Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
fra klasseværelse til cyberspace
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Undervisning i ”Relation”
Workshop almene boligdage
Energi- & Vandværkstedet
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
PÅ VEJ MED OMSORG. Præsentation af os og forløbet Omsorg, hvad er det? Praktisk øvelse Hvad skal der ske? HVAD SKAL DER SKE I DAG?
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Madkamp - DM i madkundskab
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Social- og sundhedshjælper retning
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Årsplan – en kort en lang
Obligatorisk selvvalgt opgave
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Skills training © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Gruppevejledning på tæt hold
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Projektopgaven.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Lektion 6: Rollespil Formålet med denne lektion er:
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hvorfor dansk på GF1?.
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
14 dages praktik i Belgien
Præsentationens transcript:

Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads - Et helhedsorienteret undervisningsforløb på GF1 rettet mod Sundhed og omsorg

Præsentation Undervisningsforløbet har målpinde med fra Dansk, niv.E, Faglig kommunikation, fra Erhvervsfag 2-arbejdspladskultur og Erhvervsfag 3-arbejdsplanlægning og samarbejde Der er fokus på temaer som kommunikation og samarbejde, konfliktforebyggelse og konflikthåndtering Forløbet er bygget op omkring tekst om temaerne, læringsvideoer og cases, som eleverne skal arbejde med

Helhedsorienteret? Vi tager udgangspunkt i elevens kommende erhverv og målene for, hvad eleven skal kunne Vi kobler mål fra flere fag med fokus på helheden frem for det fagfaglige

Læremidler Cases med tilhørende arbejdsspørgsmål Korte skriftlige cases (Video, lyd, åbne/lukkede slutninger) Fokus på konflikt, forskellige måder at håndtere konflikter på Fagtekst (portal eller lærebog) Viden om verbalt/nonverbalt sprog, teori om konflikter, kommunikationsmodellen Læringsvideoer (flipped learning) Lærerproducerede videoer Fra nettet: om konflikthåndtering (Center for konfliktløsning)

Case om samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads Camilla er i praktik på et plejecenter. Hun har været der i en uge og synes, det er lidt svært at vide, hvad social- og sundhedshjælperne forventer, at hun skal gøre, når hun er der. En dag sidder hun i opholdsstuen, men da der ikke er nogen, der har brug for hende, tager hun sin mobil frem for at tjekke Facebook. Ingelise, der er SSH, kommer ind i opholdsstuen, og da hun ser Camilla sidde med telefonen, siger hun: ”Vil du omgående lægge den der væk? Det kan godt være, at du må have telefonen fremme hele tiden, når du er i skole, men her skal den altså være i tasken. Jeg ved godt, det er svært for teenagepiger at forstå, men sådan er det! Du er faktisk på arbejde nu.” Camilla skynder sig at lægge mobilen væk. Hun spørger, om der er noget, hun skal gøre, og hun får besked på at gå ud på terrassen og se til Ane på 97, der sidder i sin kørestol og hygger sig i skyggen. Vinduet står åbent, så mens hun ser til Ane, kan hun ikke undgå at høre en samtale mellem Ingelise og hendes kollega Bente. ”Jeg har lige bedt Camilla, den lille elev, om at lægge sin mobil væk. Jeg ved da ikke, hvad det ligner…” siger Ingelise vredt. ”Ja, hun er godt nok meget ung”, svarer Bente. ”Hun virker også lidt… ja, hvad skal jeg sige… lidt doven. Jeg har i hvert fald ikke set hende lave noget endnu. Og sikke en nedringet bluse, hun har på.” ”Det er tydeligt, at hun ikke ved noget om, hvordan man opfører sig i det her job,” svarer Ingelise.

Formål for forløbet Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads At eleverne forstår vigtigheden af kommunikation og samarbejde på en arbejdsplads At eleverne behersker forskellige former for kommunikation og kan indgå i forskellige samarbejdsrelationer på en arbejdsplads

Præsentation af undervisningsforløbet for eleverne Forløbet har fokus på samarbejde og kommunikation. Der indgår målpinde fra dansk, faglig kommunikation og fra erhvervsfag 2 +3. Forløbet er en vigtig del i jeres uddannelse, hvor I skal udvikle samarbejdskompetencer indenfor forskellige arbejdspladskulturer og dermed skal kunne forholde jer professionelt til kommunikation og konflikter.

Vidensmål Du skal have viden om kommunikationsmodellen Du skal have viden om verbalt og nonverbalt sprog Du skal have viden om formelt og uformelt sprog i forskellige samarbejdssituationer Du skal have viden om konflikttrappen Du skal have viden om løsning af konflikter Du skal have viden om, hvordan man skaber nærvær på en arbejdsplads

Mål for færdigheder Du skal kunne anvende kommunikationsmodellen til at forklare, hvordan kommunikationen er i den udleverede case Du skal vise, hvordan du kan anvende verbalt og nonverbalt sprog, når du fremlægger din case. Du skal vise, at du kender forskel på formelt og uformelt sprog, når du fremlægger din case Du skal kunne forklare konflikttrappen og vise eksempler på, hvordan du kan forebygge og nedtrappe konflikter ved hjælp af modellen. Du skal kunne vise, hvordan man kan anvende viden om forskellige måder at samarbejde på Du skal kunne anvende din viden om, hvad der skaber nærvær på en arbejdsplads

Kompetencemål Du skal vise, at du kan bruge, anvende og reflektere over din viden om kommunikation, for at kunne samarbejde og løse en arbejdsopgave på en arbejdsplads Du skal vise, at du kan anvende og reflektere over din viden om konflikter og konfliktløsning i en samarbejdssituation Du skal kunne anvende din viden om samarbejde, kommunikation og konflikthåndtering for at skabe nærvær på en arbejdsplads og i en samarbejdssituation

Helhedsorienteret undervisning og Teamsamarbejde Klarhed over målpinde i tema Hvem i teamet underviser i hvilke målpinde? Tid til planlægning – enighed om elevernes kompetencemål Tid til fremstilling af læringsvideo bl.a. drejebog og redigering Fælles aftaler om, hvordan man giver feedback (evt. skabelon) Tid til at teamet i fællesskab vurderer elevernes standpunkt