Valg af profillinjer Præsentation for forældre til 6. kl.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Ørestad Skoles værdier
Trivselspolitik på Løsning Skole
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Energi- & Vandværkstedet
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Et væksthus for børn og voksne
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Folkeskole-reformen August 2014.
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Udviklingsplaner Sønderborg
Jeg støtter barnet ved:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Informationsmøde onsdag 6. marts 2013 kl – Linjemodellen for skoleåret
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Forældremøde på Outrup Skole
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Rønde Skole Linje 10 Eleven i centrum -Et år med fokus på nutidens udfordringer til en afklaring om fremtiden.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Nye Profiler Profillinjer - muligheder og udfordringer Pilegårdsskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Udvikling af udskolingen Sortedamskolen Linjefagsudvalg Eva Susanne Lotte Oliver (Forældre) (Elever) (Lærer fra mellemtrinnet)
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Folkeskolereform 2014.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Årsplan – en kort en lang
Informationsmøde mandag d. 27. maj 2013
De seks bedste billeder fra gruppen
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Vision mission værdier handleplaner
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
10.Klassecenter Fr.havn 19/20 Velkomst Film
Unge & Rygning: Forældres rolle
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Valg af profillinjer Præsentation for forældre til 6. kl. 1. Velkomst og præsentation 2. Profillinjer – udskolingen på Pilegårdsskolen 3. Timefordeling (generelt om profildage) 4. Præsentation af de 4 linjer: Kommunikations- og medielinjen (M), Kroppen i centrum-linjen (K), Globus-linjen (G) og X-linjen(X) 5. Valgprocedure og tidsplan 6. Besøg de fire profillinjestande og stil evt. spørgsmål til elever, lærere, ledelse

Valg af profillinjer Målet med profillinjer i udskolingen: At øge elevernes motivation og engagement og skabe nye udfordringer og muligheder At give 6. klasse-eleverne mulighed for selv at foretage et valg og dermed præge deres skolegang At eleverne gennem deres valg opnår et større medansvar At eleverne indgår i nye sociale sammenhænge At skabe bedre rammer for såvel faglig som tværfaglig sammenhæng At bibringe klassen og skole/hjem-samarbejdet yderligere energi

Valg af profillinjer Valg af profillinjer Egne erfaringer Eleverne i nuværende profilklasser: ”man lærer på andre måder” - ”dejligt med en ny start” – ”jeg græd i starten, men så opdagede jeg, jeg havde fået nye og bedre venner” ”jeg ønskede ikke (…) som 1. prioritet, men det er blevet meget bedre, end jeg troede” Lærerne: ”elevernes motivation er blevet større i det faglige arbejde” ”et godt læringsmiljø (…) eleverne er meget mere engagerede og aktive” Profillinjer i sig selv løser ikke alt!

Valg af profillinjer Profillinjer Globus-linjen (G) Kommunikations- og medielinjen (M) X-linjen (den undersøgende og innovative linje) (X) Kroppen i centrum-linjen (K)

Valg af profillinjer Globus X-linjen Eksempler på skemaer T O F 1 Dan Bio Profildag Mad 2 3 Eng FK TyFr Mat 4 His 5 Idr 6 7 Lc Geo 7.x M T O F 1 FK Dan Profildag Mad 2 3 Eng TyFr Mat 4 His 5 Idr 6 7 Lc Geo Kommunikation Kroppen Her kommer timerne fra 7.m M T O F 1 Dan Bio Profildag Mad 2 3 Eng FK TyFr Mat 4 His 5 Idr 6 Geo 7 Lc

Valg af profillinjer Præsentation af de fire profillinjer Kommunikations- og medielinjen Kroppen i centrum-linjen Globus-linjen (den internationale linje) X-linjen (den undersøgende og innovative linje)

Valg af profillinjer Kommunikations- og medielinjen Vil du gerne kunne bruge forskellige værktøjer til at kommunikere med? Er du nysgerrig på, hvad der gemmer sig bag en reklame, en tekst, en film, et computerspil? Kan du tænke ud af boksen og få spændende ideer? Tør du være på eller vil du gerne lære at være på? Kan du lide at udtrykke dig gennem skrift, billeder og andre medier?

