COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, GROUPWARE Software, der understøtter samarbejde Det meste software er ”group aware” Andre krav end enkelt-bruger-software Man kan til en vis grad basere enkelt-bruger-software på principper afledt fra informationsteorien/processkolen I fokus hos disciplinen Computer-Supported Cooperative Work (opstået i forsøg på at løse/forklare problemer)
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, GROUPWARE Lotus Notes (Reklamefilm)Reklamefilm Mest berømte/undersøgte Alternativer: Microsoft Exchange, webbaseret groupware (f.eks. Groupcare.dk), diverse open source-løsninger.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, GROUPWARE Særlige udfordringer ved groupware-udvikling 1.Misforhold mellem indsats og gevinst 2.Kritisk masse-problemer (og Prisoner’s Dilemma-problemer) 3.Forstyrrelse af sociale processer 4.Undtagelseshåndtering 5.Nem tilgængelighed (gruppefeatures) 6.Evalueringsproblemer 7.Udviklerintuition er mangelfuld 8.Adoptionsprocessen er kritisk Grudin: ”Groupware and social dynamics”Groupware and social dynamics
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FRAMES Perspektiv / kognitiv skabelon Vores opfattelse af en genstand bestemmer vores brug Fra Erving Goffmans ”Frame Analysis” Daniel Dennett: ”The Frame Problem” Brugerens mentale model skal helst passe på det konkrete stykke software (Norman) I ”Alpha” forstod brugerne ikke idéen med Notes
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, ORGANISATIONSKULTUR Groupware opfordrer til vidensdeling Vidensdeling er ofte et ”socialt dilemma” Den kollektive rationalitet er ikke nødvendigvis sammenfaldende med den individuelle rationalitet I en konkurrenceorienteret kultur er det ikke oplagt at individer vil bruge ressourcer på at dele Virksomheders ledelse har ikke altid et realistisk billede af medarbejdernes motivation
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, SITUERET LÆRING Lave og Wenger: ”Learning: Legitimate peripheral participation” (1991) Læring sker i praksisfællesskaber (communities of practice) Læring er ikke en individuel aktivitet Meningsløst at tale om dekontektuel, abstrakt viden Lærlingemodeller og ”Den lærende Organisation” Telearbejde yderst problematisk Forandringer for forandringens skyld er problematisk
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORANDRING OG PRODUKTIVITET Forandring har været på mode F.eks. Business Process Reingeneering Kompetencer bygger i høj grad på vaner Forandring kræver refleksion, hvilket betyder nedgang til lavere niveau på Dreyfus og Dreyfus’ kompetencestige Folks fysiske arrangementer er vigtigere end man (nogle) tror