MULTISYSTEMISK TERAPI (MST-SA)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Information om forældrevejlednings- programmerne De Utrolige År
Inddrag nu Kick-off møde
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Integrated Children’s System
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Cannabis Henrik Rindom Stofrådgivningen Lænkeambulatorierne.
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Psykoedukation til unge i OPUS
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
kursusmateriale til plejefamilier
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Ungebehandlingen Til unge med problematisk forbrug af hash og centralstimulerende stoffer.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Misbrugsbehandling i et ungdomsperspektiv -
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
MST - CM MST 85 % CM 15 %.
Fem lærere på mentorkursus
Systematisk risikovurdering
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
         MultifunC København - Københavns Kommune i samarbejde med Servicestyrelsen.
Unges brug af stoffer i et multi-dimensionelt perspektiv
Lægens rolle Foretage psykisk vurdering Iværksætte behandling
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
AKT på Dybbøl Skolen.
De socialt udsatte, match 4 og 5 Ingen uddannelse Lidt eller ingen arbejdsmarkedserfaring Mangelfuld skolegang Kriminalitet Dårlige boligforhold – eller.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Unge der bruger cannabis
U18-modellen for misbrugsbehandling Ungekontakt sporet.
MULTISYSTEMISK TERAPI (MST)
MST og Misbrug.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
DanRIS-Døgn Hvad skal/kan det bruges til Mads Uffe Pedersen 07/
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Gadeplansarbejdet i Køge Børne- og Ungeforvaltningen / SSP FEB Jesper Snitgaard.
Anerkendende inddragelse af forældre U-turn på konferencen Unges Misbrug 9. december 2009.
Fem lærere på mentorkursus
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dialog mod Vold som business-case
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Handlingsplan 2015.
Udredning + Individuelt tilrettelagt behandlingsplan**
Dialog mod Vold som business-case
Præsentationens transcript:

MULTISYSTEMISK TERAPI (MST-SA) Konference om unge og rusmidler 27. april 2015 Kamilla Arve Vesterbæk & Helle Nygaard MST-Aarhus

MST-CM MST 85 % CM 15 %

Hvad er MST ? Multi Systemisk Terapi Evidensbaseret model Familiebaseret indsats Foregår i den unges miljø MST behandlingsansvarlig Helle

Hvem kan henvises til MST? STANDARDMÅLGRUPPE: Unge mellem 11 og 17 år, der udviser alvorlige adfærdsproblemer som: Kriminalitet. Stofmisbrug. Alvorlige skoleforsømmelser. Alvorlig fysisk og/ eller verbal aggressiv adfærd. I risiko for at blive anbragt uden for hjemmet. Flytter hjem fra en anbringelse. Kamilla

Henvisning til MST-SA Alvorlig misbrug af hash, stoffer, stereoider, alkohol mv. Unge mellem 11 og 17 år, hvor misbruget er massivt og invaliderende for den unges trivsel i forhold til: Skoledeltagelse og – præstationer i skolen Fritids- og øvrige sociale liv Medvirkende til kriminalitet Alvorlige og vedvarende konflikter i den unges familie Kamilla

MST-SA Misbrugsbehandling Udredningsfase Engagementsfase Analyse og handlefasen Kommunikation og Varme Systemisk arbejde, tovholder Monitorering, forældre Psykoedukation Familiebaserede interventioner Vedligeholdelsesplan Misbrugsbehandling 15 % Kontrakt ABC vurdering (udløser-adfærd-konsekvens) Belønningssystem/ privilegier Drugtest Kommunikation-forældreadfærd Strategier til at afstå stoffer Familiestyringsplanlægning Helle og Kamilla

Hvordan foregår MST MST terapeuten arbejder med 3-5 familier ad gangen Behandlingen er intensiv og kortvarig – terapeuten mødes med familien ca. 2 gange om ugen og indsatsen varer 3-5 måneder Et MST team er tilgængeligt 24 timer i døgnet og 7 dage om ugen Behandlingen involverer systemerne omkring den unge Kamilla

Terapeutiske redskaber Systemisk Familieterapi: Strategisk og strukturelt Kognitiv terapi eks. konflikthåndtering, depression m.m. Kognitiv adfærdsterapi Forældretræning Kommunikationstræning - rollespil Strukturer, skemaer, social træning m.m. Parterapi: Samarbejde & fællesskab Misbrugsterapi: Systemisk og individuelt Farmakologiske interventioner (bl.a. ved ADHD) Psykoedukation bl.a. v/ ADHD ”What Ever It Takes!” Helle (forskningsbaseret behandlingsteknikker)

