Fra skoleelev til Zoopilot 1. billede
Erfaringer fra partnerskab Gadehaveskolen - Skoletjenesten Zoo
Marie Søborg Andersson, Gadehaveskolen Mikkel Broe, Skoletjenesten Zoo Ditte Sofie Andersen, Skoletjenesten Zoo Julie Hinsch, Skoletjenesten Zoo
Gadehaveskolen Høje Taastrup 45 lærere Ca. 500 elever Socialt belastet område Naturfaglig profilskole 2011
Den naturfaglige profil Science valgfag Naturfagskanon Faste årlige begivenheder Projekter med eksterne samarbejdspartnere
Skoletjenesten Zoo En afdeling i Skoletjenesten Underviser ca. 30.000 elever årligt Grundskole, ungdomsuddannelser, seminarier Levende dyr Naturfag, biologi, matematik, sprog, billedkunst Det typiske forløb er 45 eller 90 minutters varighed Undervisere er både studerende og færdiguddannede (biologi- eller læreruddannelse)
Zoo værdier Troværdighed, autenticitet, rollemodeller Rummelighed, dialog, plads, anerkendelse Kontrakt og klasseledelse, tydelighed, tekstnærhed Faglighed, udfordringer Fordybelse, fokus på det enkelte emne Perspektivering, refleksion Proces, didaktik, a-didaktik
Første skridt Henvendelse fra skolens ledelse Motiv Indledende møder Formel aftale Samlet lærerarrangement i Zoo motivationskaber perspektivering af faglige muligheder
”Jeg har lært at insekters skelet er udenpå”
”Sommer- fuglen har fuldstændig forvandling”
Planlægning Alle faglige indsatser blev aftalt og udviklet i samarbejde Flere fag medtænkt fra begyndelsen Alle 3., 5. og 7. klasser 3. klasse Den nære omverden Dyregrupper Nøglebegreber (sprogarbejde) 5. klasse Dataforståelse og observationer Tilpasninger Fagtermer (naturfag) 7. klasse Perspektivering, formidling, Zoopilot Etologi Elev – elev (formidling)
”Jeg har lært fagord, som yngelpleje og avl”
”Chimpanser er i familie med os og kan slå koldbøtter”
Udførelse Plan for samtlige forløb Mål/delmål Antal undervisningsgange i Zoo Aktiviteter på skolen/i Zoo Målstyring, kontinuitet, perspektivering Elevrelationer til ansatte Faste undervisere i Zoo og på skolen Tydelighed Ditte
Refleksion De første erfaringer Resultater Perspektiver
Gode råd Aftal på ledelsesniveau Klarhed om økonomi og ressourcer Indgå formelt bindende aftale Faste lærerteams Tilstræb flerfaglighed Tilstræb udviklingstid på møder
”Sommer- fuglens farver smitter af, men dens vinger er stærke”
”Mimikry er et dyr, der ligner et farligt dyr”
Kontakt Marie Søborg Andersson, marie2860andersson@gmail.com Mikkel Broe, mib@zoo.dk Julie Hinsch, juh@zoo.dk Ditte Sofie Andersen, dsa@zoo.dk