Hvad? Hvordan? Hvorfor ? Og hvorfor relevant for AT m. innovation? Torben Benoni & Lise Mark Steno Museet Kursus, Marts 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Dialog mellem Stenomuseet og 1c årgang 2011 Egaa Gymnasium
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
KIE-modellen på museum
Innovation i samfundsfag og AT
Design – en definition Dyrehaveskolen.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Udstillingsprincipper Opfølgning på studieturen
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Museologi Implementering & lokal efteruddannelse
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Egå Gymnasium 2010 CG – LM – TB – TS (Intrface-gruppen)
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts Lene Smith, EUC Norvestsjælland1.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Innovation i AT/SO.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Fra vejledning til biologi c
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Udstillingsprincipper. Kunsten at læse et museum Skrevet på ”portugisisk” Ør i hovedet og tung i benene.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
PARTNERSKAB Struer Museum & Struer Statsgymnasium.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Intrfaceprojektet som partnerskabelse v/Lektor Ane Hejlskov Larsen, Center for museologi, Aarhus universitet Lederkonference 2010.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Udstillingsanalyse Almen studieforberedelse. Museum literacy, ideelt set… - evnen til at ”læse” museumsinstitutionen og gennemskue dens skjulte dagsorden.
Museologi på skoleniveau AT forløb for 9 1.g klasser ”Verdensbilleder: Renæssancen” + perspektiver på skoleniveau.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Entreprenørskab og Performance Design Seminar om entreprenørskabsundervisning RUC Seminaret afvikles med støtte fra Karlbak og projektet EntreNord.
Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
Innovation i Naturfaglige fag
Præsentationens transcript:

Hvad? Hvordan? Hvorfor ? Og hvorfor relevant for AT m. innovation? Torben Benoni & Lise Mark Steno Museet Kursus, Marts 2015

10.00Velkomst, rundstykker og kaffe + te 10.30Oplæg om brug af museologi + intro til brug af elevkit 11.15Workshop 1,Stenomuseet: Udstillingsprincipper & Kommunikationsstrategier 12.30Opsamling i plenum 13.00Frokost i Matematisk Kantine 13.45Workshop 2, Naturhistorisk Museum: 3 øvelser (1 ny: Formidlingsjagt) 15.00Kaffe og oplæg om AT, innovation og museologi 15.30Workshop 3: Idégenerering/udkast - AT, museologi og innovation 16.15Opsamling og tak for i dag

Museologiske grundprincipper jvf. Museumsgrundbogen: Om museets 5 søjler/funktioner Om at læse en udstilling-1: 4 Kommunikationsstrategier Om at læse en udstilling-2: 3 Udstillingsprincipper Hvorfor relevant for jer og elever?

Indsamle kulturarven Registrere den Bevare den Forske i den… Formidle inkl. fokus Kommunikationsstrategier udstille den Udstillingsprincipper

Målgruppe(r) Tema, titel Udbytte/formidlingsmål Kommunikationsstrategi/formidlingsgrundlag: 1. Laissez-faire tilgangen 2. Transmissionstilgangen 3. Konstruktivistisk tilgang 4. Narrativ tilgang

Gæsten: nysgerrig, selvhjulpen, opsøgende Formidlingsmål: induktivt, subjektivt Udstillingen: ikke bestemt rute Eksempel: “Det uperfekte barn” Steno Museet

Gæsten: mgl. viden, passiv, skal ledes/guides Formidlingsmål: øge gæstens viden Udstilling:autoritativ, ofte fastlagt rute Eksempel: Antikmuseet Aarhus, Mausolæet i Halikarnassos

Gæsten:I centrum -mødes og udfordres Formidlingsmål: gæst konstruerer ny viden Udstillingen: medspiller, nedtonet autoritet Eksempel: Moesgaard Museum, særudstillingen “Rethink Information”

Gæsten: medfortællende/medskabende Formidlingsmål: at gæsten kan koble egne historier til udstillingens Udstillingen:ramme til fortælling(er) Eksempler: Enter Ung 2010 Kvindemuseet,

Didaktisk informerende/undervisende princip Affektivt dramatiserende princip Æstetisk skønheds/nydelses-princip

Århus Bymuseum (møntudstilling)

Jødisk Museum, Berlin Ny tilbygning af Daniel Liebeskind Her: Holocaust Tower

“Rethink Information” – Contemporary Art and Climate Change “Acid Rain”, Kunsthallen Nikolaj “Cascade”, Moesgaard Museum

