Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer
Program Problemstillingen Behandling af problemet – forventninger, teori og metode Anknytningspunkter for projekter/specialer Litteratur på området
Problemformulering Hvilke problemer af teknisk, organisatorisk og kompetencemæssig karakter opstår i forbindelse med ibrugtagning/ iværksættelse af IKT og hvordan integreres og tilpasses IKT konkrete i uddannelseskontekster?
Case Humanistisk Informatik udvikling Ressourcer fra IT Indsatsen ved Aalborg Universitet og Det Digitale Nordjylland samt sponsorer
Relaterede fagområder Computer supported collaborative learning/cscl (og elementer af cscw) Organisatorisk læring Systemudvikling Læring/pædagogik
Fokus på forandring (med IT) Forventninger og krav til forandringer i organisationen omkring hum. inf. Aktionsforskning som et forslag til metode
Erfaring/forventning til udvikling af undervisning/læringsmiljø Pæd.Org.Tek. 1. generation OverførselStøtte til nuværende arbejdsformer Ikke særlige krav 2. generation Konstruktivis- tisk Håndtere netbasering Højere grad af netbasering 3. generation Konstruktivis- tisk Nye strukturerNetbaserede services knyttet til alle funktioner
Krav til forandringen IT skal udnyttes bedre Alle skal integreres Så mange som muligt skal have adgang til at bidrage positivt til forandringsprocessen Kvaliteten i undervisning og service til studerende skal i videst mulige omfang forbedres
Aktionsforskning Iscenesættelse af forandring Forandring og forskning Forskning i forandring Forandring i forskning Forskeren aktiv medspiller i forandringsprocessen Planlægning Deltagelse Opfølgning Deltagermotivation central Forskerens forventninger?!
Aktionsforskning – et perspektiv på modstand mod forandring Det bestående bevares ved at problemer: Individualiseres Normaliseres Indkapsles Mødes med tilslutning - og løses kortsigtet Mødes med ansvarsforskydning
Aktionsforskningens arbejdsform Aktionsforskeren påvirker gennem deltagelse i aktioner Aktioner skal: Fremprovokere uholdbare argumenter for det bestående Være rettet mod praksis og handle om praksis for at forblive motiverende for deltagerne Balancere på grænsen mellem konflikt og fremdrift
Aktionsforskning 3
Aktionsforskning – tilpasset undervisningsorganisation Collect experience Design Run course Reflect Single course or programme Collect experience Design Run context Reflect Single course or programme context Collect experience Design Run strategy Reflect Overall strategic level
Krav til forandringen – aktionsforskningen som svar? Hensigtsmæssig anvendelse af IT fører til forandringer for hele organisationen En metode til inddragelse af både brugere og eksperter Passer til demokratiske/politiske organisationer Kan give afsæt for en forandringskultur
Aktionsforskning i forhold til min case Centrale grundvilkår: Ledelsesopbakning Opbakning fra lærerne Inspirations- og kritikseminar for lærere Eksperimenter Start på 5. semester hum. dat. Fortsættelse på større dele af uddannelserne Udbredelse til alle studienævnets uddannelser
Opfølgning på aktioner Forandring Aktiv støtte til lærere, der ønsker at forandre deres undervisning med IT Passiv støtte til studerende, der ønsker at forandre deres studie med IT Forskning Opfølgende interviews med lærere og studerende Systematisering af erfaringer
Anknytningspunkter –konkret Hvad skal systemer kunne for at understøtte undervisning på et universitet? Hvordan understøtter de systemer, der allerede anvendes undervisningen? I hvilket omfang kan kontakt til sekretariatet afløses med en højere grad af selvbetjening? Og hvilke konsekvenser vil en øget brug af selvbetjening for studerende have?
Litteratur Thomas Mathiesen: Det uferdige Bog om klassisk aktionsforskning Von Krogh et al: Enabling knowledge creation Bog om organisationsudvikling og organisatorisk læring
Opsamling Teknologiske ressourcer Lotus Learningspace fredag d. 7/9 kl E-learning lab Nj fysisk adresse: Ks Læs mere på: Tom nyvang:
Emner til diskussion Hvordan involveres 7/9 semester i udviklingsforsøget? Hvad har I lyst til at forandre?