Projekt Stop Vandfaldet. Type Navn 18.09.2016 Formål Der skal skabes fokus på en helhedstilgang til nedbringelse af de kommunale forsørgelsesudgifter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Advertisements

Fortællinger fra kanten
Når sammenhæng er bundlinje. Det glade budskab! Driftstal fra Sherpa 0-2 års ledighed Sammenlignelige tal fra andre forskningsdesign 1 år39 %4-12 % 2.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Jobcenter Høje-Taastrup Ungeindsatsen i Jobcenter Høje-Taastrup Beskæftigelsespolitisk konference på fredag den 24. april 2009.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Beskæftigelsesregion Midtjylland Sygefravær pga. stress og psykisk lidelse Lars Aakerlund Speciallæge, ph.d. PPclinic.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
De unges motivationer for valg af videregående uddannelser Af Camilla Hutters, organisationskonsulent, Professionshøjskolen Metropol Mellem.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. december 2014.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Hvordan får vi flere personer med funktionsnedsættelse i virksomhedstilbud, og har vi de rette tilbud? Jesper Karle Speciallæge, dr. med.
Helbredelse og beskæftigelse kan gå hånd i hånd. Tilbagevenden til arbejde under psykisk sygdom er både muligt og sundt -hvis det gøres rigtigt.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Nye analyser Jobcenterchefmødet den 6. september 2011.
Modelprojekterne KVIS og KVIK KVIS Koordineret virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere match 2 KVIK Koordineret virksomhedsrettet indsats for.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Beskæftigelsesindsatsen Marie Hansen, direktør i Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Uddannelsesplanen.
Selvets kultur.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Det gode møde i folkeskolen
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
En forenklet beskæftigelsesindsats
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
UU - Status og uddannelsesstatistik
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Tro på dig selv - det gør vi
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
UU - Status og uddannelsesstatistik
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvem er de Unge Ledige? -og hvordan hjælper vi dem bedst?
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Danmarks Vejlederforening
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
SPS på ungdomsuddannelser
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
En forenklet beskæftigelsesindsats
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Vejbelysning – med og uden LED
Præsentationens transcript:

Projekt Stop Vandfaldet

Type Navn Formål Der skal skabes fokus på en helhedstilgang til nedbringelse af de kommunale forsørgelsesudgifter Vi skal udfordre de fordele, der er forbundet med forebyggelse og en koordineret indsats Alle afdelinger i Haderslev Kommune er relevante for at lykkedes

Type Navn Mål Jobcentrets arbejde og Haderslev Kommunes budget til overførsler i dag er for enden af vandfaldet, altså skal vi rydde op Vi skal sætte tidligere ind, så vandet ledes ad andre kanaler, og presset på overførsler kan aftage

Type Navn Brændende platform Haderslev Kommune har et besparelsespotentiale på kr. 48 mio. på overførelsesindkomster

Type Navn Hvorfra kommer borgere på overførselsindkomst?

Type Navn Unge uden uddannelse går en usikker fremtid i møde

Type Navn Flere unge med ungdomsuddannelse får job

Type Navn Flere unge uden uddannelse er på førtidspension eller kontanthjælp

Type Navn Opvækstvilkår har stor betydning for uddannelse og beskæftigelse

Type Navn Opvækstvilkår har stor betydning for uddannelse og beskæftigelse

Type Navn Hjemmebaggrunden har enorm betydning

Type Navn Hjemmebaggrunden har enorm betydning

Type Navn Hjemmebaggrunden har enorm betydning

Type Navn Hvad kan vi sige mere konkret om de unge i Haderslev Kommune?

Type Navn UDDANNELSE OG ERHVERVSERFARING Personer på kontanthjælp mellem år Hver fjerde ung kontanthjælpsmodtager har ingen afsluttende skolegang, svarende til 28%. Heraf udgør mændene 61%. 40% har afsluttet grundskolen med en 9./10. klasse. Heraf udgør kvinderne den største del. 3% har en studentereksamen og kun 4% har en kort eller mellemlang videregående uddannelse. Rækkeetiketter år år årHovedtotal Grundskole / Ingen afsluttende skolegang Erhvervsrettet Ungdomsuddannelse25714 Studieforberedende Ungdomsuddannelse Kortere Videregående Uddannelse Mellemlang Videregående Uddannelse 33 Voksen Uddannelser/Kurser 11 Andet Hovedtotal

Type Navn ERHVERVSERFARING Personer på kontanthjælp mellem år 31% af de unge har ingen erhvervserfaring, fordelingen ligger ligeligt mellem kvinder og mænd. 17% har under 1 års erhvervserfaring og 20% har mellem 1-2 års erhvervserfaring. Kvinde Kvinde TotalMand Mand TotalI alt Erhvervserfaring år år år år år år Ingen Under 1 år år år Over 5 år Ved ikke Hovedtotal

