Ældre sagens sygehusudvalg 28.04.15 v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Omsorgen i accelererede mammaforløb i dagkirurgisk regi.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Sygeplejerske Susanne Koch Afdelingssygeplejerske Susanne Juhl
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Sygeplejerske Lone Woelders
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Patientforløb internt i Onkologisk Afdeling og i samarbejde med regionshospitalerne.
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Afdelingsleder Morten Freil
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Implementering af forløbsprogrammerne - succeser og udfordringer
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Apopleksi patientforløbet på Neurologisk afdeling N
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Medicinsk Center Geriatrisk Afdeling G Hvordan sikres omsorgen i optimerede operationsforløb? Ældre patienter.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
af den ældre medicinske patient
Målsætninger på psykiatriområdet
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Indhold, indsatser, implementering
Behandling og pleje Formål: at alle borgere med behov herfor tilbydes sammenhængende behandlings- og plejeforløb af høj kvalitet.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
KL´s visioner for kroniske patienter
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1, marts 2014 Storyboard fra Regionshospitalet Randers.
Tyktarms- og endetarmskræft
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Omstillinger - mere end besparelser
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Erfaringer med ledelse over grænser Temamøde, 16. april 2015 Birgitte Holm Andersen, sundhedschef, Favrskov Kommune.
FORSIDEVARIANT 2 HVOR ER AKUTOMRÅDET PÅ VEJ HEN? VELKOMST VED KREDSFORMAND ANJA LAURSEN Den 16. marts 2015.
1 DET KOMMUNALE SAMARBEJDE Jesper Lundh Almen praktiserende læge 17/09/2016.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Ingelise Juhl, Sundheds- og omsorgschef ,Syddjurs kommune
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Driverdiagram – Sikkert patientflow – Øget patientsikkerhed ved indlæggelse og udskrivelse – Patienter indlagt > 48 timer udskrives før kl. 12 Ortopædkirurgisk.
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
DET KOMMUNALE SAMARBEJDE
Kort om projektet: Planlagt opgaveoverdragelse fra Regionshospitalet Viborg til Viborg og Skive kommuner Fuld enighed og tæt samarbejde Mål at øge deltagelsen.
Vi fletter sammen om Hjerterehabiliteringen.
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Problematik omkring udskrivelse af sammedagspatienter, som er aleneboende Proceduren i afd. er at sammedagspatienter, der bor alene, og som ikke kan overnatte.
Sundhedsaftale
Metoden brugerstyret behandling
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Ældre sagens sygehusudvalg v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør

Se mig – lyt og lær Arbejdsgruppe på hospitalet arbejdet med at afdække, hvad patientinddragelse på Regionshospitalet Randers er Processen har omfattet interviews på samtlige af hospitalets afsnit.

”Se mig – lyt og lær” Skriftlig patient- information Indretning Patient– inddragelse Dialogform Ankomst Ventetid Observations- skemaer Personlig attitude VISIONVÆRDIERSTRATEGIMÅL Arbejdsprocessen

Ernæringsprojekt - Interview af 20 patienter Før indsatsEfter indsats

Patientudløst lægekald Medicinske patienter – Kort udleveres i Akutafdelingen – Patienten eller pårørende kan tilkalde læge direkte Projekt i 2014

Inddragelse i egen behandling Reumatologiske patienter – ringer selv og bestiller tid til ambulant besøg

God patientkommunikation i praksis Regionalt forskningsprojekt Casestudy på Medicinsk Afdeling og Anæstesiologisk Afdeling Udvikling og afprøvning af koncepter: -Supervision på pårørendekommunikation -Kollegial feedback på patientkommunikation Evaluering Udvikling af webbaseret værktøjer/kurser

Nærmere patienten Sygeplejersken mere på stuen: – Epj tilgængelig-tidstro dokumentation – Pn-Medicin i EPJ-vognen – Nurse-call (lydløs pt—kald) – Remedier til rådighed på stuen – Håndklædedispenser

Bestil tid til samtale med ledelsen på Akutafdelingen Kort udleveres til patienten

Dagkir.-forløb for patienter til operation for brystkræft Kontaktlæge i Kirurgisk Afdeling og i Mammaklinikken er tovholdere i hele patientens forløb fra forundersøgelse til patienten møder til første samtale på onkologisk afdeling. Patient og pårørende informeres grundigt igennem hele forløbet og patienten "uddannes" til at kunne udskrives samme dag. Døgnbemandet telefonisk back-up via Mammaklinik i dagtimerne og sengeafsnittet i aften- og nattetimerne.

