Hvad skal jeg lede efter? Det kommer an på, hvad du gerne vil finde!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
Inspirationstema: Børns rettigheder
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
1 Europæisk Sammenslutning for Sprogtestning og Evaluering
Arbejdspladsudvikling
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Tillid Temadag for AMIR
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Projektlederens rolle(r)
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Den anerkendende interviewform
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet.
Dan Zielke og 1.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Frivillighed på kommando findes ikke
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Humanistisk sundhedsforskning
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori, styring og samspil med kommuner….. (udvalgte) Erfaringer i Blå Kors Danmark.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Integreret eller tostrenget AMO? Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning 11. november 2013AM:2013side 1.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Hvad skal jeg lede efter? Det kommer an på, hvad du gerne vil finde!

Det store spørgsmål Hvordan bliver vi bedre til at arbejde med meningsfulde og relevante indikatorer i relation til både evaluering og styring? Afdække / Forstå / Prioritere /(balancere?) Interesser og formål Og handle derefter i design, dataindsamling og anvendelse

Perspektiv Mange teoretiske og metodiske perspektiver på studiet af og brugen af indikatorer. På vej mod et praktikerperspektiv; hvordan kan vi med en rimelig ressourceindsats blive lidt eller meget klogere og i stand til at handle mere hensigtsmæssigt Indikatorer er ”den mindste identificerbare enhed”, når vi arbejder med måling og evaluering; den det hele falder tilbage på

Hvad kommer jeg med Lidt om Blå Kors Danmark og Forskningsafdelingen (setting) Hvad er en indikator? Hvad kan indikatorer sige noget om? – faser, niveauer, typer Hvordan vælger man hvilke indikatorer i en konkret måling? Når data foreligger – anvendelse i forskellige faser og niveauer Private og offentlige organisationer – forskellige styringslogikker og logikker for meningsfuldhed? Leadership og management Forskningsafdelingen på vej videre?

Blå Kors Danmark og Forskningsafdelingen Non-profit social organisation (frivillig?, indikatorer på frivillighed?) 300 lønnede, 1500 frivillige Fokus på faglighed og kvalitet / organisation –Kvalitetschef –Forskningsafdeling –Nytiltrådt vicegeneralsekretær FA- bevilling og virkelighed: –Forskning – 25 % - forskning i bred forstand –Dokumentation – 50 % - etablere systematisk viden + analyse –Innovation – 25 % - nye idéer omsat til praksis –Organisationen Blå Kors, støttesystemer/forudsætninger – resten af %’erne !!

Centrale værdier for vores arbejde Nærvær, faglighed, nye muligheder Meningsfuldhed – forskellige interessenter og logikker Værdi – det skal gøre en forskel, give mulighed for anerkendelse, læring, udvikling, dialog Åbenhed – videndeling, ting tilgængelige, samarbejde med os betyder at det kan blive brugt andre steder Videndeling – tværgående perspektiv supplerer fokus på den enkelte enhed Integritet og selvkritik – vi stiller også spørgsmål til os selv

Mødet mellem systemverden og livsverden For-forståelse: -At arbejde med systematik, have styr på hvordan ledelse påvirker medarbejdere, og hvordan medarbejderkompetencer hænger mere eller mindre godt sammen med brugergruppens sammensætning …. -Og at arbejde med at beskrive, dokumentere og spejle sig i dokumentation om, hvad vi gør og hvad vi opnår - tror vi på styrker den faglige selvbevidsthed – og kvaliteten i arbejdet -Ligesom det kan lette dialogen med omverdenen

Hvad er en indikator? –Et hjælperedskab –Fordi vi ikke kan måle alting direkte (livskvalitet?) –Fordi vi har brug for hjælp i analyse –Fordi vi så er bevidste om, hvad vi kigger på – og ikke kigger på (overser?)

