UDDANNELSE TIL ALLE UNGE STATUS PÅ UDDANNELSESPLAN 2016 Maj 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Advertisements

Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Kontanthjælpsreformens betydning for unge Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS Vejledningstemadag - fredag.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
24. November 2014 Ved Arbejdsmarkedschef Torben Bahn Petersen.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Nytteindsats V/ Anne Riis.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Plancher til møde om Akutpakken og Akutjob Palle Christiansen – Regionsdirektør Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Det regionale Beskæftigelsesråd Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til netværksmøde om virksomhedsindsatsen.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Broforløbet-Esbjerg, Varde og Vejen. Projektets formål: At lave en model for opkvalificering af målgruppen, som efterfølgende kan danne skole for, hvorledes.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner. Eksempler på udvalgte overgangsvejledninger. Udfordringer, lokalt og nationalt. Oplæg til work-shop.
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Præsentation af resultaterne fra
Februar 2017 PKU-konference
Brobygning – EUD og efterskolerne
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Mine spilområder Faglig og kompetencemæssig koordination og synergi
Dagens program Du skal have kendskab til:
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Uddannelsesplanen.
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
UU og Jobcenter samarbejdet Praksis-eksempler
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Tro på dig selv - det gør vi
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Handlingsplan for øget gennemførelse
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Inklusion i Folkeskolen
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Forældremøde.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Samtale om folkeskolen i
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Danmarks Vejlederforening
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Sammenhængende Unge Indsats i Vallensbæk Kommune
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner.
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE STATUS PÅ UDDANNELSESPLAN 2016 Maj 2016

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Formål med uddannelsesplanen Uddannelsesplan 2016 skal: Bidrage til at flere unge gennemfører en erhvervskompetencegivende uddannelse, så uddannelsesniveauet i Holbæk Kommune hæves, og den enkelte unges muligheder for at skabe sig et godt liv øges. Bidrage til at flere unge bliver mere selvhjulpne, så de i højere grad klarer sig uden kommunens støtte.

Andre kommuner  Målgrupper og hovedprocesser Uddannelse til alle ungeLæring og trivsel Unge tæt på kompetencegivende uddannelse Unge med behov for længerevarende hjælp og støtte forud for start på kompetencegivende uddannelse Unge i særligt tilrettelagte forløb Alle kan bidrage Aktiv hele livet Selvforsørgelse/ Erhvervs- kompetence- givende uddannelse Unge i kompetencegivende uddannelse samt unge i arbejde uden erhvervskompetencegivende uddannelse Overgang for unge med offentlig forsørgelse Overgang for alle unge Én indgang Nye sager Åbne sager

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Målgruppen Unge i uddannelse Gruppen ‘unge i uddannelse’ omfatter de unge, som er i gang med folkeskolens sidste år, går på en ungdomsuddannelse eller er i gang med videreuddannelse, efteruddannelse eller omskoling. Unge i uddannelse er i princippet ‘ude af kommunens hænder’. Alligevel spiller kommunen en rolle i forhold til disse unge og deres muligheder for at gennemføre en kompetencegivende ungdomsuddannelse. Fokusområder i Uddannelsesplan 2016: Bredde i vejledningen Gode studiemiljøer Forebyggelse af frafald

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Løfte erhvervsuddannelsernes status blandt de unge gennem uddannelsesvejledningen, bl.a. gennem synliggørelse af mulighederne for at få læreplads og efterfølgende job, involvering af rollemodeller fra håndværksfag mv. Det har vi gjort: I 2016 har vi i samarbejde med EUC haft flere brobygningsforløb og ”find dit fag”-aktiviteter, der alle peger ind i at synliggøre erhvervsuddannelserne. 10. Klassecenteret har et styrket samarbejde med EUC. Alle unge har til studiestart august 2016 en opdateret uddannelsesplan og prognosen viser større søgning til erhvervsuddannelserne end de 3 foregående år. Målgruppe: Unge i uddannelse 1 af 6

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Hjælpe unge, som oplever et stort forventningspres fra omgivelserne, til at håndtere presset og finde sin egen vej. Det har vi gjort: Vi har erfaret, at det i nogen grad er systemets pres og forventning om uddannelse, der udfordrer de unge, end fra dem selv og deres familier. Vi har tilrettelagt flere vejledningsforløb for unge, der tager udgangspunkt i at arbejde med lav grad af motivation, selvværd og social isolation. Målgruppe: Unge i uddannelse 2 af 6

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Samarbejde med lokale uddannelsesinstitutioner om fortsat udvikling af gode studiemiljøer. Det har vi gjort: Vi er aktive på erhvervsuddannelserne via Ungeguiden, som fysisk er på EUC. Vi samarbejder med uddannelsesinstitutionerne om overgangene fra 9.kl / 10. kl uddannelseshjælp / eller andet, bl.a. ved fastholdelsesmentor, faste procedurer for samarbejde ved studiestart og planer om konkret samarbejde ind i studiestart, f.eks. På VUC (basisklasse som er 9. kl. for voksne). Målgruppe: Unge i uddannelse 3 af 6

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Samarbejde med øvrige uddannelsesinstitutioner om etablering af studiemulighed i Holbæk (Study Lab) via fjernundervisning o.lign. Det har vi gjort: -Byrådet har efter indstilling fra Vækstudvalget bevilget 3,3 mio til opstart af nyt Uddannelses- og Læringscenter i Holbæk by -Dialogen med uddannelsesudbydere om etablering af studiemuligheder i Holbæk er i gang; konkret med UCSJ omkring ny sygeplejeruddannelse Målgruppe: Unge i uddannelse 4 af 6

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Samarbejde med virksomheder om at skabe flere lære- og praktikpladser, bl.a. gennem partnerskabsaftale mellem EUC, UU, Dansk Byggeri og Holbæk Kommune. Det har vi gjort: Status fremlægges på mødet. Målgruppe: Unge i uddannelse 5 af 6

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Styrke vejledningsindsatsen overfor unge, som er i arbejde, men ikke har en uddannelse. Det har vi gjort: Indsatsen i 2016 har bestået i en åben rådgivning om uddannelse. Der er ikke etableret en målrettet og fokuseret indsats på disse unge. Målgruppe: Unge i uddannelse 6 af 6

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Målgruppen Unge tæt på uddannelse Unge tæt på uddannelse er de unge, som med vejledning, støtte eller en eller anden form for indsats vurderes at kunne påbegynde en kompetencegivende uddannelse indenfor mindre end et år. På fagsprog betegnes disse unge ofte som uddannelsesparate eller åbenlyst uddannelsesparate. Gruppen indeholder også unge, som er i job samt de unge kommunen ikke har kontakt med, fordi de f.eks. er på højskoleophold, ude at rejse, hjemmegående og forsørges af ægtefællen o.lign. Disse unge har evnerne til at gennemføre en uddannelse, men mangler måske et skub i den rigtige retning, motivation og troen på sig selv. Fokusområder i Uddannelsesplan 2016: Motivation og vejledning Netværk og fritidsjobs Brobygning til uddannelser

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Udvikle overgangstilbud og for- forløb, som kan styrke faglige forudsætninger og bidrage til, at den unge får selvværd og tro på sig selv – gerne sammen med andre aktører. Det har vi gjort: Vi arbejder tværfagligt på flere tiltag: Udviklingsprojekt 10 kl/EUC Projekt for psykisk sårbare sammen med UU, VUC og EUC Brobygningsforløb Fastholdelsesmentorer Fælles vejledningsforløb Målgruppe: Unge tæt på uddannelse 1 af 4

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Aktivt involvere netværket omkring den unge i at motivere og vejlede den unge, herunder forældre, foreninger, idrætsklubber m.fl. Det har vi gjort: SSP har styrket det opsøgende arbejde med familie og netværk. Indsatsen med frivillige mentorer er øget. Trivselskonsulent i de ældste modtagelsesklasser understøtter unge vej ind i fællesskaber og fritidsliv. Målgruppe: Unge tæt på uddannelse 2 af 4

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Samarbejde med virksomheder om skabelse af fritidsjobs. Det har vi gjort: Der er udpeget en koordinator i Ung Holbæk, som har fokus på skabelse og formidling af fritidsjob. Målgruppe: Unge tæt på uddannelse 3 af 4

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Udvide brobygningsordningen, så unge kan opnå større indsigt i, hvad forskellige uddannelser indeholder, og dermed gøre den unge mere afklaret om de valg han eller hun træffer. Det har vi gjort: Der er etableret brobygningsforløb både i forbindelse med 10 kl. og for unge på uddannelseshjælp. Målgruppe: Unge tæt på uddannelse 4 af 4

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Målgruppen Unge med behov for længerevarende støtte forud for start på uddannelse Unge med behov for længerevarende støtte, før de kan starte på en erhvervskompetencegivende uddannelse, er ofte unge, som har haft en svær start i livet. De har faglige, sociale og/eller personlige udfordringer. Nogle af disse unge har påbegyndt uddannelse flere gange, men er droppet ud. Andre igen er aldrig kommet i gang. I fagsprog kaldes disse unge ofte ‘aktivitetsparate’. Fokusområder i Uddannelsesplan 2016: Styrke faglige, personlige og sociale kompetencer Fastholdelse af uddannelsesfokus

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Udvide brugen af den kombinerede ungdomsuddannelse (KUU), erhvervsgrundskoleuddannelsen (EGU) og produktionsskolerne i fleksible forløb. Det har vi gjort: Der samarbejdes med produktionsskolerne og UU om både KUU, EGU og særligt tilrettelagte produktionsskoleforløb, f.eks. Forløb, hvor lærer på forløbet samarbejder med mentor om konkrete unge. Målgruppe: Unge med behov for længerevarende støtte 1 af 5

