Digital produktion og Didaktiske designere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Medarbejderudviklingssamtalen
Online kollaborativ undervisning
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Matematik er det nye sort!
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Digital produktion - elever som didaktiske designere
Udfordringer – hvorfor deltager studerende ikke?
Lærerprofessionen.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Forskningen i ITMF-projekterne
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Prestudy med fleksibel vejledning Rasmus Mørk Underviser på HTX Skjern Byggeri og Energi.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Planlægning, proces og evaluering
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Demonstrationsskoleprojekt:
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Oplæg 2 – de fire læringsrum
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Projekt: Koncept til formidling
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Didaktiske planlægningsmodeller
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Digital produktion og Didaktiske designere   Evaluering som integreret del af læringskulturen Karin Levinsen ResearchLab: ICT and Design for Learning Kale@Learning.aau.dk En udfordring for sprogundervisning MERE KOMMUNIKATION /sprog MERE TALE MERE LYTTE

Viden fra forskningsprojekter Didaktiske principper - elevproduktion og eleven som didaktisk designer Om at udvikle it-didaktisk design kompetence

Projekter I folkeskolen Samtale Refleksion Meningsforhandling GØRE TALE LYTTE LÆSE /SKRIVE TÆNKE

Projekter I folkeskolen Samtale Refleksion Meningsforhandling GØRE TALE LYTTE LÆSE /SKRIVE TÆNKE Move Eat Learn projekt med skole i Kenya

Projekter med inklusion - sprog ordblinde /sprog Samtale Refleksion Meningsforhandling GØRE TALE LYTTE LÆSE /OVERSÆTTE TÆNKE

Projekter med inklusion - sprog ordblinde /sprog PRODUKTION Refleksion Meningsforhandling Udvikle ny viden (konsolidering) Plads til uformelle strategier REPRODUKTION Træning Konsolidering Formelle strategier Gjedde, Misfeldt & Levinsen 2012

Digital produktion og læring med konstruktionsressourcer Skaber stærke praksisser om læring Elever får plads til / lærer at tage medansvar for planlægning og organisering af egne læringsprocesser Giver plads til kreative løsninger Lærerdesignet ramme der støtter og udvider Elevers handlerum Elevers praksis Elevers refleksion

Generelle mekanismer - digital produktion Det at konstruere Handling Undersøge & kombinere Afprøve (Om)arrangere materialitet Læringspraksis Refleksion Vurdering/evaluering Viden transformeres (Gen)forhandle mening Produktion WYSIWIG Intuitiv interaktion Multimodalitet Tilgængelighed Information Kommunikation Manipulation Samarbejde Dele ressourcer Hjælp /inspiration Eksternalisering - dialog og refleksion Tanke / sprog <=> repræsentation Teste / Simuling = afprøve i sikker kontekst Fejlretning bliver til forbedring Kreativitet og innovation Hvad teknologien tilbyder / Inspirerer til

Hvad kan sprogcentre lære af andre projekter? Kombinationen Digital produktion har vist læringseffekt NYT Lærere som didaktiske designere Elever som didaktiske designere Evaluering som læringspraksis Samtale Refleksion Meningsforhandling GØRE TALE LYTTE LÆSE /OVERSÆTTE TÆNKE Ny viden POTENTIALE Konsolidering

Didaktiske principper Udviklet på grundlag af Projektet Elevernes egenproduktion og elevinddragelse (delvis upublicerede) Lærere som didaktiske designere Elever som didaktiske designere Evaluering som læringspraksis

Lærer og elever som didaktiske designere NE Dale: didaktisk kompetencemode Lærernes domæne NE Dale: didaktisk kompetencemodel Vores videreudvikling (Sørensen & Levinsen 2012) Imens: Praksis - gennemføre elever lærer Før: Planlægning elever lærer IMENS: Refleksion om praksis/ i praksis elever lærer Efter: Teoribaseret kritisk refleksion lærer Imens: Praksis - gennemføre Før: Planlægning Efter: Teoribaseret kritisk refleksion

Lærerrollen i produktionsprocesser Fra Planlægger Formidler Evaluator Til Rammesætter Vejleder Medlærer Facilitator Videnleder Horisontal vertikal lærerposition Tilstedeværende lærerposition

+ Læreren og didaktisk design Helikopter-syn Reflekteret overblik (Levinsen, 2010) Helikopter-syn Reflekteret overblik Løbende evaluering Løbende tilpasning + Kombinere formative og summative metoder Horisontal-vertikal lærer FASTSÆTTE: Rammer for processer Scenarie-planlægning Hvad nu hvis … Favne Intervenere Facilitere Planlægning Processer GØRES Evaluering Didaktisk design Didaktisk design FØR EFTER Processer GØRES Dynamisk formgivning IMENS Tilstede og fagligt nærværende lærer

Lærer som didaktiske designer Organisering af rammen over tid Læreren designer rammen Læringsmål, fag, indhold, organisering, læringsressourcer og evalueringer Rammen tillader elever at agere som didaktiske designere Elever agerer som diaktiske designere indeni rammen Feedforward

Læreren som didaktisk designer Lærer-initierede timeouts løbende evaluering / vurdering Feedback og feed-forward Procesorientering Iterative læringsloop konsolidering <=> ny viden Helikopter position og rammetilpasning

Elever som producenter Elever som didaktiske designere Eleverne som didaktiske designere Læringspraksis Produktive reflektioner og praksis Elever som producenter Elever som didaktiske designere Lærer-initerede og Lærerstyrede selv- , peer & lærerevalueringer

Elever som producenter Elever som didaktiske designere Læringsmål / evaluering som læringspraksis Lærer og elever verbaliserer i ELEVSPROG Fagfaglige læringsmål - klare målkriterier Mål for produktionen - klare målkriterier Elever som producenter Elever som didaktiske designere Verbaliserede mål i ELEVSPROG - målkriterier Stiladserer elevernes ejerskab til mål Stiladserer elevernes focus

To modstridende discourser Om evaluering Evaluering Summativ og formativ Praksis med et formål Gøres af både lærer og elever Formål Stimulere elevers faglige og generelle læring og udvikling Støtte elevers empowerment og handling To praksisformer Summativ Ser tilbage, produktorienteret - feedback Formativ Ser både frem og tilbage Procesorientereret - feedforward De to former er komplementære Vores positionering Generelt To modstridende discourser Formativ før summativ Summativ før formativ

Elever som producenter Elever som didaktiske designere Læringsmål / evaluering som læringspraksis Lærer-initierede ad hoc evalueringer Elever som producenter Elever som didaktiske designere Elev-initierede ad hoc evalueringer Elev-initierede Planlagte evalueringer Lærer-initerede og lærerstyrede selv- , peer & lærerevalueringer

Eksempel Remediering af eventyr - 1ste klasse Læringsmål som produktionskrav Fagsprog ELEVSPROG Karakterer Andre kan se, hvem der er hvem Følelser Andre kan se, hvordan de har det Stedet Andre kan se, hvor det foregår Narrativ form Andre kan forstå, hvad der foregår ... ... ... ... Opfyld mål tjek om alt er som det skal være

Eksempel Remediering af eventyr - 1ste klasse Læringsmål som evalueringskriterier Kan andre (5te klasse) se, hvem det er og hvordan de har det?

Eksempel Remediering af eventyr - 1ste klasse Læringsmål som peer forslag Hvis vi ser et closeup af Hans der holder pinden .... Så kan vi bedre forstå, hvad der foregår Hvis heksen bliver drejet lidt .... Så kan vi se, hvordan hun har det (vred)

Eksempel Remediering af eventyr - 1ste klasse Læringsmål som summative evalueringskriterier Formuleret af 1st klasse Kan i se hvem det er? Hvordan har Hans det? Hvorfor har han det sådan? Hvor foregår scenen? Hvorfor har de en kniv? ... ... Kan du genfortælle historien? 5te klasse er målgruppen

Læringsmål - målkriterier - evaluering - multible former Læringsmål som summative evalueringskriterier Læringsmål som produktionskrav Fagsprog ELEVSPROG Læringsmål som evalueringskriterier i produktionsprocessen Læringsmål som peer forslag til forbedringer

Om at udvikle it-didaktisk design Kompetence TOPDOWN: Et ledelsesansvar BUTTOM UP: Et medarbejderansvar

at kunne håndtere foranderlighed Det handler om at kunne håndtere foranderlighed Industrisamfundets forståelse Vidensamfundets forståelse Forudsigelighed Faste steder Retning Stabilitet Faste mål Uforudsigelighed Flydende kontekst Bevægelse Midlertidig Stabilitet Flytbare mål

3. 2. 1. Hvad er det man skal kunne? Digital kompetence /digital dannelse At kunne forny sig selv, være selvhjulpen, bruge andre Personlig tilgang, innovation og kreativitet 3. Digital transformation Digitalt repertoire Repertoire af tilgange, metoder, transfer 2. Digital uses Grundlæggende færdigheder Færdigheder, begreber, metoder og holdninger 1. Digital competence Allan Martin (2009) eLearning Papers • www.elearningpapers.eu • 1 Nº 12

1. Hvad er det man skal kunne? Digital kompetence /digital dannelse At komme igang Grundlæggende færdigheder Færdigheder, begreber, metoder og holdninger 1. Digital competence Allan Martin (2009) eLearning Papers • www.elearningpapers.eu • 1 Nº 12

2. 1. Hvad er det man skal kunne? Digital kompetence /digital dannelse At komme igang Her stoppes normalt Digitalt repertoire Repertoire af tilgange, metoder, transfer 2. Digital uses Digitalt professions-repertoire Grundlæggende færdigheder Færdigheder, begreber, metoder og holdninger 1. Digital competence Allan Martin (2009) eLearning Papers • www.elearningpapers.eu • 1 Nº 12

3. 2. 1. Hvad er det man skal kunne? Digital kompetence /digital dannelse At komme igang At kunne forny sig selv, være selvhjulpen, bruge andre Personlig tilgang, innovation og kreativitet 3. Digital transformation Digitalt repertoire Repertoire af tilgange, metoder, transfer 2. Digital uses Digitalt professions-repertoire Grundlæggende færdigheder Færdigheder, begreber, metoder og holdninger 1. Digital competence Allan Martin (2009) eLearning Papers • www.elearningpapers.eu • 1 Nº 12

3. 1. Hvad er det man skal kunne? Digital kompetence /digital dannelse Personlig udvikling At kunne forny sig selv, være selvhjulpen, bruge andre Personlig tilgang, innovation og kreativitet 3. Digital transformation Grundlæggende færdigheder Færdigheder, begreber, metoder og holdninger 1. Digital competence Allan Martin (2009) eLearning Papers • www.elearningpapers.eu • 1 Nº 12

3. 2. 1. Hvad er det man skal kunne? Digital kompetence /digital dannelse Personlig udvikling At kunne forny sig selv, være selvhjulpen, bruge andre Personlig tilgang, innovation og kreativitet 3. Digital transformation Kollegial videndeling Digitalt repertoire Repertoire af tilgange, metoder, transfer 2. Digital uses Digitalt og it-didaktisk professions-repertoire Grundlæggende færdigheder Færdigheder, begreber, metoder og holdninger 1. Digital competence Allan Martin (2009) eLearning Papers • www.elearningpapers.eu • 1 Nº 12

3. 2. 1. Hvad er det man skal kunne? Digital kompetence /digital dannelse Professionel organisationsudvikling At kunne forny sig selv, være selvhjulpen, bruge andre Personlig tilgang, innovation og kreativitet 3. Digital transformation Organiserede rammer Digitalt og it-didaktisk professions-repertoire Repertoire af tilgange, metoder, transfer 2. Digital uses Grundlæggende færdigheder Færdigheder, begreber, metoder og holdninger 1. Digital competence Allan Martin (2009) eLearning Papers • www.elearningpapers.eu • 1 Nº 12

3. 2. 1. Hvad er det man skal kunne? Digital kompetence /digital dannelse Buttom Up Top Down At komme igang Professionel organisationsudvikling Personlig udvikling At kunne forny sig selv, være selvhjulpen, bruge andre Personlig tilgang, innovation og kreativitet 3. Digital transformation At komme godt igang Her stoppes normalt Kollegial videndeling Organiserede rammer Digitalt repertoire Repertoire af tilgange, metoder, transfer 2. Digital uses Digitalt og didaktisk professions-repertoire Grundlæggende færdigheder Færdigheder, begreber, metoder og holdninger 1. Digital competence Allan Martin (2009) eLearning Papers • www.elearningpapers.eu • 1 Nº 12

Rogers Adoptation / Innovation Curve – En typologi Voksnes forudsætninger - villighed og modstand Rogers, E. (1983) Diffusion of innovation (3 ed.) Rogers Adoptation / Innovation Curve – En typologi 16% Lærer uformelt Gør det umiddelbart ”Af sig selv” 68% Lærer formelt Vil gerne på kursus 16% Vil typisk sige nej

Voksnes forudsætninger - villighed og modstand Rogers, E. (1983) Diffusion of innovation (3 ed.) Differentierede tilgange til kompetenceudvikling Innovators Early adopt. Early major. Late major. Laggards Tilgang Adfærd Afprøver og udvikler dét nye, de mener har substans Afprøver gerne alternativer Accepterer indkøringsproblemer ”Det hører med” Åbne overfor nyt på formaliseret form Forventer at ting fungerer. Problemer er afviklingsproblemer ”Det L… Skal bare virke!” Bruger det nye når det er vedtaget at man skal Søger støtte – er usikker Problemer er personlige fejl ”Det var min skyld” Nysgerrige prøver alt nyt Tager chancer Er altid på det nyeste ”For sejt!” Stritter imod forandring Har svært ved at omstille sig ”Hvorfor sku’ jeg dog gøre det?”

Opsummering Digital produktion Elever og lærere som didaktiske designere Evaluering som læringspraksis Lærerrolle: Fra Formidler til facilitator BUTTOM UP forandring - lærerne TOPDOWN organisationsforandring - ledelsen Forandringsledelse Skabe muligheder / anerkende modstand

Spørgsmål og diskussion

Synkron Videokonference Online undervisning Synkron Videokonference Hvad kan man?

Didaktiske variationer Synkron/diakron Parallel undervisning Hybrid af tilstedeværelse og distribueret deltagelse Desktop undervisning Didaktiske variationer Synkron/diakron Læringsrum – teknologi, fysisk rum En-til-en En-til-mange Gruppe (r) Mentor Sidemandsoplæring Vejledning, Gør noget og rekflekter over det faglige Forelæsning instruktion Faciliteret dialog Dialog Vejledning Reflektion, Co-design Udvikle og producere Pædagogik / Interaktionsform

Diakron Flipped classroom Streaming on demand Digitale læringsobjekter Parallel undervisning Hybrid af tilstedeværelse og distribueret deltagelse Desktop undervisning Flipped classroom Streaming on demand Digitale læringsobjekter Diskussionsfora i Learning Management Systemer (LMS) Skriftlig vejledning Digital opgaveaflevering Digital bedømmelse Læringsrum – teknologi, fysisk rum En-til-en En-til-mange Gruppe (r) Pædagogik / Interaktionsform

Synkron Chat Deling: Google docs Delt software Parallel undervisning Hybrid af tilstedeværelse og distribueret deltagelse Desktop undervisning Chat Deling: Google docs Delt software Læringsrum – teknologi, fysisk rum En-til-en En-til-mange Gruppe (r) Pædagogik / Interaktionsform

Synkron Oplæg Forelæsning Læringsrum – teknologi, fysisk rum Parallel undervisning Hybrid af tilstedeværelse og distribueret deltagelse Desktop undervisning Oplæg Forelæsning Læringsrum – teknologi, fysisk rum En-til-en En-til-mange Gruppe (r) Pædagogik / Interaktionsform

Synkron Chat Deling: Google docs Delt software Samarbejde og Fjern-elever kamera Parallel undervisning Hybrid af tilstedeværelse og distribueret deltagelse Desktop undervisning Samarbejde og videndeling Læringsrum – teknologi, fysisk rum Chat Deling: Google docs Delt software En-til-en En-til-mange Gruppe (r) Pædagogik / Interaktionsform

Synkron Breakout - rooms Læringsrum – teknologi, fysisk rum Parallel undervisning Hybrid af tilstedeværelse og distribueret deltagelse Desktop undervisning Læringsrum – teknologi, fysisk rum En-til-en En-til-mange Gruppe (r) Pædagogik / Interaktionsform

Synkron Privat lærer-elev rum Breakout room Parallel undervisning Hybrid af tilstedeværelse og distribueret deltagelse Desktop undervisning Læringsrum – teknologi, fysisk rum En-til-en En-til-mange Gruppe (r) Pædagogik / Interaktionsform Rikke Ørngreen & Karin Levinsen Research Lab: IT and Learning Design (ILD) Ó

Hos den hjemmestuderende Rikke Ørngreen & Karin Levinsen Research Lab: IT and Learning Design (ILD) Ó