Virksomhedsrettet indsats for udsatte grupper Hvad kan vi lære af VCG2?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
Advertisements

EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Ny Førtidspension og fleksjob reform
New Insight - Noter til præsentation
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Kontanthjælpsreformen
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Uddannelsesafklarende samtaler
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Job & Integration Fleksjob Ledighedsydelse Integration.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværk for teamledere på sygedagpengeområdet.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Parallele indsatser i Frederikssund - målgruppen med problemer udover ledighed.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 2. april 2014.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Hvordan samarbejder vi med virksomhederne i VCG2 LTK har inden forpligtet sig til: 70 borgere på kontanthjælp (>25 år – ofte psykisk syge –
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Marselisborg rapporten
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?
Resultater VC generation 2 Jobcenter Aalborg
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
JobFirst seminar om virksomhedsrettet indsats
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Vidensbaseret praksis i botilbud
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Status for branchenetværk
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

Virksomhedsrettet indsats for udsatte grupper Hvad kan vi lære af VCG2?

Program Velkomst og introduktion til dagens tema – v. Karl Schmidt, direktør, AMK Midt Nord Hvad har vi lært af VCG2? – Hvad har kommunerne gjort? v. Iben Grønbæk, DISCUS PAUSE Hvordan har vi gjort ved os - og hvad vil vi gøre fremover? – Virksomhedssamarbejdet om udsatte grupper v. Hans Christian Knudsen, beskæftigelseschef, Hedensted Kommune – De interne smarbejdsrelationer I Jobcentret/kommunen v. Anne-Marie Bach, jobcenterleder, Aalborg Kommune Inkl. borddrøftelser PAUSE Hvad betyder en virksomhedsrettet indsats for udsatte borgere? – V. Mogens Seider, formand for Dansk Selskab for Psykosocial Rehabilitering Nye initiativer fra STAR - og farvel og tak for i dag – v. Karl Schmidt, direktør, AMK Midt Nord FROKOST (ca. kl. 13)

Baggrund Ret stor konsensus om, at den virksomhedsrettede indsats for udsatte borgere er en god ide – Understøttes af nye refusionsregler! Klar viden om at virksomhedspraktik og mentorstøtte er gode redskaber! Større usikkerhed ift. hvordan man får det til at virke i praksis i en travl hverdag!

Agenda 1.Erfaringer fra 25 kommuner, som har etableret et beskæftigelsesspor i den samlede rehabiliterende indsats Kort om ’Virksomhedscenter generation 2’ 2.Hvad kan vi lære om samarbejdet med borgerne? 3.Hvad kan vi lære om virksomhedssamarbejdet? 4.Hvad kan vi lære omkring det interne samarbejde?

VIRKSOMHEDSCENTER GENERATION 2 (VCG2)

Igangsat af STAR, o Generation 2 af virksomhedscentre o Ny målgruppe for virksomhederne: ressourceforløb og borgere på kontanthjælp m. komplekse problemer (2 år KT) o 25 jobcentre, i alt borgere i praktik Formål: udvikling af beskæftigelsessporet i den samlede rehabiliterende indsats o Tilgangen til borgeren (mål/delmål, progression) o Samarbejdet med virksomheder (virksomhedscentre, virksomhedsmentorkompetencer) o Intern organisering af indsatsen (visitation, udplacering i praktik, samarbejdskæde) Landsdækkende projekt

4 succeskriterier for VCG2 1.Borgere i målgruppen kommer i længerevarende aktive forløb på en rigtig virksomhed 2.Borgerne oplever progression i forløbet på en virksomhed 3.Flest mulige borgere overgår fra offentlig forsørgelse til hel eller delvis selvforsørgelse (job eller uddannelse) 4.Der udvikles konkrete modeller og metoder for, hvordan jobcentrene bedst muligt iværksætter og understøtter virksomhedsrettede forløb

Resultater 1.Det kan lade sig gøre! borgere i virksomhedspraktik, 2/3 i mere end 13 uger 2.Kommunerne vurderer, at der har været progression i mange forløb (fx forøgelse af timetallet under praktik) 3. Kommunerne oplyser, at 14 % af deltagerne er kommet i ordinært job, uddannelse, fleksjob efter afsluttet praktik (sept. 2015) 4.Udviklet nye modeller og metoder for: Tætte samarbejdsrelationer i jobcentret og på tværs af forvaltninger Nye og mere fleksible virksomhedscentermodeller Opkvalificeringstiltag for virksomhedsmentorerne Større involvering af borgeren i den virksomhedsvendte indsats

