Målgruppen der forsvandt En analyse af handicapområdets position i dansk beskæftigelsespolitik og betingelserne for, at ledige med handicap kan komme i ordinær beskæftigelse IKT-messe ved Finn Amby 2. september 2014
Disposition Udgangspunktet Forskningsspørgsmål De fire analyseområder Handicap: Begreb og politik Den politisk-historiske analyse Jobcentrenes indsats Virksomhederne Konklusioner og perspektiver 2
Udgangspunktet Mennesker med handicap 51,053,751,146,243,9 Mennesker uden handicap 81,280,781,177,277,5 Difference 32,227,030,031,033,6 Andel beskæftigede med og uden handicap i aldersgruppen år. Sæsonkorrigeret beskæftigelse Procent. Kilde: SFI 2013, tabel 4.1 og Andel ansat på særlige vilkår 8,812,318,122,319,1 Andel ansat på særlige vilkår blandt beskæftigede personer med handicap i aldersgruppen år. Sæsonkorrigeret beskæftigelse Procent. Kilde: SFI 2013, tabel 8.1 3
Forskningsspørgsmål 1.Hvilken placering har handicap i beskæftigelsespolitikken, og hvordan har udviklingen heri påvirket rammerne for, at ledige med handicap kan komme i ordinær beskæftigelse. 2.Hvilken indsats yder jobcentrene i forhold til ledige med handicap, og hvad kendetegner virksomhedernes praksis og holdning i forhold til at ansætte medarbejdere med handicap i ordinære stillinger?
De fire analysefelter Faktorer som påvirker beskæftigelse: en simpel model Beskæftigelsesfrekvens for mennesker med handicap Udbudssiden: Individets egenskaber og kompetencer Beskæftigelsessystemet: For lidt fokus på handicap? Efterspørgselssiden: Virksomhederne Lovgivning 5
Handicap: Begreb og Politik Kategorier og politik Handicap som politisk konstruktion Sammenhængen mellem begreb og politik 6
Optakten til et nyt handicapbegreb Holdninger om normalisering og integration Fra enkeltgrupper til ”personer med vidtgående fysiske eller psykiske handicap” Ophævelse af særforsorgsbegrebet Mere fokus på omgivelserne Britisk kritik af den medicinske model 7
Grönvik’s forsøg på en definition Udgangspunktet Ambitionen Konklusionen De fem begrebsfamilier: Subjektive Funktionelle Administrative Sociale Relationelle 8
Dansk Handicappolitik Lige muligheder Kompensation Sektoransvar Solidaritet 9
Centrale udfordringer i en handicapdefinition Hvordan afgrænses funktionsnedsættelser og dermed den del af befolkningen, som handicapdefinitionen handler om? Hvilke barrierer fører til handicap? Hvordan skal barriererne fjernes og af hvem? Det kontekstafhængige handicapbegreb og kravene til det politiske niveau Individets betydning (back to impairment) Individuelle eller samfundsmæssige løsninger Behovet for en dobbeltstrategi 10
Den politisk-historiske analyse Formål og metode Paradigmeskift i starten af 1990’erne Handicap i den generelle beskæftigelseslovgivning Lovgivning specielt om handicap eller nedsat arbejdsevne Handicap som målgruppe 11
Den generelle beskæftigelsespolitik 1990’erne: Aktiv arbejdsmarkedspolitik. Kommunal aktivering og aktiv socialpolitik. 00’erne: Ressortomlægning og ”Flere i arbejde”. Decentralisering og enstrenget beskæftigelsespolitik. 12
Lovgivning om handicap og nedsat arbejdsevne Kompensation til handicappede i erhverv Fast ansættelse med løntilskud Revalidering Førtidspension Forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet 13
Opfattelsen af handicap som målgruppe Social konstruktion af målgrupper: Styrke: stærk/svag Anseelse: Positiv/negativ Fare for to yderpositioner i forhold til arbejdsmarkedet: 1. Svag med delvist negativ anseelse: Fortjener hjælp men er ikke en del af det ordinære arbejdsmarked. 2. Stærk med overvejende positiv anseelse: Er velkomne på det ordinære arbejdsmarked, men har til gengæld ikke behov for hjælp. 14
