Projekt Stop Vandfaldet
Type Navn Formål Der skal skabes fokus på en helhedstilgang til nedbringelse af de kommunale forsørgelsesudgifter Vi skal udfordre de fordele, der er forbundet med forebyggelse og en koordineret indsats Alle afdelinger i Haderslev Kommune er relevante for at lykkedes
Type Navn Mål Jobcentrets arbejde og Haderslev Kommunes budget til overførsler i dag er for enden af vandfaldet, altså skal vi rydde op Vi skal sætte tidligere ind, så vandet ledes ad andre kanaler, og presset på overførsler kan aftage
Type Navn Brændende platform Haderslev Kommune har et besparelsespotentiale på kr. 48 mio. på overførelsesindkomster
Type Navn Hvorfra kommer borgere på overførselsindkomst?
Type Navn Unge uden uddannelse går en usikker fremtid i møde
Type Navn Flere unge med ungdomsuddannelse får job
Type Navn Flere unge uden uddannelse er på førtidspension eller kontanthjælp
Type Navn Opvækstvilkår har stor betydning for uddannelse og beskæftigelse
Type Navn Opvækstvilkår har stor betydning for uddannelse og beskæftigelse
Type Navn Hjemmebaggrunden har enorm betydning
Type Navn Hjemmebaggrunden har enorm betydning
Type Navn Hjemmebaggrunden har enorm betydning
Type Navn Hvad kan vi sige mere konkret om de unge i Haderslev Kommune?
Type Navn UDDANNELSE OG ERHVERVSERFARING Personer på kontanthjælp mellem år Hver fjerde ung kontanthjælpsmodtager har ingen afsluttende skolegang, svarende til 28%. Heraf udgør mændene 61%. 40% har afsluttet grundskolen med en 9./10. klasse. Heraf udgør kvinderne den største del. 3% har en studentereksamen og kun 4% har en kort eller mellemlang videregående uddannelse. Rækkeetiketter år år årHovedtotal Grundskole / Ingen afsluttende skolegang Erhvervsrettet Ungdomsuddannelse25714 Studieforberedende Ungdomsuddannelse Kortere Videregående Uddannelse Mellemlang Videregående Uddannelse 33 Voksen Uddannelser/Kurser 11 Andet Hovedtotal
Type Navn ERHVERVSERFARING Personer på kontanthjælp mellem år 31% af de unge har ingen erhvervserfaring, fordelingen ligger ligeligt mellem kvinder og mænd. 17% har under 1 års erhvervserfaring og 20% har mellem 1-2 års erhvervserfaring. Kvinde Kvinde TotalMand Mand TotalI alt Erhvervserfaring år år år år år år Ingen Under 1 år år år Over 5 år Ved ikke Hovedtotal
Type Navn PSYKISKE GENER Personer på kontanthjælp mellem år Af de psykiske gener, lider 22% af en depression, 15% har ADHD, 13% har angst og 9% har andre personlighedsforstyrr elser. 19 borger er mental retarderet (6%) og 5 er udviklingshæmmet (1%). For de psykiske gener, udgør kvindernes andel 49% og mændenes 51%. Psykisk generKvindeMandHovedtotal Angst Depression Stress5611 Trauma347 PTSD6511 Autisme033 Aspergers Syndrom257 ADHD Borderline personlighedsforstyrrelse18119 Skizofreni71926 OCD336 Manisk/Maniodepressiv101 Andre personlighedsforstyrrelser Anorexia/Bulimia nervosa606 Kronisk træthed101 Somatisk Smerteproblematik112 Udviklingshæmmet235 Mental retardering71219 Anden diagnosticeret psykisk lidelse31215
Type Navn Aldersfordeling på tilkendte førtidspensionssager
Type Navn Hvilke dilemmaer oplever de unge?
