Kapitel 15 Logistik og Lagerteori

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Præsentation på M3UG 2011.
Vi spoler lige filmen tilbage
Head Lean Netværks-gruppe.
& Økonomistyring Organisationer
Logistik og Lagerteori
Værdistrømsanalyser.
CAP Møde i myndighedsforum
Talentudvikling gennem transferspor
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Logistik og supply chain management
Vækstvirksomheders udfordringer
Økonomistyringssystemer/ Supply Chain Management
AFSÆTNING A – Schønberg
Kap 4 Personligt salg og kundebetjening Kapitel 4.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Helt ren, på en helt ny måde !
Komite-møde d. 25. nov European Bio-Methane Regions (Intelligent Energy, Europe) Olav Rasmussen Videncentret for Landbrug, Blue Planet Innovation.
Forretningsudvikling med IT
15. Logistikbegrebet og logistisk effektivitet
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Afsætning grundforløb
6. Virksomhedens indtægter
Virksomheder - definition
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Nødvendige indsatser for en bæredygtig udvikling Anna Lise Mortensen Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling Bæredygtige indkøb i et strategisk perspektiv,
Forretningsmodel.
24. Kvalitet i forsyningskæden
25. Logistisk effektivitet
Analyse af om virksomheden har optimale arbejdsgange indenfor:  Telefoni  Markedsføring  Politikker  Værdikæde  Fakturering Mulige opgaver til de.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Fit for Fight skabeloner til videre arbejde september 2009.
OH 3.1 SWOT - Hvad får man ud af det? Større overblik over produkt og processer og dermed også en større viden. Efteruddannelse, kompetenceudvikling. Styrket.
Proces overblik med SIPOC modellen
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Side Driftsøkonomi Kapitel 19 Produktion under miljø- og ressourcehensyn.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Poul Rytter Larsen, januar 2006
Dokumentation af opgaver
Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner Ved. Jens Godik Højen.
2. En virksomheds økonomistyring
Dansk Kabel TV Adm. Direktør Finans HR og processer Salg og produktion
Geodata i Geomarketing Mads Staunskjær Salgsdirektør.
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
23. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
Kapitel 8 Innovation, metode og værktøjer. Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer” Forretningsplan detaljer om produkt eller.
Budgetmetoder og styringsniveauer
Derfor tegner vi kontrakter Direktør Mogens Frederiksen Dansk Landbrugs Grovvareselskab a.m.b.a.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 9 HD 5. semester forår 2010
Virksomhedens informationsbehandling lektion 13 Logistiske styringselementer Ved. Jens Godik Højen.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
Dansk Supermarked i korthed
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 1
Værdikæden og kommunikation Porters værdikæde består af 2 ting; De primære processer handler om de ting som virksomheden først og fremmest skal udføre.
Strategisk investering & finansiering Budgettering af cash flow Kapitel 3.
E-handel og online service
Supply Chain management SCM
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
ERP og BPR.
26. Indkøbsstyring Indkøbsfunktionens opgaver:
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
25. Logistisk effektivitet
Præsentationens transcript:

Kapitel 15 Logistik og Lagerteori Driftsøkonomi Kapitel 15 Logistik og Lagerteori

Disposition 15.1 Definition og karakteristik 15.2 Uddybning af logistikbegrebet 15.3 Logistiktyper 15.4 Omverdenens krav til logistikken

15.1 Logistikkens område Lagre Indkøb Produktion Distribution Leveran- dører Værdiforøget materialeflow Informationsflow Kunder Virksomhed

Logistik Logistik er planlægning, koordinering og styring af varestrømme og de dermed forbundne informationsstrømme. Logistik omfatter leverandører, virksomheder og kunder Logistik fokuserer på det fysiske flow af mate-rialer og det tilhørende flow af informationer Koordination og integration af processer Logistik omfatter indkøb, produktion og salg

Logistisk kæde Leveran- dører Producent Aftagere Ordrer Kunde- ønsker Produktions- planer Anskaf- felser Afsætning Marketing Produktion Logistik er markedsorienteret – sker i samarbejde med kunderne og med udgangspunkt i at tilføre værdi til kunderne. Logistisk kæde (Mængder, Tid, Kvalitet, Informationer) Indkøbs- og materialestyring Produktions- styring Ordreafvikling Service Værdikæde Kilde: Prof. Dr. H. Küpper, Universität München. Konferenceindlæg, Kongress Kostenrechnung, 1992.

Logistikkens mål Funktionel kvalitet Pris Teknisk kvalitet Servicekvalitet Logistisk kvalitet Kundetilfredshed Grundforudsætning Medbestemmende faktor Afgørende faktor Distanceringsfaktorer Mål Tænk også på Lynggaards tidl. definition af produktets kvalitet opdelt på teknisk, funktionel og smagsmæssig kvalitet, samt opdelingen på det formelle og det udvidede produkt. Distanceringsfaktoren i Logistik er tidsfaktoren. Distanceringsfaktoren er også det vi kalder en konkurrencemæssig fordel!! Logistik påvirker Kundetilfredsheden!!

Værdikæde Porters værdikæde omfatter også Leveran- dører Inbound logistic Pro- duktion Salg service Kunder R&D Outbound Marke- ting Porters værdikæde omfatter også Supportfunktionerne (HR, teknologiudvikling, Virksomhedens infrastruktur og indkøb) Upstream og Downstream aktiviteter Fokus skal være på de for kunden værdi-skabende aktiviteter. Spild skal undgås, lagre skal minimeres, processer skal forenkles, etc.. Herved sætter vi også fokus på de elementer der skaber værdi og giver os en konkurrencemæssig fordel! Levering til tiden er en afgørende faktor. Kvalitet er at leve op til kundernes forventninger, og kunderne forventer ikke dag-til-dag levering men hurtig levering til aftalt tid!!!! Så vores produktion og logistik skal indrettes efter ”Just-in-time” levering

15.3 Logistiktyper Indkøbs logistik Retur- og affaldslogistik Transport Indkøbs logistik Intern transport Lagre Retur- og affaldslogistik Materialelogistik Produktions Distributionslogistik

15.4 Omverdenens krav til logistikken Kortere PLC’er Logistik en afgørende konkurrenceparameter Globaliseringen af markeder, industrier og kunder Logistik indgår i internationaliseringen Krav om større kundeorientering Green marketing / recycling Krav om certificering Green Marketing : 4 strategier afhængig af hvor fokuseret virksomheden er på på den ene side at skabe værdier i upstream-aktiviteterne (specielt omkostningsreduktion) eller i Downstream-aktiviteterne (forbedringer for kunden) og på den anden hvor proaktive eller tilpassende de måtte være. Hvis de er proaktive og fokuseret på downstream, vil de udvikle helt nye grønne produkter. Hvis de er tilpassende og fokuseret på downstream, vil de alene differentiere deres produkter mod en mere grøn profil. Hvis de er proaktive og fokuseret på omkostningsreduktion, vil de have tendens til at reducere forureningen endda udover hvad reglerne tilskriver (compliance). Er de mere tilpassende vil de alene overholde gældende regler/aftaler.