Valg af profillinjer Kort beskrivelse af linjen Kommunikations- og medielinjen Kort beskrivelse af linjen På kommunikations- og medielinjen vil du lære at forstå din egen rolle og dit eget ansvar i en verden, der boomer af medier. Du arbejder praktisk med forskellige kommunikationsformer og arbejder med bevidst at vælge dem til og fra. Du arbejder med at analysere, men også at producere. Du kommer til at kende forskellige it-værktøjer, der klæder dig på til at bruge forskellige it-programmer.

Valg af profillinjer Mulige undervisningsforløb Medieetik Kommunikations- og medielinjen Mulige undervisningsforløb Medieetik Computerspil – hvordan og hvorfor? Radio- og filmproduktion Medierne i samfundet Kunst og drama Skriv en brugermanual til et program

Valg af profillinjer Kommunikations- og medielinjen På kommunikations- og medielinjen arbejder vi bl.a. med It-værktøjskassen At kunne formidle og turde være på At undervise andre i at bruge forskellige værktøjer Sociale netværk, kunst, drama Billeder, musik og film

Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Valg af profillinjer Kroppen i centrum – linjen Kroppen centrum Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Valg af profillinjer Kroppen i centrum – linjen Kort beskrivelse af linjen På Kroppen i centrum - linjen bliver læring kombineret med fysisk aktivitet. Du vil bl.a. få større forståelse for sammenhængen mellem krop, kost, motion, natur og velvære. På profildagen vil du arbejde med fagene: idræt, biologi, madkundskab, dansk, matematik og historie. Kroppen centrum Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Valg af profillinjer Kroppen i centrum – linjen Mulige undervisningsforløb Styr på sundheden Friluftsliv og ”ude-skole” Teambuilding og samarbejdsøvelser Naturen under lup Test din krop og din krop-portofolio Kroppen i rummet Byen som undervisningsrum (Amager rundt, Dan Turells København) Kroppen Centrum Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Valg af profillinjer Kroppen i centrum – linjen Kroppen i centrum betyder, at du bliver en aktiv medspiller. du er med til at sætte skolen og dig selv i bevægelse. du skaber nye traditioner på Pilen via aktiviteter og konkurrencer. du bliver præsenteret for lokale sportsklubber og foreninger. du udfordrer dine grænser. du bliver bevidst om dit fysiologiske jeg. Kroppen Centrum Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

Globuslinjen ( den internationale linje) Valg af profillinjer Globuslinjen ( den internationale linje) Globus-linjen Kan du lide at bruge fremmedsprogene? Kan du lide net-kommunikation? Kan du lide at diskutere de ting, der sker i verden? Har du lyst til at være i kontakt med unge fra andre lande? Kan du lide at bruge fremmedsprogene? Kan du lide net-kommunikation? Kan du lide at diskutere de ting, der sker i verdenen? Har du lyst til at være i kontakt med unge fra andre lande?

Valg af profillinjer Kort beskrivelse af linjen Globus-linjen Kort beskrivelse af linjen På Globuslinjen vil du komme til: at arbejde med, hvordan man lever i andre lande. at bruge fremmedsprog i praksis, fx tale eller skrive med unge i andre lande. at lære dig selv at kende som ung i verden. at møde verden uden for skolen.

Valg af profillinjer Mulige undervisningsforløb Globus-linjen Mulige undervisningsforløb Internationalt samarbejde Kultur fra nær og fjern Al verdens mad og mennesker Storbyer Beskriv din hverdag Lav en film Dig som EU-borger

Valg af profillinjer Mulige emner Globus-linjen Dansk: Aviser & medier, store forfattere, den danske kulturarv i tekst, lyd og billede. Geo/his/sam/kri: EU-borger, FN, Danmark i verden, globalisering. Engelsk: Verdenssprog, amerikansk kultur. Tysk: Kulturer i Berlin, musik & film, tysk på globussen. Fransk: Ungdomskultur, fransk musik og film, Paris, fransk i verden.

