Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Et udsnit af et undervisningsforløb

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Et udsnit af et undervisningsforløb"— Præsentationens transcript:

1 Et udsnit af et undervisningsforløb
Hvid Mands Byrde Et udsnit af et undervisningsforløb Lars Eskesen Latin, græsk, oldtidskundskab og engelsk Odder Gymnasium

2 Y’Ain’t Ma Brutha, Y’Is Heavy
Beskriv billedet … det giver mening senere - tror jeg …

3 Postcolonialism, India and Great Britain
Lektion Materiale Kompetencekrav, taksonomi og formål 1. India – Land of Contrasts (Background materials) Key concepts and accounting for contents 2. Suttee Accounting for contents and composition 3. The Mark of Vishnu (Short story) Literary analysis, characterisation and binary oppositions 4. Good Advice is Rarer than Rubies Postcolonial Criticism (Background materials and short story) The Subaltern, The Other, Postcolonial criticism and gender 5. The Weed Literary interpretation: Traditions and conservatism, Modernity and innovation – warped identities 6. Another Community The Partition of India 7. Castes (Discussing article, The Economist) Conflicted cultural modes and norms and non-fiction analytical tools (the rhetorical pentagram, non-fiction news articles) 8. The White Man’s Burden (Poem) Genre and convention: Comprehension + Analysis of means of poetic expression. Prying out the contents.

4 The White Man’s Burden Lektie
Læs: The White Man’s Burden (læs kun den strofe i detaljer, som din gruppe skal behandle, resten læses ekstensivt): Du skal udfylde vokabularlisten med de ord, der allerede er skrevet op og tilføje andre, du er i tvivl om. Sekvens Materiale og formål Arbejdsform Webquest. Undersøg: 1) digtets kontekst, 2) dets modtagelse: Hvordan var reaktionerne over det?, 3) digtets kolonisyn Produktkrav: 1) Lav et fact sheet, 2) Find kernebegreber. Målet er at forstå digtet og dets reception Pararbejde Undersøg digtets poetiske virkemidler i din strofe. Fokusér på: 1) lydlig-fonetiske virkemidler (allitteration …), 2) ordstilling (figurer …), 3) ordvalg. Målet er at kunne undervise i strofens form og indhold Gruppearbejde (Literary devices) Forbered gruppeoplæg (5-10 min) om din gruppes strofe: Oplægget bør komme ind på strofens kolonisyn, poetiske virkemidler, ordvalg: Alt bør skrives og dokumenteres med tekstcitater. Gruppearbejde om oplæg (benspændet viser sig at være et online screencast-oplæg: S-O-M) Instruks over den kommende lektions forløb og brugen af screencasts + lektie

5 Good Advice is Rarer than Rubies
Overvej andre måder at organisere en læsning af The White Man’s Burden Hvilke didaktiske overvejelser opfatter du som særligt vigtige? ?

6 Afkodning – kort fortalt
Perioder De litterære, historiske og kulturelle perioders samspil Hermeneutik Strukturalisme Nykritik Dekonstruktion Feminisme Litterære/kritiske strømninger overhovedet Tekstafkodning Stilistik Metoder og kritisk tradition Lydlig-fonetisk Vokabular Sætningskon-struktion Retorisk (figurer og troper) Metaforik Topik Komposition Narrativ Genre og genre-konven-tion Fik-/faktion og ikke-fiktion Klassiske genrer og konventioner: Poesi og prosa (epik, lyrik, historie, filosofi osv.)


Download ppt "Et udsnit af et undervisningsforløb"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google