Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Målgruppen der forsvandt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Målgruppen der forsvandt"— Præsentationens transcript:

1 Målgruppen der forsvandt
En analyse af handicapområdets position i dansk beskæftigelsespolitik og betingelserne for, at ledige med handicap kan komme i ordinær beskæftigelse IBOS Oplæg ved Finn Amby 2. juni 2014

2 Disposition Udgangspunktet Forskningsspørgsmål De fire analyseområder
Handicap: Begreb og politik Den politisk-hisstoriske analyse Jobcentrenes indsats Virksomhederne Konklusioner og perspektiver

3 Udgangspunktet Andel beskæftigede med og uden handicap i aldersgruppen år. Sæsonkorrigeret beskæftigelse Procent. 2002 2005 2008 2010 2012 Mennesker med handicap 51,0 53,7 51,1 46,2 43,9 Mennesker uden handicap 81,2 80,7 81,1 77,2 77,5 Difference 32,2 27,0 30,0 31,0 33,6 Kilde: SFI 2013, tabel 4.1 og 4.2 Andel ansat på særlige vilkår blandt beskæftigede personer med handicap i aldersgruppen år. Sæsonkorrigeret beskæftigelse Procent. 2002 2005 2008 2010 2012 Andel ansat på særlige vilkår 8,8 12,3 18,1 22,3 19,1 Kilde: SFI 2013, tabel 8.1

4 Forskningsspørgsmål Hvilken placering har handicap i beskæftigelsespolitikken, og hvordan har udviklingen heri påvirket rammerne for, at ledige med handicap kan komme i ordinær beskæftigelse. Hvilken indsats yder jobcentrene i forhold til ledige med handicap, og hvad kendetegner virksomhedernes praksis og holdning i forhold til at ansætte medarbejdere med handicap i ordinære stillinger? 1992 2002 2012

5 Faktorer som påvirker beskæftigelse: en simpel model
De fire analysefelter Faktorer som påvirker beskæftigelse: en simpel model Efterspørgselssiden: Virksomhederne Lovgivning Beskæftigelsessystemet: For lidt fokus på handicap? Beskæftigelsesfrekvens for mennesker med handicap Udbudssiden: Individets egenskaber og kompetencer

6 Handicap: Begreb og Politik
Kategorier og politik Handicap som politisk konstruktion Sammenhængen mellem begreb og politik

7 De historiske rødder De to fordelingssystemer: Arbejde og behov
Kategorisering: Politik og medicinske diagnoser Fra filantropi til særforsorg Invaliditet og pension Særlove for bestemte grupper

8 Optakten til et nyt handicapbegreb
Holdninger om normalisering og integration Fra enkeltgrupper til ”personer med vidtgående fysiske eller psykiske handicap” Ophævelse af særforsorgsbegrebet Mere fokus på omgivelserne Britisk kritik af den medicinske model

9 Grönvik’s forsøg på en definition
Udgangspunktet Ambitionen Konklusionen De fem begrebsfamilier:  Subjektive Funktionelle Administrative Sociale Relationelle

10 Subjektive Definitioner
Udgangspunkt i den enkelte persons egen oplevelse Hvem oplever selv, at de har et handicap? Hvilken betydning har det for deres tilværelse? Måling af handicap: ”Har du længerevarende helbredsproblemer eller handicap?” (SFI m.fl.) Forskellen på sygdom og handicap ”Har du handicap/varig funktionsnedsættelse?”

