Undervisningsforløb i kulturfag om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv på C – og B-niveau Opfylder følgende kernestofpunkter på C-niveau:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Læring i Multikulturelle Kontekster
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Eksamensspørgsmål Hvordan er levevilkårene langs Jordens pladegrænser? 1. Begrund problemstillingens relevans og aktualitet 2. Redegør for de centrale.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Fagets formål, fokus og fagmål
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Samtidshistorie på HHX
Kulturforståelse niveau C

Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
Digital skriftlig- og mundtlighed
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
3.lektion: Magt og indflydelse
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Billedsprog – Fortsættelse…
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
Ophævelsen af slavehandlen
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Den populærvidenskabelige artikel
Gruppearbejde - podcast Produceres senest mandag den 22. oktober Hvis man i grupperne vælger at ”arbejde hjemme” denne dag, skal Torben have besked.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Ranum Efterskole College – rejser med privat indkvartering til et udviklingsland.
Forsøgsopgavesæt 1 Præmisser, elev-vejledning, opgaveformuleringer, materiale og forventninger Konference Oure den 20. november 2008 – Marianne Hansen.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Anders Lundby – STIL Bjarne Frandsen, Efterskoleforeningen
Udkast til justering af KS
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Karrierelæring i dansk på HF
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
- Projekt om sygehusportører
Tilstedeværelsesundervisning
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Undervisningsforløb i kulturfag om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv på C – og B-niveau Opfylder følgende kernestofpunkter på C-niveau: a) kulturbegrebet e) kulturforståelse og kulturmisforståelse… evt. b) traditionel og nutidig grønlandsk kultur… evt. f) metoder i forbindelse med feltarbejde Opfylder følgende kernestofpunkter på B-niveau: a) kulturbegrebet b) traditionel og nutidig grønlandsk kultur i et globalt perspektiv e) kulturforståelse og kulturmisforståelse… j) kulturanalytisk terminologi… k) ….feltarbejde Forløbet lægges i starten af skoleåret i 1.G og der er afsat ca. 16 moduler til intro og teori samt ca. 30 moduler til selve forløbet (moduler à 50 minutter) Fundamentet lægges i det foregående teoretiske forløb om kulturbegrebet og grundlæggende kulturbegreber. (kultoori, kapitel 1 og 2) som præsenteres her…

Definition af begrebet ”kultur” og definition af de forskellige kulturbegreber Hvad er kultur? Det beskrivende og det komplekse kulturbegreb Etnocentrisme og kulturrelativisme Didaktiske ideer Didaktiske ideer Tilføj her overskrifter

Kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv Kort introduktion til perioden og anvendte materialer (KULTURMØDER, SLAVERNES RØDDER, DOKUMENTAR BELGISK Congo, feltarbejde, samarbejde med arkiv og universitetet) med udgangspunkt i verdenskortet skal eleverne reflektere over danske ”aktiviteter” verden over Kort opsamlende diskussion: hvorfor vidste vi ikke det ??

Den historiske ramme gruppearbejde: - oplysningstiden - imperialismen - slavehandel - danske handelsstationer / plantagekolonier. Læreren laver ”skelettet” til power-pointen. Dvs. de får nogle overskrifter de skal arbejde videre med. (arbejdsark nr. ? sæt link ind)

Slavernes rødder Filmklip her. En appetizer til det videre forløb og ikke mindst inspiration til eget feltarbejde

opsamlingsopgave Opsamling / udfyldningsøvelse på baggrund af elevoplæggene og udsendelsen. Sæt link ind her til opgaven

(dansk)Vestindien Dansk vestindien i 1700-tallet Det vestindiske samfund Den hvide overklasse Ophævelse af slaveriet Husk at ændre overskrifter her så de passer til hvad vi faktisk lavede

Kulturmøder fortsat… teoretisk afsnit om fremmedbilleder (fjendtlig, eksotisk, venlig, arrogant, paternalistisk) Forskellige tekstafsnit udleveres med henblik på afklaring af fremmedbilledet Skriv evt. her hvilke tekster fx: Jurgensens breve. (174-175+178) Begrundelser for at sorte skal være slaver (Sct Croix) 1739, s. 108

