Intro til psykoedukation & Stress og sårbarhed Tema i pykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Psykoedukation til unge i OPUS
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Psykoedukation skizofreni
Psykoser og skizofreni Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni elle anden psykose.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Unipolar depression Patienter og pårørende 6. Session - Den sociale lovgivning – ved socialrådgiver Depression og familien.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Unipolar depression – Patienter og pårørende 7. Session - sygdomsforløb - forebyggelsesplan.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Psykoedukation skizofreni
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Behov, motivation og mestring
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
ÅRHUS AFDELING.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne opnår viden om, hvordan sygdom.
Adfærd på læssebagsmæk
Relationer og recovery Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne får viden om relationers.
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Stresshåndteringsgruppe
projekt eller lignende
Sådan bruger du præsentationen
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Personaletræf Brogården 2018
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Intro til psykoedukation & Stress og sårbarhed Tema i pykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose

Til underviseren En god start med PowerPoint Disse 2 taster kan hjælpe dig Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose Esc få overblik over alle tilgængelige dias samt tilhørende noter F5 kan bruges, når du skal afspille temaet 2 Esc F5

Til Underviseren Denne PowerPoint indeholder mange dias. Forhold dig til, hvilke du vil have med. TIP: SKJUL DE DIAS, DU IKKE VIL VISE Du kan skjule et dias, så det ikke bliver vist i fremvisningen. Højreklik på miniaturen til venstre. Klik på ”skjul dias”. Ønsker du at vise et dias, der er skjult: Højreklik på det skjulte dias og klik på ”skjul dias”. Så bliver det atter vist. Hvis du printer uddelingskopier til deltagerne: Fjern fluebenet i ”udskriv skjulte dias”. Så kommer de skjulte sider ikke med. Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 3

Program for i dag Velkommen og præsentation Introduktion til psykoedukation Rammer og forventninger Behandling – kontakt til behandler Stress og sårbarhed Hvordan har dagen været? PAUSE efter behov Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 4

Formål med psykoedukation At få oplysning og konkret viden At få overblik over behandling og muligheder At udveksle erfaringer om psykiske symptomer og lidelser At blive bedre rustet til at træffe beslutninger om egen behandling Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 5

Formål med psykoedukation Hvilke forventninger har I til at komme her i dag? Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 6

Oversigt over hele forløbet Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 7 7 Introduktion Stress og sårbarhed Psykose og skizofreni Behandling Mestring af symptomer Lov og ret E-journal Sundhed og livsstil Relationer og recovery Valgfrit emne Evaluering Forebygge tilbagefald

Rammer for undervisningen Vi mødes i dette lokale hver gang Der vil være kaffe, te og lidt frugt Datoerne fremgår af oversigten 1½ time hver gang Vi holder pause ved behov Der er to gruppeledere hver gang Vi vil bede jer melde afbud, hvis I er forhindret Vi glæder os til samarbejdet Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 8

Hver gang Korte, faglige oplæg Spørgsmål og dialog Udveksling af erfaringer om dagens emne Der kan også indgå opgaver, øvelser, spil eller lignende Vi beder jer alle respektere, at der er fortrolighed i gruppen Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 9

Har I spørgsmål til temaerne? Er der noget I kunne ønske jer med i programmet? Nu skal vi i gang…… Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 10

Tilknytning til behandler Behandling i psykiatrien indebærer en kontakt til en primær behandler/kontaktperson og en læge Samtale med behandler skal hjælpe til: At få viden om den psykiske sygdom At få støtte til at leve med en psykisk sygdom i hverdagen At få støtte til at håndtere ydre stress At blive mere bevidst om egne tanker, handlinger og følelser At se problemer fra nye vinkler Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 11

OPUS-behandling Alle med førstegangs psykose, dog flest i alderen år 2 års behandling Intensiv behandling med samme gennemgående OPUS – behandler ; man mødes en gang ugentligt Individuelle samtaler, medicin, samtaler med familie og netværk, psykoedukation, social færdighedstræning og hjælp til at komme i gang med aktiviteter, skole, uddannelse eller arbejde Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 12

