Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MULTISYSTEMISK TERAPI (MST)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MULTISYSTEMISK TERAPI (MST)"— Præsentationens transcript:

1 MULTISYSTEMISK TERAPI (MST)
Oplæg Konference om Unge & Rusmidler 27. april-2015 Annette Petersen & Janne Gytz Fristed MST-Aarhus

2 MST-CM MST 85 % CM 15 %

3 Hvad er MST ? Multi Systemisk Terapi Evidensbaseret model
Familiebaseret indsats Foregår i den unges miljø/ hjem

4 Hvordan foregår MST (+CM)?
MST-terapeuten arbejder med 3-5 familier ad gangen. Behandlingen er intensiv og kortvarig. Et MST (+CM) team (max4 terapeuter) er tilgængelig 24 timer i døgnet hele året. Behandlingen foregår i den unges nærmiljø (hjem). Behandlingen involverer systemerne omkring den unge og familien. Teamet får ugentlig vejledning og konsultation. Metode trofasthed (Therapist Adherence Measurement). Kvartalsmøder – kurser.

5 henvisningskriterier
Unge mellem 12 og 17 år med alvorlige adfærdsproblemer: Stof- og alkoholmisbrug. Kriminalitet. Alvorlige skoleforsømmelser. Alvorlig fysisk og/eller verbal aggressiv adfærd. I risiko for at blive anbragt uden for hjemmet. Flytter hjem fra en anbringelse. Henvises fra socialforvaltning i kommunen/ kan være del af en dom.

6 FAMILIEN MST fokuserer på familier som nøglen til løsninger.
Familier er fuldgyldige samarbejdspartnere - med fokus på familiemedlemmer som de varige forandringsagenter. Hvis familien er vanskelig at motivere for behandling er det MST-terapeutens ansvar at engagere familien. Terapeuten har behandlingsansvaret – og ansvaret for at tilpasse behandlingen til den enkelte familie. Terapeuten arbejder fra 1. dag og gennem hele behandlingsforløbet aktivt med at engagere familiemedlemmer og vigtige nøglepersoner. The most important group that MST interacts with is the many families that receive the service. MST views families as the key to changing the youth’s behavior because they are the most influential system that the youth is a part of. MST will only work if we can effectively empower the youth’s caregivers with the knowledge, skills and resources to effectively raise their children without the need for ongoing formal support from agencies. MST assumes that families already do the very best they can given the resources, skills and knowledge they possess, so it serves no purpose to blame or criticize. Instead, MST seeks to determine why the family’s best efforts did not result in a competent, successful youth. MST evaluates the context of the family to better understand the challenges that prevented success. Interventions seek to overcome those challenges, allowing the parent or parent figure to successfully do their job. How we think affects what we do. The words we use communicate how we think. Words like “unmotivated” or “resistant” tend to blame the family member leading to reduced engagement in treatment. MST assumes that behavior makes sense and it is MST’s job to determine how a given behavior fits the situation (e.g., a parent not following through with an intervention may be due to a poorly constructed intervention). MST defines problems in solvable ways.

7 GRUNDANTAGELSER Børns adfærd er væsentligt påvirket af deres familier, venner og fællesskaber – og vice versa (Urie Bronfenbrenner – Social økologisk teori). Familier er nøglen til succes. Omsorgsgivere/forældre ønsker det bedste for deres børn. Familier kan opnå succes – og klare problemerne. Forandring kan opstå hurtigt. Professionelle behandlingsudbydere bør være ansvarlige for at opnå behandlingsmål. Videnskab/forskning tilbyder værdifuld guidance. Slide is assumed to be self explanatory – see your MST coach if you need help determining what to say here.

8 Vurdering af fremskridt og barrierer for interventionens
MST Analytisk Proces Henvisende adfærd Ønsket resultat fra familie og andre nøglepersoner Overordnede mål MST forståelse af sammenhænge „FIT“ Re-evaluere Prioritere Vurdering af fremskridt og barrierer for interventionens effektivitet Delmål Måle Handle Gennemføre intervention Tilrettelæggelse intervention

9 Niclas 17 år

10 Genogram 45 42 42 40 19 17 17 9 17 15

11 Henvisende adfærd Massivt misbrug af hash: Ryger hash dagligt, har røget siden 12 års alderen. Fysisk aggression i hjemmet: Kastet med ting i hjemmet, smadret indbo og har slået sin tvillingebror 3 gange. Verbal aggression i hjemmet: Der er daglige episoder med verbal aggression mod søskende, stedfar og mor. Kalder dem nedværdigende navne. Ingen skolegang: Ingen skolegang i 2 år. Hjemtagelse fra anbringelse: Afrusning i 3 uger samt anbringelse i 3 måneder. Dårlige venner: Har ingen prosociale venner. Niclas’ vennekreds består af kriminelle og misbrugende unge.

