ved.
Kroppen som hindring, eller forudsætning.
Imod alle odds.
Følelsen når tingene lykkedes.
Fælles interesser skaber kontakt.
Form, figur og velvære.
Man kan ikke vinde hver gang, men man kan gøre sit bedste.
Vilje driver værket.
Xtreme-sport
Mød situationer med den rette indstilling.
Citat: ”det er faktisk ikke så svært”
Forudsætninger Tilgængelighed / synlighed Fast del i behandlingsplanen. (motionsplan, aktiviteter osv.) Rollemodel ildsjæl / de voksne skal deltage, de unge spejler sig i de voksne
Motivation for fysisk aktivitet hos personale og patienterne 94 % af personalet var positive over for fysisk aktivitet i behandlingen. 40 % mente ikke, at deres kolleger var motiveret for fysisk aktivitet med patienterne. 80 % af personalet mente ikke, at patienterne var motiveret for at deltage i aktiviteter, hvor de skulle være fysisk aktive. 96 % af patienterne svarede, at fysisk træning absolut var noget for dem. 70 % svarede at de er optaget af, hvad der sker i kroppen. 73,4 % mente at fysisk træning havde en positiv virkning på deres velbefindende Toril Moe, Norge Og det er overraskende nemt at integrere PS2P
Hvad er Leg? Aktiviteter hos især børn og dyrebørn, men også voksne individer, der ikke har noget bestemt ydre formål og er lystfyldt, fri og spontan. Ved leg lærer børn og dyrebørn noget om tings og andre individers egenskaber og verdens indretning, de lærer at mestre omverdenen, samtidig med at muskulatur, sanser og psyke udvikles, og de indarbejder der nyttig adfærd, bl.a. ved at efterligne voksne individer. Når voksne leger, udfordrer de ofte deres fysik, sanser og tænkeevne. Kilde: Den høje legebog.