Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHelge Brøgger Redigeret for ca. et år siden
1
Usability metoder Usability 14 september 05
2
Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller Hændelses-rapporter Brugsliste (feature checkliste -)
3
Empiriske metoder (2) Logning af systembrug Feltobservationer Spørgeskemaer Interviews Værdifastsættelse-metoden Kontrollerede eksperimenter
4
Ikke-empiriske metoder Opgaveanalyse (task analysis) Property checkliste Heuristiske evalueringer Ekspertvurderinger (både domæne- og HCI-) Kognitive gennemgange
5
Timing af tests Baggrundsundersøgelser Fokusgrupper Spørgeskemaer - mailpushs eller pop-up Tidlig prototype-test Kontinuerlige brugertest under udviklingsproces - iterativ designproces Brian -test Stress-load test Post-test efter log-analyser
6
Test af hjemmesider Heuristisk evaluering Brugertest (tænke-højt) Spørgeskema-undersøgelser Logfilanalyse
7
Klassiske & Nye metoder Focus på videnskabelighed Afledt fra psykologi og sociologi Papir, blyant og (video)- båndoptager Isoleret fra produktet Eksterne konsulenter Fokus på effektivitet Afledt fra marketing- research Anvender de digitale medies muligheder for dataopsamling Integreres i produktet (ex. auto-rapportering fra logs m.m.) Intern kompetence
8
Eksempler på nyere metoder Log-analyser og ”Most-Wanted-response” Pop-up spørgeskemaer Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk kvalitets-tjek ( Bobby-test) RITE Eye tracking
9
Rekrutering Alle produkter har en målgruppe som skal profileres først Opbyg en egen database med e-mail rundspørge til kollegaer og bekendte Screening: 20 spøgsmål til potentielle deltagere over mail eller telefon Skema-lægning for fremmøde Send påmindelse dagen før
10
Faldgrupper ved rekrutering Fanger de forkerte folk Møder ikke frem Bias i de udvalgte Annonymitet ikke sikret Ingen faciliteter til at modtage deltagerne
11
Interview-teknik Usability interviews er oftest formelle og følger en standardstruktur tilrettelagt på forhånd - sjældent “åbne” 1) Introduktion 2) Opvarmning 3) Generelle spørgsmål 4) Dybdefokus 5) Tilbageblik 6) Opsamling Ikke-ledende spørgsmål som metodeidealet: En uhildet søgen efter ubetinget kendskab til andres tanker
12
Ikke-ledende spørgsmål Fokusere på de umiddelbare erfaringer som folk kan udtale sig om Undgå at stille spørgsmål der indeholder en forhåndsbedømmelse Hold focus på et emne af gangen Brug åbne spørgsmål og undgå binære spørgsmål
13
Afviklingen af et interview (1) Definer dine centrale begreber - og brug helst dem som brugeren anvender selv Lad være med at fremtvinge meninger Genformulering af brugerudsagn som spørgsmål (”Papegøjeteknikken”) Følg op med eksempler - når du har fået et uledet svar Sørg for at forbinde forklaringer til de foreliggende materialer
14
Afvikling af et interview (2) Vær klar over dine egne forventninger til brugerens reaktioner Sig aldrig at deltageren tager fejl Lyt omhyggeligt til hvad der bliver spurgt om Stil enkle spørgsmål Se/hør interview optagelserne igennem bagefter
15
Brugerprofilering User profiles alias Personas: – Fiktive brugere – Modelleres over generelle karakteristika – Bruges til rollespil ved fx. brainstorms om funktioner som brugerne vil have i fremtiden – Holder de vilde ideer i tøjler men åbner for kreative tanker – Focus på brugeroplevelsen gennem indlevelse i brugeren
16
Arbejdet med profilering Starter før udviklingen af et nyt produkt Arbejdsprocessen kan overstået på et par uger, med 1 - 2 dage til den intense del Kollektiv aktivitet Inviter kendere af brugernes karakteristika og dem som har behov for at kende disse karakteristika Forberedelser ved interne rundspørger, brugerinterviews m.m.
17
Selve profileringen (1) Liste med attributter på gule sedler Demografiske kendetegn: Alder, køn, indkomst og købekraft, bosted, kultur, job etc. IT-niveau: computertype, internetforbrug, erfaring Brugssituation: sted, tid, platforme, konkurrerende services
18
Profileringen (2) Livsstilssegment: værdier og holdninger, medieforbrug, aktiviteter Roller og ansvar for produktet Købsformål: forventninger, problemer Objektive behov og subjektive ønsker Viden: Domæneviden, produktviden, viden om konkurrerende produkter Anvendelse af produktet -> I særklasse !
19
Gruppering af attributer Sæt egenskaberne op på tavlen i grupper, som karakteriserer et bruger- individ Lav nye individer når der er behov for det Kopier attributer hvis de passer på flere individer Diskuter de skabte grupperinger når hver deltager har placeret sine sedler Lad alle deltager placere alle sedler
20
Skab fortællinger Lad grupperne blive til personer Udvælg de vigtigste personer Lav en fortælling om hver person Det langsigtede arbejde med profilerne: – Dokumentation – Distribution – Systemudvikling med profiler – Opdatering af profiler
21
Focusgrupper Hvad kan de bruges til ? Hvad egner de sig ikke til ? 4 typer fokusgrupper: – Udforskende, prioritering, konkurrentanalyse og trendforklaring
22
Sådan gør man En ordentlig tidsplan Det rigtige deltager - rekrutering Et tilpas omfang Velvalgt emne Gode tale-kort Perfekte fysiske rammer En dygtig moderator
23
Typiske problemer Gruppe pres Misforståelser Mutte deltagere Snakkehoveder Alfa hanner/hunner Provokatører Ukvalificerede deltagere
24
Fokusgruppe analysen Dataopsamling: – debriefing – Udskriv bånd eller noter vigtige passager – Kodning af kommentarer i overordnede kategorier Find fællestræk – mentale modeller, metaforer, begreber, værdier, historier, problemer, opfattelser af konkurrenter
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.