Til underviseren De næste dias handler om stress og sårbarhed. Sådan kan du fx. arbejde med det: Udgangspunktet er stress/sårbarhedsmodellen, der er forsøgt gengivet på flere måder. Det er meget vigtigt, at deltagerne får med, at de SELV kan have indflydelse på det stress, de kan blive udsat for. At det er ok at trække sig fra stressende omstændigheder, at planlægning af komplekse situationer (Farmors 70års dag) er fint, at man kan få indflydelse på, hvor man sidder i en klasse, så man undgår for meget stress etc. Men også at man kan blive stærkere og tåle mere stress undervejs. Der er mulighed for små øvelser undervejs. Fx. sammen med sidekammeraten at kigge på opbyggende og stressende faktorer etc., bruge ’vægten’ eller skema. Tal videre med din behandler om dette til næste gang, så du sammen med hende får fat i hvad der er stress for dig og ikke mindst hvad virker opbyggende Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose HUSK: Du kan altid vælge metoder, flytte pauserne og vælge dias til og fra! Du må også gerne redigere i indholdet… 13

Sårbarhed og stress Hvis man har en sårbarhed, kan man opleve en psykotisk episode, når voldsomt stress fra det omgivende miljø påvirker personen Alle mennesker kan under tilstrækkeligt oplevet stress reagere med psykose Den enkeltes ”psykosetærskel” er individuel Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose14

Rask Psykosetærskel Stress Stress-sårbarhedsmodellen Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 15 Sårbarhed Syg a b c

Stress og sårbarhed Stress og belastninger kan få sygdommen til at bryde ud Stress er ikke bare at have travlt Når krav og belastninger overstiger de ressourcer, man har til rådighed, opstår stress Det er forskelligt, hvad den enkelte oplever som stressende Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 16

At identificere stress Være selvkritisk For høje forventninger Problemer med at planlægge Kan ikke lide at vågne om morgenen For mange tanker og grublerier Fysiske tegn Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 17

At identificere stress Skolen eller arbejdet er for krævende Mobning For få venner Lærerne/kollegerne kan ikke lide mig Har intet overskud Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 18

Stressende faktorer Økonomiske problemer Miste arbejde Skilsmisse Ferie Familiemedlems eller vens død Fødsel af lillesøster, -bror eller eget barn Familiemedlem flytter Vaner ændres Ændring af sovevaner Ændring af tidspunkt for måltider Ændring af mødetider At føle sig isoleret Kedsomhed kan give stress Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 19

Stressende faktorer Vågne for tidligt Daglige gøremål Tilberedning af måltider Organisere aktiviteter Trafik, lang pendling Mangel på støtte Brug for uafhængig- hed Skænderi med familiemedlemmer Diskussioner med skolelærere/kolleger Diskussioner med venner Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 20

Hvordan mærkes stress? Kognitive tegn:  Optaget af bekymringer  Problemer med at fokusere  Negative tanker Affektive tegn:  Ængstelig  Deprimeret  Irritabel  Humør-  svingninger Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose Fysiske tegn:  Spændte kæbemuskler  Muskelspændinger  Hovedpine  Problemer med at sove  Følsom overfor stimuli (lyde, lys, lugte mv.) Adfærd:  Overspise/spise for lidt  Tilbagetrækning  Holder op med at træne  Holder op med at gøre sjove ting 21

Beskyttende faktorer Gør noget godt for sig selv Følg behandlingen og Husk medicinen Planlæg din dag og uge Sørg for at spise og sove godt Undgå stoffer Lav en kriseplan med din behandler Involver gerne din familie eller ven i den Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 22

Beskyttende faktorer Følg dine interesser Sæt dig overkommelige mål Gi’ dig selv skulderklap, når du har nået et mål Bryd din isolation, tag kontakt med ven og fortæl hvordan du har det Tag verden ind i passende portioner, fx at gå i byen, gå til fester sammen med en ven Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 23

Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose Vægten Skriv hvad du oplever som beskyttelse og stress: 24

Øvelse Prøv at finde det, der stresser Hvad virker beskyttende i forhold til stress? Kig på ’Vægten’ eller skemaet sammen med sidekammeraten og snak om, hvad I kender til af stressende faktorer - og beskyttende faktorer mod stress Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 25

Tak for i dag Hvad har været brugbart i dag? Er der noget, vi skal undlade?? Noget vi skal gøre mere af? Psykoedukation for patienter med skizofreni eller anden psykose 26