Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Ledelse af forandringer
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
At udforske sin egen praksis
Vision og realitet E-Learning Lab Nordjylland. Program  E-learninglab visionen  Fire kerneaktiviteter  Fysiske og virtuelle rammer  Brugergruppen.
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Planlægning, proces og evaluering
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
ERHVERVSPHD Mellem universitet og virksomhed Thomas Dyrmann Winkel Erhvervsph.d.-studerende AVV/AAU
Ny regering, nye tider – dag 1
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Humanistisk Informatik Forsøgsbeskrivelse. Formål og problemformulering Identifikation af kritiske parametre ved og design og ibrugtagning af IKT støtte.
Design af interaktion til interaktion i cscw
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Systemudviklingsstrategier
Vision og realitet v. Tom Nyvang Virtuelle læringsmiljøer og læringsformer.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Aalborg Kommune Barnet i Centrum (BiC) Aktionsforskning og aktionslæring Onsdag den 10. juni 2015 Stig Broström Institut for Uddannelse og Pædagogik.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Læring gennem registrering og indberetning
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Problem- and play- based Learning
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Temadag om vækst og højtuddannet arbejdskraft – Studiejob
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer

Program Problemstillingen Behandling af problemet – forventninger, teori og metode Anknytningspunkter for projekter/specialer Litteratur på området

Problemformulering Hvilke problemer af teknisk, organisatorisk og kompetencemæssig karakter opstår i forbindelse med ibrugtagning/ iværksættelse af IKT og hvordan integreres og tilpasses IKT konkrete i uddannelseskontekster?

Case Humanistisk Informatik udvikling Ressourcer fra IT Indsatsen ved Aalborg Universitet og Det Digitale Nordjylland samt sponsorer

Relaterede fagområder Computer supported collaborative learning/cscl (og elementer af cscw) Organisatorisk læring Systemudvikling Læring/pædagogik

Fokus på forandring (med IT) Forventninger og krav til forandringer i organisationen omkring hum. inf. Aktionsforskning som et forslag til metode

Erfaring/forventning til udvikling af undervisning/læringsmiljø Pæd.Org.Tek. 1. generation OverførselStøtte til nuværende arbejdsformer Ikke særlige krav 2. generation Konstruktivis- tisk Håndtere netbasering Højere grad af netbasering 3. generation Konstruktivis- tisk Nye strukturerNetbaserede services knyttet til alle funktioner

Krav til forandringen IT skal udnyttes bedre Alle skal integreres Så mange som muligt skal have adgang til at bidrage positivt til forandringsprocessen Kvaliteten i undervisning og service til studerende skal i videst mulige omfang forbedres

Aktionsforskning Iscenesættelse af forandring Forandring og forskning Forskning i forandring Forandring i forskning Forskeren aktiv medspiller i forandringsprocessen Planlægning Deltagelse Opfølgning Deltagermotivation central Forskerens forventninger?!

Aktionsforskning – et perspektiv på modstand mod forandring Det bestående bevares ved at problemer: Individualiseres Normaliseres Indkapsles Mødes med tilslutning - og løses kortsigtet Mødes med ansvarsforskydning

Aktionsforskningens arbejdsform Aktionsforskeren påvirker gennem deltagelse i aktioner Aktioner skal: Fremprovokere uholdbare argumenter for det bestående Være rettet mod praksis og handle om praksis for at forblive motiverende for deltagerne Balancere på grænsen mellem konflikt og fremdrift

Aktionsforskning 3

Aktionsforskning – tilpasset undervisningsorganisation Collect experience Design Run course Reflect Single course or programme Collect experience Design Run context Reflect Single course or programme context Collect experience Design Run strategy Reflect Overall strategic level

Krav til forandringen – aktionsforskningen som svar? Hensigtsmæssig anvendelse af IT fører til forandringer for hele organisationen En metode til inddragelse af både brugere og eksperter Passer til demokratiske/politiske organisationer Kan give afsæt for en forandringskultur

Aktionsforskning i forhold til min case Centrale grundvilkår: Ledelsesopbakning Opbakning fra lærerne Inspirations- og kritikseminar for lærere Eksperimenter Start på 5. semester hum. dat. Fortsættelse på større dele af uddannelserne Udbredelse til alle studienævnets uddannelser

Opfølgning på aktioner Forandring Aktiv støtte til lærere, der ønsker at forandre deres undervisning med IT Passiv støtte til studerende, der ønsker at forandre deres studie med IT Forskning Opfølgende interviews med lærere og studerende Systematisering af erfaringer

Anknytningspunkter –konkret Hvad skal systemer kunne for at understøtte undervisning på et universitet? Hvordan understøtter de systemer, der allerede anvendes undervisningen? I hvilket omfang kan kontakt til sekretariatet afløses med en højere grad af selvbetjening? Og hvilke konsekvenser vil en øget brug af selvbetjening for studerende have?

Litteratur Thomas Mathiesen: Det uferdige Bog om klassisk aktionsforskning Von Krogh et al: Enabling knowledge creation Bog om organisationsudvikling og organisatorisk læring

Opsamling Teknologiske ressourcer Lotus Learningspace fredag d. 7/9 kl E-learning lab Nj fysisk adresse: Ks Læs mere på: Tom nyvang:

Emner til diskussion Hvordan involveres 7/9 semester i udviklingsforsøget? Hvad har I lyst til at forandre?