Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PARTNERSKAB Struer Museum & Struer Statsgymnasium.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PARTNERSKAB Struer Museum & Struer Statsgymnasium."— Præsentationens transcript:

1 PARTNERSKAB Struer Museum & Struer Statsgymnasium

2 SAMARBEJDE FRA 2009 – MEST AT 5 større forløb: AT-forløb om Ungdomsoprøret i Struer (da-hi) AT-forløb om Folkelige bevægelser i DK 1870-1920 (da-hi-re) AT-forløb om TV’s betydning i DK i 1960’erne (da-hi) Alternativ årsprøve om 30’erne (da-hi) POP-UP projekt om krigen 1864 – både samarbejde med Struer museum og Tøjhusmuseet Flere mindre forløb: Skrivedagen i dansk 1.klasserne besøger obligatorisk museet i en af de første historietimer

3 BELIGGENHED OG BYSKRIVER Elevernes produkter: Museumsudstilling Videoproduktioner indgår i Byskriveren (på museum og på hjemmeside) Faglighed på en anderledes måde Hvad får eleverne ud af samarbejdet med museet og B&O Lydens by og B&O Struer museums store B&O samling Struer museum på vej med ny udstilling med indbygget lydeksperimentarium

4 INNOVATION I AT OG UDVIDET SAMARBEJDE Museet vil gerne have gymnasieelevers bud på, hvordan man formidler lydens historie og funktion til en bestemt målgruppe f.eks. elever i 5.-6. klasse. Fag: fysik, dansk og historie skal arbejde med et såkaldt ”innovativt” spørgsmål i AT og vi vil prøve at lave et sådant forløb om nogle uger. Hvad forstår vi ved innovation AT-fagligt og hvilke erfaringer, SSG har, med samarbejde med erhvervsvirksomheden B&O.

5 DEFINATION AF INNOVATION I AT- SAMMENHÆNG Nytænkende -Noget nyt -På en ny måde -(Idégenererende) Forbedrende -skabe nyt -Forandre -(værdiskabende) Relevant -Skal bruges til noget -Have en værdi for andre -Reelt problem -(samfundsrelevans)

6 INNOVATION OG AT-EKSAMEN Kommunikation – muligheder og begrænsninger – eksempel 2015 Opgave Du skal vælge opgave A eller opgave B. Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor kommunikation spiller en central rolle. I din undersøgelse af sagen skal du belyse samspillet mellem kommunikationens formål, indhold og form samt vurdere kommunikationens muligheder og begrænsninger. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. Opgave B Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor kommunikation spiller en central rolle. Du skal udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. Løsningsforslaget skal begrundes, og dets konsekvenser skal vurderes. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

7 INNOVATIVT LØSNINGSFORSLAG Eleverne skal – foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering – vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag -demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag.

8 HVORDAN VURDERES INNOVATIVE AT-FORLØB ”Bedømmelse af elevens kompetence til at udarbejde et innovativt løsningsforslag sker på baggrund af elevens begrundelse for forslagets værdi for andre og elevens argumentation for, hvordan det tilfører den konkrete sammenhæng (konteksten) noget nyt ” Fra vejledningen til AT

9 VIRKSOMHEDEN B&O OG SAMARBEJDET MED SSG Tilbage i 00’erne fysikdage på B&O med relevante forsøgsopstillinger og problemstillinger. F.eks. Arbejdede eleverne med de fysiske forhold under sprøjtestøbning af termoplast ( Bang & Olufsen Medicom). Samarbejdet fortsatte indtil gymnasiereformen, hvor der måtte tænkes nyt Fra 2005 : 2g fysik og AT – mange praktiske problemer, da SSG arbejdede med AT i de samme uger og det sjældent kunne passe ind i forhold til virksomheden B&O’s formåen og det nu ikke kun var faget fysik der skulle passes ind Fra 2009: SSG fusionerede med Struer erhvervsskole i 2008, derefter blev der arbejdet på at skabe en ny studieretning som kunne konkurrere med HTX – Studieretningen Science-class blev skabt og der blev satset stort både fra virksomhed og SSG - Eleverne kommer til Taiwan. Med på studieturen er B&O og eleverne besøger B&O’s samarbejdspartnere i Taiwan. Studieretningen udbydes stadig. Gymnasieelevers deltagelse i B&O’s innovation Camp

10 LYDUNIVERSET PÅ STRUER MUSEUM

11 HVORFOR ET LYDUNIVERS? Appellere til nye målgrupper Formidle teknisk viden En del af Struers branding Gøre folk klogere Gøre folk til kritiske lydforbrugere

12 LYDUNIVERSETS INDHOLD Rumklang og boundary-effekt Det ydre og indre øre Fra mono til immersive Lydbølger og frekvenser Lydeffekter Grammofonen Højtaleren Etc.

