Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Præsentation af materialer på personalemøde
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Folkeskole-reformen August 2014.
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Steen Gravgaard Eriksen
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Præsentation af materialer på personalemøde
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Skolesocialrådgiver på Amager Fælled Skole
Den inkluderende skole
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Et fagligt løft af folkeskolen.
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Det Inddragende Netværksmøde
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
STC Støttecenter PPR Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Inklusion og Specialviden
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
SSP ledergruppemøder april 2016
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
KLF - konference om chancelighed
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen, Lørdag d. 6. oktober 2012 Ved Nina Raaschou og Majbrit Møller

I dag Rammen for inklusion i København Ressourcecentre Fagligt implementeringsforløb Aftaleforum Fleksible indsatser

Hvorfor inklusion og styrket samarbejde? Flere børn og unge skal inkluderes i almenskolerne og alle børn og unge skal trives og udvikles i Københavns Kommune Det er ikke en spareøvelse, men en investering og en omfordeling af ressourcer Alle børn og unge og deres forældre skal opleve en helhedsorienteret indsats Tidlig og stærk koordination, så flere børn med behov for en samlet social og undervisningsmæssig indsats kan blive i almenskolen. Derfor skal SOF og BUF arbejde samtidig omkring barnet og finde en fælles vej for børn og unge i København.

Centrale fokuspunkter er Øje for individet i fællesskabet frem for individet som problembærer Styrkelse af almenundervisningen med henblik på at inkludere flere børn og unge så de sikres trivsel og udvikling Tværfaglighed Samarbejde Hjælp-til-selvhjælp

Ressourcecentre – Vi har nogle udfordringer Udviklingen i henvisning til specialtilbud er (indtil for nylig) gået den forkerte vej Vi skal blive bedre til at inkludere børn, der hvor de er og sikre at: lærerne bliver bedre til at differentiere undervisningen, (og vi ved, at alle børn profiterer af det ) vi får fokus på læringsmiljøet frem for på børn som problembærere vi kommer rundt om det hele barn og sikrer tryghed og kontinuitet i særlige forløb Flere midler og opgaver på den enkelte skole, fx visitation og prioritering af midler til vidtgående specialundervisning (enkeltintegration) samt etablering af fleksible tilbud Kommunikation og samarbejde med forældre om inklusion

Ressourcecentrene skal Sikre en helhedsorienteret indsats og tværfagligt samarbejde om inklusion Koordinere indsatser Give faglig sparring til lærere til at håndtere inklusions- og undervisningsmæssige udfordringer så problemer løses, der hvor de opstår Sikre målrettet og koordineret hjælp til det enkelte barn med behov for støtte Understøtte ledelsen i forhold til arbejdet vedr. særlige indsatser, inklusion, bedre trivsel og faglige resultater Medvirke til en fælles, reflekteret samarbejdsform som danner afsæt for systematisk analyse af læringsmiljø, pædagogiske problemstillinger og fremadrettede handlemuligheder (integrere og bidrage til at potentialerne udnyttes i en helt ny faggruppe, inklusionspædagogerne)

Ressourcecentre: en overordnet model SOF Børnefamilie-enhed Kompetencecentre Ressourcecenter Skoleledelse Inklusionspædagog AKT-vejleder Evalueringsvejleder Evt. læsevejleder Evt. undervisningsvejleder Evt. integrationsvejleder Funktionslærere IT-vejleder SKOLE Skolesocial-rådgiver OMRÅDE Skolepsykolog Sundhedsplejerske Områdechef Skolekonsulent Inklusionskoordinator Talehørelærere Ungdommens Uddannelses-vejledning UU-vejleder SSP-samarbejdet Forældre- involvering

Det første år er et implementeringsår Skolerne arbejder med den model, de nu har valgt (inden for rammerne af den overordnede model) og indhøster erfaringer Forvaltningen arbejder på løbende at understøtte skolernes arbejde med: en fælles vejledning om ressourcecentre Funktionsbeskrivelser for eksterne ressourcepersoner i ressourcecenteret (sundhedsplejerske, socialrådgivere, psykologer og UU-vejledere) Netværk og temadage Løbende ledelsesdialog Faglige implementeringsforløb med to undervisere ud på hver skole

Inklusionspædagoger på alle skoler Arbejde både forebyggende og akut Sparre og støtte ift. Forløb om fællesskab Understøtte enkelte elever eller grupper af elever i at strukturere hverdagen. Er tilknyttet skolens ressourcecenter Varetage opgaver som den enkelte skole særligt prioriterer, fxi forhold til særlige klasser eller alderstrin ” særligt samarbejde med enkelte eller grupper af forældre til børn i vanskeligheder” (citat fra centralt stillingsopslag)

