Www.regionh.dk Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

IKV i den politiske kontekst
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Garantiskolekonference 2013
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Flere praktikpladser- og uddannelsespladser med partnerskabsaftaler FOPS, 25. september 2013 Louise Pihl, Dansk Byggeri.
Det Sociale Kapitel
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Madkamp - DM i madkundskab
Regeringens globaliseringsudspil
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Center for Regional Udvikling
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UURS konference den Comwell Køge Workshop 10 – hvor er UU på vej hen v. Mark Jensen UU DK UU DANMARK UDVIKLING & INTERESSEVARETAGELSE VEJLEDNING.
WORKSHOP 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – EUX i praksis.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
konference om det praktikpladsopsøgende arbejde
Velkommen til: Temamøde
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov, formand for task forcen, Børne- og kulturdirektør i Gladsaxe Kommune

Programoversigt Præsentation af task forcens rapport og anbefalinger Roller: Kommuner, erhvervsskoler, virksomheder og Vækstforum Drøftelse af hvordan anbefalingerne realiseres

Task forcens opgave " Talent og kompetencer i verdensklasse” i erhvervsudviklingsstrategien Partnerskabsaftalen mellem regeringen og Vækstforum Tre udfordringer: 1.Anerkendelse - og dynamik i erhvervsuddannelserne 2.Nye målgrupper vælger en erhvervsuddannelse 3.Erhvervsuddannelsernes rolle for vækst og innovation i regionen?

Hvem står bag task forcen? Medlemmer med viden og erfaring inden for EUD: Rektorer, forskere, interesseorganisationer, UU, kommuner… Oplæg fra eksperter Kvalificeringsrunder: –Faglige organisationer –Lærer- og elevorganisationer –Uddannelses- og studievejledning –Osv. Drøftelser med erhvervsskoledirektørerne

1. Styrket overgang fra grundskole til erhvervsuddannelse, så flere unge motiveres og ser potentialet ved at vælge en erhvervsuddannelse Eksempler: Bedre kobling af teori og praksis i grundskolens udskoling med mere case- og projektorienteret undervisning – for elever med dette behov Undervisning og vejledning der også leder ind i erhvervsuddannelserne Regionale, nationale og internationale erhvervsfaglige konkurrencer Profilering af rollemodeller i samfundet Verdens bedste kok: Rasmus Kofoed,(Restaurant Geranium)

2. Skoleledelse med strategisk fokus og udsyn mod omverdenen, så fremtidens erhvervsskole gennemsyres af kvalitet i uddannelsen af unge Eksempler: ”Fremtidens erhvervsskoler” - bestyrelse, ledelse og medarbejdere formulerer forpligtende mål for kvalitet i undervisningen og åbenhed over for arbejdsmarkedet ”Forenkling” - Færre uddannelsesretninger (hovedforløb), ex. fra 106 til 75, som målrettes arbejdsmarkedet med moduler og toninger

3. Undervisning af høj faglig kvalitet i tæt samarbejde med erhvervslivet Eksempler: Undervisningsforløb med systematisk brug af eksterne undervisere, job-swopordninger og virksomhedsforlagt undervisning Lærere på erhvervsuddannelserne skal bruge 1-2 uger om året på faglig opkvalificering gennem lærerpraktik i virksomheder

4. Ny dynamisk lærerrolle skaber et attraktivt og inspirerende skolemiljø, hvor både elever, lærere og virksomhedernes medarbejdere har lyst til at være Eksempler: Lærerne er fagligt opdateret og kan omsætte ny viden til praksis Tidssvarende didaktiske metoder Lærerteams der følger den samme gruppe elever hele vejen igennem uddannelsen Bedre skolemiljøer – ikke mindst sociale

5. Fælles regional indsats for at sikre praktikpladser til alle unge, der ønsker at gennemføre en erhvervsfaglig uddannelse. Eksempler: Analyse af praktikpladssituationen i hovedstadsregionen Monitorering og koordinering af det praktikpladsopsøgende arbejde på tværs af indgange, erhvervsskoler og jobcentre Bedste praksis for det opsøgende arbejde virksomheder er ikke godkendte Kombinationsaftaler og korte aftaler, så flere specialiserede virksomheder og klynger uddanner elever

6. Erhvervsuddannelser der motiverer flere til videreuddannelse, fordi det gør dem attraktive på arbejdsmarkedet og skaber nye karrieremuligheder Eksempler: Flere brancherelevante projekter på tværs af uddannelser og niveauer Kompetencer fra erhvervsuddannelserne skal i højere grad anerkendes og give adgang og merit til relevante videregående uddannelser

Visionen for fremtidens erhvervsuddannelse… Fremtidens erhvervsuddannelse skabes i et attraktivt og dynamisk vidensmiljø, der i tæt samarbejde med erhvervslivet tilbyder unge en direkte vej til en karriere præget af: Høj faglighed & innovation Iværksætteri & velbetalte job Status & lyst til efter ‐ og videre- uddannelse

Hvordan kan anbefalingerne realiseres? - Hvem påtager sig ansvar og nye roller? Region Rådet for Erhvervsrettede Uddannelser (REU) & ministeriet Kommuner Erhvervsskoler UU-centre Erhvervsliv Videregående uddannelser

Stå sammen i Hovedstaden om opgaven Kommunerne, regionen og vækstforum har nøglen Virksomheder har en strategisk interesse Erhvervsskolerne vil gerne EUD Virksom hed Region UU Videre gåend e udd. Kom- mune

Borgmestrene Brug KKR som løftestang Aktiver kommunernes børne- og kulturforvaltninger, jobcentre og UU-centre Skab konkrete partnerskaber mellem kommuner, virksomheder og erhvervsskoler Kommunernes og regionens ansvar som virksomheder Det bør ikke være svært – og der er penge i det! EUD Virksom hed Region UU Videre gåend e udd. Kom- mune