Fra skoleelev til Zoopilot

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Lærerprofessionen.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
SØNDERMARKSSKOLEN.
Forældremøde X årgang.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Projektopgave klasse.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Hvad er en brugergrænseflade
Velkommen til Åbent Hus På Tietgen Handelsgymnasium
L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,
Velkommen til Åbent Hus På Tietgen Handelsgymnasium.
Social kompetence (arbejdstitel)
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Klasseledelse Lene Heckmann.
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Turboforløb i Københavns Kommune
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
NGG-INFO.
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Obligatorisk selvvalgt opgave
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fremtidens museumslandskab: Fokus, fornyelse og modet til at være unik Kulturarvsstyrelsens museumsmøde Nyborg 10. maj 2010 Klaus Majgaard.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Den åbne innovative folkeskole
KKU lederforum
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Mål og perspektiver for naturfagene
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Det handler om eleverne
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Velkommen til fagligt samspil
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Fra skoleelev til Zoopilot 1. billede

Erfaringer fra partnerskab Gadehaveskolen - Skoletjenesten Zoo

Marie Søborg Andersson, Gadehaveskolen Mikkel Broe, Skoletjenesten Zoo Ditte Sofie Andersen, Skoletjenesten Zoo Julie Hinsch, Skoletjenesten Zoo

Gadehaveskolen Høje Taastrup 45 lærere Ca. 500 elever Socialt belastet område Naturfaglig profilskole 2011

Den naturfaglige profil Science valgfag Naturfagskanon Faste årlige begivenheder Projekter med eksterne samarbejdspartnere

Skoletjenesten Zoo En afdeling i Skoletjenesten Underviser ca. 30.000 elever årligt Grundskole, ungdomsuddannelser, seminarier Levende dyr Naturfag, biologi, matematik, sprog, billedkunst Det typiske forløb er 45 eller 90 minutters varighed Undervisere er både studerende og færdiguddannede (biologi- eller læreruddannelse)

Zoo værdier Troværdighed, autenticitet, rollemodeller Rummelighed, dialog, plads, anerkendelse Kontrakt og klasseledelse, tydelighed, tekstnærhed Faglighed, udfordringer Fordybelse, fokus på det enkelte emne Perspektivering, refleksion Proces, didaktik, a-didaktik

Første skridt Henvendelse fra skolens ledelse Motiv Indledende møder Formel aftale Samlet lærerarrangement i Zoo motivationskaber perspektivering af faglige muligheder

”Jeg har lært at insekters skelet er udenpå”

”Sommer- fuglen har fuldstændig forvandling”

Planlægning Alle faglige indsatser blev aftalt og udviklet i samarbejde Flere fag medtænkt fra begyndelsen Alle 3., 5. og 7. klasser 3. klasse Den nære omverden Dyregrupper Nøglebegreber (sprogarbejde) 5. klasse Dataforståelse og observationer Tilpasninger Fagtermer (naturfag) 7. klasse Perspektivering, formidling, Zoopilot Etologi Elev – elev (formidling)

”Jeg har lært fagord, som yngelpleje og avl”

”Chimpanser er i familie med os og kan slå koldbøtter”

Udførelse Plan for samtlige forløb Mål/delmål Antal undervisningsgange i Zoo Aktiviteter på skolen/i Zoo Målstyring, kontinuitet, perspektivering Elevrelationer til ansatte Faste undervisere i Zoo og på skolen Tydelighed Ditte

Refleksion De første erfaringer Resultater Perspektiver

Gode råd Aftal på ledelsesniveau Klarhed om økonomi og ressourcer Indgå formelt bindende aftale Faste lærerteams Tilstræb flerfaglighed Tilstræb udviklingstid på møder

”Sommer- fuglens farver smitter af, men dens vinger er stærke”

”Mimikry er et dyr, der ligner et farligt dyr”

Kontakt Marie Søborg Andersson, marie2860andersson@gmail.com Mikkel Broe, mib@zoo.dk Julie Hinsch, juh@zoo.dk Ditte Sofie Andersen, dsa@zoo.dk