DAMP E2003 Technical. DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Videregående pc-vejledning
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Udlægning af en ny cache
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Videregående pc-vejledning Modul 08: Billeder 1 60+Bornholm.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Biblioteket i flere lag Præsentation til projektbørs Vejle, 13/
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
ADOBE DREAMWEAVER JOEK © TEC 2011 Dreamweaver har været branchens primære design værktøj igennem mange år. Oprindeligt blev programmet udviklet af Macromedia,
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Om feedback og tilbagemeldinger
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Kommunikation / it.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Formidlingsdelen Formidling og metode.
Problemer eller udfordringer.
Vejlederens kommunikation
Snak med din sidemand om dette et par min.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
- et forsøg på en analyse
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Trigonometrisk Lommeregner
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Billeder.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
Videregående pc-vejledning Modul 10: Sådan gør du 60+Bornholm.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
DAMP E2003 Tirs. 21/10 Status litt. mm. (15 min.) Grupper opstiller tidsestimat, tekniske behov og projekt mål. –mailes til (30 min.) Commotion.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
DAMP E2003 Flow 3D app Photoshop Illustrator AFX NLE DVD tape.
Med tegninger af Morten Grove OTS
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvad kan gøre en Computer langsom Processor Ram Harddisk Spyware, Malware Virus.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Din kreative online praksis! – del 2
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Company programme - Veda
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Kontakter, tilstedeværelse og chat
1. Trin – Problemstilling
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

DAMP E2003 Technical

DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres fps til 50 –250 / 50 fps = 5 sek.

DAMP E2003 Resolution Frame aspect ratio (skærm format) –4:3, 16:9 (st. academy og widescreen) Pixel aspect ratio (pixel format) –D1/DV PAL, D1/DV NTSC, sq. Pix, anamorphic pix. –D1 er rektangulære tv-pixels (ITU-R601) D1 PAL er 9% bredere (720 horisontalt) D1 NTSC er 10% højere (486 vertikalt)

DAMP E2003 Solution Hvis det meste materiale er grafisk (sq. Pix) så lav en sq. Pix. Comp –Check pixel aspect ration under ’interpret footage’ for video-kilder –Træk video (D1/DV) ind i denne comp. –Frame aspect ratio kan være hvad som helst sålænge computer-skærm er målet Skal materialet på DVD, Tape –Lav ps. grafik i 768x576 –Resize til 720x576 (resample bicubic) –Import i en D1/DV PAL comp. AFX genkender 720x576 - sætter pixel aspect til D1 PAL

DAMP E2003 Widescreen Hvordan vises 16:9 på 4:3 ? –Anamorfisk forvrængning –Letter box –Pan & Scan Med HDTV bliver det nødvendigt at designe til begge formater

DAMP E2003 Interlacing 2 fields = 1 frame (video har en reel frame(field)rate på 50 eller 60) Når interlaced video vises på computer, skal 2 tidsforskudte billeder blive til eet –Enten fjernes linjer (resolution halveres) –Interpolation (best quality) –Manuel de-interlace Interpret footage>seperate fields>lower (DV PAL) Frame rate skal fordobles (hvert field vises) –Ved forkert de-interlace vil bevægelserne ’hakke’

DAMP E2003 Tidskode Video-specifik (TV standard) Film 24 fps (lydfilm) PAL video, 25 fps (50 Hz netstrøm) NTSC video, fps (ca. 60 Hz) –Drop-frame gør det muligt at arbejde med 30 fps nøjagtigt –Korte klip kører fint med non drop-frame –3:2 pulldown (Film 24fps til NTSC 29.97)

DAMP E2003 Idé udvikling (pitch) Når man har fået en ny hammer, er verden pludselig fuld af søm!

DAMP E2003 Formidling Tese Kreativ løsning Laboratorium Opgave / problem Test

DAMP E2003 opgave Problemformulering: –Hvorfor kommunikere ? –Hvad ønsker du at opnå ? Overbevise, underholde –Hvem er målgruppen ? Specialiseret eller Bred ? –Hvordan har andre gjort ? Genre (indhold) Stil (form) Format (medium, teknik)

DAMP E2003 Tese Forventninger til modtagerens forståelse af virkemidler –Hvorfor opfattes det audio-visuelle f.eks. som ’klart’, ’dynamsik’, ’naivt’, ’drømmende’, ’ustabilt, ’flydende’, ’historisk’, ’konkret’, ’funktionelt’, ’råt’, ’ufærdigt’ etc. Forventning til modtagerens handling –Købe et produkt, bruge et website, se filmen/tv programmet, huske / forstå budskab

DAMP E2003 Laboratorium Ideer afprøves, flere versioner Skitser, storyboards, animatics, modeller Mock-up –Effekt / stil simuleres AFX / PS –Interaktion simuleres (HTML, Flash)

DAMP E2003 Kreativ løsning Nyskabende eller unik idé –Fokus og inspiration –Brainstorm og Feedback (konstruktiv kritik) Metoder –Mindmap (associativ) –Krydskombination –Research –Metaforer –Tilfældighed –Humor, gåder, facts, citater –Overdrivelse, forenkling

DAMP E2003 Test Inden distribution testes produktionen på målgruppen –Fungerer kommunikationen ? –Fungerer æstetikken ? –Fungerer interaktionen ?

DAMP E2003 Fokus –At holde hjernen beskæftiget –Andre ting træder automatisk i baggrunden når man er fokuseret –De kreative metoder drejer sig om at fokusere på problemet fra mange sider –Når man har arbejdet fokuseret vil underbevidsheden arbejde videre –Sov på det, gå en tur, spil et spil

DAMP E2003 Inspiration Alt kan føre til en god idé Det gælder om at finde sammenhængen Tving dig til at se sammenhænge mellem din opgave og tilfældigheder –Sammenhængen mellem ITU og sko ! –At provokere tanker frem –Jo mindre åbenlys, jo mere overraskende –Humor

DAMP E2003 Inspiration Få inspiration udefra, hvis du ønsker at skabe noget nyt Søg inspiration udenfor mediet - –Grafik inspireres af fx. maleri og film –Film inspireres af fx. grafik og maleri –Maleri inspireres af fx. videnskab Få input fra uvante områder –Hundeudstilling, grønttorvet etc.

DAMP E2003 Mindmaps Associative og ikke-lineære Kan bruges under brain-storm til at udforske projektrammerne Du gemmer din viden og kan arbejde med nye informationer

DAMP E2003 Brainstorm –Kritik er ikke tilladt –Jo vildere jo bedre –Kvantitet ønskes –Kombination og forbedringer –Alle skal kende opgaven –Vælg nye omgivelser –Vælg leder, referent, tidsbegrænsning

DAMP E2003 Konstruktiv kritik Start med noget positivt Vær konkret Kom med forbedringsforslag Engel, djævel og dommer –Hvad skal der bygges på ? Husk at kritik skal være argumenterende, saglig

DAMP E2003 Krydsmetoden Velegnet til dobbelt kommunikation –Sport og handicap f.eks Vælg visuelle nøgleord og opstil dem i to kolonner Træk streger med lukkede øjne Tegn de mest interessante kombinationer

DAMP E2003 Tilfældighed Slå op i en telefonbog, leksikon, etc. Kig dig omkring i rummet, ud af vinduet Gå på nettet og søg på det første der falder dig ind Hvad er sammenhængen mellem din idé og det du ser ?

DAMP E2003 Nielsen, Dorte ”IDÉBOGEN”, Grafisk litteratur ’01 Koch, Christian ”Skriv kreativt”, Borgen