FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL
2 41,5 mia. contra 2,5 mia skoler contra 98 biblioteker elever lærere
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL skoler elever 475 klasser 900 mill lærere 2½ bibliotekarer 35 mill.
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL Det lange træk: (-hvorfor egentlig???????) -interessenter/organisering -kompetencer/indhold/relevans -forretningsmodeller
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL Interessenter: Er det her et eksklusivt anliggende for lærere og bibliotekarer? Eller rettere er det her primært et folkebiblioteksprojekt? Eller rettere rettere: hvorfor er det her ikke et politisk og et forvaltningsmæssigt projekt? Udfordringer: Hvilke afgørende aktører mangler vi – og hvordan inddrages de? Hvad betyder ”et formaliseret samarbejde” helt konkret? Hvordan designer vi (og hvem er vi?)en formaliseret, national samarbejdsmodel. Hvad gør vi ved en lovgivning, som ikke inviterer.
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL Kompetencer/indhold/relevans: Hvordan undgår vi at blive dårlige kopier af skolelærerne? Hvordan bliver vi et relevant element i skoleåret? (år efter år efter år) Hvordan bliver vi relevante for eleverne og lærerne? Udfordringer: ”Nye fælles mål” og ”understøttende undervisning” Fra amatør til professionel. Definition af biblioteksdidaktikken. (Didaktik=Mål, indhold, metode) Fokus på Biblioteksdidaktikkens genstandsområde? (digital dannelse, kulturforløb, makerspaces, medborgerskabet) Effektmålinger. Hvordan bringer vi vores fysiske trumfkort og vores public serviceforpligtigelse ind i spillet om læringen?
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL Forretningsmodeller: Skal den her indsats udelukkende betales af folkebibliotekerne? Hvilke prioriteringer er folkebibliotekerne villige til at foretage? Hvilke prioriteringer er folkeskolerne villige til at tage.? Udfordringer: Lokal finansiering af folkebibliotekernes læringsindsats. Design af en formaliseret national forretningsmodel.
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL MODELLEN for drift har 3 niveauer: best practice på baggrund af empiri 1.Organisatorisk/formaliserede rammer/politisk 2.Mål, indhold, metode, relevans - didaktikkens genstandsområde 3.Finansiering (forretningsmodel)
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL Silkeborgmodellen Projekt ny læring: folkebibliotekets genstandsområde. (UP) Afdækning af ændrede forbrugsvaner i forhold til digitale ressourcer. Afdækning af ændret adfærd: fra biblioteksbesøg til aktivitetsdage. Campus: særejet i 1400 m2 læringsfællesskab.
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL