Iben Jensen Kulturforståelse Kommunikation, forældre og praksis SPIREN - 15. Januar 2010 v. Iben Jensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Advertisements

Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Forslag fra arbejdsgrupperne
Respekt for Grænser Fakta
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Alle rettigheder forbeholdes
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Dansk kultur og selvforståelse
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Det gode møde i folkeskolen
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
ÅRHUS AFDELING.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Velkommen Dagens program.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Velkommen Dagens program.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Spørgsmål til ‘spis og snak’ session
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Iben Jensen Kulturforståelse Kommunikation, forældre og praksis SPIREN Januar 2010 v. Iben Jensen

Iben Jensen Plan Præsentation Hvad betyder kultur i hverdagen? Kultur som praksis. Hvordan forklares praksis? Dialogøvelse om kulturforskelle Interkulturel kommunikation Hvordan konstruerer vi forældre? Tal enkelt – uden at tale ned Afrunding

Iben Jensen 3 forståelser af kultur Det beskrivende kulturbegreb Det komplekse kulturbegreb Kultur set som praksis

Iben Jensen Det beskrivende kulturbegreb Kultur f ø lger oftest nationens (eller organisationens) gr æ nser De fleste deler v æ rdier, regler og normer Kultur bruges som forklaring p å at folk handler, som de g ø r

Iben Jensen Kulturbegrebet i brug ”Vi havde en fra Afrika ansat og det gik slet ikke. Han var alt for fremmed. Jeg skulle bruge alt for meget tid på ham og så blev de andre sure. Ja, jeg ansætter ikke nogle så fremmede igen, det er helt sikkert.”

Iben Jensen Det komplekse kulturbegreb Kultur er altid i forandring Kultur skabes mellem mennesker Man kan ikke kun være kultur – man har altid et køn, en alder og sine erfaringer

Iben Jensen Det komplekse kulturbegreb Kultur kan ikke afgrænses til en fast enhed, men er snarere flere fællesskaber, man deler med nogle, men ikke med alle Sociale forskelle kan være større end kulturelle forskelle

Iben Jensen Det komplekse i brug? Der kommer et ny elev fra Tyrkiet i klubben. Der går i forvejen 3 elever fra Tyrkiet. Pædagogen opdager efter et par dage at hun har glemt at spørge den nye om, hvor han bor, om han har gået i klub før og om han har søskende... Han har ingen søskende, hans forældre er IT- uddannede fra Ankara og de bor i det nye dyre villakvarter...

Iben Jensen Hvornår bruger I de to begreber? Diskuter med nabo Hvilket kulturbegreb bruger I, når I diskuterer forældre i jeres institution? Hvornår er I bedst til at bruge det komplekse kulturbegreb?

Iben Jensen Kultur som praksis Kultur er det vi gør. Det er gennem det vi gør, vi udtrykker hvordan vi organi- serer, fortolker og forstår verden. Kultur er praksis

Iben Jensen Kultur som praksis Når man rejser – eller skifter job - opdager man, hvor mange andre måder man kan gøre tingene på...

Iben Jensen

Den trænede krop Kultur lejres i kroppen, som trænes til at handle i forhold til én eller flere kulturer.

Iben Jensen Krydsende praksisser Individet ses som en aktiv, handlende aktør som tager stilling til verden omkring sig og indgår i mange forskellige ”Krydsende praksisser”

Iben Jensen Passende performance Individet forhandler med sig selv og normer, hvad der opfattes som ”passende performance”

Iben Jensen

Praksis kan analyseres i Forståelse (viden og forforståelse) Regler (skrevne og uskrevne) Engagement (passende performance)

Iben Jensen Holde-orden-praksis En somalisk far skal hente sit 4-årige barn. Han kan ikke finde barnets sko og beder en pædagog, som står og snakker med en dansk mor, om at finde dem. Pædagogen siger, at hun ikke har set skoene og taler videre med den danske mor. Faren bliver vred og fortæller at skoene var dyre og råber ”Det er jeres arbejde”

Iben Jensen ”Holde-orden-praksis? Hvilke forståelser har parterne af holde- -orden-praksis? Hvilke skrevne og uskrevne regler følger de? Hvordan viser de deres følelsesmæssige engagement?

Iben Jensen Praksisser er lokale Man kan godt have fælles arbejdspraksis på job og spise pakistansk mad...

Iben Jensen Kulturbegreber Beskrivende: Overblik og nationale kategorier Komplekse: Individet, modsigelser – personer tages ud af nationale kategorier Praksis: Detaljer - Indblik i formelle og uformelle regler

Iben Jensen Så er der mad! FROKOST – 12.45

Iben Jensen Dialogspørgsmål Hver gruppe får et hæfte med 6 spørgsmål 1. person stiller første spørgsmål og er ordstyrer i en diskussion, som varer i 4 minutter (Jeg råber skift!!!) 2. person stiller andet spørgsmål etc. Man skal være ærlig i dialogen, men kunne se hinanden i øjnene dagen efter

Iben Jensen Almindelige misforståelser i kommunikation Man ved ikke, hvad der forventes af én. Man bruger tid på at finde ud af hensigten med situationen. Man argumenter for en sag ud fra hvad man har lært er passende og ud fra personlige erfaringer. I en institution mødes mange erfaringer – og institutionen har også sine normer – vær åben for forslag og hør dem ikke som kritik.

