Usability ITU, forår Usability metoder
Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de problemer vi har oplevet på vores opdragsgivers hjemmeside?”
Usability ITU, forår Metoder - opdelinger Empiriske / ikke-empiriske (bruger/ikke-bruger) Kvalitative – kvantitative Proces-specifikke: –Analyse –Design –Evaluering Metodetype –Studie –Interview og dialog –Test, opgaver og interaktion –Opsamling og vurdering af data Der er meget genbrug i metodernes afviklingform
Usability ITU, forår Eksempel på inddeling AnalyseEvalueringDesign
Usability ITU, forår Empiriske metoder, tidlige Feltobservationer – Contextual Inquiry Interviews, enkelt og i grupper –Tilskuer – ordstyrer – ”Afhøre” = grad af kontrol over udsagn –Grad af struktur, egen styring af forløb –Timeglasmodel, spørgeguide Fokusgrupper Brugerworkshops Spørgeskemaer Papirprototyper Kortsortering Brugerprofilering og Personas
Usability ITU, forår Spørgsmål til de nævnte metoder? Vi kan ikke nå i detaljer med dem alle…
Usability ITU, forår 2008 Spørgeskema eksempel Demografiske spørgsmål – Virk.dk Funktionsmæssige spørgsmål - eBoks
Usability ITU, forår Empiriske metoder, senere ’Samtale’ med kamera – videooptagelser, videodagbog Fælles udforskning (to brugere) Hændelses-rapporter (selvrapportering) Brugsliste (feature checklist) Brugertests / Tænkehøjt test Logning af systembrug
Usability ITU, forår Ikke-empiriske metoder Property checklist Heuristiske evalueringer / Ekspertvurderinger –SME og HCI Opgaveanalyse (fokus på antal og sværhedsgrad af trin) Kognitive gennemgange (fokus på det kognitive pres)
Usability ITU, forår Spørgsmål til de nævnte metoder? Nogle af dem snupper vi mere om en anden dag…
Usability ITU, forår Nyere metoder Log analyser og ”reaktivt design” Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk online kvalitets-tjek Eyetracking og programmerede tests Remote usability (fx Morae fra Techsmith.com)
Usability ITU, forår Game usability ? – Artikel i Wired MagArtikel i Wired Mag
Usability ITU, forår Eksempler: Google og CrazyEgg
Usability ITU, forår Hvordan vælger jeg metode? Hvad skal jeg undersøge? –Har jeg noget konkret ”produkt” der skal testes? –Hvad er det for en type problemstilling? –Er jeg på et bestemt tidspunkt i processen? –Hvilken type respons har jeg brug for? Hvilke ressourcer har jeg til rådighed? –Hvad har jeg af penge og tid penge? –Er der andre der kan hjælpe mig? –Har jeg adgang til brugere eller brugsdata? Triangulering –Hvilke data har jeg allerede? –Hvordan kan jeg supplere de data? Rapportering –Hvem skal have resultatet og hvad skal de med det? –Skal nogen inddrages i processen ”udefra”?
Usability ITU, forår Fremgangsmåde og systematik Forbered altid test ordentligt Forstå ”situationen” Kend til fejlkilder og udfordringer så du parat Test din test – (det er så nemt at lade være…) Vær vågen, men ikke for kreativ under testen Stol på det du har forberedt, overdriv gerne dataindsamlingen – det behøver ikke blive brugt denne gang Følg op på testen – med det samme!
Usability ITU, forår Tidsplan og budget Den nemme måde: –Sæt en standard timepris * mandetimer –Husk gaver, forplejning, tilbehør osv i prisen –Se hvordan Kuniavsky gør på side 75-85
Usability ITU, forår Mere information SIGCHI.org og SIGCHI.dk (magasinet ’Interactions’) Google Scholar og ACM (gratis via ITU’s netværk)
Usability ITU, forår Spørgsmål?