11 Funktionelle Definitioner
Funktionsnedsættelsens art og omfang Andres vurdering efter objektive kriterier Personens egen subjektive vurdering Personens egen tilstræbt objektive vurdering Funktionsnedsættelse og omgivelser Funktionsevne og arbejdsevne

12 Administrative Definitioner
Handicap som kriterium for adgang til ydelser fra det offentlige Fra medicinske diagnoser og invaliditet over handicap til funktionsnedsættelse Nu optræder hverken handicap eller invaliditet i dansk lovgivning

13 Den sociale model Protest mod marginalisering og undertrykkelse
Funktionsnedsættelse (impairment) som en blandt mange naturlige variationer i den menneskelige race Det er samfundet, der skaber handicap Principielt ikke behov for handicap som politisk kategori Paradoks: Handicappede skal inddrages i den politiske proces. Hvordan kan man det uden kategorisering?  Kritik af den sociale model: Funktionsnedsættelsen har selvstændig betydning ”Back to impairment”

14 Den relationelle model
Naturlig konsekvens af en lang udvikling i de nordiske lande FN’s standardregler og FN’s handicapkonvention Relation mellem funktionsnedsættelse og omgivelser Et dynamisk handicapbegreb Funktionsnedsættelse + barrierer = handicap og Funktionsnedsættelse + kompensation = lige muligheder

15 Dansk Handicappolitik
Lige muligheder Kompensation Sektoransvar Solidaritet

16 Centrale udfordringer i en handicapdefinition
Hvordan afgrænses funktionsnedsættelser og dermed den del af befolkningen, som handicapdefinitionen handler om? Hvilke barrierer fører til handicap? Hvordan skal barriererne fjernes og af hvem? Det kontekstafhængige handicapbegreb og kravene til det politiske niveau Individets betydning (back to impairment) Individuelle eller samfundsmæssige løsninger Behovet for et dobbeltstrategi

17 Den politisk-historiske analyse
Paradigmeskift i starten af 1990’erne Analyse af lovforslag Handicap i den generelle beskæftigelseslovgivning Lovgivning specielt om handicap eller nedsat arbejdsevne Handicap som målgruppe Konklusion

18 Den generelle beskæftigelsespolitik
1990’erne: Aktiv arbejdsmarkedspolitik. Kommunal aktivering og aktiv socialpolitik.  00’erne: Ressortomlægning og ”Flere i arbejde”. Decentralisering og enstrenget beskæftigelsespolitik.

19 Lovgivning om handicap og nedsat arbejdsevne
Kompensation til handicappede i erhverv Fast ansættelse med løntilskud Revalidering Førtidspension Forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet

20 Opfattelsen af handicap som målgruppe
Social konstruktion af målgrupper: Styrke: stærk/svag Anseelse: Positiv/negativ Fare for to yderpositioner i forhold til arbejdsmarkedet: 1. Svag med delvist negativ anseelse: Fortjener hjælp men er ikke en del af det ordinære arbejdsmarked. 2. Stærk med overvejende positiv anseelse: Er velkomne på det ordinære arbejdsmarked, men har til gengæld ikke behov for hjælp.

21 Ideers betydning og handicappolitikkens gennemslagskraft
Fire policyspor: Aktiv arbejdsmarkedspolitik for forsikrede ledige Aktiv socialpolitik for kontanthjælpsmodtagere Førtidspension og fleksjob Kompensation til handicappede i erhverv Konkurrerende ideer: Strukturproblemer, arbejdsudbud og individualisering B43 og de handicappolitiske principper

22 Jobcentrenes indsats Et top-down perspektiv
De lovgivningsmæssige rammer De lokale beskæftigelsesplaner Ingen data om effekt eller indsats Survey og interviews: Jobcenterchefer og nøglepersoner som informanter Usikkerhed om målgruppen Få tilbud og samarbejdsrelationer Tilfældig variation mellem kommuner

23 Eksempler på analyseresultater
Jobcentrenes fordeling på tilbudsindeks Indeksværdi Antal Procent 17 21 1 22 27 2 26 32 3 13 16 4 5 Total 82 100

24 Eksempler på analyseresultater
Omtale af handicap i lokale beskæftigelsesplaner 2012 Procent Ingen omtale 26 Neutral henvisning 42 Uforpligtende hensigtserklæringer 18 Forpligtende mål 14 Total 100 N 93 Ledelsesmål på handicapområdet, fordeling i pct. Jobcenterchefer Nøglepersoner Ja 10 4 Nej 90 67 Ved ikke 29 Total 100 N 61 76

