HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Efteruddannelse for IT- og elektronik-teknologer
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Vi gennemførte en række interview ifm
Informationsforvaltning
Realkompetencevurdering i Danmark
Erhvervsakademiet Aarhus
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Medarbejder i Undervisningsministeriet
Tillid Temadag for AMIR
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Støtte til udviklingsprojekter på statens arbejdspladser.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Akademiuddannelsen i Ledelse
ORIENTERING 6. SEMESTER Torsdag den 5. feb
Økonomi og organisation
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Det Sociale Kapitel
Kort videreuddannelse (KVU)
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Et fagligt løft af folkeskolen.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Orienteringsmøde for Apoteksspecialister Overgang fra apoteksspecialiststuderende til MKL-studerende.
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
FOA - et lederfagforbund Landsmøde for ledere maj 2011, Vejle.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
FOA-Leder Landsmøde 2012 Kolding, 7. juni FOA – Et lederfagforbund ”Beretning” om Hvad har fyldt i lederarbejdet? Velfærdsledelsesdagsordenen De.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
ER DER OGSÅ EN KARRIERE AT PLEJE FOR HK’ERE I DAG? FAGFESTIVAL 20. MAJ 2014
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Udfordringer i Region Syddanmark Jobcentre Job til personer med handicap Stig Langvad, formand, DSI.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Præsentationens transcript:

HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,

Kompetencesekretariatet Overenskomstparternes fælles sekretariat for kompetenceudvikling Rådgiver om Afklaring af behov for kompetenceudvikling (Fx hvordan I tackler forandringer, ruster jer til nye opgaver, samarbejder på nye måder, mv.) Kompetenceudvikling og forbedring af opgaveløsningen (både mindre indsatser og omfattende organisationsændringer) Hvordan I kan igangsætte en udviklingsproces Muligheder for økonomisk støtte til arbejdspladsprojekter eller fra Kompetencefonden Værktøjer Få hjælp til selvhjælp. Vi stiller en række udviklingsværktøjer til rådighed, som I kan få sparring på og ideer til at sætte i spil hos jer.

Kompetencesekretariatet Overenskomstparternes fælles sekretariat for kompetenceudvikling Hjemmeside Find cases fra en mangfoldighed af statslige arbejdspladser Læs om projekterfaringer Modtag nyhedsbrev Sekretariatet er jeres og vores ydelser er gratis for jer Vi mødes gerne med jeres arbejdsplads til en fælles dialog med ledere og medarbejdere om jeres kompetenceudvikling

MUS - Medarbejder -Udviklings- Samtale Kompetence- strategi Kurser Efteruddannelse Videreuddannelse Læring i praksis Læringsmiljø Rammer Hvordan bliver vi bedre til at løse kerneopgaven ?

Kompetenceudfordringer - tendenser vi møder i rådgivning og projekter Fusioner og sammenlægninger Administrative fællesskaber fx økonomi, studieadministration, personaleadministration. -Nye samarbejdsflader, nye arbejsprocesser -Fra generalist til specialist – flere nye og dybere kompetencer -Fra een faglighed til en ny -Administrative processer -Kultur Men: Man giver afkald på nogle ting: -Nærhed til mange forskellige slags brugere -Alsidige opgaver -Knudepunkt/samlingspunkt – ved hvad der rør sig

Kompetenceudfordringer - tendenser vi møder i rådgivning og projekter Flere kompetencer og / eller dybere kompetencer -Fra drift til mere servicerende og rådgivende rolle -Nye opgaver - for at bevare jobbet – være proaktive -Aktiv deltagelse i forandringsprocesser -Specifikke fagkompetencer: -Arbejde i projekter fx som projektsekretær/projektsassistent eller projektleder -Økonomi - høje krav, mange regler om dokumentation og overblik -Metodekendskab fx laboranter, der kan indgå i specialiseret forskning

Kompetenceudfordringer - tendenser vi møder i rådgivning og projekter Elevansvarlig / oplæringsansvarlig -Formidle sit fag - pædagogisk -Faglig og personlig udvikling -Nyt perspektiv på sit eget fag Kompetenceafklaring -Bevidsthed om egne kompetencer -Kan være nyttigt for at komme videre i arbejdslivet eller i det offentlige udddannelsessystem -Få papir på sine kompetencer

Kompetenceudfordringer - tendenser vi møder i rådgivning og projekter Digitalisering -Automatisering af arbejdsprocesser -Nye opgaver i forbindelse med en anden måde at løse opgaverne på

Jobudvikling Hvilke tendenser ser I? -Er der andre tendenser, som er aktuelle hos jer? -Hvad ser I som den største udfordring på jeres arbejdsplads? Din rolle – Hvad kan du selv gøre i forhold til kompetenceudvikling Vær opmærksom på de forandringer, der sker på arbejdspladsen og vær åben og byd ind med idéer til nye løsninger og opgaver Ha’ dialog i gruppen med kollegerne – sammen står I stærkere Spil ind med forslag til, hvor I kan bidrage med udvikling Sørg for at holde dig skarp på jobbet og i uddannelsessystemet

Efter- og videreuddannelse i det offentlige uddannelsessystem Eksempler på uddannelser

Eksempler på AMU-kurser Medarbejdernes deltagelse i forandringsprocesser - 3 dage Design og automatisering af regneark- 2 dage Anvendelse af pivot-tabeller - 1 dag Anvendelse af præsentationsprogrammer - 2 dage Økonomistyring i offentlige organisationer - 2 dage Håndtering af personoplysninger - 3 dage Praktikvejlederens kommunikation med elev/lærling - 2 dage Kommunikation i teams - 3 dage Projektorienteret arbejde - 2 dage Ledelse og samarbejde - 3 dage

Eksempel på VVU – Videregående VoksenUddannelser Akademiuddannelser Akademiuddannelsen i offentlig forvaltning og administration – 2,5 år (Erstattede fra 1. juli 2012 akademiuddannelsen til statonom) Uddannelsen retter sig mod medarbejdere i stat, kommuner og regioner Adgangskrav: Relevant erhvervsuddannelse, gymnasial uddannelse, 2 års relevant erhvervserfaring Læs mere på eller

Eksempel på diplomuddannelse Diplomuddannelsen i offentlig forvaltning og administration Et "helt diplom" består af seks moduler og svarer til 2 år på deltid/1 års fuldtidsstudium: Tre obligatoriske moduler (i alt 25 ECTS) To eller flere valgfri moduler (i alt 20 ECTS) Et afgangsprojekt (15 ECTS) Adgangskrav: Fx statonom, merkonom, kommunom, professionsbachelor samt 2 års relevant erhvervserfaring Læs mere på eller

Eksempel på masteruddannelse Master of public administration, MPA Uddannelsen henvender sig til ledere og kommende ledere i den offentlige sektor og i private virksomheder, der arbejder sammen med stat og kommune. Varighed: 2 år på deltid/1 års fuldtidsstudium: ECTS: 60 Adgangskrav: Videregående uddannelse + 5 års erhvervserfaring Læs mere på