Fra særudstillingen Blod, Stenomuseet

Hvis en skole lader alle 1.g’ere skole læse om og arbejde med de 3 udstillingsprincipper (f.eks. i et AT-forløb) => god basisviden der kan bygges videre på i 2. og 3.g, => alle fag kan have glæde af. Museumsbesøg kan tilføre meta-faglighed (bevidsthed om metode /videnskabsteori) til det faglige udbytte. Elever får redskaber til at forholde sig kvalificeret til udstillingen (såvel mål og midler) med et fagligt sprog. Men må naturligvis IKKE erstatte fagmetoder Ideelt til AT-forløb, fx ved studieture også til ukendte museer Helt oplagt til AT med innovation Museet som kunden – produkt som innovativt løsningsforslag til ændrede kommunikationsstrategier og/eller udstillingsprincipper, paratekster el lign,dvs - af værdi for andre + tilfører konteksten noget nyt + har relevans og konsevenser

1. Hands-on erfaring teori i praksis på flere niveauer Intuitiv/induktiv ‘udstillingsåbner’ (formidlingsjagt) Udstillingsprincipper Kommunikationsstrategier Fra museologi til AT m. innovation 2. Elev-’kit’ til undervisningsbrug Læsestof: Udstillingsprincipper Kommunikationsstrategier Forslag til arbejdsopgaver (skabeloner med lærervejledninger) - udstillingsprincipper - kommunikationsstrategier - AT innovationsprojekt med museologi

DET MUSEOLOGISKE Øvelse 1 ”Formidlingsjagt” Øvelse 2 Udstillingsprincipper Øvelse 3 Kommunikations- strategier MUSEOLOGI AT & INNOVATION Øvelse 4 ”Et innovativt løsningsforslag på et museologisk problem” Workshops 1 og 2 Workshop 3

Forslag til ændring af udstillingsprincip, Steno Forslag til ændring af kommunikationsstrategi, Steno? Gruppearbejde: gym-museum ”Hvis vi skulle på besøg hos jer” / ”Hvis I skulle på besøg hos os” : før – mens – efter PADLET: skriv her:

Vi mødes til workshop 2 kl ved Naturhistorisk Museums reception Medbring udleveret materiale

Jeres oplevelse af ”Formidlingsjagten” Jeres forslag fra workshop 2 på Naturhistorisk Museum

AT INNOVATION MUSEOLOGI

Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner… (fra AT-læreplanen) I en AT-opgave med innovation vil udgangspunktet være at udvikle en innovativ løsning på et konkret/autentisk problem. (fra Vejledningen) Ved innovativt løsningsforslag forstås, at forslaget har værdi for andre og tilfører den konkrete sammenhæng (konteksten) noget nyt. (fra Vejledningen)

Push: En kendt løsning på et kendt problem overføres til ny kontekst (fx idéen til velcro) Pull: Et kendt problem søges løst med en kendt løsning, der virker i en anden kontekst (fx taletidskort til mobil)

Merkantil definition → Nytænkning og værdiskabelse (for den enkelte, for samfundet – samfundsmæssigt, etisk, æstetisk)

Gymnasiet: elever, der skal arbejde med innovative løsningsforslag (i faglig kontekst) Museet: ekstern samarbejdspartner med autentiske problemer Museologi: et fælles sprog

A. H vilket problem? B. Hvilke fag og metoder? C. Hvilket løsningsforslag/produkt? D. Vurdering af løsningsforslag E. Vurdering af anvendt viden og metoder

●ATb – Verdensbilleder museologi for alle 1.g’ere ●A-bomben ●1.x bygger museum ●Væksthusene og iNANO ●VækstAarhus 2015 : Billedkunst/Design eksamensprojekt m innovation : 3 gymnasier, Skandinavisk Designhøjskole Randers og Væksthusene

Eksamensprojekt og intergymnasial konkurrence Partnere: Science Museerne, 3 gymnasier og Skandinavisk Designhøjskole

Forslag til ændringer i udstilling Bidrag, som faktisk realiseres på museet Lån af genstande til udstilling på gymnasiet Udvikling af nye produkter/løsninger med afsæt i museets samling/udstilling Udvikling af andre produkter og løsninger til museet

Interessent/samarbejdspartner: ARoS Emne: Kommunikation (museologisk!) Problem: ”Fra Abildgaard til Kirkeby” udstilling Fag 1 : Billedkunst B (form, ikonografi, social..) Fag 2 : Samf. (Minerva, statistikker, interviews) Innovativt løsningsforslag: Nyophængning og ny placering

Innovation i AT med museologi Del 1: -en videreudvikling af arbejdet fra workshop 1 nu med AT faglighed og fokus på innovativt løsningsforslag Del 2: Idéudvikling til projekter