Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye Profiler Profillinjer - muligheder og udfordringer Pilegårdsskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye Profiler Profillinjer - muligheder og udfordringer Pilegårdsskolen"— Præsentationens transcript:

1 Nye Profiler Profillinjer - muligheder og udfordringer Pilegårdsskolen
Caroline Lund Maria Bruun-Jensen Pilegårdsskolen

2 Nye Profiler Profillinjer – muligheder og udfordringer
1. Velkomst og præsentation 2. Profillinjer, idé og målsætning 3. Valgprocedure 4. Timefordeling 5. Præsentation af Kroppen i centrum-linjen 6. Muligheder og udfordringer 7. Afrunding og spørgsmål

3 Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden?
Nye Profiler Kroppen centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i X

4 Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden?
Nye Profiler X Kroppen centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i De samme fag De samme fagmål De samme afgangsprøver De samme muligheder i forhold til uddannelsesforløb INGEN NIVEAUDELING

5 Nye Profiler Målet med profillinjer i udskolingen:
At øge elevernes motivation og engagement og skabe nye udfordringer og muligheder At give 6. klasse-eleverne mulighed for selv at foretage et valg og dermed præge deres skolegang At eleverne gennem deres valg opnår et større medansvar At eleverne indgår i nye sociale sammenhænge At skabe bedre rammer for såvel faglig som tværfaglig sammenhæng At bibringe klassen og skole/hjem-samarbejdet yderligere energi

6 Nye Profiler Profillinjer Globus-linjen (international linje)
Kommunikations- og medielinjen X-linjen (innovations- og naturfaglig linje) Kroppen i centrum-linjen

7 Nye profiler Valgseddel til profillinje
Afleveres til kontoret senest d. 12/4 Navn: __________________________ Nuværende klasse: _____________ Skriv 1, 2 og 3 ud for profillinjerne, så 1 er dit højeste ønske, 2 dit næsthøjeste osv. Du vil få svar skriftligt og mundtligt d. 25/5. _______Globus-linjen _______Kommunikations- og medielinjen _______X-linjen _______Kroppen i centrum-linjen Forældreunderskrift: _________________________________ Begrund dine valg her (skriv evt. videre på bagsiden):

8 Nye Profiler De nye klasser – skoleåret 11/12:
99 elever, 6.klassetrin, 45 drenge og 54 piger Globus (g): 24 elever (9 drenge og 15 piger) 20 med 1. prioritet 4 med 2. prioritet Komm. (m): 26 elever (10 drenge og 16 piger) 26 med 1. prio. X (x): 26 elever (17 drenge og 9 piger) 23 med 1. prio. 3 med 2. prio Kroppen (k): 23 elever (9 drenge og 14 piger) 18 med 1. prio. 5 med 2. prio.

9 Nye Profiler Globus X-linjen Eksempler på skemaer Kommunikation
Kroppen Her kommer timerne fra

10 Nye Profiler

11 Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden?
Nye Profiler Kroppen i centrum – linjen Kroppen centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

12 Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden?
Nye Profiler Kroppen i centrum – linjen Kort beskrivelse af linjen På Kroppen i centrum - linjen får du mulighed for at kombinere læring med fysisk aktivitet Du vil opnå forståelse for sammenhængen mellem kost, motion, natur og velvære På profildagen vil du arbejde med fagene: idræt, biologi, hjemkundskab, dansk, matematik og historie Kroppen Centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

13 Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden?
Nye Profiler Kroppen i centrum – linjen Kroppen i centrum betyder, at du bliver en aktiv medspiller. du er med til at sætte skolen i bevægelse. du skaber nye traditioner på Pilen via aktiviteter og konkurrencer. du kommer på ekskursioner i nærmiljøet. du bliver præsenteret for lokale sportsklubber og foreninger. Kroppen Centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

