Socialisering Kapitel 5.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Kulturmøder og kulturforskelle
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Dataindsamling og kildebearbejdning
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Chris Argyris f
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Talentinternat modul 3..
Bioanalytikeres Professionsidentitet De nyeste hypoteser
Sociologi – Individ og samfund
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Udvikling af innovatører i biblioteksverdenen….. CBS Dansk Industri Folkeskolen Efteruddannelse af arkitekter Økonomistyrelsen Slagteriernes forskningsinstitution.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Vores projekt Om kreativitet.
1.Lektion: Identitet i forandring
Den lærende organisation
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Menneske og samfund Det sociologiske perspektiv
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Inklusion og inkluderende processer
Læreren som læringsleder
Sygepleje og fagidentitet
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Organisationskultur Kapitel 4.
Socialisering i organisationer Kapitel 13 Gitte Gravengaard og Jeanette Landgrebe.
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Rita Buhl 22. september 2018.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Tag snakken – bryd vanerne
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Socialisering Kapitel 5

Agenda To typer socialisering Hvad er socialisering? Socialiseringsprocesser Praksisfællesskab Faser i socialiseringen Dobbelt professionel socialisering Socialiseringsmekanismer At studere socialisering

”Det er måske lidt svært at træde sådan et skridt tilbage og reflektere over det. Men jeg kan mærke, at der var en helt naturlig usikkerhed i begyndelsen. Men det er jo også fordi, man skal finde sin plads rent socialt og finde ud af cheferne. Og så ville man måske ikke være den, der sagde, at jeg synes, at vi skal lave det og det. Hvor nu, så kommer du med det. Men nu har du også et bedre begreb om, hvad det er, du kommer med. Hvad der virker, og hvad der ikke virker.” (Praktikant på formiddagsavis)

To typer socialisering Primær socialisering (Freud 1965). Barnets første socialisering via dets signifikante andre (typisk forældre). Den vigtigste og mest grundlæggende form for socialisering af individet. Sekundær socialisering (Berger & Luckmann 1967). Socialisering ind i institutionelle verdener og organisationer, fx skole, uddannelsessted eller arbejdsplads.

Socialisering - definition “Den proces, hvor individet bliver et kompetent medlem af samfundet, hvor man internaliserer normerne, rolleforventningerne og de værdier, som hersker i samfundet; kort sagt at individet bliver kulturelt kompetent.” (Baquedano-López 2001)

Socialisering Socialisering ind i den professionelle kultur i medieorganisationen. Formål: At blive et fuldt integreret medlem af organisationen. At blive et kulturelt kompetent medlem af den professionelle kultur. At lære at tænke, handle og tale på måder, som er hensigtsmæssige for organisationen. Fra kulturel outsider til kulturel insider.

Socialisering At tilegne sig: Praksisrelaterede kompetencer, fx skabe en god idé, få fat i kilder, præsentere en historieidé på en overbevisende måde. Skilled doing (Boyer 2008). Det komplekse sæt af værdier, som ligger til grund for disse kompetencer og udvikle en professionel identitet som journalist. Skilled knowing (Boyer 2008).

Socialiseringsprocesser Socialisering sker, når praktikanten deltager i praksis – via interaktionen med de andre organisationsmedlemmer. Praksislæring, situeret læring. Socialiseringsprocesser er vanskelige at få øje på og følge, fordi de ofte er diffuse og ekstremt uformelle. Tavs ekspertviden overføres på tavse måder via deltagelse i praksis.

Socialiseringsprocesser I begyndelsen: Guidede handlinger, fx følge instruktioner, anvisninger, påbud fra erfarne journalister. Senere: Kan klare flere og flere opgaver selv. Arbejder mere uafhængigt og selvstændigt. Fra direkte og ydre kontrol fra kollegaer og chefer til indre kontrol og kontrolmekanismer, som virker på afstand.

Praksisfællesskab Socialisering finder sted i praksis i organisationen. Medieorganisationen er et praksisfællesskab. Nytilkomne socialiseres og tilegner sig den nødvendige viden, forståelse og kompetencer via deres faktiske deltagelse i den konkrete praksis. Sker via legitim perifer deltagelse i praksisfællesskabet. (Lave & Wenger 1991)

Legitim perifer deltagelse En særlig form for deltagelse i praksisfællesskabet i medieorganisationen. Legitim: Praktikanten er formelt ansat med træning og oplæring for øje. Har ret til at være i organisationen. Perifer: Praktikanten er nytilkommen. Andre forventninger til praktikant end til de erfarne. Mål: At bevæge sig fra periferien af praksisfællesskabet til at blive kulturelt kompetent medlem.

Læring i praksisfællesskabet (Lave & Wenger 1991)

Socialisering Ikke bare passiv tilpasning til organisationen. Praktikanten er ikke en kulturel robot. I stedet kompliceret samspil, hvor praktikanten og de erfarne påvirker hinanden, og alle er en del af den fælles meningsskabelse. De erfarne påvirker, men praktikanten kan også foretage selvstændige valg. Magt og modmagt. Professionsidentitet skabes i forhandling mellem personlige og organisatoriske normer og værdier.

Faser i socialiseringen Pre-encounter phase Før man ansættes som praktikant. Encounter phase Det første møde med organisationen. Adaption phase Praktikanten bliver mere erfarent og kompetent medlem af organisationen. Leaving the organisation Praktikanten forlader organisationen.

Faser i socialiseringen (Gravengaard og Rimestad 2015)

Faser i socialiseringen (Gravengaard og Rimestad 2015)

Dobbelt professionel socialisering Først uddannelsesinstitutionen så praktikstedet. Processen gentager sig – men i forskellige læringsmiljøer.

(Gravengaard og Rimestad 2015)

Socialiseringsmekanismer Via socialiseringsmekanismerne skabes og genskabes organisationskulturen og den professionelle ekspertviden. Synlige og eksplicitte socialiseringsmekanismer. Markerer tydeligt om praktikanten har udvist en ønsket/ikke-ønsket adfærd set fra organisationens perspektiv. Usynlige og implicitte socialiseringsmekanismer. Hverdagshandlinger hvor socialiseringen foregår mere skjult og upåagtet. Kan fungere belønnende eller sanktionerende.

Socialiseringsmekanismer (Gravengaard og Rimestad 2015)

At studere socialisering Tidligere forskning Anvendt surveys. Spurgt til praktikanternes selvforståelse, holdninger, idealer, værdier osv. Fokus på praktikanter som produkter af en socialiseringsprocesser. De nyeste tendenser Anvender observationsstudier og interviews for at få indsigt i hverdagspraksis. Fokus på den konkrete socialiseringsproces, som praktikanterne er en del af.

At studere socialisering (Gravengaard og Rimestad 2015)