Slavernes rødder Alberta og Victor Appetitvækker: en elev læser citat op fra ”kulturmøder” om Victor og Alberta. Eleverne researcher videre på nettet for at vide lidt mere… Husk: Her følger Indslag fra ”slavernes rødder” (hyperlink

Et kulturmøde i Belgisk congo Om danskere i imperialismens tjeneste Kolonisering og imperialisme Kapløbet om afrika. De store erobrere Fristaten congo og kong leopold Danskere i congo – kulturmøde og kulturchok. Congo som belgisk koloni.

Kilder til en afklaring af kulturmødet R. Kipling: hvid mands byrde (link) Kilde 1. uddrag af leksikonartikel ”Afrika” 1893 (link) Elevopgave: sammenlign formuleringer i leksikon / wikipedia om Afrika i dag. Jurgensens breve. (174-175+178) Begrundelser for at sorte skal være slaver (Sct Croix) 1739, s. 108

Kursistopgave 1 Udarbejd elevopgave med udgangspunkt i følgende materialer: leksikonartikel om afrika (1813) samt en aktuel fra fx wikipedia eller leksikon.net

Belgisk Congo (den demokratiske republik Congo) Dokumentar udsendelse (hyperlink)

Belgisk congo Tintin tegneserien lægges ind her

Kursistopgave 2 Udarbejd (gerne kreativ) elevopgave til den omdelte tintin-tegneserie samt diskussion om retssag. Materialer: tintintegneserier + 4 artikler om nævnte retssag. (husk også at scanne disse)

Minifeltarbejde på c-niveau Indføring i metode Interview af forældre, bedsteforældre og andre slægtninge inden videre arbejde på B-niveau hvor arkivet også vil blive brugt.

Arbejd videre på B-niveau kulturmøder i grønland Oplagte Fokusområder: - Koloniseringen Nordboerne hvalfangertiden

Kursistopgave 3 Kulturmøder i grønland Kursisterne inddeles i 3 grupper (som evt. efterfølgende kan deles op i mindre enheder) Disse arbejder med: et miniforløb / arbejdsopgave til et af de nævnte perioder: 1) Kolonisering, 2) hvalfangertid, 3) nordbotid. materialer: artikel om hhv. nordboere og hvalfangerperiode (udleveres) Indscannede sider fra kulturmøder om grønland. Evt. bogen ”rødder i syd og i nord”. Inddrag gerne et museumsbesøg !

Opstart feltarbejde Indføring i metode Inspiration: ph.d om ægteskabskontrakter i 1850’ernes Grønland. (inge høst seiding) Alternativt: grønlandske slægter af Niels frandsen Indføring i arkivet (Niels Frandsen) Hyperlink her: http://www.arkiv.gl/Forespørgslerslægtsforskning/AtuagarsuitKirkebøger/tabid/96/lan guage/da-DK/Default.aspx

Arbejdsopgaver til kursisterne Udarbejd elevopgave ud fra tekst om afrika (1813) og leksikonartikel om afrika i dag. Materialer: leksikontekst fra 1813 (udleveres) Brug ellers internettet til at finde aktuelt stof. Udarbejd (gerne kreativt) elevopgave til den omdelte tintin-tegneserie samt diskussion om retssag. Materialer: tintintegneserie, 4 artikler om nævnte retssag. Kulturmøder i grønland. Kursisterne inddeles i 3 grupper, som så efterfølgende kan deles op i mindre enheder. Disse 3 arbejder med: et miniforløb / arbejdsopgave til et af følgende perioder: materialer: artikel om hhv. nordboere og hvalfangerperiode. Indscannede sider fra kulturmøder om grønland. Særligt om koloniseringen. Evt. bogen ”rødder i syd og i nord”. Inddrag gerne et museumsbesøg !

Kursistopgave 4 Lav idéudkast til et tværfagligt emneforløb med udgangspunkt i det præsenterede forløb om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv