Patientforløbsbeskrivelse – tværfagligt samarbejde i et akut apopleksiafsnit Lene Kjærhauge Christiansen, Sygeplejerske med ansvar for undervisning, uddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Det tværsektorielle samarbejde
Baggrund for projektet
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Læringsseminar 1 Storyboard fra Kolding Sygehus
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Værdistrømsanalyser.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Socialt udsattes adgang til sundhedsydelser Samarbejdskonference 2013 Faglig konsulent Nina Brünés.
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
KOMMUNIKATIONSAFTALE
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
CSI i forsvaret.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FAGLIGHED I EN OMSKIFTELIG HVERDAG.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Velkommen Introduktion.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Morten Langgaard ØkonomiIT
Velkommen Introduktion.
Fejlplaceret ernæringssonde
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Forbedringstavlen – er et must
Kompetent til at støtte livet med kræft
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
Apopleksi patientforløbet på Neurologisk afdeling N
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Velkommen Introduktion.
27. marts 2008 Mahad Huniche Internetbaseret Patientdagbog Brugerdreven Lean Innovation Forum for Patientforløb.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Patientforløb for onkologiske patienter
Sikkert Patientflow Beth Lilja, Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Driverdiagram – Sikkert patientflow – Øget patientsikkerhed ved indlæggelse og udskrivelse – Patienter indlagt > 48 timer udskrives før kl. 12 Ortopædkirurgisk.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Nyt fra neurologisk afdeling
Grundliggende principper
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
De pårørende i beslutningsrummet
"De er jo så søde alle sammen"
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Patientforløbsbeskrivelse – tværfagligt samarbejde i et akut apopleksiafsnit Lene Kjærhauge Christiansen, Sygeplejerske med ansvar for undervisning, uddannelse og udvikling Birgitte Hede Christensen, Udviklingsansvarlig fysioterapeut

Baggrunden for arbejdet med patientforløbsbeskrivelse Omlægning af akut apopleksi pr. 1/5-14 Mange interessenter omkring patienterne hurtigt efter indlæggelse Krav fra DAP Ønske fra samarbejdspartnere om at der tilstræbes overflytning af patienter inden kl Ønske fra læger om at patienterne er set til første vurdering ved fys/ergo inden tværfaglig konference Mange sygeplejefaglige opgaver om morgenen

Patientflow over døgnet (916 patienter) Indlæggelses-time 1. januar - 30.april 2015

Næste skridt Resulterede i nedsættelse af arbejdsgruppe for udarbejdelse af patientforløbsbeskrivelse samt afklaring af behov for fælles udviklingsområder Kontakt til kvalitetskoordinatorer (Klinik Akut og Klinik Hoved-Orto)

Arbejdsgruppe Arbejdsgruppe bestod af: Overlæge Sygeplejerske Assistent Ergoterapeut Fysioterapeut Logopæd Neuropsykolog Socialrådgiver

LEAN proces Principper Værdi for kunden Værdistrømme Flow Træk Det optimale – gøre rigtigt første gang – løbende forbedringer

Værdistrøm Alle processer fra en opgave starter til den er afleveret færdig til kunden Formål: At synliggøre alt det, som ikke tilfører værdi til kunden (patienten) At få et fælles billede af, hvordan vores opgaveløsning/processer fungerer i hverdagen Kortlægning af ”nu-tilstand” Visualisering af ønskelige proces

Post-its: Blå – afdeling/funktion Gul – proces/arbejdsgang/opgave Pink – spild/ventetid Orange – forbedringsforslag

Nu-tilstanden

Ønske-tilstanden

Matrix ”Spild” og forbedringerne samles. Graduering i forhold til hvilken betydning har det og hvor meget kræver omlægningen Hvilke kræver ledelsesmæssig beslutning Hvilke kræver yderligere undersøgelse – PDSA ”Lavt hængende frugter”

