Begreber om Forundersøgelse og MUST metodens Principper

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Kommunikation alvor og sjov
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
IS-Strategi.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Forretningsmodel.
Lærermiddelkultur(er)?
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Styring af styregrupper
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
- et udviklings- og dialogværktøj
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Illustrationer til undervisningsbrug
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Illustrationer til undervisningsbrug
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Reel brugerdeltagelse
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Ny styringsmodel og ny model for porteføljestyring i DR PMI netværksmøde Flemming Højskov Andersen, Porteføljechef,
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
SUF - gevinstrealisering
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Kommunikation - trykstil
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Begreber om Forundersøgelse og MUST metodens Principper

Forundersøgelse Formulere problem, afklare mål, skitsere løsninger Skabe et bæredygtigt grundlag for realisering af IT Skabe en samlet vision

Forundersøgelsens resultat Forundersøgelsesrapport analyse af behov og muligheder visioner om den samlede forandring konsekvenser økonomi strategi og plan for realisering + prototyper/mock-ups

Hvorfor Forundersøgelse? IT-projekter er præget af høj usikkerhed: Høj kompleksitet: ikke alle "variable" er kendte - og de er ikke uafhængige Høj foranderlighed: nye krav og løsninger under vejs Høj situationsafhængighed: planlægning og styring en del af arbejdet Høj risiko for værdikonflikter: forsk. aktører har forsk. interesser

Eksempel: P3 Sammenhæng med andre projekter ikke kendt på forhånd Dybdeanalysen afdækkede behov for koordinering Uddannelsesprojekt for IT-konsulenterne og journalisterne kunne ikke deltage så meget som planlagt Opblødning i faggrænser

MUST er designet til at håndtere usikkerhed Kompleksitet og foranderlighed: t/v til løbende indsamling og bearbejd- ning af information Situationsafhængighed: t/v til aktiv projektledelse Værdikonflikter: princip om reel brugerdeltagelse; dialog og høringer; styregruppe

MUST tilbyder 4 typer af ressourcer

Fællestræk ved FU-projekter Udgangspunkt: en problematisk situation Uklar/uenighed om problem eller løsning Understøtter trinvis beslutning definér problem konstruér løsning(er) vurdér "omfang" af realisering

Eksempler P3: ny IT til produktion af radioprogrammer men hvad var problemet? SFC Inf.- og ordremodtagelse: outsource ordremodtagelsen til bibliotekerne, men det var ikke hovedproblemet og bib. ikke klar til opgaven

Konflikter er uundgåelige Virksomheder er ramme om fælles og modsatrettede interesser Mennesker har forskellige placeringer og relationer til virksomheden IT-projekter påvirker interesser, placeringer og relationer

Eksempler: DR Traditionelt: teknikafd. og IT-afd. stor indflydelse på valg af prod.udstyr og IT-syst. Nu: brugerafd. vil selv styre P3 ledelsen ønsker styring af programindhold og de ansatte ønsker synlig ledelse Men de ansatte vil selv bestemme programindhold

Designerens rolle Dæk ikke over og løs ikke konflikter Udvikel forsk. visioner og vurder deres konsekv. Overlad til parterne at forhandle Argumenter fagligt; nedton egne dagsordner Modex: McKinsey på DR: brugerdeltagelse og skjulte dagsorden om rationaliseringer Hvordan vil I forholde jer til evt. konflikter?

Perspektivbegrebet Forskellige syn >< konflikter Ståsted: ex: fugl eller frø Selektion: ex: individuelt arbejde eller koordinering, journalisternes arbejde eller ledelsens Fortolkning: ex: holdninger, værdier, antagelser

OBS på mange sammenhænge Sikre at relevante aspekter indgår Ikke givne på forhånd Skabes dynamisk i social interaktion Reducere kompleksitet v.hj.a. skiftende fokus Perspektivbegrebet igen: Selektion

Projektsammenhæng Fokus: Projekter er tidsafgrænset og deltagerne har multiple ansvar 2 aspekter: Forundersøgelsesprojekt: andre relaterede projekter? Realiseringsprojekt: vurdér vision ift. rammer for realisering Dette er primært et projektledelsesproblem

