Usability ITU, forår 2008 5. Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
1 Internetsøgning •Niveau 3 for Korte- og Mellemlange videregående uddannelser.
Om feedback og tilbagemeldinger
Kvantitative metoder
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
GYLDIG? 1. samfundsvidenskabelige positivistiske kvantitative humanistiske konstruktivistiske kvalitative 2.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Hvad er målgruppeanalyse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
6. Kvantitativ usability
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Esben Juul Nielsen og Magnus Kjøller Lou 14. Januar 2009.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Refleksioner og opsamling ift. i går
Evaluering - metoder og værktøjer -
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Usability metoder Usability Februar Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Miniprojekt i Computerstøttet samarbejde Gruppe 2.126, BL8.
Usability metoder Usability 14 september 05. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Usability metoder John Paulin Hansen. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
USABILITY Session 2 Dataindsamlingsmetoder Brugerne og deres opgaver.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Usability ITU, efterår Usability metoder 24. September 2009 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Virksomhedssamarbejde
Præsentationens transcript:

Usability ITU, forår Usability metoder

Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de problemer vi har oplevet på vores opdragsgivers hjemmeside?”

Usability ITU, forår Metoder - opdelinger Empiriske / ikke-empiriske (bruger/ikke-bruger) Kvalitative – kvantitative Proces-specifikke: –Analyse –Design –Evaluering Metodetype –Studie –Interview og dialog –Test, opgaver og interaktion –Opsamling og vurdering af data Der er meget genbrug i metodernes afviklingform

Usability ITU, forår Eksempel på inddeling AnalyseEvalueringDesign

Usability ITU, forår Empiriske metoder, tidlige Feltobservationer – Contextual Inquiry Interviews, enkelt og i grupper –Tilskuer – ordstyrer – ”Afhøre” = grad af kontrol over udsagn –Grad af struktur, egen styring af forløb –Timeglasmodel, spørgeguide Fokusgrupper Brugerworkshops Spørgeskemaer Papirprototyper Kortsortering Brugerprofilering og Personas

Usability ITU, forår Spørgsmål til de nævnte metoder? Vi kan ikke nå i detaljer med dem alle…

Usability ITU, forår 2008 Spørgeskema eksempel Demografiske spørgsmål – Virk.dk Funktionsmæssige spørgsmål - eBoks

Usability ITU, forår Empiriske metoder, senere ’Samtale’ med kamera – videooptagelser, videodagbog Fælles udforskning (to brugere) Hændelses-rapporter (selvrapportering) Brugsliste (feature checklist) Brugertests / Tænkehøjt test Logning af systembrug

Usability ITU, forår Ikke-empiriske metoder Property checklist Heuristiske evalueringer / Ekspertvurderinger –SME og HCI Opgaveanalyse (fokus på antal og sværhedsgrad af trin) Kognitive gennemgange (fokus på det kognitive pres)

Usability ITU, forår Spørgsmål til de nævnte metoder? Nogle af dem snupper vi mere om en anden dag…

Usability ITU, forår Nyere metoder Log analyser og ”reaktivt design” Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk online kvalitets-tjek Eyetracking og programmerede tests Remote usability (fx Morae fra Techsmith.com)

Usability ITU, forår Game usability ? – Artikel i Wired MagArtikel i Wired Mag

Usability ITU, forår Eksempler: Google og CrazyEgg

Usability ITU, forår Hvordan vælger jeg metode? Hvad skal jeg undersøge? –Har jeg noget konkret ”produkt” der skal testes? –Hvad er det for en type problemstilling? –Er jeg på et bestemt tidspunkt i processen? –Hvilken type respons har jeg brug for? Hvilke ressourcer har jeg til rådighed? –Hvad har jeg af penge og tid penge? –Er der andre der kan hjælpe mig? –Har jeg adgang til brugere eller brugsdata? Triangulering –Hvilke data har jeg allerede? –Hvordan kan jeg supplere de data? Rapportering –Hvem skal have resultatet og hvad skal de med det? –Skal nogen inddrages i processen ”udefra”?

Usability ITU, forår Fremgangsmåde og systematik Forbered altid test ordentligt Forstå ”situationen” Kend til fejlkilder og udfordringer så du parat Test din test – (det er så nemt at lade være…) Vær vågen, men ikke for kreativ under testen Stol på det du har forberedt, overdriv gerne dataindsamlingen – det behøver ikke blive brugt denne gang Følg op på testen – med det samme!

Usability ITU, forår Tidsplan og budget Den nemme måde: –Sæt en standard timepris * mandetimer –Husk gaver, forplejning, tilbehør osv i prisen –Se hvordan Kuniavsky gør på side 75-85

Usability ITU, forår Mere information SIGCHI.org og SIGCHI.dk (magasinet ’Interactions’) Google Scholar og ACM (gratis via ITU’s netværk)

Usability ITU, forår Spørgsmål?