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Udvide og videreudvikle garantiskoleindsatser, så unge, der skifter uddannelsesspor, fastholdes i uddannelse i perioden mellem to uddannelser. Det har vi gjort: Der er fortsat drøftelse af, hvordan en sådan indsats bedst sammensættes. Målgruppe: Unge med behov for længerevarende støtte 2 af 5

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Følge disse unge tæt i overgangen fra Læring & Trivsel til Uddannelse til alle unge. Det har vi gjort: Der er nu faste samarbejdsmøder hver måned mellem Familiecenter og Ungeindsatsen for at følge disse unge tæt i overgangen. Målgruppe: Unge med behov for længerevarende støtte 3 af 5

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Udvikle proaktiv vejledning i overgangen mellem ung og voksen, f.eks. styring af privatøkonomi. Det har vi gjort: Der er etableret frivillig gælds- og økonomirådgivning i Frivillighedens hus. Vi har 25 frivillige mentorer, der arbejder med uddannelsesfastholdelse, og unge der starter i uddannelse. Målgruppe: Unge med behov for længerevarende støtte 4 af 5

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Gøre aktivt brug af rollemodeller for at vise de unge, at det har kunnet lykkes for andre trods en vanskelig opvækst eller andre udfordringer i livet. Det har vi gjort: Vi har ikke gjort aktiv brug af rollemodeller, men har planer om at drage nytte af konkrete unges erfaringer fra ”projekt psykisk sårbare”. Planen er, at de unge holder oplæg for nye deltagere. Målgruppe: Unge med behov for længerevarende støtte 5 af 5

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Målgruppen Unge i særligt tilrettelagte forløb For nogle unge er det ikke muligt at gennemføre en erhvervskompetencegivende uddannelse på grund af f.eks. svære bevægelseshandicap, psykiske lidelser, erhvervet hjerneskade eller kroniske smerter. Disse unge har brug for særligt tilrettelagte forløb, som giver de unge mulighed for at klare sig bedst muligt i eget liv. Fokusområder i Uddannelsesplan 2016: Fleksible uddannelsesforløb Praktiske forløb og samarbejde med virksomheder

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Udvide brugen af den kombinerede ungdomsuddannelse (KUU), erhvervsgrundskoleuddannelsen (EGU) og produktionsskolerne i fleksible forløb – i samspil med den særligt tilrettelagte uddannelse (STU) og tilpasset den enkelte unges behov. Det har vi gjort: Der samarbejdes med produktionsskolerne og UU om både KUU, EGU og særligt tilrettelagte produktionsskoleforløb, f.eks. forløb hvor lærer på forløbet samarbejder med mentor om konkrete unge. Målgruppe: Unge i særligt tilrettelagte forløb 1 af 2

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Derfor vil vi: Udvikle flere praksisrettede forløb i den særligt tilrettelagte uddannelse (STU). Det har vi gjort: Der er udviklet moduler på CSU, der inkluderer praktik forløb som en del af uddannelsen. Målgruppe: Unge i særligt tilrettelagte forløb 2 af 2

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Det måler vi på (indikatorer): MålgruppeMålsætningVi måler på (indikator):Status seneste tal Unge i uddannelseFlere unge gennemfører deres uddannelse Afbrydelsesprocenten indenfor 1 år på gymnasiale og erhvervsfaglige uddannelser i Holbæk Kommune (reduceres) Elever startet i 2013: 18 % Ingen nyere tal Unge tæt på uddannelse Flere unge kommer i uddannelse, hurtigere Andelen af unge, der vurderes uddannelsesparat i 8. klasse (øges) Gennemsnitlig varighed på uddannelseshjælp for uddannelsesparate og åbenlyst uddannelsesparate (reduceres) Pr. 1/6 2015: 68% Ingen nyere tal Skoleåret 2014/15: 19 uger Nyt tal: 21, 7 uger (med forbehold da skoleåret ikke er afsluttet) Unge med behov for længerevarende støtte Flere aktivitetsparate unge bliver uddannelsesparate, hurtigere Gennemsnitlig varighed på uddannelseshjælp for aktivitetsparate (reduceres) Skoleåret 2014/15: 36 uger Nyt tal: 35,7 uger (med forbehold da skoleåret ikke er afsluttet) Unge i særligt tilrettelagte forløb Flere unge kommer ud på det rummelige arbejdsmarked, hurtigere Flere bliver afklaret til den rette forsørgelse, hurtigere Andelen af unge med STU fra CSU, der går videre til almen uddannelse eller virksomhedspraktik (øges) Vi har ikke pt data, der gør os i stand til at måle på dette. Ny registreringspraksis skal indføres. Skoleåret 2014/15: 58 % Ingen nyere tal

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE Emner, som udvalget i 2016 dykker ned i: 30. marts: Flere unge klar til ungdomsuddannelse efter grundskolen 26. april: Uddannelsesvejledning (Fællesmøde med Udvalget ”Læring og Trivsel) 25. maj: Forebyggelse af frafald og inklusion af psykisk sårbare på ungdomsuddannelserne 24. august: Sundhed og forebyggelse, opbygning af personlige og sociale kompetencer

UDDANNELSE TIL ALLE UNGE