Brugssammenhæng Fokus: Organisatoriske forhold 2 aspekter: Forretningsstrategi: relation til de overordnede mål Arbejdspraksis: relation til brugernes hverdag

Teknisk sammenhæng Fokus: relationer til IT-strategi 2 aspekter: IT-systemer: eksisterende/nye IT-systemer samt den forretningsbaserede IT-strategi IT-platform: teknisk IT-strategi

MUST og sammenhænge - et eks. Forundersøgelsesprojektet: Netværk af forskellige aktører der også er ansvarlige ift. deres permanente kontekster Ex: T/V brugt i P3-projektet: Projektetablering Review Referencelinjeplanlæging

MUST og sammenhænge - et eks. Forretningsstrategi: Relationer til de overordnede mål Ex: Brugt i P3-projektet: Projektgrundlag Strategianalysen

MUST - 4 principper P1: En samlet vision P2: Reel brugerdeltagelse P3: Arbejdspraksis skal opleves P4: Forankring

P1: En samlet vision Hvorfor? sikre samtænkning af IT + orgudv. + kvalifik.udv sikre bæredygtighed: balancen mellem udvikling, udnyttelse og beskyttelse af ressourcer sikre mod utilsigtede negative konsekvenser sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag

Ex: P3-projektet (1) Dybdeanalysen afdækkede ønsker til arborg. Besøg på andre radiostationer: IT +arborg. Visionsudviklingen: Forståelse af arbejdsorganisering => krav til IT Scenarier: sammenhængende arbejdsfunktioner +IT FU-rapport: IT + arb.org. + uddannelsens indhold og omfang

Ex: P3-projektet (2) Bæredygtig? Trinvis beslutningsgrundlag Projektgrundlag Behov og mulighedsrapport FU-rapport Vi introducerede høringer + involverede 1/3 af P3 Anbefaling: eksperimentér med arbejdsorganinseringen under realiseringen

P2: Reel brugerdeltagelse Hvorfor? sikre at visioner modsvarer oplevede behov sikre brugernes ret til indflydelse sikre gensidig læring

Ex: P3-projektet (1) Brugere i PG; ledere i SG 1/3 af P3 interviewes/observeres + høringer Ledelsen indstillet på at lytte til brugerne 1 bruger og 1 designer interviewer/observerer sammen og bearbejder Besøg på andre radiostationer Visionsudvikling på en bar i Tyskland

Ex: P3-projektet (2) PG samler og systematiserer ideer til en samlet vision Designerne orienterer om teknologiske muligheder og introducerer ideen om horisontal/vertikal koord. Designerne: forslag til forløb og teknikker Designerne arbejder også alene!

P3: Arbejdspraksis skal opleves Hvorfor? sikre førstehåndskendskab sikre relevante og forståelige beskrivelser sikre at der ikke kun foreskrives sikre at de interv./observeredes synspunkter indgår sikre adgang til det der kun viser sig, når man forsøger at forandre

Ex: P3-projektet: PG observerer PG beskriver i "P3 sprog" + børnetegninger interventioner: kun i virtuelle verdner: ideer=>konsekvenser=>nye ideer + scenarier; Mock-ups

P4: Forankring Hvorfor? sikre at de foreslåede forandringer bliver realiteter SG + anden ledelse: skal beslutte ansatte + interessenter: skal benytte eller påvirkes ansvarlige for tekn. + org. realisering

Ex: P3-projektet 6 SG-møder + løbende kontakt til SG-formand 3 brugere i PG + 1/3 interviewes/observeres + høringer interne IT-konsulenter i PG: leverencestyring externe programmører: læste FU-rapp + fik prototyper + observation af arbejdsgange P3 stod selv for org. realisering

Teori og Metode Teori: Beskrivelse og forklaring af et fænomen En teori sætter os i stand til at forstå væsentlige lovmæssigheder og mekanismer, der bestemmer udformning og forløb af IT-projekter Metode: En fremgangsmåde til løsning af en opgave, eller hvordan vi kan interagere med fænomenet, når vi vil regulere det En metode er handlingsanvisende. Den giver retningslinjer for hvordan en opgave kan håndteres