5 principper for virksomhedsindsatsen for udsatte borgere 1.Alle borgere (næsten) kan profitere af en virksomhedsrettet indsats, hvis den er individuel, målrettet og hensyntagende 2.Fokus skal være på job/udd. Praktikker må ikke blive en ny ’aktiveringsmølle’ 3.Virksomhederne er den vigtigste samarbejdspartner. Alle skal tilbydes praktik som en trædesten på vejen mod job/udd. 4.Samarbejdet mellem virksomhed og kommune skal fortsætte ind i virksomhedspraktikken - og ud i job/udd. 5.Relation mellem ’udsatte borgere’ og system er altafgørende. Derfor er kontinuitet og færrest mulig skift mellem hænder vigtig

SAMARBEJDET MED BORGERNE KVALITET: MÅL OG MENING

Faser i virksomhedsindsatsen Opstilling af (nye) mål og delmål Match med praktik- virksomhed Vurdering af progression i praktikforløb Aftale om praktikforløb - tid, opgaver, mentorbehov God overgang når mål eller delmål er indfriet Cirkulær indsats

1. Hvordan kvalificere mål/delmål? – Udviklingsproces (mål 1 år af gangen) – Arbejde med CV (kompetencer) – Del-/udviklingsmål, som peger ud over praktikken (sammenhæng) – Obs: fælles tilgang i arbejdet med mål og delmål

2. Hvordan sikre et godt match? – Tidlig inddragelse af jobkonsulent/UU (afklaring) – Job- og udd.perspektiver i praktikken (fx elev- /læreplads) – Specifikke virksomhedsmentorkvalifikationer – Obs: stimulere borgerens eget valg via fx messer, virksomhedsbesøg, katalog over tilbud, den gode historie

3. Hvordan aftale/justere praktikforløb? – Afsæt i individuel 3 parts arbejdsaftale – Løbende justeringer (timetal, opgaver, mentor) – Kombination med parallelindsats (beredskab, lægges ud i praktikken) Obs: tradition for serielle indsatser, automatik omkr. timetal

4. Hvordan understøtte progression? – Stimulere borgerens selvforståelse, opbygge fælles indsigt/sprog (progressionsmålinger) – Fejre ’de små sejre’ (fagligt, personligt) – ’Belønning’ (op i timetal, nye opgaver – evt. nyt praktiksted) – Obs: progressionsmåling som dialogredskab, ledelsesbevågenhed

5. Hvordan sikres en god overgang? – Job/uddannelsesrettet fokus fra dag 1 (opbygge formelle kompetencer, kombinere med enkeltfag) – Tidlig fokus på næste skridt (inddrage andre professionelle, inkludere praktikpladsens kontaktflade, overveje efterværn) – Obs: fastholdelse gennem ejerskab, dokumentation af praktikudbytte (CV)

VIRKSOMHEDSSAMARBEJDET KVALITET OG STRUKTUR 17

Opbygning af et virksomhedsberedskab både på off. og priv. virksomheder - store og små – forsk. brancher Fast samarbejdsaftale mellem jobcenter og virksomhed om et antal pladser (typisk 1-4) – virksomhedscenterkontrakter og forhåndsaftaler Tæt og kontinuerligt samarbejde med faste kontaktpersoner i jobcentret (case og key account) Virksomheden stiller en eller flere virksomhedsmentorer til rådighed (leder eller medarbejdere) Jobcentret sikrer uddannelse af og erfaringsudveksling mellem virksomhedsmentorerne (+ evt. aflønning) Hvordan etableres et systematisk samarbejde med virksomhederne?

