Skrivekursus 1.e ..

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Måske er I gode venner i et år,
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Refleksion i kommunikationen
Progression i de større skriftlige opgaver:
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Struktur: ”Quiz og byt”
Elsker DU også at læse lektier?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Innovation og iværksætteri
Supervision og faglig feedback
Om feedback og tilbagemeldinger
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Darum skole 4. november 2013.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Spilleregler.
Å.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Videreudvikling af ide 2&2
Karl Henrik Flyums model
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Problemer eller udfordringer.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Projektvejledning på performance-design
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Kommunikativ sprogfærdighed
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
At tale om sexualitet.
En lærers tanker om og nogle eksempler på arbejdet med AVU-kursisterne i studiebåndet - præsenteret på en udviklingsdag for AVU-lærerne forår 2014.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Øvelse 1: First Impressions
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Litterær artikel. Genren litterær artikel  Læs om genren her:
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Innovation.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Den gode tone Lse.
Essay.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Den gode tone Lse.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Skrivekursus 1.e .

Formål med kurset At blive bedre til at skrive ved: Processkrivning: Få indsigt i skriveprocessen og dens faser og få værktøjer til at mestre skrive- processens faser Samarbejde om skrivning Kunne benytte sig af coaching og respons

Opvarmningsøvelse Hurtigskrivning Regler: Skriv hele tiden Skriv i hele sætninger Se dig ikke tilbage Skriv i et bestemt antal minutter

Opgave: skriv i 6 minutter om: Hvad synes du om at skrive? Hvordan gør du, når du skal skrive en opgave i dansk?

Skrivning er et håndværk, der kan læres Tag en fase ad gangen (fx først skrive, senere rette) Lav omskrivninger Modtag og brug konstruktiv kritik undervejs.

To former for skrivning Tænkeskrivning Ind-tekster Kommunikationsskrivning Ud-tekster For at udforske, opdage Måske usammenhængende Har et privat og personligt præg Man skriver for sig selv Tænkeskrivning kan give input til en skriftlig opgave, men kan ikke stå alene. Her må kommunikationsskrivning til For at meddele sig Sammenhængende Korrekt skriftsprog Man skriver for andre

Skriveprocessens faser Forberedelse (idefasen) a. finde (finde stof til opgaven) b. fokusere (finde fokus og den røde tråd i opgaven) c. formgive (lave en disposition) 2. Formulering (skrivefasen) Skrive kladde 3. Forbedring (redigeringsfasen) Rette kladden. Start med det overordnede: Er der en rød tråd? Skal der mere med? Skal der laves om på rækkefølgen af afsnittene? Til sidst: er sproget godt og sammenhængende. Er det korrekt?

Forberedelse Finde-metoder: Hurtigskrivning Brainstorming Mind-map Spørg: Hvem- hvad- hvor- hvornår- hvordan- hvorfor? De retoriske topoi: Definition Sammenligning og kontrast Årsag og virkning Eksempler

Forberedelse Findemetoder – fortsat Registreringsskrivning: Hvad ved jeg? Hvad tror jeg, at jeg ved? Hvad vil jeg gerne vide?

Øvelse Hurtigskrivning (8 minutter): Skriv en barndomserindring

Telling eller showing? Telling: direkte beskrivelse fx: ”Jeg synes det er sjovt at gå i Tivoli, fordi man kan prøve sjove forlystelser” Showing: indirekte beskrivelse fx: ”I Tivoli kan man køre i den gamle rutsjebane, men selvom den er gammel, giver den stadig et sug i maven!”.

Principper for respons Den, der giver respons, taler Den der får respons, lytter. Lad være med at forsvare eller forklare dig Den, der får respons, bestemmer, hvad der skal ske med teksten Responsregler i denne omgang: Peg på, hvad der er godt ved teksten Stil spørgsmål til det, du ikke forstår. Kom med forslag til forbedring

Giv respons – gå tre sammen Den første læser sin tekst højt De to andre giver på skift respons efter denne model: Peg på, hvad der er godt ved teksten Stil spørgsmål til det, du ikke forstår. Kom med forslag til forbedring Skriveren lytter imens og noterer forslag Rollerne bytter Herefter skriver alle barndomserindringen færdig.

Lav et portræt af en fra klassen 1. Fordel interview imellem jer 2. Barndomserindringerne læses op i gruppen. De skal indgå i portrættet. 3. I interviewer hinanden vha. registreringsskrivning. En spørger, en anden svarer, den tredje tager tid – 6 min. pr. runde. Vigtigt, at tiden overholdes. 4. I skriver et udkast til et portræt på baggrund af interviewet. 5. Responsrunde som sidst. Portrættet gøres færdigt. 6. ”Offeret” godkender portrættet.

Portrætgrupper Alexander, Amanda, Mie Gustav, Gabriella, Marcus Anders, Hakan, Joachim Christian B., Emilia, Oliver Jonas, Rasmus K., Sara Marc, Marie, Peter Andreas, Nathasja, Christian T. Rasmus M., Freja, Mohammad Sylvester, Jonathan N., Jonathan S.

Essay Skriv et essay om et af disse ord: Sne, brød, nat, at åbne døre, oplyse, hånd, drøm. Følg anvisningen Essay –trin for trin i Faglige forbindelser i dansk s.216 Gå sammen to og to om punkt 1. Giv hinanden respons på udkast undervejs.

Giv respons – gå 2-3 sammen Den første læser sin tekst højt De to andre giver på skift respons efter denne model: Peg på, hvad der er godt ved teksten Stil spørgsmål til det, du ikke forstår. Kom med forslag til forbedring i forhold til: Fokus- skrives frem til en pointe? Konkret – abstrakt Eksempler? Citater? Levende sprog? Skriveren lytter imens og noterer forslag Rollerne bytter Herefter skriver alle essayet færdigt.

Evaluering Hvad har du lært af skrivekurset? Hvad kan du tage med dig i arbejdet med dine skriftlige opgaver fremover? - skriv i 6 min.