UdfordringLøsningAnsvarDeadline Terapeuter går ofte forgæves til patienter der af den ene eller anden grund ikke er klar til at blive set Sygeplejegruppen undlader at sende en mail så snart patienten ankommer til afsnittet men sender ved behov for CPAP, dysphagi- screening eller hjælpemidler ved behov for at blive set på første dag. Sygeplejerskegruppen – Lene og Jytte står for formidling til resten af sygeplejegruppen Kan igangsættes straks Neuropsykolog har intet kontor på syd og dokumterer først når hun kommer tilbage på Nord. Resten af personalet afventer tit notat/plan fra neuropsykolog. Neuropsykolog tager bærbar med på syd og dokumenterer straks. Der er ingen ledige kontorer men der er arbejdsplads ved caféborde på 9. sal vest. Adgang til cybertavle vil give neuropsykologen mulighed for at skrive planen straks Neuropsykolog Kan gøres straks. Nødvendigt at kontakte Mads eller Tine for at få adgang Manglende koordinering mellem terapeuter og sygeplejersker ift. at kunne prioritere patienter optimalt. Medfører eksempelvis manglende ”luft” til basale plejeopgaver – observation, IV-medicin m.m. Koordinerende terapeut på plejekontor 7.00? Nødvendigt med analyse af hvilket mødetidspunkt der er bedst + drøftelse af mest fordelagtige arbejdsgange/samarbejdstaler der er behov for Koordinator telefon til koordinerende terapeut Terapeuter på gangen Kræver ledelsesbeslutning Lene indkalder til møde med sygeplejerskegruppen. + terapeuter. ? Mødet skal være afholdt inden præsentation for ledelsen Patienter er ofte indlagt længere tid end nødvendigt, for at vente på undersøgelse af neuropsykolog Neuropsykolog deltager i tværfaglig konference 3 x ugentligt. Tilbageløbsambulatorium så patienter kunne udskrives til rette tid og ses i ambulatoriet Kræver ledelsesbeslutning? Det er ikke muligt at bestille hjælpemidler ved behov da deadline for bestilling er kl Døgnåbent hjælpemiddeldepotKræver ledelsesbeslutning? Patientmodtagelsen er ikke optimalModtage-team med en læge og en sygeplejerskeKræver ledelsesbeslutning? Der kommer mange patienter på afsnittet som ikke burde have været indlagt. Mange får lavet en akut CT- scanning og siden en MR scanning når det er muligt Genåbning af MR-scanner som optimalt set var døgnåben.Kræver ledelsesbeslutning? Ønsker til ændringer

Dataindsamling Hvor ofte går jeg forgæves? (alle faggrupper) Hvor ofte venter jeg på undersøgelser eller svar selvom patienten er færdigudredt? (læger) Hvor ofte undersøgte jeg en patient, hvor det senere blev vurderet ”ikke-faglig” relevant? (terapeuter og talepædagoger)

Patienten ikke tilgængelig

Udfordring: Ikke optimal koordinering mellem terapeuter og plejepersonale i forhold til at kunne prioritere patienterne. Medfører eksempelvis manglende ”luft” til basale plejeopgaver – observation, IV-medicin m.m Løsning: Indførelse af koordinerede terapeut Koordinator telefon (Plejen havde i forvejen en koordinerende sygeplejerske)

Opstart af koordinerende terapeut Nedsat arbejdsgruppe bestående af sygeplejerske, assistent, ergoterapeut og fysioterapeut Indhentede ønsker, ideer og erfaringer monofagligt Skabe fælles forståelse for hinandens opgaver med patienten fra morgenen af Fælles refleksion over hvilke opgaver den koordinerende terapeut skulle have samt hvordan det praktisk skulle udføres Udarbejdet fælles prioritering for hvilke patienter der ses af fys/ergo om morgenen samt rækkefølge til stuegang

Nuværende form Koordinerende terapeut (fysio- eller ergoterapeut) møder på afdelingen kl Koordinerende sygeplejerske og koordinerende terapeut prioriterer dagens patienter Koordinerende sygeplejersker formidler til personale på stuerne, hvornår terapeuter kommer (hvis morgen tid) Koordinerende terapeut formidler nye patienter og aftaler til kolleger Tværfaglig konference kl Telefonisk kontakt mellem koordinatorerne kl. 12 og kl. 14.

Foreløbige erfaringer Vi kommer aldrig til at udelukke at man kan gå forgæves Terapeuterne: Mindre grad af forstyrrelser på kontoret Positivt med kommunikation om nye og uafklarede opgaver går gennem 1 person Behov for yderligere fokus på udbyttet om morgenen Pleje: Positivt med øget tilrettelæggelse om morgenen Positivt at koordineringen sker mellem 2 personer fremfor flere inddrages Ønske om også at have koordinerende terapeut i weekenden

Hvad er de næste skridt? Udføre dataindsamlingen igen – har det givet noget på de parametre? Udarbejde selve patientforløbsbeskrivelsen Fortsat arbejde med forbedringsinitiativer Involvere andre parter ex. hjælpemiddeldepot og røntgen afdelingen