Hvilke virksomheder anvendes fx?  Private (2/3 i VCG2) o detailbutikker o servicevirksomheder (hotel, kantine m.m.) o produktionsvirksomheder o boligforeninger o små håndværkere  Offentlige (1/3 i VCG2) o plejecentre o kirkegårde o børnehaver

Hvad karakteriserer virksomhederne? Plads til individuelle og længerevarende løsninger Indstillet på at justere/skifte retning i indsatsen Arbejdstid på få timer om ugen er ikke et problem Ser gode perspektiver i længerevarende forløb Indstillet på at borgerne deltager i parallelle indsatser til praktikforløbet Bred accept fra arbejdspladsens kolleger Enkelte skeptiske fra starten mht. ny målgruppe

Hvad skal jobcentret sikre? At borgeren er godt forberedt og forstår formålet med praktikken(trædesten på vej mod selvforsørgelse) At borgeren ikke blot afleveres på dørtrinnet, men at jobcentret fortsat indgår i samarbejdet om og med borgeren At der forventningsafstemmes med borger og praktiksted om mål, delmål og virksomhedsmentorbehovet i praktikken At der er 100 % ærlighed om målgruppens behov, herunder parallellindsatser (fx orientere kolleger på personalemøder) At virksomhedsmentoren klædes på til at understøtte borgerens vej mod job eller uddannelse At der er den nødvendige tid til at udvikle den enkelte borger

Hvordan understøtter virksomhedsmentorerne indsatsen? Specifikke mentorkompetencer er ofte forudsætning for det rette match – og det gode forløb Virksomhedsmentorens opgaver er fx at: o sikre en god opstart, oplæring og trivsel o adfærdsregulere borgeren ift. det at fungere på en arbejdsplads o understøtte motivationsarbejdet ift. mål, delmål og progression o deltage i hyppige opfølgningsmøder med jobcentret o identificere jobmuligheder på praktikstedet, hos underleverandører, kunder, branchenetværk e.l. Opkvalificeres i dagligdagen, på kurser og i netværk o relationsopbyggende til KS og JK (+ evt. M)

Hvad siger virksomhedsmentorerne? – Praktikforløb på få timer om ugen er ikke et problem – det kan vi planlægge os ud af. Det vigtigste for os er, at borgerne er motiverede – Det er afgørende at samarbejde med engagerede jobcentermedarbejdere, som vi kan sparre og drøfte udfordringer med – Det er vigtigt med struktur og rammer. Der skal være helt faste aftaler omkring den enkelte borger

SAMARBEJDET INTERNT KVALITET, STRUKTUR OG VOLUMEN

Tilgang til borgeren i virksomhedsindsatsen  Rollesikkerhed: Stå inde for de ambitioner samfundet har på borgerens vegne  Forhandling: at man sammen med borgeren fortolker og giver mening til de indsatser, processer og effekter, der løbende sættes i værk og skabes

Tæt samarbejdskæde KS JK M Opstille mål/delmål og koordinere indsatsen Understøtte overgange og sammenhæng VM Understøtte praktik og overgang til næste trin Sikre jobrettet fokus, god opstart og overgang til næste trin

2 store udfordringer i samarbejdet om målgruppen Den traditionelle bestiller-udfører model – Overgange, skift i relation – Mindsker fælles ejerskab til indsatsen Ressourceforløb – Massivt helbredsfokus – Manglende jobperspektiv i indstillinger

Samarbejdskæden i virksomhedsindsatsen Indsatsen er relationsbåret (nøglen til målgruppen) Obs: Alle er hinandens forudsætning o alle parter skal kende borgerens mål, delmål og progression, og der skal være opbakning til virksomhedspraktik fra alle o motivationsarbejdet begynder tidligt hos den koordinerende sagsbehandler (praktik som vejen til målopfyldelse) o tidlig inddragelse af jobkonsulent sikrer fokus (i forberedende samtaleforløb, REHAB-møder) o virksomhedsmentor bidrager til at jobrette praktikken o tværfaglige møder med borgeren - sender signal om tæt samarbejdskæde Obs: Ledelsesopbakning!

7 infoark på star.dk 1.Samarbejdet med virksomhederneSamarbejdet med virksomhederne 2.VirksomhedsmentorerVirksomhedsmentorer 3.ArbejdsaftalenArbejdsaftalen 4.Brug af progressionsmålingBrug af progressionsmåling 5.Intern organiseringIntern organisering 6.Forebyggelse af frafald i virksomhedspraktikForebyggelse af frafald i virksomhedspraktik 7.Vejen til job og uddannelseVejen til job og uddannelse

Gruppedrøftelse (1) Hvordan ser det ud hos os med virksomhedssamarbejdet om udsatte borgere? o For borgere i ressourceforløb? o For aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere?

Gruppedrøftelser (2) Hvordan ser det ud hos os med den interne samarbejdskæde i virksomhedsindsatsen for udsatte borgere? o For borgere i ressourceforløb? o For aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere?