Videndeling og digital kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Pårørende-professionel relationer
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Hvor der er fokus på klimaet.
Mindre grimt, tak.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Intern kommunikation PR og presse
Geriatri med fokus på funktionsevne
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Børn og unge med handicap siger deres mening
Rehabilitering Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Læreren som læringsleder
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Rehabilitering og Empowerment – Muligheder og udfordringer i alkoholbehandling Vingstedseminar d
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Videndeling og digital kommunikation Mellem en borger og dennes kommunikationspartnere

Hvem er vi ? Ragnhild Engen Jacob Lykke Sørensen Tale-hørepædagog Master i IKT og Læring Jacob Lykke Sørensen EDB programmør 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Præsentation af oplæg Jacob Lykke Sørensen: Ragnhild Engen: Præsentere sig selv Årsager til udvikling af ” Bruger hjælper info” Gennemgang af ” Bruger hjælper info” Ragnhild Engen: Præsentation af ide til masterprojekt Resultater af pilotundersøgelse Hvor langt er vi ? 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Jacob Lykke Sørensen Mit navn er Jacob Lykke Sørensen, jeg er 42 år Jeg har i år 10 års ALS jubilæum – hurra hurra Jeg skal fortælle lidt om, hvordan jeg betjener kørestolen og computeren samt brugen af Communicator og Bruger Hjælper Info Datter på 11 år Jeg har seks hjælpere ansat

17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Betjening af kørestolen og computeren Jeg betjener computeren og kørestolen med hagejoysticket, og ikke som mine mange ALS venner som bruger øjenstyring Når jeg bruger computeren med hagestyring, så sker det via et infrarødt signal mellem kørestolen og computeren Under min højre fod har jeg en 0/1 kontakt, som jeg primært bruger til at komme ud af computer styringen og over i kørestols styring 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Hagestyring kontra øjenstyring Jeg syntes der er nogle fordele ved at bruge hagestyring i stedet for øjenstyring Bedre udsyn Kan køre kørestolen Ingen kalibrering Bedre præcision så man kan bruge alle Windows programmer som med en almindelig mus Til gengæld kan man skrive hurtigere med øjnene, end jeg kan Måske skulle man tilbyde brugeren en hagestyring inden øjenstyring 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Communicator 4 Bruger Dragger32 eller MagicCursor til automatisk museklik Bruger Communicator 4 som er et skærmtastatur med utrolig mange funktioner Til SMS bruger jeg Communicator, men til e-mail bruger jeg Microsoft Outlook 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Hvordan opstod Bruger Hjælper Info? Jeg har de sidste 8 år haft hjælpere ansat men haft store problemer med at kommunikere med dem Det er besværligt at skulle forklare mange forskellige hjælpere den samme information Hjælperne skrev i en dagbog men havde problemer med at læse hinandens kragetæer Dagbogen og vagtplanen var ikke tilgængelig for mig, da jeg ikke kan holde på en bog eller papir… 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