25 Virksomhedernes indsats
Rekrutteringsadfærd Socialt ansvar (CSR) Survey: personaleansvarlige som informanter Resultater/outcomes Handlinger Principper Holdninger Konklusion

26 Eksempler på analyseresultater
Andel virksomheder med ansatte med handicap, disse medarbejderes andel af samtlige ansatte og andelen ansat på ordinære vilkår, særskilt for sektor/branche, pct. Sektor Andel virksomheder som har ansatte med handicap Ansatte med handicap i % af alle ansatte Ordinært ansatte i % af ansatte med handicap Privat produktion 66 2 20 Privat service 70 18 Offentlig sektor 79 4 11 Total 72 3 16 N 390 276 167

27 Eksempler på analyseresultater
Mindre krævende tiltag: Ingen af de 8: 51 %. Højst 2 af de 8: 83 %. Tilgængelighedspolitik: 15 %. Mere krævende tiltag: Ingen af de 6: 50 %. Højst 1 af de 6: 77 %. Sikring af fysisk tilgængelighed: 34 %. IT-systemer der kan bruges med skærmlæser: 11 %.

28 Eksempler på analyseresultater
Holdninger Virksomhedernes vurdering af mulighederne for ansættelse af ledige over 50, med anden etnisk baggrund, lang forudgående ledighed eller handicap, pct. Meget gode muligheder Gode muligheder Begrænsede muligheder Meget begrænsede muligheder Ved ikke Total N Ledige over 50 29 60 8 1 2 100 331 Ledige med anden etnisk baggrund 21 61 15 Ledige med lang forudgående ledighed 6 41 43 7 Ledige med handicap/varig funktionsnedsættelse 37 46 9 3

29 Eksempler på analyseresultater
Holdninger Virksomhedernes angivelse af de væsentligste usikkerhedsmomenter ved ansættelse af en ledig med handicap, særskilt for branche/sektor, pct. Usikkerhedsmomenter Privat produktion Privat service Den offentlige sektor Ingen usikkerhedsmomenter 16 21 18 Manglende faglige kvalifikationer 12 9 10 Manglende omstillingsevne 13 Problemer med at leve op til effektivitetskravene 34 42 45 Dårlige muligheder for at skifte jobfunktion 41 27 35 Problemer med at samarbejde 1 6 Praktiske problemer i hverdagen 47 44 43 Dårlig helbredstilstand 29 33 For store krav til ændringer i virksomhedens indretning 28 14 Andet N 102 115 116

30 Konklusioner og perspektiver
Ingen simple løsninger eller mirakelkur Der må sættes ind på alle fronter

31 Konklusioner: Virksomhederne
Rekruttering: Virksomhedens domæne Succeskriterier for socialt ansvar (outcomes) Handlinger: Tilgængelighed, dialog, viden Principper gør en forskel Holdninger måske den største barriere Politiske virkemidler: Meget kan fortsat gøres Beskæftigelsessystemet som ”fødselshjælper”

32 Konklusioner: Jobcentrene
Dialog om ledige med handicap som målgruppe Afklaring af behov for særlige tilbud Relationer til uddannelsessystemet, A-kasserne og virksomhederne Dokumentation af indsats og effekt Handlemuligheder med de eksisterende politiske rammer

33 Konklusion Lovgivning og statslig styring:
Mere sammenhæng mellem mål og midler Større klarhed om målgruppen Handicappolitikkens gennemslagskraft Behov for mere viden: Forskning Udviklingsprojekter

34 ”Det der skulle være en deling af ansvaret, så alle tog deres del af forpligtelsen til at skabe et samfund for alle, er på vej til at ende i ingens ansvar.” Palle Simonsen, Det Centrale Handicapråd 2003


Download ppt "Målgruppen der forsvandt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google