Som inklusionspædagog skal du både varetage social- og specialpædagogiske opgaver. Vi forventer, at du kender til at arbejde forebyggende med børn – men også, at du kan håndtere de mange akutte situationer, der kan opstå i løbet af en skoledag. Dine opgaver kan fx være: Opgaver relateret til børnenes trivsel på skolen, herunder omsorg og kontakt og udvikling af børnenes muligheder for at deltage i legefællesskaber i frikvartererne Støtte børnene i at få et struktureret og forudsigeligt læringsmiljø o.lgn. Sparring med lærerne om og deltagelse i konkrete forløb, som retter sig mod stimulering og udvikling af fællesskab, sociale og personlige kompetencer hos eleverne At understøtte enkelte eller grupper af elever i at strukturere hverdagen. Social træning kan her udgøre et centralt element. Særligt samarbejde med enkelte eller grupper af forældre til børn i vanskeligheder Du vil i alle sammenhænge skulle samarbejde tæt med en række af skolens lærere, herunder ikke mindst de særlige ressourcepersoner, som indgår i skolens nyetablerede ressource­center. Som inklusionspædagog bliver du også, organisatorisk, forankret i skolens ressource­center

Aftaleforums målgruppe Børn og unge med behov for en samlet social og undervisningsmæssig indsats. Måske i gennemsnit 1-2 pr. skole Børn og unge, hvor skolens ressourcecenter/skolesocial-rådgiver vurderer, at skolens indsats ikke kan skabe de ønskede/nødvendige forandringer Børn og unge, hvor skolens ressourcecenter/skolesocialråd-giver vurderer, at der KAN være behov for en § 50/ børnefaglig undersøgelse og foranstaltning efter Serviceloven. Og hvor der er sendt en underretning inden man mødes i aftaleforum

Målgruppe og opgaver - afgrænsning af aftaleforum ift. ressourcecenter Ressourcecenter Diverse vejlederfora på skolen herunder tværsmøder Målgruppen Opgaver Videndeling Koordinere sagsgange: børnefaglig undersøgelse/ handleplan og PPV Indgå forpligtende aftaler Koordinere indsatser: forældres, skolens, fritidshjemmets og skolesocial- rådgivers indsats, foranstaltning mm. Opfølgning Børn og unge med behov for en samlet social og undervisningsmæssig indsats Der sendes en underretning til SOF --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Rådgivende og vejledende indsatser Tværfaglige vejledere: PPR, inklusionspædagoger, Læsevejleder, AKT Skolesocialrådgiver m.fl. Undervisningsdifferentiering Pædagogik Specialpædagogik Sparring Alle skolens børn og unge

Aftaleforum er… Et netværksmøde mellem de ressourcepersoner der kender barnet godt på skolen, myndighedssagsbehandler og familien og evt. barnets fritidstilbud På mødet koordineres indsatser og aftaler for, hvordan der kan samarbejdes om barnets undervisningsmæssige og sociale udfordringer i skolen og i hjemmet   Møder, der koordinerer sagsgang og indsats løbende Koordinerer tilbageslusningsaftaler fra dagbehandling

Aftaleforum kommer… Hvornår starter aftaleforum? I skoleåret 2012-2013 I oktober-november afprøves 2 -16 pilotforsøg i byen Der indsamles erfaringer fra pilottest hvorefter aftaleforum fra januar 2013 udbredes til hele byen 2012-13 er et implementeringsår

Fleksible indsatser og tilbud De fleksible tilbud er alternativer til de traditionelle socialpædagogiske dagbehandlingsforløb Formålet er at give de børn der kan profitere af det og som har behov for en behandlingsindsats, øget mulighed for inklusion i almenskolen. 2012-2013 er et implementeringsår De fleksible indsatser og tilbud følger tidslinjen i aftaleforum

Skoleflex Skoler i hele København har mulighed for at tilrettelægge en fleksibel og inkluderende indsats for barnet på skolen Det skal ske i et samarbejde med familien og børnefamilieenheden, samtidig med at barnet og familien modtager en indsats fra børnefamilieenheden Et skoleflex udløser 100.000 kr. p.a. ud over den almene skoletakst Op til 20 børn i skoleåret 2012-2013

Skoleloop Opstartes i Brønshøj-Husum-Vanløse, men bliver bydækkende primo 2013 Øge inklusionen i dagbehandlingsforløb ved, at hjemskolen, familien, børnefamilieenheden og dagbehandlingstilbuddet etablerer et intensivt samarbejde omkring barnet og samtidig planlægger og udfører en god overgang for barnet i tilbageslusningen til hjemskolen Loopforløbet inkluderer et familiebehandlingsforløb for forældrene Op til 8 børn i skoleåret 2012-2013

Forsøgsindsatser Skoleopdateringsforløb: Indsatsen gælder primært børn fra Nørrebro og Bispebjerg. Børnene er fortsat indskrevet i almenskolen og der arbejdes i tæt samarbejde om en øget trivsel i almenskolen – 2x6 børn Et ekstra fagligt og socialt løft i halvdelen af skoletiden. Pædagogisk arbejdes der med golfspillet for at øge koncentration og kendskab til sociale spilleregler Tilbageslusnings- og opfølgningsforløb: Der udarbejdes procedurer og retningslinjer for opfølgning - og tilbageslusning til almenskolen, som skal implementeres i alle dagbehandlingstilbud og almenskoler i 2013

Tak fordi i lyttede! Kontakt os gerne: Nina Raaschou niraas@buf.kk.dk Majbrit Møller majmoe@buf.kk.dk -