Kapitel 15 Logistik og Lagerteori Driftsøkonomi Kapitel 15 Logistik og Lagerteori
Disposition 15.1 Definition og karakteristik 15.2 Uddybning af logistikbegrebet 15.3 Logistiktyper 15.4 Omverdenens krav til logistikken
15.1 Logistikkens område Lagre Indkøb Produktion Distribution Leveran- dører Værdiforøget materialeflow Informationsflow Kunder Virksomhed
Logistik Logistik er planlægning, koordinering og styring af varestrømme og de dermed forbundne informationsstrømme. Logistik omfatter leverandører, virksomheder og kunder Logistik fokuserer på det fysiske flow af mate-rialer og det tilhørende flow af informationer Koordination og integration af processer Logistik omfatter indkøb, produktion og salg
Logistisk kæde Leveran- dører Producent Aftagere Ordrer Kunde- ønsker Produktions- planer Anskaf- felser Afsætning Marketing Produktion Logistik er markedsorienteret – sker i samarbejde med kunderne og med udgangspunkt i at tilføre værdi til kunderne. Logistisk kæde (Mængder, Tid, Kvalitet, Informationer) Indkøbs- og materialestyring Produktions- styring Ordreafvikling Service Værdikæde Kilde: Prof. Dr. H. Küpper, Universität München. Konferenceindlæg, Kongress Kostenrechnung, 1992.
Logistikkens mål Funktionel kvalitet Pris Teknisk kvalitet Servicekvalitet Logistisk kvalitet Kundetilfredshed Grundforudsætning Medbestemmende faktor Afgørende faktor Distanceringsfaktorer Mål Tænk også på Lynggaards tidl. definition af produktets kvalitet opdelt på teknisk, funktionel og smagsmæssig kvalitet, samt opdelingen på det formelle og det udvidede produkt. Distanceringsfaktoren i Logistik er tidsfaktoren. Distanceringsfaktoren er også det vi kalder en konkurrencemæssig fordel!! Logistik påvirker Kundetilfredsheden!!
Værdikæde Porters værdikæde omfatter også Leveran- dører Inbound logistic Pro- duktion Salg service Kunder R&D Outbound Marke- ting Porters værdikæde omfatter også Supportfunktionerne (HR, teknologiudvikling, Virksomhedens infrastruktur og indkøb) Upstream og Downstream aktiviteter Fokus skal være på de for kunden værdi-skabende aktiviteter. Spild skal undgås, lagre skal minimeres, processer skal forenkles, etc.. Herved sætter vi også fokus på de elementer der skaber værdi og giver os en konkurrencemæssig fordel! Levering til tiden er en afgørende faktor. Kvalitet er at leve op til kundernes forventninger, og kunderne forventer ikke dag-til-dag levering men hurtig levering til aftalt tid!!!! Så vores produktion og logistik skal indrettes efter ”Just-in-time” levering
15.3 Logistiktyper Indkøbs logistik Retur- og affaldslogistik Transport Indkøbs logistik Intern transport Lagre Retur- og affaldslogistik Materialelogistik Produktions Distributionslogistik
15.4 Omverdenens krav til logistikken Kortere PLC’er Logistik en afgørende konkurrenceparameter Globaliseringen af markeder, industrier og kunder Logistik indgår i internationaliseringen Krav om større kundeorientering Green marketing / recycling Krav om certificering Green Marketing : 4 strategier afhængig af hvor fokuseret virksomheden er på på den ene side at skabe værdier i upstream-aktiviteterne (specielt omkostningsreduktion) eller i Downstream-aktiviteterne (forbedringer for kunden) og på den anden hvor proaktive eller tilpassende de måtte være. Hvis de er proaktive og fokuseret på downstream, vil de udvikle helt nye grønne produkter. Hvis de er tilpassende og fokuseret på downstream, vil de alene differentiere deres produkter mod en mere grøn profil. Hvis de er proaktive og fokuseret på omkostningsreduktion, vil de have tendens til at reducere forureningen endda udover hvad reglerne tilskriver (compliance). Er de mere tilpassende vil de alene overholde gældende regler/aftaler.