Jobcentrenes indsats Et top-down perspektiv De lovgivningsmæssige rammer De lokale beskæftigelsesplaner Ingen data om effekt eller indsats Survey og interviews: Jobcenterchefer og nøglepersoner som informanter Usikkerhed om målgruppen Få tilbud og samarbejdsrelationer Tilfældig variation mellem kommuner 15
Eksempler på analyseresultater Jobcentrenes fordeling på tilbudsindeks IndeksværdiAntalProcent Total82100
Eksempler på analyseresultater Omtale af handicap i lokale beskæftigelsesplaner 2012 Procent Ingen omtale 26 Neutral henvisning 42 Uforpligtende hensigtserklæringer 18 Forpligtende mål 14 Total 100 N 93 Ledelsesmål på handicapområdet, fordeling i pct. JobcentercheferNøglepersoner Ja 104 Nej 9067 Ved ikke 029 Total 100 N 6176
Virksomhedernes indsats Rekrutteringsadfærd Socialt ansvar (CSR) Survey: personaleansvarlige som informanter Resultater/outcomes Handlinger Principper Holdninger Konklusion 18
Eksempler på analyseresultater Andel virksomheder med ansatte med handicap, disse medarbejderes andel af samtlige ansatte og andelen ansat på ordinære vilkår, særskilt for sektor/branche, pct. Sektor Andel virksomheder som har ansatte med handicap Ansatte med handicap i % af alle ansatte Ordinært ansatte i % af ansatte med handicap Privat produktion Privat service Offentlig sektor Total N
Eksempler på analyseresultater Mindre krævende tiltag: Ingen af de 8: 51 %. Højst 2 af de 8: 83 %. Tilgængelighedspolitik: 15 %. Mere krævende tiltag: Ingen af de 6: 50 %. Højst 1 af de 6: 77 %. Sikring af fysisk tilgængelighed: 34 %. IT-systemer der kan bruges med skærmlæser: 11 %. 20
Eksempler på analyseresultater Holdninger Virksomhedernes vurdering af mulighederne for ansættelse af ledige over 50, med anden etnisk baggrund, lang forudgående ledighed eller handicap, pct. Meget gode muligheder Gode muligheder Begrænsede muligheder Meget begrænsede muligheder Ved ikkeTotalN Ledige over Ledige med anden etnisk baggrund Ledige med lang forudgående ledighed Ledige med handicap/varig funktionsnedsættelse
Eksempler på analyseresultater Holdninger Virksomhedernes angivelse af de væsentligste usikkerhedsmomenter ved ansættelse af en ledig med handicap, særskilt for branche/sektor, pct. Usikkerhedsmomenter Privat produktionPrivat serviceDen offentlige sektor Ingen usikkerhedsmomenter Manglende faglige kvalifikationer Manglende omstillingsevne 1399 Problemer med at leve op til effektivitetskravene Dårlige muligheder for at skifte jobfunktion Problemer med at samarbejde 016 Praktiske problemer i hverdagen Dårlig helbredstilstand For store krav til ændringer i virksomhedens indretning Andet 129 N
Konklusioner og perspektiver Ingen simple løsninger eller mirakelkur Der må sættes ind på alle fronter 23
Konklusioner: Virksomhederne Rekruttering: Virksomhedens domæne Succeskriterier for socialt ansvar (outcomes) Handlinger: Tilgængelighed, dialog, viden Principper gør en forskel Holdninger måske den største barriere Politiske virkemidler: Meget kan fortsat gøres Beskæftigelsessystemet som ”fødselshjælper” 24
Konklusioner: Jobcentrene Dialog om ledige med handicap som målgruppe Afklaring af behov for særlige tilbud Relationer til uddannelsessystemet, A-kasserne og virksomhederne Dokumentation af indsats og effekt Handlemuligheder med de eksisterende politiske rammer 25
Konklusion Lovgivning og statslig styring: Mere sammenhæng mellem mål og midler Større klarhed om målgruppen Handicappolitikkens gennemslagskraft Behov for mere viden: Forskning Udviklingsprojekter 26
”Det der skulle være en deling af ansvaret, så alle tog deres del af forpligtelsen til at skabe et samfund for alle, er på vej til at ende i ingens ansvar.” Palle Simonsen, Det Centrale Handicapråd