X-linjen (den undersøgende og innovative linje) Valg af profillinjer X-linjen X-linjen (den undersøgende og innovative linje) X-står for det ukendte, for at undersøge og udforske verden, samfundet og dig selv – og for at finde løsninger på udfordringer.

X Valg af profillinjer Kort beskrivelse af linjen X-linjen Kort beskrivelse af linjen Du udforsker, undersøger, opdager og afprøver forskellige udfordringer. Undervisningen vil bære præg af, at dine tanker og ideer bliver omsat til handlinger i virkeligheden. Du kommer til at bruge din fantasi og kreativitet på nye måder. Du arbejder med projekter, der har fokus på at sætte noget i værk og skaber værdi for dig selv og for andre. Du vil udvikle dig fra at være deltager i et projekt og til at styre et projekt fra start til slut. X

Valg af profillinjer Arbejdsformer X-linjen Arbejdsformer Du arbejder ud fra den innovative tankegang, med kreativitet og ideer der skal omsættes til handling. Der arbejdes problemorienteret i flere større projekter. En del af undervisningen vil komme til at foregå rundt på hele skolen med eksperimenter i det fri/ ude i byen i samarbejde med lokalområdet.

Valg af profillinjer Mulige X-forløb i 7., 8. og 9. klasse X-linjen Mulige X-forløb i 7., 8. og 9. klasse Jagten på skyggen (projekt i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse) Projekt læsemakker (med Ældresagen) Juleevent i Tårnby kirke Magtmisbrug Stop op! – Tænk dig om

Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Kroppen centrum Kan du lide at bevæge dig? Øger bevægelse din koncentration? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i X

Valg af profillinjer Valgseddel til profillinje Afleveres til kontoret senest torsdag d. 9/4 Navn: __________________________ Nuværende klasse: _____________ Skriv 1, 2 og 3 ud for profillinjerne, så 1 er dit højeste ønske, 2 dit næsthøjeste osv. Du vil få svar skriftligt og mundtligt d. 22/5. _______Globus-linjen _______Kommunikations- og medielinjen _______X-linjen _______Kroppen i centrum-linjen Forældreunderskrift: _________________________________ Begrund dine valg her (skriv evt. videre på bagsiden):

Valg af profillinjer Tidsplan 29/1: Orienterende møde. februar: Evt. nye spørgsmål besvares fx ved lærerbesøg i 6.kl. 2/3-13/3: Elevsamtaler med klasselærer 16/3- 8/4: Skole/hjem-samtaler (elevplansamtaler) 9/4: Aflevering af ønsker om profillinjer (& valgfagsseddel) 22/4- 6/5: Drøftelse om klassedannelse (klasselærere i 6.kl., ”trivsels”-lærere og ledelse m.fl.) 11/5- 20/5: Evt. samtaler med elever+forældre, hvor 3. prioritet er aktuel 22/5: Besked til elever og forældre om profillinje og klasselærere (mundtligt og skriftligt) 26/5: Morgenmad i de nye profilklasser kl.8.15-9 + klassefoto tages august: Orienterende forældremøde i hver 7. klasse august/sept.: Lejrskole (hhv. uge 36 og uge 37)

Valg af profillinjer Andres erfaringer* At elevernes mulighed for at foretage eget valg efter 6.kl. har en positiv indflydelse på deres skolegang eleverne oplever, at de tages alvorligt i forhold til styrkeområder, interesser – og har medindflydelse. Det fremmer det gode læringsmiljø og styrker elevernes faglige kompetencer, at der undervises med profillinjer i udskolingen eleverne kan nu i højere grad se en mening med skolearbejdet *www.pædagogisk.dk

Valg af profillinjer De nye 7.klasser – skoleåret 14/15: pr. 23/6: 89 elever, 37 drenge og 52 piger Globus (G): 23 elever (9 drenge og 14 piger) Komm. (M): 24 elever (7 drenge og 17 piger) X (X): 23 elever (12 drenge og 11 piger) Kroppen (K): 19 elever (9 drenge og 10 piger) I 6.abcd fik 64 deres 1. prioritet, 24 deres 2. prioritet, 1 sin 3. prioritet