COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation 16-4-2004.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Ledelse i Praksis – 4. aften
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Arbejdsglæde.
Den brændende platform
Kultur i organisationer
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Inquiry based science education
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Organisatorisk læring
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Den anerkendende interviewform
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Niveauer for læring i organisationen
Gruppeudviklingssamtaler
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Work Smarter, Not Harder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Quality Management Systems
Vores projekt Om kreativitet.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
IT-Højskolen 4. november 2002 Fremtidens sociale E-learning.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Den lærende organisation
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Reflektion over jeres egen praksis
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Alternative title slide 2-årig Humanistisk Basisstudium 1. semester Uddannelse- periode Kurser Projekter Milepæle Metode 2. semester3. semester4. semester.
INFORMATION OG VIDEN Medier og Kommunikation
at få sund fornuft til sund adfærd….
Design af interaktion til interaktion i cscw
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Misbrugsbehandling i praksisfeltet ”den sociale sandkasse”
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
QR-koder Fælles øvelse.
Tag snakken – bryd vanerne
Barnesyn og børneperspektiv
&.
Præsentationens transcript:

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, GROUPWARE Software, der understøtter samarbejde Det meste software er ”group aware” Andre krav end enkelt-bruger-software Man kan til en vis grad basere enkelt-bruger-software på principper afledt fra informationsteorien/processkolen I fokus hos disciplinen Computer-Supported Cooperative Work (opstået i forsøg på at løse/forklare problemer)

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, GROUPWARE Lotus Notes (Reklamefilm)Reklamefilm Mest berømte/undersøgte Alternativer: Microsoft Exchange, webbaseret groupware (f.eks. Groupcare.dk), diverse open source-løsninger.

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, GROUPWARE Særlige udfordringer ved groupware-udvikling 1.Misforhold mellem indsats og gevinst 2.Kritisk masse-problemer (og Prisoner’s Dilemma-problemer) 3.Forstyrrelse af sociale processer 4.Undtagelseshåndtering 5.Nem tilgængelighed (gruppefeatures) 6.Evalueringsproblemer 7.Udviklerintuition er mangelfuld 8.Adoptionsprocessen er kritisk Grudin: ”Groupware and social dynamics”Groupware and social dynamics

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FRAMES Perspektiv / kognitiv skabelon Vores opfattelse af en genstand bestemmer vores brug Fra Erving Goffmans ”Frame Analysis” Daniel Dennett: ”The Frame Problem” Brugerens mentale model skal helst passe på det konkrete stykke software (Norman) I ”Alpha” forstod brugerne ikke idéen med Notes

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, ORGANISATIONSKULTUR Groupware opfordrer til vidensdeling Vidensdeling er ofte et ”socialt dilemma” Den kollektive rationalitet er ikke nødvendigvis sammenfaldende med den individuelle rationalitet I en konkurrenceorienteret kultur er det ikke oplagt at individer vil bruge ressourcer på at dele Virksomheders ledelse har ikke altid et realistisk billede af medarbejdernes motivation

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, SITUERET LÆRING Lave og Wenger: ”Learning: Legitimate peripheral participation” (1991) Læring sker i praksisfællesskaber (communities of practice) Læring er ikke en individuel aktivitet Meningsløst at tale om dekontektuel, abstrakt viden  Lærlingemodeller og ”Den lærende Organisation” Telearbejde yderst problematisk Forandringer for forandringens skyld er problematisk

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORANDRING OG PRODUKTIVITET Forandring har været på mode F.eks. Business Process Reingeneering Kompetencer bygger i høj grad på vaner Forandring kræver refleksion, hvilket betyder nedgang til lavere niveau på Dreyfus og Dreyfus’ kompetencestige Folks fysiske arrangementer er vigtigere end man (nogle) tror