12 Overordnede mål Niclas vil ophøre med at ryge hash, bevist ved at han regelmæssigt aflægger rene urinprøver. Rapporteret af far, mor, Niclas og MST terapeut. Niclas vil ophøre med at anvende fysisk aggressiv adfærd i hjemmet, bevist ved at han ikke vil slå sin bror, kaste med ting og smadre indbo. Rapporteret af Niclas, far, mor og bror. Niclas vil reducere brugen af verbal aggressiv adfærd i hjemmet, bevist ved, at Niclas ikke vil bruge grimme ord, såsom: ’klamme luder’ og ’bøssekarl’. Rapporteret af mor, far, søskende og Niclas. Niclas vil i et udviklingsmæssig passende skole-/arbejdstilbud få succes, bevist ved at han møder til tiden som aftalt og bliver tiden ud. Rapporteret af skole/arbejdsgiver, UU-vejleder, mor, far og Niclas. Niclas vil reducere omgangen med venner, der engagerer sig i antisocial adfærd såsom kriminalitet, skolepjæk og misbrug, bevist ved at han passer skole/arbejde – og får en prosocial fritidsaktivitet. Rapporteret af skole/arbejde, klub el.lign., far, mor og Niclas.

13 FIT: Niclas ryger hash Ingen skolegang Ingen fritids-interesser
Ingen oplevelse af succes Manglende viden om ADHD Selvmedici-nering Hashrygende venner Ikke aktiv del af familie Ikke medicineret for ADHD Manglende monitorering Social samhørighed med andre hashrygere.

14 Terapeutiske redskaber - generelle for MST og CM
Systemisk Familieterapi: Strategisk og strukturel. Forældrestil – psykoedukation, rollespil, kognitiv terapi. Kognitiv terapi eks. konflikthåndtering, depression m.m. Kognitiv adfærdsterapi (KAT). Kommunikationstræning – rollespil. Strukturer, skemaer, social træning m.m. Parterapi: samarbejde & fællesskab. Psykoedukation bl.a. v/ ADHD. ”What Ever It Takes!

15 Terapeutiske redskaber cm
Familieorienterede sessioner: Ung, forældre, terapeut (+ evt. andre familiemedlemmer/ netværk). Kontrakt. Kommunikation: Forældreholdning- og adfærd. ABC-vurdering (Udløser-adfærd-konsekvenser). Vennerelationer. Fordele/ ulemper (kort/ lang sigt). Strategier til at afslå stoffer. Familiestyringsplanlægning: Forældreadfærd + familiesamarbejde (problemløsning) + omarrangere miljøet. Belønningssystem/ privilegier. Drugtestning – under tæt supervision fra MST-terapeut. Familievedligeholdelsesplaner. Afslutningsplaner – Hvis……, så….

16 Belønning/ MVP Liste over Niclas’ belønninger/ privilegier for rene urinprøver: Belønning/ privilegium Værdi X-box rene test Spil til X-box Bukser MVP (Mest Værdifuldt Privilegium) En flextime = Niclas kan ringe og aftale at komme en time senere hjem om ugen.

17 Konsekvens (gode og dårlige)
ABC-vurdering Udløser Adfærd Konsekvens (gode og dårlige) Skænderi med kæresten efter indtagelse af alkohol. Jeg tænker ”fuck det” og ryger, De tilbyder en joint, der er på vej rundt. Går hen til venner, der ryger hash og fortæller, hvad der er sket. Ingen belønning. Jeg får dårlig samvittighed og ved, at jeg har svigtet min mor, Jeg bliver ligeglad med skænderiet og kæresten.

18 FIT: Niclas er stoppet med at ryge hash
Niclas ryger ikke hash Skole med afsluttende eksamen Arbejde ved Skatepro Planer til at afstå stoffer Struktur hjemme i forhold til ADHD Medicineret for ADHD Omsorg for og fra familien Aktiv del af familie, viden om ADHD Afvænning Ros og ændret kommunika-tion Støtte fra Turbo

19 Handleplan/sikkerhedsplan
HVIS Niclas begynder at vise tegn på, at han ryger hash: Kommer ikke op om morgenen Vil ikke i skole Virker fraværende og vil ikke kigge mor i øjnene Røde øjne eller anderledes adfærd Snak med Niclas og del din bekymring Hvis snakken tyder på brug af hash Begynd at teste Niclas igen Inden test aftal med Niclas: At test er for at hjælpe ham At hvis den er ren, får han…. Aftal hvornår den næste test skal tages (ikke præcist tidspunkt). Hvis testen er beskidt Brug ABC-analyse og planlæg inter-vention. Kontakt Turbo og aftal samarbejde om-kring hashproblematikken.

20 Professionelle Samarbejdspartnere
Familien/ MST Skolen/ UU-vejleder Psykiatri Klub Arbejde/ praktik Special-bistand Anbringel-ses sted Turbo MST’s formål er at få alle til at skabe forandring på samme tid. Ved opstart at få fat i alle – skemaer Nogle i syntes mangler ?

21 TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN.


Download ppt "MULTISYSTEMISK TERAPI (MST)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google