DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
På vej mod en innovativ offentlig sektor
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Modul 1 - Processer.
Stress og ledelse på sygehuset
Skabelon til strategisk plan
Det autentiske menneske
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Velkommen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Procesværktøjer.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Refleksioner og opsamling ift. i går
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Workshop Motivation og fokus på målet
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
JOBMÅL Tilværelsen bestemmes langt hen ad vejen af tilfældigheder, men mange forhold kan vi kontrollere gennem de beslutninger, vi træffer og de mål, vi.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.1 – Åbenhed og lukkethed Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.3 – Muligheder Anders Dræby Sørensen, fagleder.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.1 – Strategier i vejledning af personer.
Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.1 – Introduktion
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.2– Karrierevision Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.3 – Åbenhed og muligheder Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Learn2improve Pressalit Sports Academy. Learn2improve Program for Modul 2 Fredag Introduktion – vi sætter scenen… Motivation, ambition og.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Unge & psykiske sygdomme
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
At motivere til forandring
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Præsentationens transcript:

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby Sørensen Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Mål og strategier C. Målsætning D. Handling og strategi 2

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse C. Målsætning 3

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Handicap og påvirkning af evne til at forfølge mål 1. Kognitive handicap (ADHD, hjerneskade mv.) 2. Psykiske lidelser og psykosociale handicap (PD, angstlidelser, depression) 3. Indlært hjælpeløshed pga. institutionalisering og handicapidentitet 4. Manglende ydre krav og ansvarliggørelse for mål 4

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Handicap og påvirkning fra evne til at forfølge mål 1. Målsætning og –forfølgelse særligt vigtigt ved læringshandicap som ADHD, Asperger og dysleksi 2. Konkrete målsætninger afgørende for håndtering af Asperger syndrom 3. Målsætning og -forfølgelse kan have betydning for lindring af angst og depression 5

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Kognitiv motivations- og målsætningsteori 1. Mål har en direktiv funktion for opmærksomhed og handlinger 2. Mål påvirker ydeevne 3. Mål påvirker udholdenhed 4. Mål fører til udforskning af opgaverelevant viden og strategier (Locke & Latham, 2002) 6

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Motivation og målsætningsteori 1. Målfastsættelse 2. Målforpligtelse 3. Støtteelementer Selvtilfredshed, motivation og mening (Latham & Locke 2006) 7

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Målfastsættelse: Karrieremålsætning for personer med handicap Hvad er din målsætning (SMART : Specific, Measurable, Achievable, Realistic, and Time-bound); - Specifik - Positiv - Diplom - Attraktiv (1-10) - Realistisk (1-10) - Egenkontrolleret (1-10) 8

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Målforpligtelse: Karriereværdi for personer med handicap Hvilken værdi eller gevinst vil det give dig at nå dit mål? 9

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Hvilket mål vil du gerne opnå i dit arbejde som karrierevejleder for personer med handicap? › Hvor attraktivt, realistisk og egenkontrolleret etc. er det?

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse D. Handlingsplan / strategi 11

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Handlingsplan for karrierevejledning af personer med handicap: Hvorfor (formål) HvadHvordan (aktion)(metode) Hvem Horisont (ansvar) (hvornår) 12

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse 4 særlige opmærksomhedspunkter i handlingsplan omkring handicap: Ejerskab Håndtering af skuffelser Disclosure Frygt for handling og forandring 13

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Disclosure Fordele? › Muliggør støttetiltag og lignende › Fritager for angst omkring hemmelighed › Muliggør åben kommunikation 14

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Disclosure Hvornår? › Kun ved usynlige handicap, når andre bestræbelser fejler › Fremstilles positivt og løsningsfokuseret snarere end negativt og problemfokuseret › Bedst, hvis der er forventning om positiv reaktion 15

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ejerskab (commitment) Hvor sandsynligt er det at du KAN udføre din plan? Hvor sandsynligt er det at du VIL udføre din plan? Hvor sandsynligt er det at du LYKKES med din plan? 16

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Frygt for handling 17

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Håndtering af skuffelser › Proportioner › Generalisering › Personliggørelse 18

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Hvordan vil du gerne opnå dine mål som karrierevejleder for personer med handicap? › Hvordan vil du tage ansvar for at nå dine mål?