13 HVORFOR GYMNASIET? Prioritere samarbejdet og elevernes kendskab Få inspiration fra en af målgrupperne Få inspiration fra mennesker der er et andet sted i livet og med andre kompetencer Forventning om høj kvalitet

14 Deltagende fag: Dansk, historie og fysik C. Deltagende klasse: 2.am 2015/2016

15 Problemformulering: Struer Museum vil gerne have hjælp til at give målgruppen 5.-6. klasse en viden om, hvad lyd det er, og hvordan B&O har arbejdet med lyd til konkrete B&O-produkter. Struer Museum er i gang med at få lavet en meget stor model af et øre, hvor det vil være muligt at se de indre dele af et øre. De vil have nogle udstillinger, hvor museumsgæster har mulighed for at eksperimentere med lyd på forskellige måder. Endelig indeholder Struer Museum en stor samling af B&O-produkter af forskellig alder.

16 Mål for forløb: Det overordnede mål for forløbet er, at den deltagende klasse får lavet et innovativt produkt. Produktet kan være en kombination af tekst, billeder og video - gerne (men ikke nødvendigvis) med anvendelse af moderne medier (sociale medier, QR-koder etc.). Produktet kan også være en udstilling eller en fyldestgørende beskrivelse af en sådan. I en udstilling må målgruppen gerne selv have mulighed for at eksperimentere med lyd.

17 Projektets omfang: Uge 37 Primære interessenter: Struer Statsgymnasium (SSG) v. Majken Miller (MMI) historie, Erling Høiberg (EHO) dansk, Jesper N. Andersen (JNA) fysik. Intrface v. Ole Puggaard og Sally Thorhauge Struer museum v. museumsleder, Jesper Bækgaard B&O eller person med tilknytning til B&O (pensioneret ingeniør fra B&O, Willy)

18 SKITSE TIL PROJEKTFORLØB FOR 2.am 1.Udlevering af en passende projektbeskrivelse til eleverne 2.På Struer Museum: 1.Eleverne besøger Struer Museum, hvor Jesper Bækgaard byder eleverne velkommen. 2.Der fortælles om B&O´s historie. (Ronnie Kaas) 3.Der fortælles om, hvordan B&O i dag arbejder med lyd 4.Jesper Bækgaard runder af med at fortælle om museets behov/problem, museets målgruppe etc. 3.SSG informerer nærmere om: 1.krav til beskrivelse af målgruppen 5.-6. klasse 2.krav til synopsis og problemformulering, (bl.a. vurderes fagenes muligheder og begrænsninger vurderes mht. valg af metoder) 3.projektets forløb/tidsplan (inkl. konsultation med Jesper Bækgaard midt i forløbet

19 Inden projektforløbet/AT4: i fysik har eleverne arbejdet med …. i historie er eleverne blevet introduceret for KIA-modellen, med vægt på idégenerering og arbejdet med … i dansk har eleverne…

20 ELEVMOTIVATION OG SAMARBEJDE MED MUSEET Det vigtigste ved sådanne projekter er, at eleverne er motiverede, og det bliver de jo til en vis grad ved at komme ud af huset, det bliver de også ved at få lov til at deltage i projekter, hvor de kan være kreative, det bliver de især, når de kan se, at deres produkter virkelig skal bruges i praksis af museet, og at det ikke bare som i en dansk stil er et essay, der kun bliver læst af en krakilsk dansklærer. Jeg husker specielt projektet om 1930’erne, hvor eleverne både lavede små videoer, men også selv lavede en fysisk udstilling, der stod på museet i hele sommerperioden, og hvor eleverne var meget engagerede i selv at låne genstande af deres bedsteforældre. Så de erfaringer Majken og jeg har haft siden 2009 gør, at vi tror på, at samarbejdet med museer har en god fremtid.


Download ppt "PARTNERSKAB Struer Museum & Struer Statsgymnasium."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google