Social økologisk model Samfund / kultur Kommunale foranstaltninger Skole Lokalmiljø Kammerater Udvidet familie Søskede Forældre Forældre Barn Helle Vigtigt at få nævnt retssystem som samarbejdspartnere når de har misbrug/kriminalitet Samarbejde er vigtigt når der skal nye tiltag på under MST forløb – f.eks skoletilbud, psykiatrisk udredning - Trainer Presents: Uri Bronfenbrenner used a graphic like this to demonstrate the various systems that influence youth behavior and the relative power of that influence. Much of this is common sense in that the systems that play a greater role (quality and quantity of time spent) have more long-term influence. MST seeks to build the strength of the natural systems that are most influential on a youth’s behavior and therefore places a lower emphasis on the relationship between the therapist and the youth. The most critical therapeutic relationship is between the therapist and the parent or parental figure who manages the family -- the most powerful influence on the youth’s behavior. Note the reciprocal interactions, represented by arrows, that may occur between any combination of the systems in which the youth and family are embedded. The social ecologist (and MST therapist) will strive to take all interactions into account when attempting to understand factors linked with problems behaviors. Relations between systems can indirectly predict behavior (e.g., mom-teacher; parent-peer’s parent, etc.).

Kausal model for kriminalitet og misbrug Lav monitorering Inkonsekvens opdragelse Svagt følelsesmæssigt bånd Høj konfliktniveau Lav skoleinvolvering Dårlige faglige resultater Tidl. Kriminalitet og misbrug Familie Kriminelle og misbrugende venner Kriminel adfærd og Misbrug Helle Børn og unges adfærd er stærkt influeret af deres familie, venner og nærmiljø og omvendt Common findings of 50+ years of research: delinquency and drug use are determined by multiple risk factors: Family, Peer group, School, Community, Youth. Causal model: This graphic represents a type of research that identifies predictors of various types of behaviors. If you know what factors predict a given behavior, you can change those factors to reduce the probability of that behavior occurring. The most powerful predictor of delinquent behavior is association with peers who also participate in the same behavior. Family and school factors predict delinquent behavior indirectly, primarily through their influence on peer association. In MST, you’ll work with the family and the school to address a range of problems in each setting, and in most cases, some of that work will be designed to improve peer relations. Past behavior predicts future behavior, but is less valuable for intervention purposes as history cannot be changed. Note to Trainer: While research shows that individual factors do influence the emergence of delinquent behavior, they are much less powerful than ecological factors, and earlier efforts in the field to address delinquency through an individual focus were not at all successful. The causal model is a condensed summary of various causal models, from the following sources: Elliott, Huizinga & Ageton (1985) 1998 MST book 2009 MST book Multidimensional Causal Models of Delinquent Behavior and Their Implications for Treatment by Scott (1991). Skole

MST teori for forandring Forbedret familie funktion Venner Skole Reducering af antisocial adfærd og forbedrede individuelle funktioner Nærmiljø / netværk Trainer Presents: Consistent with Bronfenbrenner’s (1979) theory of social ecology, a primary assumption of MST theory of change is that adolescent antisocial behavior is driven by the interplay of risk factors associated with multiple systems in which youth are embedded (family, school, peer, and neighborhood). To be optimally effective, interventions should have the capacity to address a comprehensive array of risk factors. In MST, we address such a comprehensive set of risk factors on an individualized basis, via the fit assessment and intervention process. The caregivers’ efforts are the key avenue through which change occurs. Specifically, therapists work with caregivers to leverage the strengths of the caregivers, youth, and their ecology to improve discipline and monitoring of the youth, improve family relationships, increase collaboration with the school, improve the caregivers’ linkage to peers, etc- in other words, to address the various factors found to be associated with delinquency that we just reviewed. A critical element of this work is to increase the youth’s successful integration with a pro-social peer group, and decrease or eliminate time spent with antisocial peers. Research indicates that association with negative peers is a powerful predictor of delinquent behavior.

