Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Skolereform august 2014………………
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Social- og sundhedshjælper
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent November 2012
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Pædagogisk assistent in -dag for praktikvejledere in - formation - spiration - novation Februar 2013.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Fra ufaglært til faglært
Bedømmelse og karakterer
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Talentudvikling SOSU elever.
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Pædagogisk- assistent
Sundhed I den pædagogisk praksis
Praktikvejleder, PAU- og SOSU-elever – ajourføring
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016

Dagens program 8.30 – 8.45: Velkomst og morgenkaffe i Remisen v/ uddannelseschef for PAU og GF2 PAU Anette Bilde Toft 8.45 – 9.30: Oplæg vedrørende ny uddannelsesordning, v/ uddannelseschef Anette Bilde Toft 9.30 – 10.15: Praktikmål v/ udviklingskonsulent, Dorthe Thybo Kudsk – 10.30: Præsentation af Grundforløb 2 PAU, v/underviser og teamkoordinator Jeanne Kaaberbøl : RKV og individuelle uddannelsesplaner, v/ udviklingskonsulent Marianne Kristine Stage – 11.05: Præsentation af oftest stillede spørgsmål på Praktikforum, v/ Dorthe Thybo Kudsk : Erasmus+ KA2-midler – tilbud til praktikvejledere v/ udviklingskonsulent Dorthe Thybo Kudsk – 11.30: Opsamling, farvel og tak v./ uddanelseschef Anette Bilde Toft

Hvad er nyt i den nye PAU uddannelse? - Helt overordnet set……. 1 m d r. å r 2 : R e d u c e r e t p r a k t i k o g r e d u c e r e t h o v e d f o r l ø b. 3 : S o m E U D Før: Hovedforløb: 2 år og 3 ½ mdr. 54 uger skole og 52 uger praktik Nu: Under 25 år: 2 år og 1 ½ mdr. 47 ugers skole og 52 ugers praktik Nu: Over 25 år: 2 år 42 ugers skole og 52 ugers praktik EUV 1- reduceret hovedforløb 10% og ingen praktik EUV 2 – Reduceret hovedforløb. Op til 20 ugers GF2 EUV 3 – som EUD. GF2 20 uger og ordinært hovedforløb

EUD / EUV EUD: Ordinært forløb for dem, der er under 25 år EUV: Voksne, over 25 år EUV´ens mål er de samme som på EUD området Der er 10 % standardafkortning af skoleundervisning (EUV 1 og 2) på basis af bestemte AMU kurser Konkrete individuelle realkompetencevurderinger som supplement til standardgodskrivning Adgangskrav til grundforløb: Med reform er der indført adgangskrav på 02 i dansk og matematik fra folkeskolens afgangsprøve Hovedforløb: Grundfag og grundfagsniveauer – fra F til D i to fag: ( Dansk D nivau, Samf. E, Idræt F, Psykologi F) Viden, færdigheder og kompetencer, Certifikater (brand, førstehjælp)

Nye uddannelsesspecifikke fag FØR: Havde PAU 5 områdefag - NU: Har PAU 9 uddannelsesspecifikke fag:  Pædagogik: (Før 9,5 uger – nu 9 uger)  Psykologi i den pædagogiske praksis (før sprog, kommunikation og psykologi) – 5 uger  Kommunikation i den pædagogiske praksis – 3 uger  Sundhed i den pædagogiske praksis* (3 uger)  Bevægelse og idræt* (4 uger)  Natur og udeliv* (3 uger)  Digital kultur* (3 uger)  Kulturelle udtryksformer og aktiviteter i den pædagogiske praksis – før: Kultur og aktivitet 9.5 uge – nu: 9.5 uge  Arbejdsmiljø og ergonomi – Nyt fag: 2 uger _______________________________________________________________________________ *De fire uddannelsesspecifikke fag udbydes på ekspertniveau og som talent spor Alle ovenstående fag er prøvefag – undtagen arbejdsmiljø og ergonomi 4 4 nye faglige områder, der gør den pædagogiske assistent særlig stærk

Valgfri uddannelsesspecifikke fag ** Nye valgfri uddannelsesspecifikke fag 3 uger ”Gamle” valgfri specialefag 2 uger Rytmik, bevægelse og kroppens udtryksformer 1 uge AESocialpædagogik 1 uge Det pædagogiske måltid og sundhed 1 uge AESpecialpædagogik 1 uge Digital pædagogisk praksis 1 uge AEFolkesundhed og sundhedsfremme 1 uge Naturen som pædagogisk læringsrum 1 uge AEKost og bevægelse 1 uge Understøttende undervisning 1 uge ABørn og natur 1 uge Læring og udvikling hos små børn 1 uge AÆstetiske udtryksformer 1 uge Specialpædagogiske metoder 2 ugerAPædagogiske aktiviteter som kan understøtte institutionsfastsatte læringsmål 1 uge Kulturel mangfoldighed i den pædagogiske praksis 2 uger A Medicinhåndtering 2 uger A Netværk og lokalsamfund i den pædagogiske praksis 2 uger A