…Hvordan opstod Bruger Hjælper Info? Hjælperne vidste aldrig hvad der skulle ske af aktiviteter i løbet af dagen Det var også svært for hjælperne at vide hvilke opgaver der skulle laves og på hvilken dage Et andet stort problem for mig var når der kom vikarer og under oplæring af nye hjælpere. Hvordan skal en helt grøn hjælper vide hvad der skal gøres og hvornår? For at løse de her problemer lavede jeg programmet og det har løftet kommunikationen betydeligt Jeg har en baggrund som programmør 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Demonstration af programmet Ragnhild vil nu vise jer, hvordan programmet fungere 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Fordele ved at bruge programmet Alle er klar over hvad der skal ske i løbet af dagen/ugen Bruger og hjælperne kan skrive informationer til hinanden Vikarer og nye hjælpere kan få en udskrift af lange arbejdsopgaver hvor man skal huske mange ting Bruger Hjælper Info er nemt at betjene 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Vi har sammensat 2 program pakker: Pakke 1 En licens af programmet Bruger og hjælperne betjener programmet på den samme computer Email support Prisen er 450 kroner for denne program pakke 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Vi har sammensat 2 program pakker: Pakke 2 Netværkspakke To licenser af programmet Et program til at synkronisere informationerne på de to computere Jeg installere programmet på de to computere via en fjernforbindelse Email support Prisen er 1450 kroner for denne program pakke 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Bruger Hjælper Info hjemmesiden Du kan læse mere om programmet på hjemmesiden Downloade programmet fra hjemmesiden. En demo version http://www.lykkesoft.dk/ 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Der er en brochure til at tage med hjem 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Pause Er der nogen spørgsmål? 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Årsag til valg af emne: Min familie Privat hjemmepleje Kommunal 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Masterprojekt juni 2010 Projektet undersøger! ”Hvordan kan et personlig lærings miljø (PLM) understøtte aktiv deltagelse og videndeling mellem en person, der har behov for rehabilitering, og de mennesker, slægtninge, fagprofessionelle, der omgiver denne person

Projektets valgte definition på rehabiliteringsbegrebet ” Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og / eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger består af en koordineret, sammenhængende og videnbaseret indsats” (Hvidbogen. MarselisborgCenteret 2004) 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Succesfuld rehabilitering! Oplevelse af sammenhæng Aktiv deltagelse/ empowerment Meningsfyldt kommunikation 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Projektets undersøgelse Mit analysefelt Borger, pårørende og fagpersoners umiddelbare holdning til at anvende et ”virtuel personligt læringsmiljø”, når de er deltagere i en rehabiliteringsproces 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Persona: Alice Hansen 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen Kvinde ca.75 år, gift, kort eller ingen uddannelse. Har to børn som med deres familier bor 100 km væk. Har tidligere været tilknyttet arbejdsmarkedet indenfor service- eller omsorgsfagene. Interesser: hjemlig hygge, familien, ting der vedrøre familien, haven, madlavning, rejser, udeliv, oplevelser, blomsterbinding, håndarbejde m.m. Vil gerne kunne følge med i det der sker i verden. Bevarer så meget selvstændighed som muligt. Vil helst ikke være til belastning for sine pårørende Ønsker fortsat at kunne kommunikere med familie og venner , skrive og sende breve. Ønsker at møde andre med erfaring om sygdommen samt de førnævnte interesse momenter Er i rehabilitering på grund af en apopleksi. Kan stadig bruge en computer. Har problemer med at skrive med højre hånd, kan læse enkle tekster. Lider af en moderat afasi. Udtrættes hurtigt og er modløs og føler at andre tager beslutninger på hendes vegne Er motiveret for at lære nyt, men er bekymret for om hun magter det. Er usikker på sig selv og har en ide om, at kvinder ikke kan noget med mekanik og teknik 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Et eksempel en personlig portal 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Metode Fokusgruppeinterview: Borgere der er i rehabilitering Pårørende til en slægtning i rehabilitering Fagpersoner som arbejder med mennesker der er i rehabilitering 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Hvad sagde informanterne om ideen? ” I går brugte jeg faktisk to timer på at arkivere alle mulige papirer brugsvejledninger til kørestol og rollator og manualer. Vi kan ikke finde det halve af det, vi skal, så den ville jo være genial. Også den med døgnrytme ville være rigtig smart” ( Anni, borger) En anden sagde: ”Jeg høre meget af det du siger, men hvem skal stå for det - for det er jo en stor opgave” (Ditte, borger) 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Fokusgruppe med mine kolleger fra mobilitets afdelingen ” Jeg tænker, jo mere vi sidder og snakker om det, synes jeg, det er en rigtig god ide – som et tilbud. Der er jo ingen der siger man behøver at udfylde fx livsportrættet, man kan bare bruge det til sine personlige papirer. Tanken er god, ideen er god.” (Vivi, Fagperson) 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Kommunikation/videndeling ” Vores problem var dengang, at man ikke var så interesseret i at høre på os. Det var nok den sværeste proces, synes jeg, at få dem til at se os pårørende som en ressource, opfattede de mig som om, jeg var irriterende, at jeg blandede mig. ” (Bodil, slægtning) 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Tavs viden ” De laver om på systemerne, og så bliver den (kontaktbogen) ikke brugt, og så – det gamle kommer ikke ud og det nye bliver ikke opdateret. De har jo en masse forskellige systemer. - I løbet af halvandet år var den totalt overskuelig, og den blev lavet om flere gange, men det hjalp ikke, og så kunne man ikke bruge den til noget, og så forsvandt den, og jeg kunne godt mærke, at den ikke blev brugt. De der historier og det vi havde fortalt forsvandt. Ideen med bogen var jo god til at starte med, men efterhånden blev den for uoverskuelig. ” (Gitte, slægtning) 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Livshistorie bare fordi man bliver alvorlig syg” (Michel, fagperson). ” Hvorfor tror alle, at man lige pludselig får et behov for at skrive sin livshistorie, bare fordi man bliver alvorlig syg” (Michel, fagperson). ”Det er godt, at man kender noget til personens baggrund som fagperson. - Det betyder noget på den måde, man går ind til personen på. Det kan bruges til at drage personen mere ind i samtalen” (Pia,fagperson.) Hvem skal opdatere? ”Hvordan skal man opdatere den? Bodil(slægtning): ”Det vil man gerne som pårørende, jeg vil gerne fortælle at min mor var en figther” (Poul, slægtning)