Iben Jensen Almindelige misforståelser Mange misforståelser/konflikter opstår, fordi deltagerne tror, de refererer til det samme fx ”godt kontakt”. Skift i argumentationsniveau: ”Jeg går ind for ligestilling” ”Hvordan kan du dét, når du altid laver mad hjemme?”

Iben Jensen Forskelle i fht. modersmål Tonefald – om vi går op og ned i tonefald når vi beder om hjælp skaber mange misforståelser Ord – vi forventer at ord kommer i en fast rækkefølge, derfor misforstår vi mere, hvis folk bruger ordstilling fra deres modersmål.

Iben Jensen Samtaleregler I mange kulturer er det simpelthen almindeligt og forventes, at man giver plads til at andre personer tager ordet. I Danmark kan folk fra disse kulturer vente forgæves – her må man holde sig til, hvis man vil sige noget.

Iben Jensen Uselvstændig eller høflig? I mange kulturer opfattes det som uhøfligt at melde sig selv til et udvalg – man skal opfordres... Vær sikker på, at der ikke sidder kolleger/forældre, du opfatter som tilbageholdende, der bare skal opfordres til at stille op...

Iben Jensen Fikserings- punkter Kulturel forforståelse Kulturel forforståelse Erfarings- positioner Erfarings- positioner Interkulturel kommunikation Kulturel selvforståelse Kulturel selvforståelse

Iben Jensen Kulturel Forforståelse Al forståelse bygger på forforståelse – det er en fordom at tro, at man ingen fordomme har En forenklet opfattelse af ’de andre’, som særligt opstår i kulturmøder. Vær opmærksom på hvordan ’de’ beskrives

Iben Jensen

Forforståelse i brug Medlem af ansættelsesudvalg til en IT- stilling ”Når man tænker på, at hun var dernede fra, så var hun da fint åben”

Iben Jensen Kulturelle forforståelser Diskuter med nabo Hvilke kulturelle forforståelser om forældre mærker I oftest i hverdagen? Hvilke kulturelle forforståelser bliver I oftest mødt med af forældre?

Iben Jensen Kulturel selvforståelse I kulturmøder ser vi ikke os selv, som vi er, men som vi gerne ville være Kulturel selvforståelse er en forenklet idealiseret opfattelse af ens egen kultur. Vær opmærksom på hvilke ord der bruges om ’os’.

Iben Jensen

Kulturel selvforståelse Naivt (Vi har bare det bedste) Overlegent (Vi er jo foran) Bevidst (Jeg vil kæmpe for idealer om dialog, respekt, religion) Hvordan placerer I jeres egen faglige selvforståelse?

Iben Jensen Erfaringspositioner Al forståelse bygger på vores erfaringer. Alle vores erfaringer er samtidig bestemt af vores sociale position i samfundet. Vær opmærksom på hvordan modpartens erfaringer kan spille ind. Spørg! Vis respekt!

Iben Jensen

Kan vi tale om erfaringer (erfaringspositioner) og dermed undgå at tænke og tale så meget om kultur? Hvor meget ved I om forældres erfaringer på centrale områder omkring børn/unge?

Iben Jensen Fikserings-punkter Emner som kan sætte sind i kog på få sekunder. Der er oftest sammenhæng mellem egen identitet og fix-punkter. Lyt efter fix-punkter. Bemærk samtidig alle de områder, som er uproblematiske.

Iben Jensen

Fikseringspunkter Sæt jer i grupper på 4 og bliv enige om 3 fikseringspunkter i jeres daglige arbejde Hvad er vanskeligt? Hvorfor siger I det ikke? Hvad ville I sige, hvis I kunne få jer til det?

Iben Jensen Hvordan konstrueres forældre? Forældre er en kategori –Underopdeles i danske, minoritets, problematiske Kategorier vedligeholdes ved at bruge det beskrivende kulturbegreb; Forældre er... Forældre, som afviger fra kategori – flyttes til en anden (I er jo mere som danskere)

Iben Jensen Tal enkelt uden at tale ned Sæt jer nu til at formulere forslag til helt enkle sætninger, hvor I får sagt, hvad I vil omkring de valgte fikseringspunkter Fx omkring holde-orden-praksis: ”Jeg ville gerne hjælpe dig, men vi forsøger at lære børnene selv at holde orden. Måske har et af de andre børn set skoene?”

Iben Jensen Forældreinddragelse Forældre er sårbare privatpersoner og pædagoger er fagpersoner på arbejde Vær opmærksom på, når jeres faglige identitet udfordres – omformuler jeres faglighed så den også rummer interkulturel kompetence

Iben Jensen Tak for i dag Oplægget er baseret på Iben Jensen: Grundbog i kulturforståelse, Roskilde Universitetsforlag Elisabeth Plum m.fl. Kulturel Intelligens, Børsen