Dialogisk retorik, web 2.0 og politisk kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Caseoplæg om Facebook.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
LinkedIn Intro.
Flickr.com – online billeddeling
7. undervisningsgang den
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Digitale medier og mobning
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Elevernes digitale dannelse
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Formularer (Access, del 3)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Om feedback og tilbagemeldinger
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Relationer – børn og voksne
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Vejlederens kommunikation
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Børn og unges sociale liv online
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
RETORIK I WEB 2.0 TIDSALDEREN
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
VELKOMMEN TIL DIGITAL RETORIK EFTERÅR 2008!. “rhetorical communication is the primary tool with which we influence and control the thoughts and actions.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Præsentationens transcript:

Dialogisk retorik, web 2.0 og politisk kommunikation 11.04.2008 Dialogisk retorik, web 2.0 og politisk kommunikation Digital Retorik, IT Universitetet,forår 2008

PROGRAM Lidt om analyse / Lisbeth Noget om metode /Natascha oplæg Lisbeth: politisk komm & web 2.0 øvelser: feedback på problemformulering internt i grupperne, kort oplæg til hvordan her i lokalet v/ Lisbeth 13.00

PRAKTISK BLOG: Zot. Netto. Barthes. Slides. Præsentationsgrupper: send slides til Natascha Næste uge: FERIE! 25.4.: Gæsteforelæsning Susana Tosca

DIGITAL RETORISK ANALYSE tilgængelighed, lagring, dynamisk tekst, link-struktur, social interaktion, brugers tilgang til og kontrol med tekst, mulighed for tilføjelse og påvirkning af tekst., website fremfor enkelt tekst, computer som værktøj, medie, social actor digital medie +/- brug af/relation mlm. verbalsprog, lyd, stillbilleder, levende billeder, grafik/figurer modalitet det retoriske artefakt (website, DVD, mobil app. osv) medie: medie forstået som den platform, fysiske kanal indholdet formidles igennem (derfor ikke multimedier Modalitet: indholdstypen..det semiotiske system der trækkes på retoriske virkemidler appelformer, stilistik (f.eks. verbale og visuelle figurer og troper), disposition SITUATION/RETOR strategisk kommunikationsintention der har ført til konstruktion af artefaktet, f.eks ønske om branding, persuasion Ide: Klastrup, 2008

DIGITAL RETORISK ANALYSE Virkemiddel Modalitet Ethos Pathos Logos Stilistik (f,eks. figurer, troper, org.) Hypertekst-struktur (mønstre, lagdeling) Grad af kontrol m artefakt Layout, præsentation & koherens Verbalsprog (talt, skrevet) Lyd (f.eks. musik, reallyd, effektlyd) Stillbilled (f.eks. foto, maleri, skitse) Levende billeder (film, video/tv, animation) Grafik/figurer (tabeller, statistik, 3D-figurer osv) Simulation (spil, verden, avatar) relation mlm objekter, hvordan skaber sitet oversigt over indholdet, hvordan skabes der sammenhæng mlm sider? interfacemetafor, menutype, ikoner, knapper, sitemaps osv Kontrol/interaktivitet: Fra navigation (rækkefølge), personlig tilpasning, over manipulation af objekter på skærmen, kommunikation m afsender (i form af data, mail osv), til tilføjelser (rating, kommentarer, upload af indhold), social interaktion med andre brugere, udvidelse (af f.eks. sider og funktioner) Tid Rum Tid /rum

WEB 2.0 og POLITISK KOMMUNIKATION: DIALOGISK RETORIK? Retors/den strategiske kommunikatørs udfordringer miste kontrol over komm.situationen? nødvendigt at bevæge sig uden for sit ”home turf”? hvordan ”nurse” dialog og relation? (fra afsender/taler til værtsrolle?) Teoretiske og begrebsmæssige udfordringer - nyt retorbegreb (vært? kurator?) - nyt ethos-begreb (situationens ethos, bruger-genereret ethos, kollaborativ ethos? det ”ikke-medieredes” troværdighed) Pseudo-position eller reelt greb? Monolog forklædt som dialog? Anledning til en ny form for tale? (pathosappel gennem simuleret intimsfærediskurs?) ikke-medieret: hvis publikum savner en gatekeeper, kan det ufiltrerede give indtryk at politiker ikke har manipuleret med indholdet!!

Valgkampen 2007: gennembrud for de sociale medier Kilde: Klastrup, 2008

valgkamp som krise/eventkommunikation politikere skal nå klart defineret mål på begrænset tid (... med ekstra midler) ...og de har en timepacet historie at fortælle borgere særlig midlertidig interesse for emnet .... og særligt behov for at afklare egen holdning

brugs af blogs i valgkampen /historisk 2005: ca 52 politikere blogger = 5% af opstillede kandidater

kommunikere TIL, ikke MED 2005 fund “Our study showed that the political blog mixed three modes or genres of communication: political commentary, travelogue and personal diary. All blogs included personal diary writing, but 1/3 of the blogs primarily took the form of political commentary, while 2/3 of the blogs mainly took the form of travelogues. Judging from the content, a common function of the Danish political blog was to cover the election campaign from the politician’s own point of view.” kommunikere TIL, ikke MED (Klastrup & Svejgaard Pedersen: ”Blogging for Election”, 2006)

2005 fund Ud af 52 blogs, havde kun 16 (ca. 1/3) implementeret kommentar funktion, og 6 havde ingen kommentarer I slutningen af perioden manglen på kommentarfunktion skyldtes ifølge dem selv mangel på ressourcer eller mangel på kendskab til teknologien 4 blog havde mellem 44 og 850 kommentarer, det var enten blogs af kendte politikere eller gruppeblogs

2006 kun 14 (27%) af de politikere, der bloggede under valgkampen, blogger stadig

Blogvæksten i DK [100 mill+ blogs worldwide] Kilde: Stefan Bøgh Andersen, Overskrift.dk

Urban 22.maj 2006

den danske blogosfære 2000: 8 blogs 2001: 42 blogs .... 2004: blogs bliver omtalt i de ”gamle” medier, første ”burst”? 2006: eksplosiv stigning: fra ca 6500 til 25000 feeds (heraf ca 85% blogs) på overskrift.dk 2008: overskrift.dk lister 80.000+ blogs & feeds (seneste tal: +2% af den danske befolkning blogger...)

blogtjek 2007 Præferencer (type læst) Faglige: 637 Politiske: 267 Personlige: 2289 Andet: 358

Blog-aktivitet for alle blogs Grafen viser antallet af blog-indlæg fra alle danske blogs i perioden 1. oktober til 6. november. Bemærk det lavere antal blog-indlæg i weekenderne. Kilde: Overskrift.dk

Blog-aktivitet for politikerblogs (valgkampen som situation - persuasion?!!) Grafen viser antallet af blog-indlæg fra danske politikeres blogs (ca. 200 stk) blogs i perioden 1. oktober til 6. november. Bemærk den øgede aktivitet begyndende ved valgudskrivelsen d. 24. oktober. Kilde: Overskrift.dk

fund 2007 ca 243 politikere bloggede (af 808 = ca 30%) professionelle blogværktøjer og kodekser næsten alle spidskandidater bloggede (lidt) aviserne bruger polbloggere (Politiken, Kristelig Dagblad, Urban, ”Stiften”, Avisen.dk) kommentarfunktion udbredt meget få gruppeblogs

2007 A: 35 bloggere B: 38 bloggere C: 32 bloggere F: 52 bloggere K: 11 bloggere O: 6 bloggere V: 39 bloggere Y: 23 bloggere Ø: 8 bloggere Antal siddende kandidater, der bloggede: 70 (ca 29%) Antal nyopstillede kandidater, der bloggede: 171 (ca 71%)

typer af blogs & indlæg politiske ”statements” blogs 27% valgkamps/kampagnedagbøger 21% politiske ”statements” blogs 27% politiske personlige blogs 52% [beregnet ud fra grovsortering af 238 blogs] samlet antal indlæg: ca 2326 gennemsnitligt antal indlæg pr. politiker: 9,5 range af indlæg 1-69

”statement” blog

”statement” blog

kampagnedagbog

kampagnedagbog http://socialdemokraterne.dk/A-Mette%20Gjerskov-Dagen-i-dag-default.aspx?site=mettegjerskov&func=article.view&id=202835

kampagnedagbog

kampagnedagbog(intim) Louise Schack Elholm, Venstre ”nybagt kandidat og mor”

Personlig politisk

Personlig politisk (?) alle kneb tages i brug! gratis biftur– 02.11

Mest aktive polbloggere Antal indlæg Benny Engelbrecht (S) 69 Jette Plesner Dali's side (DF) 65 Ellen Trane Nørby (V) 52 Leif Olsen - SF Bornholm (SF) 44 Bjarne Nederby Jessen (V) 42 Kamal Qureshi, (SF) 35 Daniel Nyboe Andersen (B) 34 BalderSF (SF) Morten Dreyer (B) 30 Anders Basbøll (V) (2 siddende, 8 opstillede)

Spidskandidaterne mest populære? typ IL ialt Komm ialt IL m flest komm IL u komm Sted Helle TS PB 4 726 252 P Margrethe V 23 148 3 Bendt B 9 203 59 Villy Søvndal PP 16 531 73 A (Po) Bodil Kornbek 8 71 20 Peter Skaarup 112 62 A Anders FR 164 87 E Naser Khader 8 (?) 53 U Johanne S-N 17 90 14 2 A (DR)

Kommentarmønstre Samlet antal kommentarer: ca 5833 blogs m. 800-100 komm: 11 blogs m. 50-100 komm: 17 blogs m. 25-49 komm: 19 blogs m. 10-25 komm: 38 blogs m. 5-9 komm: 25 blogs m. 1-5 komm: 51 blogs m 0 komm: 54 blogs uden kommentarfunktion: ca 21 (ca 9%) (2005: ca 66%)

Kommentartyper Bendt Bendtsens blog 34

Kommentartyper

kommentartyper: fan / ”min historie”

”I’m listening” ”Det er OK”

Kommentar til blogindlæg fra Brian Mikkelsen, ” Hvornår vælger Ny Alliance side?”, 59 kommentarer

Kommentarmønstre kommentarer ikke nødvendigvis for at få dialog, men relationsskabelse (”hør mig/jeg er glad for du kan høre mig”) indlæg genererer kommentarer hvis (foreløbig analyse) kendte kandidater (på avis) valgkampsstart klart politisk spørgsmål/emne metadiskussion intern diskussion mlm uenige parter hvis skribent kommenterer, mere aktivitet

....det er her Bakhtin kommer ind heteroglossia (mange stemmer, eller diskurser taler imod/med hinanden) romanen kendetegnet ved denne multiplicitet, dialog mellem stemmer (socio-ideologiske) – en hybrid af disse (NB! analytisk greb) stjæler også ”stemme” fra forskellige diskurstyper (genrer): videnskabelig, dagbog, episk osv sproget i sig selv er altid dialogisk, i samtale m hvad der er sagt før og vil blive sagt (intertekstualitet) politisk retorik handler i høj grad om at tale om hvad der allerede er blevet sagt (om sproget) tænkt eksempel: københavnerromaner lader en karakter være Hellerup-dame, der taler på en bestemt måde; anden karakter kommer fra Nørrebro. Fortællers stemme en helt tredje. reelt eksempel: Frk. Smillas fornemmelse fra sne: blanding af thrillerdiskurt og videnskabelig diskurs bloggen er en interessant manifestation af heteroglossia!!

Blogbrug 2007 Mine hypoteser: stadig mgl fortrolighed m. mediet hos mange trods professionalisering af teknologi stadig kommunikation til, ikke med dialog udebliver ofte pga manglende tilstedeværelse & kompetence oplevet relation mellem politikere og vælgere? frugtbart at analysere som udtryk for ”heteroglossia”: kun gennem det samlede udtryk af stemmer skabes ethos?!

YouTube + og ÷

godt og bedre på YouTube ”intimssfære” irriterer? (utroværdig?) indlæg der ligner tv-TV holder ikke viral marketingsdiskurs virker lad brugerne lave dine ”valgvideoer” synlighed/”prestige” (kobling nye & gamle medier)

bloggens ”intimitetsdiskurs” reproduceres i videoen http://www.youtube.com/watch?v=LU22hv7bq7Q

og på ”microbloggen”...

13.11.07: 66.041 visninger

2.11. effekt af at lægge NY’s valgsang online: folk laver selv videoer til dem! Her er et eksempel på minus-siden... Ebnationens svin-sang med sangen som soundtrack

Facebook ”lessons learned”?

sociale netværkssites boyd & Ellison: ”Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship” Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), 2007 udgangspunkt i personlig profil (”egonetværk”) ”public display” af venner & netværk (artikulation) kommentar/wallfunktion privat beskedfunktion ofte komm. med folk man kender offline eller venners venner, ”weak ties” network, ikke networking

Facebook i valgkampen Klastrup, 2007

fraværende tilstedeværelse... vi blev venner d. 23. oktober....samme status lige siden

13.11.07: 20.316 13.11.07: 2.460 affektive fællesskaber?!! gruppetilmelding uforpligtende signal om personlig smag/identitet

”Anders vs Helle” Tilgang i antal af ”venner” på Anders Fogh Rasmussens og Helle Thorning-Schmidts profiler. Kilde: Klastrup, 2008. NB! I januar 08 overgår AFR fra at have personlig profil til at være en ”politican”, man kan være fan af. Helle fortsat personlig profil.

Kilde: Jonas Heide Smith, baseret på Klastrup m.fl. 11.04.2008: 456.878 (DK network). FB Adds: 525.000

Kilde: Kim Schou Christensen, DDK-stud, ITU ”Folk der går med kniv er nogle idioter” 23.1.2008: 84.537 members 762 wall posts Kilde: Kim Schou Christensen, DDK-stud, ITU

Kilde: Overskrift.dk, jan 2008 Politikernes blogaktivitet Overskrift.dk: i valgperioden pol.blog. 1636 indlæg 50% af aktiviteten på 6 mdr. i de 3 uger (december 2007)

Fremtidens webkampagne? www.techpresident.com

den ”perfekte” web 2.0 politiker?

Web 2.0 retorik? politikeres blogs som ”autoriteter” - intimitetsdiskursen svær at beherske troværdigt stadig svært at få gang i dialogen... men synlighed & kendthed skaber aktivitet ”fraværende tilstedeværelse” opleves som utroværdig og kritiseres eksplicit, mens tilstedeværelse kan skabe oplevelse af relation. Annonceret fravær accepteres?! Når brugerne/vælgerne selv bliver ”producenter” (remix, opstart af støttegrupper, gavegivere), stiger aktiviteten?! – cf også popularitet af Obama video ”Yes we can” humor, ironi, satire – ikke traditionelle politiske budskaber tilslutning til politiker, støttegruppe led i personlig ”display” og dannelse af identitet, ikke nødvendigvis ønske om politisk engagement – hvordan kan man udnytte det retorisk? kobling mellem nye og gamle medier – ikke seperate domæner, ethos ”lånes” også fra disse (forskel på at skulle skabe/genskabe eller omskabe ethos) Bruger-genereret og kollaborativ ethos a) mange kommentarer, positive kommentarer, + profil/blogejer kommenterer selv b) delt indholdsskabelse, åbenhed for kritik, følge op på/kreditering for indhold

FIGALLO: HOSTING DISCUSSION ”A host must be able to influence people’s behaviour without being manipulative or coercive” (Figallo, s. 314)

HOSTING DISCUSSION Det er et mini-community, ikke en talerstol. Hvem er der der taler, hvornår gør de det, og om hvad. ”It is, after all, the identification of the host with his community that makes his role most effective” (Figallo, s. 333) Netiquette: sådan kommunikerer vi i dette rum!

det diskussionsgenererende indlæg: titel, fokus, problem, ønsket respons lytte, anerkende, opsummere

NÆSTE GANG Læs: Klastrup&Tosca, Beckmann Pedersen, Wilson/Ogden Susana Tosca gæsteforelæser Ikke gruppeoplæg (eller??!) Supplerende litteratur: Henry Jenkins: ”Transmedia Storytelling 101” (”manifest” på ca 2 sider)

TEKSTKRITIK I GRUPPERNE Tekster gennemgås på skift, disponer på forhånd, så alle får lige meget tid Kritik skal være konstruktiv! - hvad er godt? - hvad kan forbedres? - hvad bør uddybes, er uklart? fungerer argumentationen? - Er ”påstanden” klar? Hvad er belægget? (her også: fremgår det af problemformuleringen hvordan vil man påvise/afkræfte/bekræfte påstand/hypotese?) Er der en implicit/eksplicit præmis? Er præmis videnskabelig eller subjektiv af karakter? Den hvis tekst bliver kommenteret, noterer kritik/ros, men går IKKE ind i en diskussion/forsvar af teksten. Det vil sige, tier stille  Husk også tid til lille opsamling bagefter: nogle generelle problemer, svagheder I i fællesskab kan gøre noget ved? Har I brug for mere input fra os på nogle områder? osv