Rapportskrivning 2 Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester -inkl. problemformulering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Krav til informationsformidling
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Introduktion til Medier og Kommunikation //
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Karl Henrik Flyums model
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Metode: Det gode projekt
Eksamen.
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Folkeskolens afgangsprøve
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Synopsis.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Gode råd: Planlæg din præsentation: Indledning (sæt scenen) Indhold (handling) Afslutning (løsning eller perspektiv) Find inspiration til din præsentation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Den Gode Opgave! Århus Maskinmesterskole - Opponentseminar d. 10. November 2008.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
THE MENTORING JOURNEY.
Projektopgaven.
Department of Marketing and Management
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Department of Marketing and Management
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Infomøde om synteseopgaven
SRO 2018 hHx.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Rapportskrivning 2 Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester -inkl. problemformulering

Skriveprocessens 6 trin 1. Emnevalg 2. Research (litteratursøgning) 3. Problemformulering 4. Skrivning (analyse & diskussion af forskellige synspunkter og synsvinkler) 5. Revision 6. Lærerbedømmelse

Emnevalg til MPRJ2 Vælg et emne, der interesserer dig Vær realistisk i forhold til emnets omfang og sværhedsgrad Forhold dig til opgaven Emner: 1.Teknisk emne (f.eks. Fra ’World in Motion’, lectures eller andet) 2.Teknologisk emne (f.eks. surveillance, nanotechnology eller et andet specifikt teknologisk emne) 3.Samfundsrelateret emne (f.eks. om fordele og risici ved ny teknologi – evt. også set ud fra en politisk og økonomisk synsvinkel)

Research Litteratursøgning Biblioteker -Statsbiblioteket ( -Mølleparken ( - Bibliotek.dk ( Internettet - -Tekniske websites, etc.

HUSK Angiv dine kilder - i teksten (i fodnote eller i parentes) og i litteraturlisten - brug citationstegn ( ’ eller ”, ikke ` og ´)..... Plagiarisme er en alvorlig sag Vær kritisk overfor dine kilder

Problemformulering (’Den gode opgave’-bogen kan lånes på lærerværelset) Hvad er en problemformulering? Opgavens fokus (hvad vil du med opgaven?) Placeres lige inden eller i selve indledningen Hvorfor skrive en problemformulering? Gør det lettere for dig at skrive opgaven Gør det lettere for læseren at læse opgaven

Problemformuleringens niveauer Ét spørgsmål med et eller flere underspørgsmål, der skal besvares Hv-ord: Hvad, hvorfor, hvordan Hvordan: Vurdering Hvorfor: Analyse Hvad: Beskrivelse

Den frugtbare problemformulering Har ét klart hovedspørgsmål og evt. underspørgsmål Udspringer af din interesse eller undren Angiver det centrale i din opgave Har et åbent spørgsmål (som ikke kun kan besvares med ja/nej) Giver mulighed for at konkludere Giver mulighed for at argumentere for eller imod Spørger efter årsager (hvorfor) og vurderinger (hvordan) - og ikke bare beskrivelser (hvad) Er sprogligt præcis og utvetydig Er klart fremhævet i opgaven Er kort

Eksempel på problemformulering til en rapport med teknisk udgangspunkt Problem The purpose of this report is to answer the question: How is it possible to increase engine performance in four-stroke Otto engines? The starting point of the report is an explanation of the basic theory of the engine. The different means of increasing power output from the engine will be discussed separately from a technical point of view, and the different means will be estimated in relation to economy and rationality. The following points will be discussed: - the basic build-up of the engine - precautions that should be considered prior to performance increase

Further discusion points: -the theory of increasing performance -the means of performance increase -an estimation of how to approach performance increase in relation to the methods and equipment described in this report On the basis of these considerations, the report will conclude which is the most reasonable approach to engine tuning and modification with respect to stability, reliability and economy.

Eksempel på problemformulering til en rapport med et teknologisk udgangspunkt Problem The purpose of this report is to answer these questions: How can we use technology to approach the problem of finding a viable alternative to gasoline and diesel, and why is it important that we develop new energy sources? The starting point of the report is a basic description of how we can gain power from plants (biofuel) and how this technology can be used as an alternative source of power for cars and other vehicles. The following points will be discussed: -the major differences between biofuel and oil -the potential benefits and downsides of using biofuels -the importance of finding a viable alternative to oil On the basis of these considerations,the report will conclude that a reasonable way of using technology to approach the problem of finding an alternative to oil is the development of biofuel, which is a clean and plentiful source of energy.

Revision Ret ikke din rapport på skærmen, men på det udprintede papir Ret den igennem flere gange for forskellige fejl (grammatik, slåfejl, lange sætninger, tegnsætning, sludder etc.) Få en anden til at læse din rapport et par dage før aflevering, så du har tid til at tilføje rettelser Husk at tjekke om du har opfyldt opgavekravene / besvaret opgaven Print ud undervejs og vær færdig i god tid Undersøg om du har en klar rød tråd mellem problemformuleringen og konklusionen

Lærerbedømmelse MPRJ2 rettes, kommenteres og bedømmes af lærer og censor. Der gives én karakter for den samlede præstation, hvilket indbefatter både den skriftlige rapport og det mundtlige forsvar.

Mundtligt forsvar af MPRJ2 Mundtlig prøve og projekt MPRJ2 Der gives 30 minutter til forberedelse af pensum. Som hjælpemidler under forberedelsen må anvendes eng/da - da/eng ordbøger. Notater udarbejdet under forberedelsen må benyttes ved eksaminationen. Eksaminationen omfatter følgende: o Ca. 10 minutters oplæsning og gengivelse på engelsk af pensum samt samtale om indholdet o Ca minutters mundtligt forsvar på engelsk af MPRJ2 Husk til forsvar af MPRJ2 o Forbered dig på en kort præsentation af din rapport- meget gerne med et aspekt som du ikke har beskrevet i rapporten o Brug forsvaret til at komme dine eventuelle fejl og mangler imøde o Stol på dig selv og tal højt og tydeligt o Tænk på forsvaret som en dialog mellem dig selv, læreren og evt. censor o Sælg dig selv bedst muligt og husk, at det er en sproglig kommunikationsopgave

Gode råd -Gå i gang nu -Vær færdig i god tid -Stil dig selv en opgave, du gider løse -Vær omhyggelig -Vær god mod dig selv -Stol på dig selv -Søg vejledning!