PAU Talentspor og fag på valgfrit højere niveau Talentspor Talentspor er et uddannelsesforløb, hvor mindst 25% af fagene gennemføres på et højere niveau end det obligatoriske. Talentsporet på den pædagogiske assistentuddannelse består af følgende fag på ekspertniveau: Bevægelse og idræt (3 uger) Natur og udeliv (3 uger) Sundhed i den pædagogiske praksis (4 uger) Digital kultur (3 uger) Valg af talentspor sker ved uddannelsens start og skal fremgå af uddannelsesaftalen. Der er ikke knyttet specielle krav til praktikuddannelsen på talentsporet.

Opbygning af ny uddannelsesordning for elever under 25 år + EUV 3 4 uger Temaramme: Introduktion til den pædagogiske assistent- uddannelse 4 uger 18 uger Temaramme: Menneskets vilkår og udvikling 7 L.E (2 – 7) 24 uger Almen dannende område 18 uger Temaramme: Mennesker med særlige behov: Inklusion og mangfoldighed 6 L.E (8-13) 24 uger Mennesker med særlige behov 7 uger Temaramme: Den professionelle pædagogiske assistent 2 L..E (14-15) Prøve i uddannelses- specifikke fag Afsluttende prøve (projektopgave) Bedømmes ud fra enkelte udvalgte praktikmål Prøve i et af grundfagene Samf / Dansk Bedømmes ud fra et begynder/rutine ret niveau Bedømmes ud fra et avanceret niveau Skoleperiode 1 Praktikperiode 1 Skoleperiode 2 Praktikperiode 2 Skoleperiode 3 Praktikperiode 3 Skoleperiode 4

Præstationsstandarder Præstationsstandarderne er hentet fra Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, 1010 af 22/09/2014 Vidensniveauerne i præstationsstandarderne definerer blandt andet med hvilken grad af selvstændighed en opgave kan løses! Når der arbejdes med Blooms taksonomi kan det være en god ide at kigge på følgende elementer i hvert fagmål: 1.Brug af verber 2.Grad af selvstændighed 3.Opgaven/målets kompleksitet

Præstationsstandarder § 34. I beskrivelserne af uddannelsesspecifikke fag i uddannelsesordningerne for de enkelte uddannelser skal de faglige udvalg anvende følgende præstationsstandarder: 1)Begynderniveau. Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation eller ud fra en kendt problemstilling eller kan udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning. På dette niveau lægges der vægt på: Personlig kompetence til at sætte sig ind i uddannelsens fundamentale kundskabs- og færdighedsområder og kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring. På begynderniveauet grundlægges ligeledes selvstændighed i opgaveløsning.

Præstationsstandarder 2) Rutineret niveau: Eleven kan planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem I en rutinemæssig eller kendt situation og omgivelse Alene og i samarbejde med andre På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne.

Præstationsstandarder 3) Avanceret niveau: Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem også i ikke- rutinesituationer – alene eller i samarbejde med andre – under hensyn til opgavens art. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet.

Præstationsstandarder Stk. 2. Fag, der er beskrevet på avanceret niveau, kan beskrives med følgende yderligere præstationsstandard, som er valgfri for eleverne: Ekspertniveau: Eleven kan løse komplekse arbejdsopgaver og kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer. Der lægges vægt på evnen til at kunne bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst, på evnen til at arbejde med overblik og deltage i arbejdspladsens innovative processer. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til målrettet at kunne planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres. Endvidere lægges vægt på, at eleven kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser, samt på at eleven kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge.

Gode links om den nye EUD-reform

Hullerne i osten…. Udfordringer i den nye uddannelse…. Tilrettelæggelse af undervisning Individuelle forløb med samme ressourcer Store krav til den enkelte elev

Når det så er sagt….. Fordele ved den nye uddannelse Skærpet og stærkere faglige profiler bl.a. grundet talentspor mv. Øget fokus på praktisk pædagogisk arbejde der styrker målgruppens udvikling, trivsel, motivation samt teknologisk forståelse Uddannelsesforløb tilpasset kompetencer og erhvervsuddannelsesniveau – mere fleksibelt forløb

10 minutters summen… Igangsættende spørgsmål til praktikvejledere og uddannelsesansvarlige: 1.Hvilke styrker og kvaliteter ser I i den nye uddannelsesordning? 2.Hvilke udfordringer ser I i den nye uddannelsesordning?