Type Navn PSYKISKE GENER Personer på kontanthjælp mellem år Af de psykiske gener, lider 22% af en depression, 15% har ADHD, 13% har angst og 9% har andre personlighedsforstyrr elser. 19 borger er mental retarderet (6%) og 5 er udviklingshæmmet (1%). For de psykiske gener, udgør kvindernes andel 49% og mændenes 51%. Psykisk generKvindeMandHovedtotal Angst Depression Stress5611 Trauma347 PTSD6511 Autisme033 Aspergers Syndrom257 ADHD Borderline personlighedsforstyrrelse18119 Skizofreni71926 OCD336 Manisk/Maniodepressiv101 Andre personlighedsforstyrrelser Anorexia/Bulimia nervosa606 Kronisk træthed101 Somatisk Smerteproblematik112 Udviklingshæmmet235 Mental retardering71219 Anden diagnosticeret psykisk lidelse31215

Type Navn Aldersfordeling på tilkendte førtidspensionssager

Type Navn Hvilke dilemmaer oplever de unge?

Type Navn De unge vil gerne have en uddannelse… ”Altså jeg tænker bare…. Jeg skal bare have en uddannelse så hurtigt som muligt, så det ikke går galt. Fordi hvis jeg først ikke får en uddannelse, så er det rigtig svært at finde arbejde, og så bliver man bare sådan en, der sidder og dovner den derhjemme” (dreng, 9. klasse) Jeg hader skole. Jeg hader faglige ting! Fordi at det synes jeg ik’, at jeg lærer noget af. Man kan jo sagtens klare sig, som sådan, ved at lære tingene ved at gøre dem. Fordi at man lærer bedst, hvis man udfører en opgave. Synes jeg! (samme dreng, efter frafald på Erhvervsuddannelse) Centralt dilemma: Hvor går man hen, hvis man gerne vil have en uddannelse, men ikke gider mere ’skole’?

Type Navn Eksempler på konkrete tiltag!

Type Navn Konkrete tiltag Værsgo’ - her er et fritidsjob fra kommunen. For vi kan bruge dig! Sådan vil unge årige møde Aarhus Kommune i fremtiden. Baggrunden er, at unge med et fritidsjob efter skoletid har større chance for at gennemføre en uddannelse. Et fritidsjob kan hjælpe til at udvikle de sociale og personlige kompetencer, som er nødvendige for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Konkret vil kommunen starte med i 2012 med at ansætte 165 unge i kommunale fritidsjobs. Mange unge finder selv et fritidsjob, men nogle har svært ved det. 500 af dem vil forligspartierne have, at kommunen giver et fritidsjob. Foto: Scanpix

Type Navn Analyse af samarbejdet og koordinering på ungeområdet – unge med særlige behov Fra ad-hoc projekter til struktureret koordinering

Type Navn Hvordan er overblikket skabt!! Interessenterne skulle selv fortælle, om deres fokus og ressourceallokering var med et: Arbejdsmarkedsperspektiv versus uddannelsesperspektiv Fastholdelsesfokus versus forberedelsesfokus Interessenterne skulle vurdere de andre interessenter (kunne ikke pege på sig selv) for hvem de anså for at være: De 5 mest værdiskabende interessenter i uddannelses- og beskæftigelsesprocessen i Haderslev Kommune De 5 vigtigste interessenter i uddannelses- eller beskæftigelsesprocessen i Haderslev Kommune?

Type Navn

Vi ser på udsagn, til drøftelse

Type Navn Steven D. Brown tager afsæt i socialkognitiv karriereteori og i de processer, som finder sted ved de unges start på deres karriere. Han præsenterer begreberne vocational hope og support. Hans påstand er, at unge, som har positive forventninger til deres uddannelse, job og fremtid, har større sandsynlighed for at gennemføre deres uddannelse, end unge som ikke har disse forventninger.Steven D. Brown Steven D. Brown Ph.D., Professor of Education Loyola University Chicago Hvordan kan vi give de unge positive forventninger? Hvordan kan det være med til at få flere til at gennemføre en uddannelse?

Type Navn Lars Olsen efterlyser en større forståelse for de unge og deres baggrund. Ifølge ham er uddannelsessystemet blevet teoretiseret på bekostning af praktiske læringsformer. Det gør uddannelsessystemet til en mere fremmed verden for de mange unge, der kommer fra uddannelsesfremmede hjem, og derfor ser Lars Olsen ønsket om uddannelse til alle som urealiserbart, hvis ikke der laves ændringer i systemet.Lars Olsen Lars Olsen Journalist, forfatter og foredragsholder Hvordan kan vi tilrettelægge uddannelsesvejen for de unge, for at flere gennemfører en uddannelse?

Type Navn Hanne Kristensen Paustian bevæger sig fra teoretiske overvejelser til praktisk handling. Hun beretter om et projekt i region Midtjylland og Syddanmark, hvor de unge får en ekstra håndsrækning i overgangen fra skole til ungdomsuddannelse. Håndsrækningen bliver givet inden for områderne: Indslusning, mentor, introduktion, opsamlingsforløb, It og læringsrum og praktikpladshjælp.Hanne Kristensen Paustian Hanne Kristensen Paustian Vejleder UU-Nordvestjylland Hvilke håndsrækninger kan vi give, for at flere unge gennemføre en uddannelse?