Tilgængelighed ” Jeg tænker, hvis den skal kunne bruges til noget, skal der være adgang for alle dem der kommer i hjemmet. Den skal være sådan en der skal være tilgængelig for alle. Det må ikke være bøvlet og besværlig at bruge så virker den ikke” (Anni, fagperson) 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Konklusion af foranalysen Foranalysen har vist, at ideen er god. Der er behov for at der skabes digital og synlig kommunikation mellem. Borgeren Offentlig instans Pårørende 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

At den tavse viden skriftlig- gøres og visualiseres via tekst,billeder og videos Online kontaktbog iPad 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

At informationer bliver arkiveret digitalt og tilgængeligt for fagpersoner, borgeren og de pårørende Aftaler og referater bliver tilgængelige Vejledninger til hjælpemidler

At borgerens livshistorie bliver nedskrevet Gennemgåede var der positive indstillinger til at udarbejde af en livshistorie, livstestamente eller livsportræt. Alle disse betegnelser blev således nævnt i løbet af interviewene. Alle informanterne lægger stor vægt på at udarbejdelsen af en livshistorie skal ske sammen med den person, som er i rehabilitering, hvis det overhovedet er muligt. Nogle af de yngre havde lidt svært ved tanken, idet de sammenlignede livstestamente med en nekrolog. Flere var enige i, at det også var vigtig at beskrive en plan for dag og døgnrytme ved siden af livstestamente beskrivelsen. 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

At borgerens ønsker til plejeplan bliver skriftlig gjort 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Hvad er der sket !

KMD har som målsætning: 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Borgerportalen (KMD) 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

KMD 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen Online Omsorg: Kerteminde kommune og Faaborg midtfyn 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Privat initiativ http://www.dukapc.dk/ShowText.aspx?Key=WhatIs 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Borger Portalen Private behov Plejemæssige behov Kommune Familie Hospital Stat Familie Venner Aktiviteter/beskæftigelse 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen

Borger Portalen Kommunikation, plejemæssige og private behov samlet under et Kommune Hospital Stat Familie Venner Aktiviteter/beskæftigelse 18-04-2017 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen Ragnhild Engen CRS 47

Er der nogen spørgsmål Tak for i dag

http://www.rehabilitering-fyn.dk/wm231919 For i dag 17-09-2012 Jacob Sørensen og Ragnhild Engen