Digitale medier: formidling og design 8. marts 2007 Medieanalyse og eksamens- workshop.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Videnskabsteori og faglige metoder
Progression i de større skriftlige opgaver:
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Videnskabsteori og faglige metoder
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Metode i AT Religion.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Fra formel til funktionel undervisning
Medier og kommunikation
Humaniora.
Hermeneutik og strukturalisme
Medier og kommunikation VI
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Videndannelse og- medier
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Sociologi – Individ og samfund
Videnskabsteori og faglige metoder
Børnelitteraturen – genrer og æstetik
Sara Mosberg Iversen, MA Opsamling I Medier og Kommunikation, F2005.
Æstetiske læreprocesser
Skrivning i fremmedsprog Faglighed og skriftlighed SDU, 22. marts 2012 Karen Sonne Jakobsen, Roskilde Universitet.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Praktisk om opgave og oplæg
INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Litterære tilgange og metoder
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.

Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Disposition.
Et udsnit af et undervisningsforløb
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Reflektion over jeres egen praksis
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Udvikling af fiktionskompetence
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og Kommunikation, F2005
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Internettets historie...
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.
Medier og kommunikation VII Populærkultur. Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde: Gruppe 3, 12 og 11 Eksamen Forelæsning Fremlæggelse af gruppearbejde:
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Narratologi og yada yada 1.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Modul 2.
Titel – Forfatter - Årstal
Engelskfagets metoder
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
Præsentationens transcript:

Digitale medier: formidling og design 8. marts 2007 Medieanalyse og eksamens- workshop

Program –Kvalitativ metode (resume) –Medieanalyse –Workshop om eksamensemner

Analyse Den vellykkede analyse identificerer det særlige ved et værk uden at tabe helheden af syne Analysen afhænger af et vellykket samspil mellem –optik, –positionering og –perspektivering, som leder til –selvrefleksion

Blooms taksonomi Diskussion og refleksion Syntese Analyse Simpel anvendelse af terminologi Forståelse Viden

Den hermeneutiske cirkel Friedrich Schleiermacher ( ) Enkeltheder forstås i lyset af helheden og omvendt Disse to niveauer kan principielt ikke adskilles og gøres til genstand for selvstændig analyse

Mødet mellem værk og læser To bevidstheder –forfatteren –læseren Tre tider –forfatterens –værkets –læserens

Forståelse og tolkning Forfatterens og læserens forståelseshorisont skal overlappe for at teksten kan forstås Læseren har ikke frit løb for alternative tolkninger af teksten Eco, U. (1979). The Role of the Reader. Bloomington: Indiana University Press. Eco, U. (1990). The Limits of Interpretation. Bloomington: Indiana University Press.

Ferdinand de Saussure og strukturalismen Tegnet –signifiant (det betegnede) –signifier (det betegnende) Forbindelsen er arbitrær og konventionel System –Langue: Sproget som system –Paradigmatisk anskuelse Anvendelse –Parole: Sprogbrugen –Syntagmatisk anskuelse

Betydning Den denotative betydning = ordbogsbetydning Den konnotative betydning = antydninger/ medbetydninger

Strukturalistisk narratologi Aktantmodellen (sommerfuglemodellen) Transportakse Projektakse Konfliktakse Giver ObjektModtager Hjælper SubjektModstander

Fortællertyper Subjektiv fortæller (som sig selv) Personlig fortæller (om sig selv) Alvidende fortæller (om alt) Registrerende fortæller (om det hun ser) Synsvinkelbrud (om det hun logisk ikke kan se)

Videnspositioner Fortæller ved mere end publikum og karaktererne (forudsigelse, drilleri) Fortæller og publikum ved mere end karaktererne (slapstick, tragedie) Fortæller og karakterer ved mere end publikum (suspense)

Genre En konvention, som sammenknytter producent og publikum gennem fælles forventninger til værket (eks. genrefilm som western, krimi) Udgør et semantisk/ syntaktisk system (et ”byggesæt”) Genrer udvikler sig bl.a. ved stilistiske eksperimenter (film noir, Sin City), genreblanding (Blade Runner) og genrebrud (Brokeback Mountain)

Julia Kristevas intertekstualitetsbegreb [A] literary text is not an isolated phenomenon but is made up of a mosaic of quotations and […] any text is the ’absorption and transformation of another’ Skelner mellem –det symbolske (leksikalsk betydning) –det semiotiske (det fortrængte, førbevidste oplevelsesunivers) –det poetiske (hvor det semiotiske dukker op og forstyrrer det symbolske) Cuddon, J. A. (1992). The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory (3rd ed.). London: Penguin.

John Fiskes intertekstualitetsbegreb Horisontal intertekstualitet (tekster, som refererer, citerer eller hentyder til andre primærtekster) Vertikal intertekstualitet –sekundærtekster (kritik, anmeldelser, journalistik) –tertiære tekster (modtagernes ytringer om primær- og sekundær- teksterne)

Dekonstruktion Derrida: Læsninger af læsninger, som tilsammen udgør værkets tekstur Værket er virkeligheden, det afspejler eller skjuler ikke virkeligheden En dekonstruktiv tilgang indebærer, at tekstens egen autoritet nedbrydes for at give plads til alternative læsninger

Første fase: kritisk teori Rødder i Frankfurterskolen (Adorno, Horkheimer, Benjamin mfl.) To primære kritikker –sammenhængen mellem økonomisk besiddelse, politisk magt og kulturel indflydelse (eks. amerikansk politik) –mediernes magt (som overtalelsesmiddel for den herskende ideologi)

Første fase, forts. Kulturel materialisme Bløder sondringen mellem basis og overbygning op, så kunst, litteratur og medier findes begge steder Historisk forståelse af kulturelle processer –Residual kultur oppositionelle alternative –Dominerende kultur –Emergent kultur oppositionelle alternative

Anden fase: Postmodernisme Det postmoderne –en historisk og kulturel epoke (cf. Giddens’ senmoderne) Postmodernisme –den postmoderne æstetik, kultur og tidsånd en selviscenesættende og eklektisk form for kopiering (Jameson) et ”kulturelt nulpunkt” (Lyotard) Postmoderne teori og filosofi –tabet af de store fortællinger (Lyotard) –overflade og simulering (Baudrillard)

Tredje fase: kultur- og identitetsorientering Kulturstudier –feminisme –diskursanalyse (Foucault)

Medier Mediekonvergens –indholdskonvergens –æstetisk konvergens –mmm Remediering –immediacy (sløre konstruktionen, cf. continuity editing) –hypermediering (flere medier i samme univers, fokus på mediering)

Værkanalyse 1.Værkintern beskrivelse 2.Komposition 3.Tematik 4.Konklusion 5.Værkeksterne overvejelser 6.Samlet vurdering, metarefleksion

Mulige opgavestrategier Institutionsanalyse –juridisk –økonomisk Indholdsanalyse –fiktion –fakta Deltagerforskning (tidl. receptionsanalyse) –individer –fællesskaber Historieskrivning –institution, f.eks. public service –indhold, f.eks. genre –deltagelse, f.eks. ungdomskultur