14 Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden?
Nye Profiler Kroppen i centrum – linjen Mulige undervisningsforløb Matematik i skoven Forfatterskabsrace og genreløb Friluftsliv Historie-orienteringsløb og byvandring Teambuilding og samarbejdsøvelser Styr på sundheden Naturen under lup Målinger og forsøg Kroppen Centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

15 Nye Profiler Profildage 7.K Skemaperiode 3 2011/12 uge dato
Emne/aktivitet Lærerbesætning Bemærkninger Logbog/ evaluering 3 18/1 Biologi Bevægelsesgrammatik osk: clu: 4 25/1 Idræt i nærområdet clu: cje: 5 1/2 Projektuge UEA - et job i Tårnby osk: Caroline + Maria 6 8/2 Stjerneløb osk: mbj: Magnus N + Tobias 8 22/2 DJEEO Sara + Maja 9 29/2 Henry Heerup Heerup Museum Vi cykler Thomas + Oliver 10 7/3 Kroppen i skoven mbj: Kongelunden Celine + Helena 11 14/3 Hjemkundskab Casper + Andreas J 12 21/3 Fugletur på Fælleden Patrick + Julie

16 Nye profiler Muligheder Tværfaglighed
Undervisningstilbud/ ekskursioner Nyt fagsyn Motivation og engagement Arbejdsglæde

17 Nye profiler Udfordringer Klassens sociale liv
Klarlægning af elevernes faglighed Rammer og tid til planlægning af undervisning Finde en fælles rød tråd for teamet/undervisning Fastholde ejerskab Planlægning af undervisning - bryde indgroede vaner

18 ROM BLEV IKKE BYGGET PÅ EN DAG!
Nye profiler ROM BLEV IKKE BYGGET PÅ EN DAG!

19

20 Nye profiler Tidsplan 31/1: Orienterende møde. Her udleveres
- informationsark om profillinjerne & tidsplan - valgseddel for profillinje Februar: Evt. nye spørgsmål besvares ved besøg i 6.kl. Evt. på besøg i 7.gmxk 27/2-16/3: Elevsamtaler med klasselærer 19/3-20/4: Skole/hjem-samtaler (elevplansamtaler) 12/4: Aflevering af ønsker om profillinjer (sammen med kor og valgfag) 23/4-10/5: Lærerdrøftelse om klassedannelse (klasselærere i 6. klasserne, AKT-lærere og ledelse) 14/5-23/5: Evt. samtaler med elever og forældre, hvor 3. prioritering er aktuel 25/5: Besked til elever og forældre om profillinje og klasselærer August: Forældrearrangement/forældremøde i 7. klasserne September: Lejrskole/overnatning

21

22 X-linjen (innovations- og naturfaglig linje)
Nye Profiler X-linjen X-linjen (innovations- og naturfaglig linje) X- for Xplorer X- for det ukendte X- for Xperiment X

23 X Nye Profiler Kort beskrivelse af linjen
X-linjen Kort beskrivelse af linjen Du udforsker, eksperimenterer, opdager og afprøver sammenhænge. Du kommer til at lave forsøg, bl.a. med de måleinstrumenter som du kender fra natur/teknik. Du arbejder med fysik/kemi, biologi, geografi og matematik i praksis samt andre skolefag. Du oplever, at fagene smelter sammen. X

24 X Nye Profiler Arbejdsformer
X-linjen Arbejdsformer Du kommer til at bruge moderne teknologi, når vi drager på tur og undersøger verden. En del af undervisningen vil komme til at foregå rundt på hele skolen i samspil med naturen med eksperimenter i et laboratorium i det fri / ude i byen. X

25 X Nye Profiler Mulige X-forløb i 7., 8. og 9. klasse Klima-agenterne
X-linjen Mulige X-forløb i 7., 8. og 9. klasse Klima-agenterne Katastrofer Biotoper Robotter Sundhed Amager Rejsen til en ø Astronomi Globale pizza Genmanipulering DNA – profilering CSI X


Download ppt "Nye Profiler Profillinjer - muligheder og udfordringer Pilegårdsskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google