Type Navn De unge vil gerne have en uddannelse… ”Altså jeg tænker bare…. Jeg skal bare have en uddannelse så hurtigt som muligt, så det ikke går galt. Fordi hvis jeg først ikke får en uddannelse, så er det rigtig svært at finde arbejde, og så bliver man bare sådan en, der sidder og dovner den derhjemme” (dreng, 9. klasse) Jeg hader skole. Jeg hader faglige ting! Fordi at det synes jeg ik’, at jeg lærer noget af. Man kan jo sagtens klare sig, som sådan, ved at lære tingene ved at gøre dem. Fordi at man lærer bedst, hvis man udfører en opgave. Synes jeg! (samme dreng, efter frafald på Erhvervsuddannelse) Centralt dilemma: Hvor går man hen, hvis man gerne vil have en uddannelse, men ikke gider mere ’skole’?
Type Navn Eksempler på konkrete tiltag!
Type Navn Konkrete tiltag Værsgo’ - her er et fritidsjob fra kommunen. For vi kan bruge dig! Sådan vil unge årige møde Aarhus Kommune i fremtiden. Baggrunden er, at unge med et fritidsjob efter skoletid har større chance for at gennemføre en uddannelse. Et fritidsjob kan hjælpe til at udvikle de sociale og personlige kompetencer, som er nødvendige for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Konkret vil kommunen starte med i 2012 med at ansætte 165 unge i kommunale fritidsjobs. Mange unge finder selv et fritidsjob, men nogle har svært ved det. 500 af dem vil forligspartierne have, at kommunen giver et fritidsjob. Foto: Scanpix
Type Navn Analyse af samarbejdet og koordinering på ungeområdet – unge med særlige behov Fra ad-hoc projekter til struktureret koordinering
Type Navn Hvordan er overblikket skabt!! Interessenterne skulle selv fortælle, om deres fokus og ressourceallokering var med et: Arbejdsmarkedsperspektiv versus uddannelsesperspektiv Fastholdelsesfokus versus forberedelsesfokus Interessenterne skulle vurdere de andre interessenter (kunne ikke pege på sig selv) for hvem de anså for at være: De 5 mest værdiskabende interessenter i uddannelses- og beskæftigelsesprocessen i Haderslev Kommune De 5 vigtigste interessenter i uddannelses- eller beskæftigelsesprocessen i Haderslev Kommune?
Type Navn
Vi ser på udsagn, til drøftelse
Type Navn Steven D. Brown tager afsæt i socialkognitiv karriereteori og i de processer, som finder sted ved de unges start på deres karriere. Han præsenterer begreberne vocational hope og support. Hans påstand er, at unge, som har positive forventninger til deres uddannelse, job og fremtid, har større sandsynlighed for at gennemføre deres uddannelse, end unge som ikke har disse forventninger.Steven D. Brown Steven D. Brown Ph.D., Professor of Education Loyola University Chicago Hvordan kan vi give de unge positive forventninger? Hvordan kan det være med til at få flere til at gennemføre en uddannelse?
Type Navn Lars Olsen efterlyser en større forståelse for de unge og deres baggrund. Ifølge ham er uddannelsessystemet blevet teoretiseret på bekostning af praktiske læringsformer. Det gør uddannelsessystemet til en mere fremmed verden for de mange unge, der kommer fra uddannelsesfremmede hjem, og derfor ser Lars Olsen ønsket om uddannelse til alle som urealiserbart, hvis ikke der laves ændringer i systemet.Lars Olsen Lars Olsen Journalist, forfatter og foredragsholder Hvordan kan vi tilrettelægge uddannelsesvejen for de unge, for at flere gennemfører en uddannelse?
Type Navn Hanne Kristensen Paustian bevæger sig fra teoretiske overvejelser til praktisk handling. Hun beretter om et projekt i region Midtjylland og Syddanmark, hvor de unge får en ekstra håndsrækning i overgangen fra skole til ungdomsuddannelse. Håndsrækningen bliver givet inden for områderne: Indslusning, mentor, introduktion, opsamlingsforløb, It og læringsrum og praktikpladshjælp.Hanne Kristensen Paustian Hanne Kristensen Paustian Vejleder UU-Nordvestjylland Hvilke håndsrækninger kan vi give, for at flere unge gennemføre en uddannelse?