HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Advertisements

4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
HANDLING OG PLAN1 Overordnet om institutionens vedtægt: - institutionens ”grundlov”/grundlæggende dokument. - skal overholdes, dispositioner i strid med.
Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
MSB Aarhus Kommune Undervisningsdag august 2015.
HANDLING OG PLAN1 Brancheskolernes nye styrelsesordning NOTAT Vedr. OVERGANG TIL SELVEJE.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Stem og bestem!. Hvad skal der ske i dag? Kort præsentation af resultaterne Diskussion Stillingtagen til den videre proces Stillingtagen til resultatet.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Forslag til vedtægtsændringer Dansk Vandrelaug 14. marts 2016 Hans Stavnsager.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Fægteklubben Trekanten Velkommen til Ekstraordinær generalforsamling Den 11. marts 2014.
Hvad skal der ske i 2006 Historien Omfattende tekniske forberedelser er allerede i gang Startet af amtsborgmestrene ultimo 2004 Først trafikselskaberne.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Forberedelse til bestyrelse 1 OPGAVER: Styrelsesgrundlaget: Udarbejdelse af vedtægt og forslag til forretningsorden.
1 Klimatilpasning på Frederiksberg. 2 Agenda Om Frederiksberg og dens forsyning Klimatilpasning på Frederiksberg Skybrudsplanerne Fremtidens udfordringer.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Strategisk energiplanlægning
Samarbejde og samarbejdsaftalen
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Den røde tråd i bevillingspraksis
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Overordnede bestemmelser
Budget 2017 – 2020 Sundhed, Omsorg og Arbejdsmarked
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Konkrete forhold Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Den Europæiske Union. De Europæiske Struktur- og Investeringsfonde.
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Velkommen til generalforsamling Dato mdr. 2018
1. Nyvalg til bestyrelsen 2018
Afdelingsmøde – Afdeling 5 Mandag den 8. maj 2017
Møde om ressortændringer Budget- og regnskab
Kursus for nye efterskoleledere
Oversigt over fonds- og selvejeområdet
Generalforsamling Foreningen Allerup Fjordarealer
Tjenestemandspension
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Grenaa IF Generalforsamling 2018
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Uddannelsesopgaverne og udarbejdelse af en plan
Skolebestyrelsens årsberetning
Tids- og procesplan 8.okt 15: Drøftelse på Lederforum i forhold til modeller og proces Nedsættelse af arbejdsgruppe, der skal udfolde modeller 29.okt.
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Rolle og arbejdsområder
Referat af bestyrelsesmøde den 29
Nyt fra ministeriet Billeddias
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Få mere at vide - LYT - SPØRG
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
af Kliniske Lærestolsprofessorer
Referat af bestyrelsesmøde den 6
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje

HANDLING OG PLAN2 Overordnede karakteriska - skal lægge grundstenen til institutionens fremtid. - helt centrale opgave består i at sikre, at institutionen er klar til selveje. - befinder sig i et ”vadested” pga. det korte tidsperspektiv. - skal forholde sig til både langsigtede (§ 1 og § 6, stk. 2, nr. 6) og kortsigtede udfordringer (§ 6, bortset fra stk. 2, nr. 6). - dens virksomhed er af formelt rådgivende art. - fungerer på Direktoratets ansvar.

HANDLING OG PLAN3 Sammensætning - består af mellem 3-5 medlemmer. - bestyrelsen skal tilsammen (dvs. ikke hvert især) repræsentere indsigt i ledelse, organisation, økonomi (budgetlægning og regnskabsførelse), erhvervsuddannelsesområdet, arbejdsmarkedets behov og institutionens samlede aktivitetsområdet, jf. § 2, stk medlemmerne skal have tilknytning til institutionens geografiske og faglige område (f.eks. bo tæt på institutionen og have kendskab til dens umiddelbare kundekreds (kan evt. drøftes), jf. § 2, stk ingen suppleanter. - formanden skal have indsigt i økonomi, ledelse og erhvervsmæssige forhold.

HANDLING OG PLAN4 Udpegning - alle medlemmer udpeges af Direktoratet. - formanden efter samråd med institutionens leder. - øvrige medlemmer efter samråd med brancheudvalget (kunne også være institutionens leder alene i sammen med brancheudvalget). - ved et medlems udtræden i funktionsperioden udpeger Direktoratet hurtigst muligt et nyt efter samme fremgangsmåde (et medlem kan også udskiftes, jf. § 5, stk. 1, 2. pkt.). - fungerer fra 1. januar 2008 til 31. december 2008 eller indtil ny bestyrelse udpeget. - medlemmer af Landsting og kommunalbestyrelser kan ikke udpeges til bestyrelsen.

HANDLING OG PLAN5 Konkrete opgaver - udarbejdelse og vedtagelse af en vedtægt. - vedtage et regnskabssystem, udpege en revisor. - udarbejde og vedtage budget for 2009 (ift. finansloven for 2009). - udarbejde forslag til forretningsorden for den kommende bestyrelse (dens egen fremgår af § 7, stk. 1). - indrette institutionens administration og organisering med henblik selveje i form af løn- og ansættelses- samt personaleopgaver, rengøring og forsyning, fornøden elektronisk kommunikation, herunder håndtering af elevregistreringer og aktivitetsberegninger, journalpligt samt kendskab til relevant lovgivning.

HANDLING OG PLAN6 Øvrige opgaver - kan blive pålagt øvrige opgaver af Direktoratet. - information; bestyrelsen skal informere om selvejets muligheder og perspektivet i omstillingsprocessen ikke blot internt i institutionen, men også ift. samarbejdspartnere, erhvervsliv, arbejdsmarkedet, lokalsamfundet og andre interessenter. - sparringspartner for den daglige ledelse og gerne knytte forbindelse mellem institutionen og dens omgivelser. - drøfte institutionens samarbejdsmuligheder med andre institutioner. - skal orientere Direktoratet om evt. dispositioner, der kunne skade overgangen til selveje; § 6, stk. 4. NB. Har ikke kompetence ift. ansættelse og afskedigelse af daglig ledelse.

HANDLING OG PLAN7 Bestyrelsens arbejde - arbejdet sker i mødeform, hvor der træffes beslutninger. - fastsætter selv sin forretningsorden. - Den daglige leder deltager i bestyrelsesmøderne som sekretær uden stemmeret. - referat sende til Direktoratet.

HANDLING OG PLAN8 Bestyrelsens arbejde - arbejdet sker i mødeform, hvor der træffes beslutninger (mindst halvdelen af de stemmeberettigede skal være tilstede). - fastsætter selv sin forretningsorden. - Den daglige leder deltager i bestyrelsesmøderne som sekretær (udsender dagsorden og notater om sagerne til bestyrelsen før møder) uden stemmeret. - referat sendes til Direktoratet.

HANDLING OG PLAN9 Honorering og andre udgifter - honoraret fastsættes på finansloven. - godtgørelse af udgifter til rejser, fortæring og ophold i institutionens tjeneste efter de regler, der gælder for tjenestemænd i Grønland. - hvis behov for særlig bistand som f.eks. revisor, rettes henvendelse herom til Direktoratet.

HANDLING OG PLAN10 Høring og tegningsret - bestyrelsen kan gennem den daglige ledelse indhente udtalelser fra eventuelle råd i form af f.eks. lærerråd, samarbejdsudvalg, eller elevråd, som eksisterer på tidspunktet for bekendtgørelsens ikrafttræden, jf. § bestemmelsen om tegningsret skal imidlertid ses i sammenhæng med, at bestyrelsen, herunder dennes formand, alener fungerer på rådgivende basis, jf. § 7, stk. 6.