Samtalepapir til pårørende Relevante speciallæger og sygeplejersker afholder samtaler med pårørende og patient (hvis muligt) om: – patientens tilstand, diagnoser og planer for behandling – aftale om det videre forløb. Når lægen har registreret samtalen i EPJ får de pårørende udleveret en kopi af notatet.

Smiley-standere Akutafdelingen og Ortopæd.-amb. – Patient og pårørende – kan tilkendegive niveau af tilfredshed

Booker egen tid Udeblivelser i Børneafdelingen – Projekt i Gastromed. Børneamb. – =>hele børneafdelingen

Sundhedsstrategisk ledelse - Hvilke metoder anvendte vi, og hvor er vi nu?

Formålet med projektet Vi vil udvikle sundhedsstrategiske ledere, som skaber og forankrer konkrete modeller for bedre samarbejde. Vi vil udvikle sundhedsstrategiske ledere, som skaber løsninger på tværs af sektor- og fagskel, og baner vejen for at opgaverne løses, så det er bedst for borgeren.

Hvad var det vi ville? Ledere der udvikler og afprøver modeller for samarbejde og opgaveoverdragelse Et sundhedsvæsen uden knaster

Projektets opbygning Fælles ledelsesopbakning - et sundhedsvæsen uden knaster Fælles kompetenceudvikling og laboratorier Tværsektorielle lederfora

Fem udfordringer 1.Behandling i eget hjem (KOL) 2.Forebyggelse af uhensigts- mæssige indlæggelser 3.Sårbehandling 4.Børn med inkontinens 5.Pakkeforløb for hoftenære frakturer

Mulige råd til sundhedsstrategiske ledere Hold fast i borgeren/patienten som det fælles mål Se på hele forløbet – også når det gælder økonomien Tag alle sektorer med på råd fra starten af Brug tid sammen og byg bro Sæt struktur på udviklingsarbejdet

Laboratorier i 2015 Geriatri er gennemført Akutberedskab – er igangsat Palliation – efteråret 2015 Børn med ondt i maven /ondt i livet

DÆMP Regional tværsektoriel gruppe, der arbejder med forløbskoordination Der arbejdes med et projekt i hver klynge – i Randersklyngen hoftenære frakturer

Projekt hoftenære frakturer Tværsektorielt pakkeforløb Rehabilitering sker så tæt på borgerens nærmiljø som muligt Korte ventetider til operation Ændring i smertebehandling Inddragelse af patient og pårørende Kommunikation mellem hospital og kommuner

Resultater fra pilotprojekt 11% blev opereret indenfor 6 timer Gennemsnitlig liggetid 3.5 (ukomplicerede) 25% blev genindlagt Smertebehandling – 80% har fået anlagt blokade - 97% har fået smertepakke 90% har fået genoptræningsplan

Patienternes oplevelser 86% vurderer det samlede forløb som virkelig godt/godt 86% vurderer, at de og deres pårørende var inddraget i passende omfang 86% oplyser, at smertehandlingen under indlæggelsen har været virkelig god/god 66% oplyser, at smertebehandlingen efter udskrivelsen har været virkelig god/god 69% var meget trygge/trygge ved udskrivelsen

Patienternes oplevelser 81% vurderer at samarbejdet mellem hospital og kommune har været virkelig godt/godt 87% vurderer indsatsen efter udskrivelsen som virkelig god/god 68% oplyser at de i høj grad/nogen grad er kommet i gang med dagligdagsfunktioner

Samlet vurdering af pilotprojekt: Patientforløbsbeskrivelsen er fulgt Evalueringen viser gode resultater selv om alle mål ikke er nået Der arbejdes videre med at udvikle forløbet Forløbet fortsætter i fuld skala

Tak for opmærksomheden