Tror du på INDIKATOR? – og så ovenikøbet på det sociale område –Tror vi på, at vi kan styre rigtigt/meningsfuldt ved hjælp af indikatorer? –Tror vi på, at vi kan måle meningsfuldt ved hjælp af indikatorer? –Risiko for kriterieforskydning og meningsløs ”viden” – 2 grumme eksempler fra virkelighedens verden som privat organisation (FAII/Rambøll + Projektbevillinger) –Hvad er alternativet? –Derfor er bevidstheden og det eksplicitte valg så central

Hvad kan indikatorer sige noget om? Vi kan indkredse indikatorer om ALT! Så vi må vide, hvad vi vil vide noget om! - Hvad skal det givne projekt? Input-proces-output-outcome-impact -På forskellige tidspunkter i et projekt (eks. Netværksprojekt) -Hvad motiverer dem, som skal arbejde med det? -Hvad skal det bruges til? – lokal læring, aggregerede data til beslutningstagen? -Cost-effectiveness?

Indikatorer på forskellige niveauer Udviklingsprojektet – det lille projekt, det store projekt - udvikling af hvad – rammer, ydelsestyper, effekter Implementering af lovgivning -Gør de det? -Når de noget? – Hvad? - evalueringsmodeller -Er det sådan, at jo flere nuancer der rent faktisk er – fordi eks. Mange involverede del-projekter – jo mere tilbøjelige er vi til at måle på generelle indikatorer?

Valg af indikatorer – hvad vil du? Hvor vigtigt er det – anvendelse, troværdighed…. – at målingen er valideret til mindste detalje, ift eks. ressourceindsats? Evidensniveauer Validitet i forskellige perspektiver? -Selve måleredskabet er valideret (og de findes, burde have Campbell-review) - I forhold til den konkrete problemstilling; relevans, meningsfuldhed Anvendelse, nytteværdi – hellere en fugl i hånden end 10 på taget Hvem inviteres til at medvirke i indkredsning af indikatorer – og hvorfor?

Indikatorer i styring og evaluering/læring Forandringsteori  samme kriterier og indikatorer? Læring  vi skal også se ”alt det andet”, ser mere i lokale læringsprocesser? Forskellige niveauer – forskellige meningsfuldhedskriterier Ikke nødvendigvis enten-eller Eks. Københavns Kommune, evaluering af tilbud til familier -Sociale kompetencer start-slut-ungdomsudd. (måske standard) -Sociale kompetencer og specifikke, individuelle mål

Anvendelse Anvendelse i respekt for design (utopi? – afh. Af hvordan designet er fremkommet + hvad med det socialkonstruktionistiske perspektiv?) Lokalt; brug anledninger, kig mønstre, brug faglighed, stil nye spørgsmål + forpligt sig på handling Styringsrelationer; hvordan sammenfatte – operationaliseringsprocesen baglæns

Fra forandringsteori til måling

Private og offentlige organisationer? Styringslogik i det offentlige koloniserer private? – Anders la Cour Management – leadership Vi finder større bevidsthed og tydelighed omkring krav til eks. Resultatdokumentation (Tilbudsportalen) spændende og relevant ….og uheldigt, når det afgør fortsat udbetaling af en bevilling …eller hvis det flytter fokus for meget væk fra brugerne uden at fastholde relationen til dem Værdibårne organisationer og dokumentation? I øvrigt kender jeg heller ikke offentligt ansatte som gider måles på noget unyttigt (sprogscreening, læreplaner, UU, nationale test, A-t-A-tid)

Hvad har vi gang i i Blå Kors Danmark - Forskningsafdelingen på vej videre? Mange forskellige niveauer, eks. : –Indikatorkatalog – teori og metode –Forløbsstudie – meta, aggregerede –Akkreditering – styring og processer, organisatorisk forankret –Målinger af enkeltprojekter, bevillingsstyrede indikatorer og målinger –Målinger af enkeltprojekter, eks. Sommerlejre, forældre-børn-aktiviteter, massageprojekt Forskningsafdelingen på vej videre?