Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Den Danske Kvalitetsmodel
Porteføljestyring
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Teststrategi Engrosmodellen
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Landsorganisationen i Danmark Rapport fra Udvalget om modvirkning af social dumping Dansk Forening for Arbejdsret den 22. november 2012 v/Stephan Agger.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Cuneco – en del af bips.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Merlivs seminar 27. August 2008
Teststrategi Engrosmodellen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Deltagerstyret undervisning
At udforske sin egen praksis
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Philosophy Uredelighed og videnskabelig kultur Klemens Kappel Division of Philosophy Institut of Media, Cognition and Communication University of Copenhagen.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Kodeks for offentlig topledelse
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Evaluering - metoder og værktøjer -
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Infinit InteresseIInnovationsgruppen Infinit & Software Test Arne Skou, CISS.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
 Aarhus Universitet Workshop med hovedområderne.
Situationsbestemt metodevalg
Systemudviklingsstrategier
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet:
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Byggeriets eksperimentarium. Byggeriets Experimentarium skal være et testmiljø og videncenter, hvor nye processer og værktøjer kan afprøves og evalueres.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
SUF - gevinstrealisering
digitaliseringsstrategi
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Præsentationens transcript:

Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University

Casen (1) Et Software Process Improvement-projekt Involverede: Samarbejde mellem forskere fra universiteter og teknologiske institutter, og praktikere fra fire softwareorganisationer Varighed: 3 år ( ) Budget: 4 millioner US$, finansieret halvt af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, og halvt sponsoreret af de deltagende organisationer.

Casen (2) Formål – industrirelateret: At systematisere SPI-viden Udvikle SPI-modeller Udvikle frameworks til at håndtere, organisere og implementere SPI- aktiviteter Kommunikere og offentliggøre viden om SPI Alt sammen til brug i danske virksomheder. Formål – forskningsrelateret: At lære, hvordan man i en virksomhed kan: Identificere og måle på forbedring af systemudviklingsprocesser (evaluering) Modellere systemudviklingsprocesser (modellering) Håndtere, organisere og udføre procesoptimeringstiltag (optimering) Organisation: Forskningsgrupper med mellem 3-7 praktikere og 3-4 forskere

Mål for forskningen (1) (Optimering – Understøttelse – Forståelse) Formål: At evaluere nuværende systemudviklingspraksis ift. generelle ”normer”.

Mål for forskningen (2) (Optimering – Understøttelse – Forståelse) Problemdiagnosticering: Benyttet for at finde aktørernes mening om kritiske problemer i nuværende praksis Rapporter over fejl: Analyseret for at finde mønstre af problematisk adfærd Målinger: Implementeret for at lære om effekten af optimeringstiltagene Forskellig fokus: Fortolkning af diagnosticeringspraksis (forståelse)  Retningslinjer for yderligere SPI- indsatser (understøttelse). Specifikke idéer om diagnosticeringspraksis (understøttelse)  Anvendelse i diagnosticeringspraksis (optimering)  Evaluering på dette grundlag (forståelse)  Førte til udvikling af et framework til udvælgelse af diagnosticerings- strategier.

Tilgange til forskningen (1) (Aktionsforskning – Eksperimenter – Praksisstudier) SPI-projektet: Organiseret som aktionsforskning  understøttelse af samarbejde mellem praktiker og forskere. Suppleret med eksperimenter og praksisstudier  opnåelse af et mere komplet og solidt fundament for forskningsresultaterne. Manglen på struktur af resultaterne blev dermed undgået.

Tilgange til forskningen (2) (Aktionsforskning – Eksperimenter – Praksisstudier) Benytter samtlige tre tilgange: Aktionsforskning: Gennem lokale forskningsgrupper – Deres dagsordner reflekterer de lokale SPI-tiltag. – De fungerer som et forum til evaluering af SPI-fremgangsmåder. Felteksperimenter: Som dedikerede forskningstiltag i omgivelserne. Praksisstudier: For at lære om udvalgte SPI-fremgangsmåder og deres påvirkning på organisationen.  En kombineret tilgang til forskningen.

Eksempler på tiltag Udfordring: Manglende engagement hos udviklere mht. procesoptimeringer Løsning: I stedet for vurderinger af problemer baseret på modeller blev teknikker til problemdiagnosticering benyttet. Udfordring: Manglende frameworks og værktøjer til understøttelse af risicihåndtering. Løsning: Et dedikeret værktøj til dette blev udviklet, baseret på en kombination af erfaring fra organisationen og indsigt i SPI-litteraturen. Udfordring: Krav til ekstra opmærksomhed hos enkelte hændelser i løbet af projektet. Løsning: Fokuseret studie af disse hændelser baseret på projektplaner, mødereferater og –optagelser, workshops, osv.  Forskellige forskningstilgange benyttes og kombineres indenfor det større SPI- projekt.

Konklusioner ”Bekymringer” bør separeres ud ved at organisere samarbejdet som et løst koblet system af interagerende agendaer. Samarbejdet mellem forskere og praktikere bør baseres på en cyklus af forståelse, understøttelse og optimering af fremgangsmåden. Studier af fremgangsmåder indeholdende samarbejde bør kombinere aktionsforskning, eksperimenter og praksisstudier. Dokumentationssystemer til understøttelse af praksisstudier bør etableres ved denne form for projekter.