FAMILIEN SOM LØSNING MST fokuserer på familier som nøglen til løsninger. Familier er fuldgyldige samarbejdspartnere - med fokus på familiemedlemmer som de varige forandrings-agenter. Terapeuten har behandlingsansvaret – og ansvaret for at tilpasse behandlingen til den enkelte familie. Terapeuten arbejder fra 1. dag og gennem hele behandlingsforløbet aktivt med at engagere familiemedlemmer og vigtige nøglepersoner. Helle Familien og netværket er centrale som samarbejdspartnere for MST Forældrene vil det bedste for deres børn og ønsker for dem at de kommer til at klare sig godt som voksne. The most important group that MST interacts with is the many families that receive the service. MST views families as the key to changing the youth’s behavior because they are the most influential system that the youth is a part of. MST will only work if we can effectively empower the youth’s caregivers with the knowledge, skills and resources to effectively raise their children without the need for ongoing formal support from agencies. MST assumes that families already do the very best they can given the resources, skills and knowledge they possess, so it serves no purpose to blame or criticize. Instead, MST seeks to determine why the family’s best efforts did not result in a competent, successful youth. MST evaluates the context of the family to better understand the challenges that prevented success. Interventions seek to overcome those challenges, allowing the parent or parent figure to successfully do their job. How we think affects what we do. The words we use communicate how we think. Words like “unmotivated” or “resistant” tend to blame the family member leading to reduced engagement in treatment. MST assumes that behavior makes sense and it is MST’s job to determine how a given behavior fits the situation (e.g., a parent not following through with an intervention may be due to a poorly constructed intervention). MST defines problems in solvable ways.

MST mål Forbedre den unges adfærd Styrke forældrenes opdragerpraksis Misbrug, kriminalitet, skole, venner, aggression Styrke forældrenes opdragerpraksis Varme, relation og omsorg, nedbringe konflikter, forstå barnets vanskeligheder, kontakten til netværket Generalisering Løse fremtidige konflikter og vanskeligheder Kamilla

MST’s analytiske model ØNSKET RESULTAT FRA FAMILIE OG ANDRE VIGTIGE PERSONER HENVISENDE ADFÆRD OVERORDNEDE MÅL Engagement af familie og netværk MST FORSTÅELSE AF SAMMENHÆNGE – FIT VURDERING AF FREMSKRIDT/ BARRIERER FOR INTERVEN- TIONENS EFFEKTIVITET Kamilla DELMÅL GENNEMFØRE INTERVENTION TILRETTELÆGGE INTERVENTION

SA arbejdet Kontrakt Tale om rammerne Motivation Beskrivelse af belønningssystemet Testning Tale om rammerne Forældrene er med ved samtalerne med de unge Drugtestning Belønning, hvem står for hvad? Kommunikationstræning med forældrene Funktionel analyse af misbrug Kamilla – vil du ikke fortælle hvordan vi starter med SA delen

Manglende belønning for rene test Manglende konsekvens for urene test Ryger hash Konflikter i hjemmet Manglende belønning for rene test Manglende konsekvens for urene test Højt skolefravær Antisociale venner der ryger hash Selv-medicinering Kedsomhed Manglende monitorering Penge på lommen Manglende fritids-aktivitet Helle

Manglende belønning for rene test Manglende konsekvens for urene test Ryger hash Konflikter i hjemmet Manglende belønning for rene test Manglende konsekvens for urene test Højt skolefravær Antisociale venner der ryger hash Selv-medicinering Kedsomhed Manglende monitorering Penge på lommen Manglende fritids-aktivitet Helle

Strategier til at afslå hash Psykiatrisk udredning + medicinering Ryger ikke hash Strategier til at afslå hash Psykiatrisk udredning + medicinering Motivations-arbejde ift. ophør af hashforbrug Ikke penge på lommen Forældre anvender åben og undersøgende kommunika-tion Testning og belønning Monitorering Involvering af kammerater og forældre Samarbejde med kontaktperson /rusmiddelteam Stabil skolegang Prosocial fritidsaktivitet Kamilla Husk at få nævnt at det er vigtig i afslutningen at rådgivere følger op på anbefalinger

Resultater fra Århus 2013 0 mdr 6 mdr 12 mdr 18 mdr Total Den unge bor hjemme 81,8 % 65,9 % 69,0 % 60,0 % 71,3 % Den unge går i skole eller er i beskæftigelse 76,4 % 70,0 % 75,9 % 76,0 % 74,5 % Den unge er ikke sigtet for en kriminel handling begået de sidste 6 måneder 78,2 % 87,2 % 96,6 % 96,0 % Helle Tabellerne viser Outcomeinterviews for Aarhus 2013. Der er gennemført 177 interviews. Kilde: Metodecenteret.

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN!