Positiv Psykologi - Flow i leg og læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

”Vi tager børns fritid alvorligt"
Svend Gønge-skolens værdier...
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Gode læringsmiljøer i museer og kulturinstitutioner
Trivselspolitik på Løsning Skole
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Informationsaften Aftenens program:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
God trivsel = God læring
Fra integration til inklusion
Lærerprofessionen.
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
2009 POSITIV PSYKOLOGI: Om vedvarende, pædagogiske og arbejdsmæssige energikilder Samfundsmæssige / institutionelle rammer Individuelle styrker.
Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Jeg støtter barnet ved:
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Måltidet – lyst og fællesskab
Positivitet og Performance
Hvad er ”den gode inklusion” for børn, forældre og ansatte?
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
”Elevernes alsidige, personlige udvikling.”
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Den inkluderende skole
Hans Henrik Knoop 2008 Science Centers and the Citizens of the Future: Do citizens need basic scientific knowledge in order to participate in a modern.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Program Vitalisering af samspillet
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Om livsglæde og relationer
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Photo: Hans Henrik Knoop, Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Strategiske pejlemærker
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Positiv Psykologi - Flow i leg og læring Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet, 2011

2008 Hans Henrik Knoop Hans Henrik Knoop, 2010

Tre slags trivsel Kortvarige positive emotioner (orden i krop, inkl. hoved/psyke) Vedr. fortiden: stolthed, afklarethed, tilfredshed etc. Vedr. nuet: fysisk sundhed, hygge, god mad, god musik, inspirerende rum etc. Vedr. fremtiden: tryghed, tillid, optimisme, håb etc. (Vigtige forudsætninger for læring og kreativitet) Længerevarende fordybet engagement/flow (orden i opmærksomheden) Fx leg, hobbyer, læsning og spændende arbejde Optimal udfordring og fuld koncentration (Ofte ensbetydende med effektiv læring og kreativt) Vedvarende oplevelse af højere mening (social og eksistentiel orden) Oplevelsen af at være betydningsfuld del af noget meget større (Dybere grundlag for læring og kreativitet) (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 3

Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet , 2010 ∞ Angst Høj A3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed Kompetence Flow (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991) 4

Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet , 2010 Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Fleksible muligheder for at afstemme udfordringer og kompetencer Umiddelbar, tydelig og ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig ( , 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991) 6

Photo: Hans Henrik Knoop, 2010 2008 Hans Henrik Knoop Photo: Hans Henrik Knoop, 2010

To slags processer i universet: vækst (læring og kreativitet = trivsel i menneskelivet) og balance (effektiv regulering i forhold til ”for meget eller for lidt” = trivsel i menneskelivet) Hans Henrik Knoop, 2010

Trivsel afhænger grundlæggende af, hvorvidt man oplever… vækst (leg, læring, kreativitet og kærlighed) og balance (effektiv regulering i tilfælde af ”for meget” eller ”for lidt”) Hans Henrik Knoop, 2010

Grad af differentiering/ diversitet Kompleksitet som universelt ideal Grad af differentiering/ diversitet Komplekst system (holdbart) Over-differentieret system (uholdbart) Høj Simpelt system (holdbart) Over-integreret system (uholdbart) Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj Hans Henrik Knoop, 2010 11

PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER I Udfordrende og æstetisk inspirerende muligheder for vækst (læring og kreativitet) Anne Kirketerp & Hans Henrik Knoop, 2010 Hensyn til behov for socialt fællesskab Hensyn til behov for individualitet Lettilgængelighed og fleksibilitet (kort ventetid)

PRINCIPPER FOR FYSISKE LÆRINGSMILJØER II Hans Henrik Knoop, 2010 For at virke pædagogisk må fysiske miljøer befordre: Aktivitet / initiativ Metodisk fleksibilitet Æstetisk inspiration Vækst gennem læring Vækst gennem kreativitet Individualitet Socialt fællesskab Kropslig aktivitet Fordybelse

Trivsel, læring og kreativitet: forudsætninger, oplevelser og resultater Resultat: Forøget kompetence Resultat: Forøget kreativitet Proces: læring og kreativitet Lyst til at lære mere Lyst til at skabe mere Oplevelse: Potentiel energi i form af nysgerrighed og foretagsomhed Oplevelse: Spontant motiverede positive emotioner Oplevelse: Spontant motiveret engagement Oplevelse: Spontant motiverede sociale relationer Oplevelse: Spontant motiveret mening Forudsætninger: God æstetik og funktionel indretning Forudsætninger: Frihedsgrader, energigivende mål, få gode regler, fleksibel sværhedsgrad, berigende evaluering og mulighed for fordybelse Forudsætninger: Betryggende medspil og oplevelsesrigt modspil Forudsætninger: Brugbarhed Gode begrundelser Basis: Udfoldelse af individuelle styrker i hverdagen

UDVALGTE PUBLIKATIONER OG LINKS Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag. Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug. Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund. Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship . Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University. Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag. Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk Forlag Test dine karakterstyrker her: www.viasurvey.org Test din positivitetsratio her: www.positivityratio.com/single.php Min hjemmeside på DPU / Århus Universitet: www.dpu.dk/om/knoop 5th European Conference on Positive Psychology: www.ecpp2010.dk 16

PRIMÆR BAGGRUNDSLITTERATUR FOR OPLÆGGET